Het milieu en het openbaar vervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door verfmeer »

De grootte van de weerstandskracht (frictie) is wel groter, maar de grote van de acceleratie (verandering van de snelheid) a=F/m is veel kleiner. Dit komt omdat de massa m hier velen malen groter is. Maar voor het energieverbruik bij constante snelheid is de arbeid (kracht*afstand) de te berekenen grootheid. Daarom zijn de twee gevallen hier totaal niet te vergelijken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Hainje »

Bij mij mogen ze gerust een windturbine in de achtertuin zetten hoor :P Wel dusdanig hoog dat ik er geen of nauwelijks geluidsoverlast van heb in de nacht. Als ik daarmee afhankelijk kan zijn van het algemene stroomnet, graag! :D
🍉
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Gekko123 »

Uhm, afhankelijk van het algemene stroomnet ben je zonder die windturbine in je achtertuin ook wel hoor
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Hainje »

♪♫ Laat me! Laat me! ♪♫
🍉
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Rick Visser »

iljitsch schreef:...Er is vast ook veel te winnen door de materieellengte op meerdere momenten van de dag aan te passen aan het reizigersaanbod, maar dat heeft natuurlijk een hoop praktische nadelen.

Ideaal zou zijn de trein pas te laten vertrekken als-ie vol is. :-)
Met een beetje mazzel kan dat met de bus wel over een paar jaar. Als dat rijden zonder chauffeur in de nabije toekomst wat wordt kun je op een buslijn drie soorten bussen inzetten: klein, middel en groot. In de spits is een grote in vijf minuten vol, midden op de dag vul je elke tien minuten een middelmaatje en op de late avonduren zorg je dat er op een handige plek wat 4-persoons voertuigen klaarstaan:

Afbeelding

Als je naar de halte loopt laat je via je app weten dat je er aan komt, en de computer bepaalt welk type voertuig er naar de halte toerijdt om de passagiers op te pikken. Als er op een paar handige plekken wat van die voertuigen klaar staan is er altijd wel binnen een kwartier een juist formaat busje te regelen: die dingen rijden toch zelf.

Mwah, beetje toekomstmuziek. Misschien moeten ze nog wel een eigen rijstrookje met hier en daar een slagboom en een stoplicht, maar ik zie dat nog wel gebeuren. Misschien is wat onderzoek doen ergens?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Gekko123 »

Een klein probleempje wat je hebt als je voor de spits aparte grote voertuigen gaat aanschaffen is dat je dan meer voertuigen hebt en dus meer onderhoud. Vergeet niet dat een groot deel van die grote voertuigen in het weekend en de daluren stil zullen staan. Ondertussen kosten ze wel geld. En als je ze wel inzet zijn ze weer veel te groot. Het is het goedkoopste als je een universeel wagenpark hebt (ook al is dat saai voor die ene verstokte hobbyist).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door OmniLezer »

Er is nog niet veel bedacht op het gebied van elektrische bussen. Maar er is veel dat te experimenteren valt op dat gebied.
En veel grote namen als Mercedes-Benz en VDL doen daar niet aan mee. Je kan van alles bedenken.
Ebusco bijvoorbeeld heeft een elektrische Low Entry bus gemaakt zonder al dat reclame op het dak vol met accu´s.
Bijvoorbeeld kunnen ze ook;
- Een Scania Omnilink G onder de verhoogde vloer vol stoppen met accu's en een motor.
- Een verlengde Volvo 8900 onder het verhoogde vloer vol stoppen met accu's

Dat zijn maar een paar ideeën om te testen bijvoorbeeld. Want veel vervoerders en steden willen overstappen naar elektrisch vervoer, maar er is weinig aanbod erop.

Graag feedback, geen haatcomments.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door marvinkok »

VDL is weldegelijk met elektrische bussen bezig. Maar is het zo'n probleem dat accu's op het dak liggen? Daar is over hetalgemeen genoeg ruimte en ook makkelijker bereikbaar dan onder de vloeren tussen de motor en rest van de aandrijving. Kan nog wel eens vies tegenvallend zijn hoeveel ruimte er onder de vloer bij Low-entry's is...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Suus »

VDL heeft de Citea SLF-120 Electric gewoon op hun site staan inderdaad. :)

Edit: Voor de Duitse stad Köln worden op dit moment ook een aantal SLFA-180 Electric's gebouwd: http://www.vdlbuscoach.com/News/News-Li ... lektr.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Meltrain »

De RET heeft twee hybride Citea's (van VDL dus):
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door SuperGhost »

Kan RET (net zoals GVB en HTM) niet experimenteren met elektrische bussen die de trambovenleidingen kunnen gebruiken voor het opladen van de accu's? Dan hoef je die bussen ook niet meer steeds buiten dienst te nemen om de accu op te laden, of heb je zelfs een kleinere accu nodig, waardoor het goedkoper wordt (minder gewicht te verplaatsen, waardoor dus minder energie nodig is).

In Arnhem willen ze al toe naar trolleys die 10km kunnen afleggen zonder een draad erboven te hebben, dan zouden HTM, GVB en RET wellicht hier deels op aan kunnen haken met de trambovenleidingen lijkt me? (ja, dat zijn wellicht andere type bovenleidingen, maar je kunt dan nog altijd wel leren van de Arnhemse proef die er moet gaan komen).
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door MarkNL »

marvinkok schreef:Daar is het zo'n probleem dat accu's op het dak liggen?
Ik ben geen expert op het gebied van accu's die gebruikt worden hiervoor maar dat kan een probleem zijn. Op het dak worden de accu's blootgesteld aan direct zonlicht waardoor ze zeker in de zomer flink warm zullen worden. Dit zal de prestaties van de accu niet ten goede komen vermoed ik.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door SuperGhost »

In de auto zit de accu ook juist in het deel dat het warmste wordt: onder de motorkap.

Je kan natuurlijk het dak ook gewoon isoleren, zodat de accu niet zo warm wordt. Daarnaast kan het al wonderen doen als je alleen al een witte kleur voor het dak neemt.

Daarnaast denk ik dat het ook wel mee zal vallen. Onder de bus wordt het namelijk ook behoorlijk warm, omdat het wegdek 's zomers veel warmer wordt dan de omgeving (absorptie van het zonlicht).
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door MarkNL »

In de reguliere auto met een verbrandingsmotor zitten loodaccu's, die zijn niet te vergelijken met accu's die je tegenkomt in elektrische voertuigen. Deze accu's zijn te zwaar en hebben te weinig rendement ten opzichte van andere accu's.

In ieder geval is temperatuur wel iets wat in de gaten gehouden moet worden omdat temperatuur de prestaties van de accu beïnvloed.. Zie bijvoorbeeld hier en hier. Dit is dus iets waarmee je rekening moet houden in je ontwerp.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door chemie »

marvinkok schreef:VDL is weldegelijk met elektrische bussen bezig. ...
Daarover stond vandaag in de Volkskrant een heel verhaal.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door zone2000 »

En veel grote namen als Mercedes-Benz en VDL doen daar niet aan mee. Je kan van alles bedenken.
Op autogebied is Daimler (moederbedrijf van Mercedes-Benz) al een joint venture aangegaan met BYD auto.
http://en.wikipedia.org/wiki/Denza
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door OmniLezer »

Oké, het is dan deels waar. Maar ze stappen niet verder dan een elektrische stadsbus. Want daar zijn VDL en Volvo namelijk mee bezig, om die twee grote namen als voorbeeld te nemen. En ik denk dat streek meer effect heeft dan stad.
(Stad heeft ook veel effect, maar als je bijvoorbeeld lijn 143 en lijn 396 vergelijkt van RET en Arriva, maakt 396 meer kilometers in dezelfde tijd (+-57min) ongeveer en rijdt langer door)

De merken\namen die naar een innovatieve pad stappen, zijn vaak die onbekende namen.

Begrijp me niet verkeerd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Meltrain »

De meeste energie is nodig voor optrekken. Dit is iets wat stadsbussen (in het algemeen) vaker doen dan streekbussen.
Als je dus alleen de stadsbussen elektrisch maakt, scheelt dat al een hoop verbruik van fossiele brandstoffen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door OmniLezer »

*lijn 396 doet 51km in een richting Rotterdam- Dirksland
*lijn 143 doet 30km in een richting Rotterdam- Dordrecht

MarkNL,

Daar kunnen ze toch ventilatoren voor gebruiken. En misschien klinkt die allemaal onmogelijk, maar door in de onderkant van een bus ook accu's te herbergen, kan je boven ook (het dak is dan een goede plaats voor accu's) nog meer accu's kwijt.

Want elektrisch rijden kan gewoon, maar iedereen zeikt over het bereik van zo'n ding. En daar moeten we dan een oplossing voor bedenken. Trolleybus\trucks en auto's kunnen wel. Maar je raakt geld gewoon kwijt daardoor.

En zoals je zei, kunnen ze de motor ruimte gewoon isoleren waardoor er geen warmte bijkomt zodat het rendement ook hoger wordt.

Meltrain. Dat is ook waar ja.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Hendrik »

Op de verbinding Rotterdam - Goeree-Overflakkee komen wel 4 waterstofbussen te rijden (ja, ik weet dat dat iets anders is dan elektrische bussen ;) ). Het is echter nog niet bekend welk type bus dat wordt. Er is een keer een Van Hool uit België geweest, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer wat voor soort bus dat was. Ik ga er in elk geval van uit dat men geen stadsbus gaat inzetten op deze verbinding...
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door MarkNL »

OmniLezer schreef:Daar kunnen ze toch ventilatoren voor gebruiken. En misschien klinkt die allemaal onmogelijk, maar door in de onderkant van een bus ook accu's te herbergen, kan je boven ook (het dak is dan een goede plaats voor accu's) nog meer accu's kwijt.
Ongetwijfeld, maar geen idee of dat afdoende is. Dat mogen de expert uitzoeken :). Alleen is het niet zo simpel als dat het op het eerste gezicht lijkt.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Kan RET (net zoals GVB en HTM) niet experimenteren met elektrische bussen die de trambovenleidingen kunnen gebruiken voor het opladen van de accu's? Dan hoef je die bussen ook niet meer steeds buiten dienst te nemen om de accu op te laden, of heb je zelfs een kleinere accu nodig, waardoor het goedkoper wordt (minder gewicht te verplaatsen, waardoor dus minder energie nodig is).

In Arnhem willen ze al toe naar trolleys die 10km kunnen afleggen zonder een draad erboven te hebben, dan zouden HTM, GVB en RET wellicht hier deels op aan kunnen haken met de trambovenleidingen lijkt me? (ja, dat zijn wellicht andere type bovenleidingen, maar je kunt dan nog altijd wel leren van de Arnhemse proef die er moet gaan komen).
Dat is echt een rete goed idee. En gewoon 100 procent zeker in grote steden. Bij de RET kunnen dan zelfs streeklijnen meehaken op dit systeem. Denk aan de lijnen 82, 83, 140, 183 en de rest van de stadslijnen(hoewel sommige niet zoals 56, 68, 69, 72, 84/184 143, 144, 146, 245, 283, 290)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door Meltrain »

Lijn 183 is langer dan (in elke gaval) 68, 72 en 84/184, dus als lijn 183 met een elektrische bus kan rijden, kunnen die andere lijnen dat ook. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door CamilleKreemers »

BYD heeft momenteel streekbussen op Schiermonnikoog rijden die ongeveer 250 km kunnen rijden op een lading elektriciteit en dan 6 uur laden moeten om de batterij vol te krijgen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Het milieu en het openbaar vervoer

Bericht door The Greyhound »

CamilleKreemers schreef:BYD heeft momenteel streekbussen op Schiermonnikoog rijden die ongeveer 250 km kunnen rijden op een lading elektriciteit en dan 6 uur laden moeten om de batterij vol te krijgen.
Nadeel van deze bussen (en andere elektrische bussen) is dat ze door de accu's heel zwaar zijn waardoor het aantal staanplaatsen beperkt moet blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten