Ardan on Tour #25: Dobberen en dieselen [10f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #25: Dobberen en dieselen [10f]

Bericht door Ardan »

Megamultikort verslagje dit keer :) Culturele foto's gespoilerd :)

Vriendlief trapte me vanmorgen belachelijk vroeg het bed uit omdat hij moest werken. Gauw naar huis, ontbijtje schranzen, en kwart over 9 zat ik alweer op de fiets voor een rondje noordelijke Achterhoek. Half uurtje later, even ten zuiden van Deventer een DDZ naar Roosendaal over een schattig bruggetje en langs een dito landschapje.
Afbeelding

Tussen Almen en Lochem staat de Staringkoepel, aan het riviertje de Berkel.
Spoiler: show
De Staringkoepel staat op een voormalig landgoed dat werd geërfd door de dochter van de beroemde dichter A.C.W. Staring. Er stond een herenhuis op, maar dat vond ze maar niks. Ze woonde in Den Haag en wilde hier eigenlijk alleen maar de zomermaanden doorbrengen. Ze liet het herenhuis afbreken en er in 1853 een theekoepel van bouwen, dat uit twee etages bestaat. Terwijl ze sliep in de naastgelegen boerderij bracht ze hier hele dagen door, genietend en kletsend met vriendinnen. Er hangt een bel aan de buitenkant die ze kon luiden wanneer ze nieuwe versnaperingen nodig had vanuit de boerderij.

Na haar overlijden in 1893 is de koepel nog een aantal jaren gebruikt maar daarna ernstig in verval geraakt. In 2004 is het echter weer helemaal in oude luister hersteld en dagelijks toegankelijk.
Afbeelding

Bovenverdieping, waar informatie over de omgeving en de familie Staring is te vinden. Door het raam zie je de Berkel.
Afbeelding
De koepel is alleen bereikbaar door een stukje langs de Berkel te lopen en dan dit trekpontje te nemen. Openbaar vervoer? Het is een veerdienst maar hier heb je zélf letterlijk de touwtjes in handen :D
Afbeelding

Niet veel later bereikte ik Lochem. Stationsgebouw, het restaurantje hád goede zaken kunnen doen vandaag denk ik zo :)
Afbeelding

Opschrift aan de perronzijde.
Afbeelding

Krezantje eten, dieseltje naar Zutphen klikken..
Afbeelding

.. en even later dieseltje naar Oldenzaal..
Afbeelding

En weer op naar huis :)
Spoiler: show
Vlakbij station Lochem staat het imposante huis Ampsen, met een flink landgoed erbij.
Afbeelding

En niet veel verder op het landgoed van Huis Verwolde staat de dikste eik van Nederland. Ziet er een beetje treurig uit, maar er zitten wel knoppen aan :) En het is echt een joekel, volgens het bijgeplaatste bordje tussen de 450 en 500 jaar oud :O
Afbeelding
Was een erg leuke tocht, 60 km gepeddeld :) Nog veel meer cultuurdingens gezien maar dat weten mijn facebookies al :)

Wij danken U voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Ardan on Tour #25: Dobberen en dieselen [10f]

Bericht door Niek »

Klein maar fijn!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #25: Dobberen en dieselen [10f]

Bericht door Meltrain »

Leuk. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #25: Dobberen en dieselen [10f]

Bericht door ODRAIL »

Mooi verslag (ook van de cultuurfoto's) :wink: :pos: .
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #25: Dobberen en dieselen [10f]

Bericht door isadora »

Dank Ardan. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #25: Dobberen en dieselen [10f]

Bericht door waldo79 »

Geweldig :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten