Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Geachte forummers,

Momenteel hebben we in de thread van Almere een discussie over het R-net systeem in Almere.
Wat vinden jullie over het volgende idee voor een eventuele betere vraag van de huidige spits/Rnet-lijnen:

Huidige situatie:
  • Rnet 322: Almere Parkwijk - Centrum - Gooise Kant - Almere Poort - Diemen - Amsterdam Amstel; rijdt in spitsrichting 4-6x/uur en daluren altijd 2x/uur
  • Rnet 327: Almere Haven - Almere t Oor - Diemen - Amsterdam Amstel; rijdt in spitsrichting 4-6x/uur en daluren altijd 2x/uur
  • Rnet 328: Almere Haven - Almere t Oor - Diemen - Amsterdam Holendrecht; rijdt in spitsrichting 4-6x/uur en daluren altijd 2x/uur
  • Spitslijn 153: Almere Buiten - Waterwijk - Muziekwijk - Almere Poort - Diemen - Amsterdam Holendrecht: 6x/uur in de spitsrichting
  • Spitslijn 155: Almere Parkwijk - Centrum - Gooise Kant - Almere Poort - Diemen - Amsterdam Holendrecht: 6 ritten in de spitsrichting
Mijn voorstel is om het volgende netwerk te realiseren:
  • R-net 322: Almere Buiten - Tussen de Vaarten - Almere t Oor - Diemen - Amsterdam Amstel.
  • Spits-R-net 323: Almere Buiten - Tussen de Vaarten - Almere t Oor - Diemen - Almere Holendrecht
  • Spits-R-net 327: Almere Haven - Almere t Oor - Diemen - Amsterdam Amstel
  • R-net 328: Almere Haven - Almere t Oor - Diemen - Amsterdam Holendrecht
  • Spits-R-net 324: Almere Centrum - Gooise Kant - Almere Poort - Diemen - Amsterdam Holendrecht
  • Spits-R-net 325: Almere Centrum - Muziekwijk - Almere Poort - Diemen - Amsterdam Amstel.
Het idee is dat de volgende knopen worden gerealiseerd: 323/327 en 322/328 in t Oor sluiten op elkaar aan. 324/325 sluiten op elkaar aan in Almere Poort. Frequenties zijn door de R-netlijnen 4 tot 6x/uur in de spits en de lijnen 322 en 328 rijden overdag nog 2x/uur (hoger als de vraag dit toelaat).

Eventueel rijden de spits-Rnetlijnen 324/325 nog in een versie naar Holendrecht of Amstel om en om per route. Extra optie is om Almere Poort niet te bedienen om zo per rit nog 7 minuten te besparen. Dit levert mogelijk nog een paar ton op jaarbasis als besparing.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

Het is voor iemand die niet bekend is met het gebied heel lastig om je plan te volgen. En zou je voor de volledigheid ook even de frequenties willen toevoegen van je plan?

Wat mij in ieder geval opvalt:
- Almere Haven heeft geen station. Vandaar dat het logischer is dat de haltes in Almere Haven vaker bediend worden (ook buiten de spits) dan haltes in wijken waar wel een station zit. In jouw plan degradeer je lijn 327 tot slechts een spitslijn. Waarom?
- Lijn 322 gaat in jouw plan niet meer door het centrum en nieuwe lijnen 324 en 325 rijden alleen nog maar naar het centrum en niet meer, zoals in de oude situatie naar Buiten/Parkwijk. Daarmee verliezen een hoop wijken hun verbinding met Amstel/Holendrecht (soms alleen in de spits). Terwijl je ook een nieuw trajecten creëert waar er nu helemaal geen R-net bussen of spitslijnen naar Amstel/Holendrecht rijden (Tussen de Vaarten - Buiten). Is daar wel vraag?

Ik ben wel een groot voorstander van knopen. Daardoor kun je heel mooi een kwartierfrequentie creëren.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Het idee met frequenties zal ik even uitschrijven:
  • R-net 328: Almere Haven - t Oor - Amsterdam Holendrecht -> spits 4x/uur, dal 2x/uur.
  • R-net 327: Almere Haven - t Oor - Amsterdam Amstel -> Spits 4x/uur, dal 2x/uur; rijdt niet in de avond
  • R-net 323: Almere Buiten - Tussen de Vaarten - t Oor - Amsterdam Amstel -> Spits 4x/uur, dal 2x/uur.
  • R-net 323: Almere Buiten - Tussen de Vaarten - t Oor - Amsterdam Holendrecht -> Spits 4x/uur, dal 2x/uur, rijdt niet in de avond.
Deze lijnen rijden "dag"dekkend en hierdoor hebben de zuidelijke wijken een goede verbinding met Amsterdam. In het Oor sluiten beide lijnen goed op elkaar aan. Deze wijken liggen ook verder weg van de stations. Aldus iemand in topic Almere kwamen de meeste instappers bij 't Oor pas, dus daar zijn de 322/323 voor gekomen vanuit Tussen de Vaarten.
  • Spitslijn 152: Almere Centrum - Gooise Kant - Almere Poort - Amsterdam Holendrecht
  • Spitslijn 153: Almere Centrum - Gooise Kant - Almere Poort - Amsterdam Amstel
  • Spitslijn 154: Almere Centrum - Kruidenwijk - Almere Poort - Amsterdam Holendrecht
  • Spitslijn 155: Almere Centrum - Kruidenwijk - Almere Poort - Amsterdam Amstel
Deze lijnen rijden minimaal 4x/uur in de spitsrichting waarbij optimaal onderling wordt aangesloten. Doel is wel deze lijnen ook in de daluren te laten rijden, maar het geld was allang op. Ook rijden lijnen 4, 7 en 2 4x/uur naar de stations.

Doel is om in de spits een goed alternatief te plaatsen voor de overvolle treinen van de NS.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

Deze post was nog geschreven voor jij jouw nieuwe post plaatste, die moet ik nog even doorlezen

Ik weet niet in hoeverre dit al het geval is, maar je kunt toch ook:

- Lijn 153 en lijn 155 upgraden tot R-net, maar rijden nog steeds alleen in de spits.

En knopen realiseren in Muiden i.p.v. t Oor (volgens mij is dat nu al deels het geval), en dan tussen:
322/328 en in de spits 327/155 en eventueel 320/153. En de 322 zou niet meer via Poort rijden -> zelfde route als 155. En dan op lijnbundels 322/155 en 327/328 met gelijke intervallen rijden.

Dan heb je ook het systeem met knopen, maar rijden de bussen eigenlijk allemaal praktisch de route zoals ze die nu ook rijden?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef: Deze lijnen rijden "dag"dekkend en hierdoor hebben de zuidelijke wijken een goede verbinding met Amsterdam. In het Oor sluiten beide lijnen goed op elkaar aan. Deze wijken liggen ook verder weg van de stations. Aldus iemand in topic Almere kwamen de meeste instappers bij 't Oor pas, dus daar zijn de 322/323 voor gekomen vanuit Tussen de Vaarten.

Doel is om in de spits een goed alternatief te plaatsen voor de overvolle treinen van de NS.
Maar R-net hoort hier helemaal geen alternatief te vormen. De verbinding Almere - Amstel/Holendrecht bestaat niet per trein en juist daarvoor lijkt mij het R-net bedoeld. Als aanvulling op de treinrelaties dus, niet als alternatief daarvan.

En als je alle lijnen (behalve spitslijnen) via t Oor laat lopen hebben de zuidelijke wijken toch helemaal geen goede verbinding met Amsterdam? Alleen Almere Haven? Maar Parkwijk, Waterwijk, Muziekwijk, Centrum en Poort laat je allemaal links liggen. Sommige van die wijken hebben nog wel een verbinding in de spits, maar niet meer in het dal zoals nu bijvoorbeeld via lijn 322.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Als je een knoop in t Oor maakt, heb je ook automatisch een knoop in Muiden.

De knoop in Oor zorgt ervoor dat Haven en Tussen de vaarten een rechtstreekse verbinding houden met Holendrecht / Amstel.

De lijnen die via Almere Poort rijden, wil ik ook wel dagdekkend inleggen, maar dan moet er eerst meer geld komen. Het geld is namelijk al op. Zelfs het inkorten van de 153 van Buiten naar Centrum levert niet genoeg geld op.

Het doel was eigenlijk de wijken tussen Amsterdam en Almere Centrum + de wijken verder van het station een goede verbinding te geven. Hierbij wilde ik het dagdekkend maken, maar het geld is te snel op.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

In theorie heb je met een knoop bij t Oor ook een knoop in Muiden ja. In de praktijk betekent het dat de bussen zowel op t Oor als in Muiden op elkaar moeten gaan wachten om passagiers de gelegenheid te geven om over te stappen en dat is natuurlijk onzin.

Maar daar gaat het helemaal niet om. Mijn punt is dat jouw lijn 322/323 helemaal niet langs t Oor hoeven te komen voor het realiseren van een knoop. Dat kan immers ook in Muiden. Als lijn 322/323 niet langs t Oor hoeft, kan die bijvoorbeeld ook via busbanen door het centrum rijden en daarmee kan die veel meer haltes aan doen. En dat is ook meteen een veel logischere route. Waarom zou een bus over een snelweg rijden als er een stukje verderop ook een vrije busbaan ligt? Door lijn 322/323 over het centrum te sturen, kun je ook meteen een paar spitsbussen wegwerken die dan niet meer nodig zijn.

Wat je dan krijgt is ongeveer de huidige situatie:
- Lijn 322 Almere Buiten - Parkwijk - Centrum - Muiden - Amstel
- Lijn 323 Almere Buiten - Parkwijk - Centrum - Muiden - Holendrecht
- Lijn 327 Almere Haven - Muiden - Amstel
- Lijn 328 Almere Haven - Muiden - Holendrecht
- Lijn 153 Almere Buiten - Centrum - Muiden - Holendrecht

Als er geen geld voor is om dat te bieden, kun je denk ik het best bezuinigen op de wijken die het verst van Amsterdam vandaan liggen. Daar zijn de bussen immers nog het leegst, maar daar zijn ook de treinen nog het leegst. En als je dan een fatsoenlijke aansluiting op Parkwijk/Centrum of eventueel zelfs Poort realiseert kunnen passagiers vanuit Buiten nog steeds in Amstel/Holendrecht komen. Nee, niet ideaal inderdaad, maar dat lijkt me de beste oplossing...
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Naar wat ik in de krant lees is het dagelijks een drama om in de sprinters te komen vanaf Almere Centrum. De wijken hiervoor probeer ik dus sowieso in de spits een goede verbinding te geven. Wat ik nu heb gedaan is eigenlijk deels lijn 10 opheffen in de Rnetlijn 323/322. Het doel was om de Gooise Kant lijnen ook overdag te laten rijden, maar welke ritten doe ik dan? Lijn 322/323 kan aldus R-neteisen niet overdag ingekort worden tot t Oor (wat mijn allereerste ingeving was).
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

Ja, in de spits hebben die wijken in jouw plan een verbinding. Buiten de spits helemaal niet meer en dat is nu dus wel het geval..

In jouw plan gaan juist die wijken er dus het meest op achteruit.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Gelukkig kunnen we natuurlijk ook 2 van de 4 ritten van Rnet 322/323 overbrengen naar de spitslijn via Gooise kant. Ik vraag me dan alleen even af hoe je omlooptechnisch zou uitkomen. Nu heb je overal korte keringen omdat de 323 op de 322 doorrijdt en andersom. Dit kan mogelijk iets minder efficiënt uitkomen.

Ik had graag beschikking gehad over flink wat extra euro's, daluren toevoegen en je bent in totaal 30.000 DRU extra nodig. Als elke DRU 100 euro kost, heb je het direct over 3 miljoen euro. Dan rijden alle Rnetlijnen ook in de daluren 2x/uur.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

Nu ben ik je even kwijt eerlijk gezged :oops:

Het lijkt alsof je een soort doel hebt van een bepaald aantal DRU's dat je probeert te halen?
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Ik probeerde het plan vooral niet meer DRU's te geven dan dat er huidig uitgegeven worden. Ik denk namelijk niet dat het uitbreiden van het aantal DRU mogelijk is als CXX nu al tekorten heeft volgens de gemeente Almere.

Dat is daarom ook direct de reden, dat ik de plannen zo probeer te maken dat met name in de spits mensen verleid worden om de bus te pakken i.p.v. de volle trein. Dit is misschien tegen het zere been van NS, maar dat is naar hun eigen fout.

Er worden volgens mijn rekenmachine ongeveer 85.000 DRU in deze lijnen gestoken en in mijn plan zitten momenteel 100.000 DRU. Er zijn nu dus al 15.000 DRU bijgekomen, wat ik eigenlijk weer probeer kwijt te raken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:Dat is daarom ook direct de reden, dat ik de plannen zo probeer te maken dat met name in de spits mensen verleid worden om de bus te pakken i.p.v. de volle trein. Dit is misschien tegen het zere been van NS, maar dat is naar hun eigen fout.
Dit vind ik nergens op slaan. Je moet je DRU's niet verspillen aan concurrentie met de trein, dan kun je ze nuttiger inzetten...
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Gebeurt dat nu al niet met de huidige spitslijnen van Almere? Ze hebben tig slagjes via stations (Bijvoorbeeld Poort). Als de lijnen naar Amsterdam niet meer via station Poort rijden, kunnen ze weer 6 minuten per rit besparen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

Maar ze rijden naar Amstel en Holendrecht. Daar rijdt de trein niet naar toe.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Dat doen ze in mijn plan ook.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door Yanaike »

Ja, maar het gaat om de gedachtegang. Jij praat over de bus alsof het concurrentie moet gaan vormen tegen de overvolle treinen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Als de treinen bij NS overvol zitten moet de NS meer treinen inzetten, het is geen taak van de busmaatschappij om dan ineens de concurrentie aan te spannen.

En ik zie nog steeds niet wat er zo fout is aan het huidige net? Het lijkt me dat de huidige lijnen Almere beter ontsluiten dan dat ze dat in jouw voorstel doen?
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door waldo79 »

Eh, de trein bedient andere relaties dan de bus. Tussenliggende gebieden kunnen beter door een bus bediend worden en met hooguit een enkele overstap kun je vanuit zowat heel Almere grote gebieden van Amsterdam-Zuidoost alsmede het gebied rond Amstel ontsluiten per bus. De trein brengt je enkel op de stations Diemen-Zuid en Duivendrecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren R-net Almere - Amsterdam?

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike schreef:En ik zie nog steeds niet wat er zo fout is aan het huidige net? Het lijkt me dat de huidige lijnen Almere beter ontsluiten dan dat ze dat in jouw voorstel doen?
Op zich is niets fout met het huidige net. Het valt me alleen op dat R-net 322 geheel parallel rijdt aan de trein. Daarnaast heb je inderdaad de overvolle sprinters van NS.

Ik wil kijken of je de forens kunt verleiden om de bus te pakken voor een stabiele reis naar Amsterdam. Ik heb nog wel het plan omgedraaid. Hierbij krijgen de wijken in het zuiden tussen Centrum en Poort een betere verbinding.
  • R-net 328: Almere Haven - t Oor - Amsterdam Holendrecht -> spits 4x/uur, dal 2x/uur.
  • R-net 327: Almere Haven - t Oor - Amsterdam Amstel -> Spits 4x/uur, dal 2x/uur; rijdt niet in de avond
  • R-net 323: Almere Centrum - Gooise Kant - Amsterdam Holendrecht -> Spits 4x/uur, dal 2x/uur, rijdt niet in de avond.
  • R-net 322: Almere Centrum - Gooise Kant - Amsterdam Amstel-> Spits 4x/uur, dal 2x/uur.
  • Spitslijn 152: Almere Buiten - Tussen de Vaarten - t Oor - Amsterdam Amstel
  • Spitslijn 153: Almere Buiten - Tussen de Vaarten - t Oor - Amsterdam Holendrecht
  • Spitslijn 154: Almere Centrum - Kruidenwijk - Muiden - Amsterdam Holendrecht
  • Spitslijn 155: Almere Centrum - Kruidenwijk - Muiden - Amsterdam Amstel
De R-netlijnen rijden in de spits minimaal 4x/uur en in de daluren rijdt deze lijn minimaal 2x/uur. De spitslijnen rijden in de spits 4x/uur. R-netlijnen die naar Holendrecht rijden, worden in de daluren afgekapt naar Amstel. Dit scheelt in de daluren weer geld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten