Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Ik denk dat meer reizigers voordeel hebben van een overstap vrije bus van de Utrechtse heuvelrug naar de uithof dan van de Utrechtse heuvelrug naar Utrecht Oost.
Die is er dus al :wink: Doorn ligt immers ook gewoon op de Heuvelrug en Driebergen ook. Hoeveel reizigers zijn er überhaupt die helemaal van Amerongen en Leersum met de bus naar Utrecht gaan? Vermoed niet enorm veel. De doorgaande lijnen die er zijn vormen vooral een logische combinatie van vervoersstromen waarbij het inefficiënt is om steeds een ergens omkerende bus te hebben.
Dat het doorgaande verkeer beperkt is zie je eigenlijk al aan hoe makkelijk men met ingang van de concessie regio Utrecht de versterking op lijn 50 tussen (Amerongen -) Doorn - Driebergen-Zeist Station om kon wisselen van een bus die dezelfde route als 50 reed naar lijn 71. Er waren amper reizigers of ROCOVs die protesteerden tegen het verloren gaan van een doorgaande bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Wanneer sluit de inschrijving ook al weer? En is er dan ook meteen bekend wie zich ingeschreven hebben?
Ik heb geen onderschrift
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

sirvinniei schreef:Wanneer sluit de inschrijving ook al weer?
1 juni 2015, 12:00 uur.
sirvinniei schreef:En is er dan ook meteen bekend wie zich ingeschreven hebben?
Nee, de inschrijvingen worden pas na 12:05 uur geopend. :wink:
Vervolgens is ook bekend wie een bieding hebben gedaan: de dozen worden geopend en de namen worden voorgelezen. Niet elke concessieverlener plaatst direct een persberichtje, maar over het algemeen is vrij snel via Twitter bekend wie hebben ingeschreven.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Verwachting is Arriva (reden bedenk ik nog wel een keer), Connexxion (zittende vervoerder), Syntus (doet veel onderzoek ten minste) en Qbuzz (past goed bij Utrecht Stad).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dat zijn in ieder geval alle vervoerders die destijds gereageerd hadden op de eerste uitvraag van de provincie (ben even kwijt hoe die nou genoemd werd, was in elk geval nog ruim voor het PvE er kwam)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

zoiets noemen ze een marktconsultatie. Met hun opmerkingen worden eventuele wijzigingen nog gemaakt aan het concept PvE.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Juist ja, die bedoel ik. Daar hebben Arriva, Connexxion, Syntus en Qbuzz dus op gereageerd destijds.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wijkhoven »

En hoe schatten jullie de kansen in van deze 4 partijen? Ik denk dat Qbuzz de meeste kans heeft, op basis van het feit dat ze Utrecht stad ook al hebben. Alleen dat zou een illegale reden voor de provincie zijn om te beslissen. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Ik geef Qbuzz ook wel een goeie kans. Niet persé vanwege mogelijke voordelen doordat ze de aangrenzende concessie al hebben maar nog des te meer door hun creatieve manier van denken waarmee ze ondanks bezuinigingen toch nog veel vervoer aan kunnen bieden. Dat hebben ze in de regio Utrecht ook laten zien waar aanpassingen zijn gemaakt die ik bij andere vervoerders niet snel verwacht had.
Maar Syntus is ook niet te onderschatten gezien de hoeveelheid energie ze erin hebben gestoken om alles goed te analyseren: reizigers enqueteren, weken met een bus rondgereden om de routes te inventariseren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

We wachten wel af, je mag als provincie ook niet gunnen op aantal onderzoeksuren door de vervoerder. Dan had Syntus zeker weten wel gewonnen.

Qbuzz is inderdaad zeer flexibel als het gaat om dynamisch vervoer. Ze springen heb ik als indruk ook sneller op marktontwikkelingen als het binnen hun wagenpark mogelijk is.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: door hun creatieve manier van denken waarmee ze ondanks bezuinigingen toch nog veel vervoer aan kunnen bieden. Dat hebben ze in de regio Utrecht ook laten zien waar aanpassingen zijn gemaakt die ik bij andere vervoerders niet snel verwacht had.
Kan je voorbeelden geven?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Even denken:
Volgens mij valt heel business-case Qlink Groningen hieronder:
Lijnen 3 en 4 waren vroeger streeklijnen 82, 89, 85 en 88, Qliner 306, 316 en 317 en stadslijnen 3 en 6 in Groningen.
Lijn 5 was vroeger Qliner 308, 318 en stadslijn 22 in Groningen.

Dit zijn allemaal parallelle lijnen die nu deels door bezuinigingen zijn samengevoegd van genoeg lijnen tot 1 lijn. Gevolg was dat er veel meer reizigers in de bus komen.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Berk-24 »

Als het geen concessie-eis is dan denk ik dat lijn 80 tussen Veenendaal en Wageningen verleden tijd is en dat lijn 50 de lus in Rhenen van lijn 80 overneemt om zo vanuit Wageningen in Rhenen op de trein aan te sluiten. De reden lijkt me wel duidelijk: Veenendaal-Rhenen is parallel met het spoor, Rhenen-Wageningen is met een frequentie van 4-6x/uur sprake van overbediening.

Verder lijkt het mij logisch dat lijn 80 en 83 met elkaar worden samengevoegd, ze lopen vrij parallel aan elkaar.
Verder mocht lijn 81 wegvallen tussen De Klomp en Driebergen, hoop ik dat er wel een andere buslijn in de plaats komt in het gat van Centrum-De Klomp om zo een snelle verbinding tussen Veenendaal Centrum en Arnhem te creëern. Scheelt een kwartier ten opzichte van omrijden via Driebergen met de trein, en soms zelfs een half uur.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Ik geef Qbuzz ook wel een goeie kans. Niet persé vanwege mogelijke voordelen doordat ze de aangrenzende concessie al hebben maar nog des te meer door hun creatieve manier van denken waarmee ze ondanks bezuinigingen toch nog veel vervoer aan kunnen bieden. Dat hebben ze in de regio Utrecht ook laten zien waar aanpassingen zijn gemaakt die ik bij andere vervoerders niet snel verwacht had.
Maar Syntus is ook niet te onderschatten gezien de hoeveelheid energie ze erin hebben gestoken om alles goed te analyseren: reizigers enqueteren, weken met een bus rondgereden om de routes te inventariseren.
Dus je denkt dat er een grote kans is dat CXX de concessie gaat verliezen? Ik denk dat Syntus de beste kans maakt, ze zijn er op gebrand om een nieuwe concessie binnen te halen na al die concessies die ze niet binnen hebben gehaald de laatste tijd. Ben het er wel mee eens dat Qbuzz ook een goede kans maakt, zeker omdat ze dan de gehele provincie Utrecht hebben.

Lijkt me overigens ook wel leuk als Syntus weer iets wint, ben er erg over te spreken namelijk (maar das persoonlijk).
CamilleKreemers schreef:Verwachting is Arriva (reden bedenk ik nog wel een keer), Connexxion (zittende vervoerder), Syntus (doet veel onderzoek ten minste) en Qbuzz (past goed bij Utrecht Stad).
Overigens lijkt het of Arriva op bijna elke concessie inschrijft dus dat is de reden. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Kan je voorbeelden geven?
Uiteraard. Ik doel dan bv. op de omlegging van lijn 47 via Hoograven Noord om de daar al in de GVU-tijd weggevallen lijn 6 te compenseren. Ook heb je de realisatie van een eenduidig stoppatroon op de Europalaan (snap nog altijd niet waarom Connexxion daar niet op kon komen en doodleuk naast een niet bediende halte voor een verkeerslicht ging staan wachten :P ) wat weer mogelijk maakte dat lijn 47 daar wegging.
Verder nog de doorkoppelingen om meer rechtstreekse verbindingen naar het centrum te bieden, de flexibele inzet op lijn 12, een slimme doorkoppeling waardoor de opheffing van lijn 46 geenenkel nadelig effect had terwijl er wel een bus bespaard werd.

Verdere creativiteit zie je dan weer in de manier waarop reisinformatie wordt aangeboden en vooral de info in de bus zelf nuttiger geworden is (wat bij Connexxion niet echt op de regio afgestemd was, maar in een standaard sjabloontje was gepropt). En logisch nadenken over hoe je het de reiziger makkelijk maakt: niet tien verschillende lijnnummers tussen het station en de Galgenwaard maar gewoon twee die de hele dag door hetzelfde zijn en een goede verdeling over het uur hebben. Net zoiets is de frequentie op lijn 65 die gewoon uit z'n voegen barst nu hij elke 10 minuten rijdt i.p.v. een kwartiersdienst waarbij de helft van de ritten met twee bussen vlak achter elkaar reed.
regenmaker schreef:Dus je denkt dat er een grote kans is CXX de concessie gaat verliezen?
Dat denk ik wel ja. Connexxion gedraagt zich in deze concessie momenteel allesbehalve als een klantgericht bedrijf en lijkt vooral uit te voeren wat er voorgeschreven wordt en meer niet. Bij bezuinigingen zie ik ook niet echt veel initiatief om met slimme oplossingen de gevolgen te beperken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Dat denk ik wel ja. Connexxion gedraagt zich in deze concessie momenteel allesbehalve als een klantgericht bedrijf en lijkt vooral uit te voeren wat er voorgeschreven wordt en meer niet. Bij bezuinigingen zie ik ook niet echt veel initiatief om met slimme oplossingen de gevolgen te beperken.
Wat ik vooral vreemd vind in de concessie, is hoe CXX sommige lijnen heeft geconstrueerd. Bijvoorbeeld lijn 81, wie gaat er van Woudenberg naar Veenendaal met lijn 81. Ze kunnen beter andere lijnen koppelen waar meer doorgaande reizigers zijn.
Ook die rare lusjes die deze lijn maakt in Amerongen en Leersum, dat is toch grotendeels tijdverspilling?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door waldo79 »

Die lusjes in Amerongen en Leersum kunnen te maken hebben met de maximale loopafstand in de bebouwde kom.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Berk-24 »

Maar die lusjes zijn wel inefficiënt. Het is economisch gunstiger om door dorpen strakke routes te plannen met weinig haltes, maar de haltes hebben wel uitgebreidere voorzieningen als veel fietsenrekken en een abri. Dat doet men in andere concessies ook.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Die lusjes moeten wel komen uit een eis voor loopafstanden, verder is het slechts versterking van lijn 50. Maar het legt je dienstregeling wel heel erg vast: door de afstemming met lijn 50 (die vast ligt op de knoop Driebergen) plus het bieden van een aansluiting op Veenendaal De Klomp heb je eigenlijk zowel geen mogelijkheden tot versnellen als tot vertragen want dan past 'ie niet meer in het totaalplaatje.
Verder maakt de 56 ook wel een wat aparte slinger om Zeist te bedienen, zou die nog eerder doorgetrokken via de route van 82 verwachten met een goeie verknoping in Doorn richting Zeist Centrum. Tussen Zeist en Amersfoort is ook wel een efficiëntieslag te maken trouwens, want daar rijden op veel momenten lijn 52 en 56 achter elkaar aan (waarbij 56 alleen maar heel iets sneller is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Berk-24 schreef:Als het geen concessie-eis is dan denk ik dat lijn 80 tussen Veenendaal en Wageningen verleden tijd is en dat lijn 50 de lus in Rhenen van lijn 80 overneemt om zo vanuit Wageningen in Rhenen op de trein aan te sluiten. De reden lijkt me wel duidelijk: Veenendaal-Rhenen is parallel met het spoor, Rhenen-Wageningen is met een frequentie van 4-6x/uur sprake van overbediening.

Verder lijkt het mij logisch dat lijn 80 en 83 met elkaar worden samengevoegd, ze lopen vrij parallel aan elkaar.
Verder mocht lijn 81 wegvallen tussen De Klomp en Driebergen, hoop ik dat er wel een andere buslijn in de plaats komt in het gat van Centrum-De Klomp om zo een snelle verbinding tussen Veenendaal Centrum en Arnhem te creëern. Scheelt een kwartier ten opzichte van omrijden via Driebergen met de trein, en soms zelfs een half uur.
Ikzelf speelde met het idee:
Lijn 80 spits 4x/uur, dal 2x/uur tussen Veenendaal - Amersfoort.
Lijn 83 vervalt
Lijn 283 is een servicebus die een rondje in Veenendaal rijdt om de wijk van lijn 83 overneemt. Door de route goed te maken kun je in 27 minuten een rondje rijden en dus 2x/uur een verbinding bieden.

Alle lusjes van bijvoorbeeld lijn 81 en 104 ook laten vervallen, scheelt weer geld. Gevolg is dat je het netwerk een stuk simpeler kunt maken. Je kan vanuit vervoerskundige eisen ook aangeven dat het voor de reiziger beter is om die stomme lusjes eruit te halen. Misschien wordt lijn 50 verstevigd ervoor, omdat je dan eenvoud geeft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Denk vooral goed om de aansluitknopen op Driebergen en De Klomp, die beperken je routevoeringen omdat je anders niet én een aansluiting én een zinvolle verdeling van de ritten over het uur krijgt.
80 4x/uur is een lastig geval doordat er maar 2x/uur een bus door Leusden-Tabaksteeg mag, al kan 80 via de snelle route en 82 via Tabaksteeg ook een interessante optie zijn. Je raakt dan alleen de zondagsbediening van Tabaksteeg kwijt.

Maar laten we hierover in een ideeëntopic verder gaan ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

ik had inderdaad 82 door Tabakssteeg, behalve op zondag. Dan rijdt lijn 80 door Tabakssteeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Als je 80 alleen op zondag via Tabaksteeg wilt krijg je wel een heel afwijkende route. Als je die wijk door wilt moet je qua routevoering namelijk eigenlijk al via Stadsring -> Blekerssingel -> Heiligenbergerweg Amersfoort uit komen (anders is 't nogal omrijden) en da's wel een heel andere route dan wat de snelle route wordt als half 2015 deze definitief wordt (na halte Centrum via Utrechtseweg/Arnhemseweg de Kersenbaan op, uitkomend op de Arnhemseweg langs Leusden-Zuid).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Berk-24 »

Ben benieuwd hoe je als je lijn 81 en 83 laat vervallen in de daluren de verbinding De Klomp-Centrum gaat verzorgen voor de reizigers uit de regio Arnhem. In de spits is dat met 4x/uur een bus wel makkelijk (2 aansluitende bussen gaan naar Woudenberg, 2 naar Veenendaal Centrum), maar in de daluren gaat dat niet (2 aansluitende bussen naar Woudenberg zijn leidend). Laat je de reizigers gebruik maken van de buurtbus van de concurrent of laat je ze al in Ede overstappen op de veel tragere 85, tevens van de concurrent. Of ga je in de daluren lang halteren in De Klomp zodat in alle richtingen aansluitingen worden geboden, maar dan dupeer je doorgaande reizigers.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

De eis "16/7 2x per uur een bus door Leusden zuid" (dat is iig wat het rocov communiceerde) ook wel heel raar.
Ik zie het liefst 81 ingekort worden tot Veenendaal-Doorn (met kleiner materieel) en austerlitz aangedaan worden door een bus vanuit Woudenberg naar Driebergen over de traaijweg naar Driebergen. Dat is veel directer.

Sorry ik begin mee te fantaseren...

Het materieel mag in ieder geval wel wat variatie in mijn ogen. Als ik de hoeveelheid (bijna) lege ambassadors zou moeten zeggen die door Connexxion worden gereden... Hopelijk helpt die richtlijn van minimaal 5 reizigers per rit hier bij.
Berk-24 schreef:Ben benieuwd hoe je als je lijn 81 en 83 laat vervallen in de daluren de verbinding De Klomp-Centrum gaat verzorgen voor de reizigers uit de regio Arnhem. In de spits is dat met 4x/uur een bus wel makkelijk (2 aansluitende bussen gaan naar Woudenberg, 2 naar Veenendaal Centrum), maar in de daluren gaat dat niet (2 aansluitende bussen naar Woudenberg zijn leidend). Laat je de reizigers gebruik maken van de buurtbus van de concurrent of laat je ze al in Ede overstappen op de veel tragere 85, tevens van de concurrent. Of ga je in de daluren lang halteren in De Klomp zodat in alle richtingen aansluitingen worden geboden, maar dan dupeer je doorgaande reizigers.
Dat probleem heb je nu ook al in de avond, zondag en het andere half uur in het dal en op zaterdagen.

Och de herinneren die ik heb van savonds in de kou een half uur op de bus te wachten op een leeg station zonder voorzieningen :')
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten