Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Het PvE is ons voor: Lijn 80 MOET door Leusden Tabakssteeg rijden.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door 0318 »

Praten over maximale loopafstanden in Leersum en Amerongen (dorpen met zo'n 7000 inwoners) terwijl er in Veenendaal (63.000 inwoners) nu al plekken zijn waar de dichtstbijzijnde bushalte 1000 tot 1500 meter ver weg is. Praten over het schrappen van lijn 80 tussen Veenendaal en Rhenen en van lijn 83: daarmee maak je ongeveer de helft van Veenendaal busloos (en een derde van Rhenen en heel Achterberg).

Dan heerst er bij de provincie een wat vreemde moraal over minimum bedieningseisen in combinatie met de grootte van de kern in kwestie...
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

Berk-24 schreef:Als het geen concessie-eis is dan denk ik dat lijn 80 tussen Veenendaal en Wageningen verleden tijd is en dat lijn 50 de lus in Rhenen van lijn 80 overneemt om zo vanuit Wageningen in Rhenen op de trein aan te sluiten. De reden lijkt me wel duidelijk: Veenendaal-Rhenen is parallel met het spoor, Rhenen-Wageningen is met een frequentie van 4-6x/uur sprake van overbediening.
Er worden niet specifiek buslijnen geëist, maar verbindingen. De verbinding Veenendaal-Rhenen via Achterberg (lijn 80) is verplicht op het ontsluitende net.
Berk-24 schreef:Verder lijkt het mij logisch dat lijn 80 en 83 met elkaar worden samengevoegd, ze lopen vrij parallel aan elkaar.
Eigenlijk zijn lijn 80 en 83 twee varianten van dezelfde verbinding: Amersfoort-Woudenberg-Veenendaal.
Berk-24 schreef:Verder mocht lijn 81 wegvallen tussen De Klomp en Driebergen,
Deze verbinding is verplicht tussen Centrum Veenendaal en Amerongen, en tussen Driebergen Arnhemsebovenweg en station Driebergen-Zeist.
Berk-24 schreef:hoop ik dat er wel een andere buslijn in de plaats komt in het gat van Centrum-De Klomp om zo een snelle verbinding tussen Veenendaal Centrum en Arnhem te creëern. Scheelt een kwartier ten opzichte van omrijden via Driebergen met de trein, en soms zelfs een half uur.
De kern Veenendaal moet verplicht met zowel station De Klomp als station Veenendaal Centrum verbonden zijn, als verbindend net zelfs.
Laatst gewijzigd door Statler Rail op wo 15 apr 2015, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Berk-24 »

Praten over maximale loopafstanden in Leersum en Amerongen (dorpen met zo'n 7000 inwoners) terwijl er in Veenendaal (63.000 inwoners) nu al plekken zijn waar de dichtstbijzijnde bushalte 1000 tot 1500 meter ver weg is. Praten over het schrappen van lijn 80 tussen Veenendaal en Rhenen en van lijn 83: daarmee maak je ongeveer de helft van Veenendaal busloos (en een derde van Rhenen en heel Achterberg).

Dan heerst er bij de provincie een wat vreemde moraal over minimum bedieningseisen in combinatie met de grootte van de kern in kwestie...
Veenendaal heeft wel twee treinstations in het dorp. Mij lijkt het handigst (ook qua budget): goede busverbindingen naar Veenendaal-De Klomp (met aansluiting op trein in oostelijke richting), Ede Centrum, het WSR-gebied (Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude) en Amersfoort en daarnaast een dorpsbus op afroep voor de minder mobiele mens.
Laatst gewijzigd door Berk-24 op wo 15 apr 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Statler Rail schreef:
Berk-24 schreef:Verder mocht lijn 81 wegvallen tussen De Klomp en Driebergen,
Deze verbinding is verplicht tussen Centrum Veenendaal en Amerongen, en tussen Driebergen Arnhemsebovenweg en station Driebergen-Zeist.
Maar niet persé met dezelfde lijn neem ik aan? Als de stadsdienst Driebergen (75) toch al naar de provincie-concessie gaat kan je daar volgens mij best één grote ringlijn door de buitenranden van Driebergen van maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

CamilleKreemers schreef:Alle lusjes van bijvoorbeeld lijn 81 en 104 ook laten vervallen, scheelt weer geld. Gevolg is dat je het netwerk een stuk simpeler kunt maken. Je kan vanuit vervoerskundige eisen ook aangeven dat het voor de reiziger beter is om die stomme lusjes eruit te halen. Misschien wordt lijn 50 verstevigd ervoor, omdat je dan eenvoud geeft.
De verbinding van Driebergen Arnhemsebovenweg naar station Driebergen-Zeist is verplicht (lijn 81). Dat geldt ook voor de verbinding Montfoort-Woerden (lijn 104). Beide zijn onderdeel van het ontsluitende net.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Maar Doorn - Driebergen Arnhemsebovenweg is dus blijkbaar niet verplicht... zie verder m'n bericht hierboven voor een optie anders dan lijn 81.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

Klopt. En ook de lusjes door Amerongen en Leersum kan je zover ik weet zonder problemen schrappen.

Opvallend: het traject Amerongen-Rhenen (lijn 50) is geen verbindend net, maar ontsluitend net. Je zou in theorie dat traject 's avonds en in het weekend dus helemaal kunnen stilleggen.

Dat is opmerkelijk aan deze aanbesteding. De minimumeisen zijn echt heel laag. Maar daar win je de aanbesteding niet mee, want de gunning gaat bijna volledig over het aanbod. Kwantiteit, geen kwaliteit. Daarom heel leuk dat Syntys "onderzoek" doet, maar het praktische nut daarvan ontgaat mij een beetje. Je krijgt er toch geen punten voor.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Berk-24 schreef: en daarnaast een dorpsbus op afroep voor de minder mobiele mens.
Maar daar zijn ze nou net in deze concessie allergisch voor.
Het is of gemiddeld vijf reizigers per rit of niks. Vraagafhankelijk vervoer is verboden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef:De verbinding van Driebergen Arnhemsebovenweg naar station Driebergen-Zeist is verplicht (lijn 81).
Daniel schreef:Maar Doorn - Driebergen Arnhemsebovenweg is dus blijkbaar niet verplicht... zie verder m'n bericht hierboven voor een optie anders dan lijn 81.
Maar de Arnhemsebovenweg loopt helemaal door tot Doorn. :? Dus tot waar is die verbinding dan verplicht: tot de halte Welgelegenlaan (laatste halte in Driebergen)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik vermoed dat die straat gewoon een halte moet hebben
Ik heb geen onderschrift
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

sirvinniei schreef:
Berk-24 schreef: en daarnaast een dorpsbus op afroep voor de minder mobiele mens.
Maar daar zijn ze nou net in deze concessie allergisch voor.
Het is of gemiddeld vijf reizigers per rit of niks. Vraagafhankelijk vervoer is verboden.
Vraagafhankelijk vervoer is als je paragraaf 4.8 van het PvE bekijkt in het eerste concessie jaar niet toegestaan (daarna dus wel). Vind het wel apart dat het in het eerste jaar niet mag en daarna wel.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Inderdaad bijzonder.
Mag ik trouwens vragen, aangezien je in Woerden woont, hoe de beztting is in west-Utrecht/de stadsdienst Woerden?
Ik heb geen onderschrift
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Ik weet het niet helemaal, maar de stadslijnen rijden vaak in de weekenden en in de daluren meer leeg rond dan dat er iemand in zit (als ik ze zie). In de spitsuren zijn de stadslijnen nog wel in trek bij de nodige scholieren. Weet niet of de lijnen 102/103 ook bij Utrecht-West horen maar daarvan kan ik zeggen dat de bezetting goed is. Vooral tussen Harmelen en Utrecht is de bus vaak in de ochtendspits bomvol (eruit komen is niet echt makkelijk op zo'n moment). In de daluren zijn de lijnen niet erg druk maar nog wel goed bezet.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:En logisch nadenken over hoe je het de reiziger makkelijk maakt: niet tien verschillende lijnnummers tussen het station en de Galgenwaard maar gewoon twee die de hele dag door hetzelfde zijn en een goede verdeling over het uur hebben. Net zoiets is de frequentie op lijn 65 die gewoon uit z'n voegen barst nu hij elke 10 minuten rijdt i.p.v. een kwartiersdienst waarbij de helft van de ritten met twee bussen vlak achter elkaar reed.
Alleen over sommige die voor het stadsnet worden bedacht, heb ik soms mijn bedenkingen. Is bijvoorbeeld de oplossing die in de spitsen wordt gekozen in de vorm van een lijn 28 die een deel van de route rijdt, een lijn 128 en een 228, waarvan een van deze drie ook nog eens niet vanaf het station vertrekt of naar het station gaat (reizigers vanaf Oudenoord en Nijenoord zijn er met de komst van lijn 228 wel op vooruitgegaan). Dit alles heeft als doel om reizigers tussen CS en de Heidelberglaan te weren uit de 28. Maar of het er voor de reizigers tussen bijvoorbeeld Rijnsweerd en Utrecht Centraal overzichtelijker op wordt, waag ik te betwijfelen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

sirvinniei schreef:Inderdaad bijzonder.
Mag ik trouwens vragen, aangezien je in Woerden woont, hoe de beztting is in west-Utrecht/de stadsdienst Woerden?
Check ff de OV-chipkaartdata op Tenderned, daar staat alles op.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Maat met de hoeveelheid mensen die een papieren kaartje kopen is dat ook redelijk onbetrouwbaar
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Tel er dan 5% bij op. Meer echt niet lijkt me.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat je per lijn moet kijken. In GD ken ik op lijn 14 (lijn door mijn dorp heen) dat er weinig kaartjes gekocht lijken worden, terwijl dit op lijn 73 (met asielzoekers) veel hoger is. Het ligt ook aan wat gunstiger is voor de reiziger.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

wouter15 schreef:Ik weet het niet helemaal, maar de stadslijnen rijden vaak in de weekenden en in de daluren meer leeg rond dan dat er iemand in zit (als ik ze zie). In de spitsuren zijn de stadslijnen nog wel in trek bij de nodige scholieren. Weet niet of de lijnen 102/103 ook bij Utrecht-West horen maar daarvan kan ik zeggen dat de bezetting goed is. Vooral tussen Harmelen en Utrecht is de bus vaak in de ochtendspits bomvol (eruit komen is niet echt makkelijk op zo'n moment). In de daluren zijn de lijnen niet erg druk maar nog wel goed bezet.

Ik heb zelf nog even de chipkaartdata er bij gepakt (november 2014).
Stadsbuslijn 3 in Woerden kent gemiddeld ten hoogste 11 reizigers (ZA: 5, ZO: 5) in de allerdrukste rit. Er rijden gemiddeld op het drukste punt 158 (ZA: 57, ZO: 24) mensen per werkdag met de lijn mee over 26 (ZA: 28, ZO: 16) ritten, 6,1 (ZA: 2, ZO: 1,5) per rit.

Stadsbuslijn 4 in Woerden kent gemiddeld ten hoogste 11 reizigers (ZA: 6, ZO: 6) in de allerdrukste rit. Er rijden gemiddeld op het drukste punt 124 (ZA: 60, ZO: 36) mensen per werkdag met de lijn mee over 30 (ZA: 26, ZO: 15) ritten, 4,1 (ZA 2,3, ZO: 2,4) per rit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Komt bij niet echt over als een daverend succes...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Volgens het pve is hij niet verplicht.
Ik heb ook eigenlijk niks in het pve gevonden over de maximale afstand naar een halte. Staat er daar iets over in?

Het is iig zeker geen lijn am et ambassadors te rijden als op z'n best dan driekwart van de bus leeg zit.
Ik heb geen onderschrift
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

sirvinniei schreef:Volgens het pve is hij niet verplicht.
Woerden Molenvliet moet met een ontsluitende lijn verbonden zijn met station Woerden. Dat hoeft natuurlijk niet per se een stadsdienst te zijn.
sirvinniei schreef:Ik heb ook eigenlijk niks in het pve gevonden over de maximale afstand naar een halte. Staat er daar iets over in?
De te bedienen kernen en wijken hebben een OV-halte (treinstation of halte van een
verbindende lijn, zie paragraaf 4.3 en Bijlage 1) op maximaal 800 meter van het
zwaartepunt van de kern respectievelijk wijk of maximaal 400 meter (halte van een
ontsluitende buslijn, zie paragraaf 4.4 en Bijlage 3). De in de paragraaf benoemde
afstanden zien op de kortste loopafstand.
sirvinniei schreef:Het is iig zeker geen lijn am et ambassadors te rijden als op z'n best dan driekwart van de bus leeg zit.
Punt is natuurlijk dat die stadsdienst op dit moment doorgekoppeld is aan streeklijnen waar wel groter materieel nodig is. Maar dat kan in de toekomst veranderen natuurlijk.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

De reizigersaantallen zijn vervelend om het zo te zeggen, aangezien sommige ritten dus met meer dan acht reizigers kennen. Daarnaast wil een gemiddeld aantal van 6 reizigers niet zeggen dat er elke rit 6 man inzitten. Een rit met 0 reizigers wordt gecompenseerd door 2 ritten met 9 reizigers. Dan kun je dus eigenlijk geen taxibusje inzetten. Eigenlijk zou een Procity-achtig voertuig nog redelijk voldoen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Er staat gemiddeld ten hoogste niet gemiddeld.
Maar 8 persoonsnaam materieel lijkt me inderdaad ook niet praktisch.
Ik zie liever een constructie zoals in harderwijk : zondagochtend alleen de ene (dominante) lijn laten rijden en dat smiddags omdraaien, en op zaterdag of zo'n constructie of 1x per uur beide lijnen.
Dan is de bezetting meteen een stuk hoger, ook in het weekend.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten