Busfoto.nl schreef:Is een elektrische bus over zijn totale leven milieuvriendelijker en goedkoper dan een dieselbus? Reken hierbij ook de veel grotere reservevloot, constructiekosten (accu) en kosten per kilometer bij alsmede de vele lege kilometers om de bus halverwege de dag naar de garage te brengen.
Ik voorzie een daling van de kostendekkingsgraad, waarna het OV duurder dan wel ingekrompen wordt. En een grote uitval van ritten, zeker het eerste jaar. En dan concludeer je dat het OV meer een politieke speelbal is in plaats van dat het een nutsfunctie heeft.
Maar laten we eens reeel wezen. Los van alle pilotprojecten die er op het gebied van elektrisch vervoer in Nederland te vinden zijn, zijn er maar een paar voorbeelden waar elektrisch vervoer op een lijndienst te vinden is. Dit zijn uit mijn hoofd [wiki]Lijn 220 's-Hertogenbosch, Station - Jeroen Bosch Ziekenhuis[/wiki] (rondje centrum Den Bosch) en
Lijn 2 Ringlijn Utrecht, CS Centrumzijde - Museumkwartier (rondje centrum en museumkwartier Utrecht). Bij die laatste is het tot op heden nog niet of nauwelijks gelukt om alle ritten op een dag met elektrisch materieel (elektrische optares) te rijden. In Limburg is een van de concessie- eisen dat al het materieel in 2025 zero- emissie is en nu deze 40 bussen in Amsterdam elektrisch maken.
Als een buslijn elektrisch exploiteren, zoals het voorbeeld in Utrecht, al zo'n grote opgave is, is er dan geen sprake van een hele grote, misschien wel onmogelijke, opgave om 40 bussen, of zelfs een hele provincie, zero emissie of elektrisch te laten rijden?