Voorstel sneltram Eindhoven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Ja lijkt mij beter zo ;)
Een geheel nieuwe spoorlijn naar Valkenswaard kan nooit goedkoper zijn. Dan zou je moeten aftakken tussen Geldrop en Heeze ergens, wat ongelijkvloers waarschijnlijk onmogelijk of erg duur zal zijn, je bereikt bovendien het centrum van Valkenswaard niet met een spoorlijn en je hebt geen interessante tussenliggende dorpen met een vervoersvraag. Bovendien vraag ik me sterk af in hoeverre het mogelijk is een oud spoorwegtracé opnieuw in gebruik te nemen, dat nu grotendeels bos is geworden. Maar dat geldt in feite ook voor een sneltram.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

Obus schreef:@Mr-W en Yanaike. Een bus is voor mij geen HOV maar LOV. Een bus is een inferieur goed ten opzichte van de tram/metro/e.d. Ik deel dan ook je mening dat HOV-busbanen geen goede investering zijn, omdat de automobilist er onnodig mee gepest wordt. Als de rijstroken voor de bus ook voor de auto beschikbaar zouden zijn, dan zou iedereen sneller op de plaats van bestemming zijn. Een tram zoals in mijn voorstel is zeker wel HOV en kan eigenlijk alleen maar goed functioneren op gescheiden banen (gemengde banen zoals in A'dam veroorzaken veel oponthoud). De bus moet natuurlijk ook gaan profiteren, dus denk ik aan een opzet zoals in de hoofdstad, waar tram en bus OV over een verharde trambaan gaan.
Maar Amsterdam is totaal niet vergelijkbaar t.o.v. Eindhoven. Amsterdam is veel grootschaliger. Niet alleen Amsterdam als stad is groter, maar ook als agglomeratie. In Amsterdam heb je meerdere IC-stations (aan verschillende lijnen) waardoor je bijvoorbeeld tramverbindingen kunt inleggen van station A naar station B. De tram heeft dan twee grote OV-knooppunten als eindstation. In Eindhoven kan ik eigenlijk maar 2 OV knooppunten tellen: het station en Airport. Het busnetwerk van Eindhoven is op dit moment heel erg opgebouwd uit een centraal middelpunt: het station en allemaal radiale lijnen daarvan vandaan die grofweg allemaal de volgende route volgen: station - wijk - wijk - buitenwijk - buitenwijk - (dorpje buiten Eindhoven/Veldhoven). En ook bij jouw tramlijnen zie ik dit terug: ze lopen allemaal van station naar wijk, naar buitenwijk, naar dorpje buiten Eindhoven. En dat terwijl ik denk dat een tramnetwerk/HOV-concept een hele andere aanpak nodig heeft: van OV-punt naar OV-punt.

En dat kan wel! Punten zoals Woensel, Veldhoven MMC, Veldhoven Heemweg/Centrum, Nuenen Busstation, Ekkersrijt/Son, HTC hebben potentie (maar zijn nu nog te kleinschalig), als je de OV-knooppunten gaat uitbreiden wordt juist het onderliggende busnetwerk belangrijk. Hebben buslijnen hier hun eindpunten bijvoorbeeld?

Zoals het nu heel erg overkomt is: we bouwen sommige buslijnen om tot tram-verbinding, maar het globale net blijft er ongeveer hetzelfde uit zien. En met streeklijnen die ook nog altijd naar station gaan krijg je overkill op bepaalde assen. Bijvoorbeeld Eindhoven - Nuenen. Dat zijn nu in het dal 7 bussen per uur (2x lijn 6, 2x lijn 21/22, 3x lijn 121/122) en dat zouden dan minstens 4 trams per uur worden (dat lijkt mij nog een vrij lage frequentie voor een tram) en daarnaast ook nog eens 5x per uur een bus (21, 22, 121 en 122) of je moet die lijnen in Nuenen knippen wat minder leuk is voor de doorgaande reiziger.
Eindhoven - Son heeft nu 2x/uur lijn 9/11 en 2x/uur (?) Arriva. Dat zou dan een frequentie zijn van 4 trams per uur en ook nog eens die bussen van Arriva. En zitten reizigers uit Son er echt wel op te wachten om om te reizen via Ekkersrijt? Dat doen ze nu ook niet, volgens mij...

Bij het huidige busnet zie ik alleen lijn A+ op dit moment zitten en een eventuele lijn Station - Woensel - Airport Verder denk ik dat een tramnet rond Eindhoven alleen gaat werken in combinatie met een streektram of met een compleet ander busnet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Raymond »

Lijn 9/11/109 rijden op dit moment ook al via Ekkersrijt. Lijn heeft echter een slechte bezetting vanuit Son en Breugel dus een tramlijn is daar echt zonde. Belangrijkste reden om geen tram te willen en bij de huidige opzet van het busnetwerk te blijven is dat de hoge frequenties op de samenlooptrajecten gerechtvaardigd zijn, maar de uitlopers vaak te zwak bezet zijn. Voor een tramlijn heb je ook drukke uitlopers nodig, ook zonder dat je daarvoor eerst diverse buslijnen moet inkorten. Zeker op de lijnen voor toekomstig HOV wordt met 12-meter gereden, een tram vul je er niet mee. Bovendien wordt de frequentie op de uitlopers dan dusdanig laag dat de tram helemaal niet meer aantrekkelijker is dan een bus.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

http://app.transitmix.net/map/46914

Ik heb een aantal snelbusdiensten toegevoegd ter aanvulling van het netwerk.
De mortuis nil nisi bene
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

Ik mis dan nog steeds een beetje de stadsbussen om een beeld te krijgen van wat je doet met bijvoorbeeld wijken zoals Blixembosch West, Achtse Barrier, Acht, Gestel, Genderbeemd, Veldhoven Centrum etc. Verder hoop ik dat de frequenties niet kloppen, die zijn bij de sneldiensten nog al hoog op dit moment?

Tenslotte:
- Waarom rijdt sneldienst Sint Michelsgestel niet door tot het station in Eindhoven?
- Rijdt sneldienst Eersel nog door naar Bladel?
- Hoe wordt Steensel ontsloten?
- Rijden sneldiensten Sint-Oedenrode en Sint Michielsgestel nog door naar Den Bosch?
- Wat is het nut van sneldienst Tilburg? Tussen die twee plaatsen rijdt ook al een directe IC. En het lijkt me niet handig om puur een sneldienst voor voor Moergestel te maken en plaatsen als Oirschot en Best links te laten liggen.

Verder vind ik het idee van sneldiensten over de snelweg een interessant plan :pos:.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

De stadsbussen en frequenties komen nog - ik kan niet alles tegelijk heksen.
Yanaike schreef:Tenslotte:
- Waarom rijdt sneldienst Sint Michelsgestel niet door tot het station in Eindhoven?
Foutje, opgelost.
- Rijdt sneldienst Eersel nog door naar Bladel?
Nee, de sneldiensten Eersel en Reusel zijn losgekoppeld voor tijdwinst - Reuselnaren zullen niet graag nog eerst een hele tour door Eersel maken voordat ze richting Eindhoven koersen.
- Hoe wordt Steensel ontsloten?
Door een stadsbus naar de Koningshof.
- Rijden sneldiensten Sint-Oedenrode en Sint Michielsgestel nog door naar Den Bosch?
Aangepast.
- Wat is het nut van sneldienst Tilburg? Tussen die twee plaatsen rijdt ook al een directe IC. En het lijkt me niet handig om puur een sneldienst voor voor Moergestel te maken en plaatsen als Oirschot en Best links te laten liggen.
De bus bedient enerzijds de universiteit, het stadshart, Moergestel, de snelwegafslagen Best en Oirschot en Eindhoven. Dat lijkt mij meer dan voldoende - het gaat immers vooral om de tussenliggende plaatsen.
De mortuis nil nisi bene
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

Ik begin het idee te krijgen dat je een concept nastreeft dat ze in provincies als Zeeland toepassen: een lekker snelle bus en alle haltes aan de provinciale weg/snelweg. Misschien dat dit werkt bij een provincie als Zeeland (daar sterft het OV toch al uit dus iets is beter dan niets + lagere bevolkingsdichtheid). Bovendien is de tijdwinst van deur tot deur minimaal. Passagiers zijn weliswaar relatief sneller van halte tot halte maar passagiers zijn relatief lang kwijt om bij een bushalte te komen waardoor de netto reistijd ongeveer gelijk zal blijven.

En dan moet je vervolgens maar eens gaan vergelijken met de auto. Die 10 minuten die je met de fiets nodig hebt om bij de halte te komen (Steensel -> Koningshof), (Oirschot -> Snelweg) kun je ook gebruiken om met de auto al aan de rand van Eindhoven te zitten (bron: Google Maps). En het grappige is? De route is precies hetzelfde!

Snelbussen zijn leuk en aardig, maar ik begin jouw plannen nu toch een beetje te zien als een doodssteek voor het OV :oops:.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Daarom staat het in de hobby-hoek.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Obus »

Yanaike schreef:Snelbussen zijn leuk en aardig, maar ik begin jouw plannen nu toch een beetje te zien als een doodssteek voor het OV .
Dat is toch echt niet de bedoeling. Het idee is als volgt: dorp > snelweg > station. Een dorp als Bladel krijgt in het dorp meerdere bushaltes. Vervolgens rijdt de bus (in dit geval afkomstig uit Reusel) door naar de snelweg om vervolgens zo snel mogelijk naar het station van Eindhoven te karren. Tussenliggende haltes, zoals bij Oirschot aan de snelweg voor de sneldienst Tilburg zijn eerder bedoeld als versterking. Natuurlijk krijgt Oirschot nog een aparte bediening.

De netto reistijd zal dus minder zijn, want de bushalte voor de deur blijft. Alleen onderweg op de snelweg / autoweg naar de hoofdbestemming (Eindhoven) worden op de grote wegen gestopt. Steensel wordt trouwens bediend door de bus naar de Koningshof.
De mortuis nil nisi bene
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

Maar het idee van lijnen die dorp > snelweg > station doen is alleen handig voor mensen die ook echt bij het station moeten zijn. De praktijk leert dat een station bijna nooit de daadwerkelijke bestemming is, maar meer een soort overstapfunctie. Prima! Maar dat betekent dus wel relatief minder directe verbindingen en extra overstappen. Dat in combinatie met het eventueel extra moeten lopen/fietsen naar het kleinere aantal bushaltes op zo'n sneldienstroute maakt de totale route niet heel veel sneller/aantrekkelijker.

Bovendien mis je door dit idee lijnen die dorpen onderling verbinden.

Ik zal later vandaag/morgen zelf ook eens even een transitmix-kaartje/concept uitwerken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Bakpapier »

Je moet bij een tram inderdaad kiezen voor 'hubs' buiten de stad of aan de rand van de stad. Bijvoorbeeld zoals Den Haag Leyenburg. De bussen stoppen daar dan en rijden niet door tot het centraal station, dat moet je met de tram (of bij rdam zuidplein de metro) doen.
Wat je zo veel mogelijk wil voorkomen, zijn bussen die parallel aan de tram naar het station rijden. Dan krijg je de trams namelijk niet vol.

En dan zie je direct het nadeel daarvan: Agglomeratie Eindhoven is denk ik niet groot genoeg om zulke hubs te rechtvaardigen. En steden als Rdam en Den Haag wél.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door matti93 »

Yanaike schreef:Ik begin het idee te krijgen dat je een concept nastreeft dat ze in provincies als Zeeland toepassen: een lekker snelle bus en alle haltes aan de provinciale weg/snelweg. Misschien dat dit werkt bij een provincie als Zeeland (daar sterft het OV toch al uit dus iets is beter dan niets + lagere bevolkingsdichtheid). Bovendien is de tijdwinst van deur tot deur minimaal. Passagiers zijn weliswaar relatief sneller van halte tot halte maar passagiers zijn relatief lang kwijt om bij een bushalte te komen waardoor de netto reistijd ongeveer gelijk zal blijven. [...]
Het grootste voordeel van haltes langs een doorgaande route is juist dat er dan minder verschillende routes gereden worden waardoor de frequentie op die éne as hoger kan zijn. Als je nu een halfuur moet wachten op de volgende bus, dan is 10 minuten fietsen naar de halte en (bijna) meteen instappen juist wel sneller. Dat is ook het concept achter R-NET en dat slaat op sommige plaatsen best aan. Hoewel ik Eindhoven niet goed ken, lijkt zo'n systeem me in de basis niet verkeerd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

@matti93:

Ik ben wél een voorstander van haltes aan doorgaande routes en ik ben ook voorstander van het bundelen van verschillende bussen over bepaalde assen. Ik ben alleen niet echt voorstander van snelbussen met haltes ver van de dorpskernen vandaan. R-Net is een prima systeem, alleen is agglomeratie Eindhoven daar niet echt groot genoeg voor, denk ik zo.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de mening van Bakpapier.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Wijkhoven »

*KICK* :oops:

Zelf denk ik ook zo nu en dan na over een tram in Eindhoven. Om te bepalen wat nuttige trajecten zijn is het handig om de reizigersaantallen van de huidige buslijnen te hebben. Deze kon ik alleen zo snel niet vinden via Google. Weet iemand of die beschikbaar zijn?

Bovendien is het dan de vraag vanaf welke aantallen is een tram te rechtvaardigen? Iemand die daar enig idee over heeft?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

Wijkhoven schreef:*KICK* :oops:

Zelf denk ik ook zo nu en dan na over een tram in Eindhoven. Om te bepalen wat nuttige trajecten zijn is het handig om de reizigersaantallen van de huidige buslijnen te hebben. Deze kon ik alleen zo snel niet vinden via Google. Weet iemand of die beschikbaar zijn?

Bovendien is het dan de vraag vanaf welke aantallen is een tram te rechtvaardigen? Iemand die daar enig idee over heeft?
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 2/cvp/join

Voor de telcijfers van alle lijnen, ex buurtbus, in 2011 en 2012 van SRE.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Ardan »

Hmm, zijn op dat Tenderned ook gegevens van andere concessies te vinden? Zoekfunctie werkte bij mij niet echt..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Hainje »

Als de aanbesteding loopt sowieso. Anders even StadlerRail een pm sturen, die weet er vast meer over.
🍉
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Wijkhoven »

huibf schreef:https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 2/cvp/join

Voor de telcijfers van alle lijnen, ex buurtbus, in 2011 en 2012 van SRE.
Bedankt! :pos:

Wel een vraagje over die tabellen, dit staat bijvoorbeeld bij lijn 401:

Afbeelding

Richting 1 (dat is dus naar het Airport) heeft 3 meetpunten waar voor uurblok 5 per meetpunt gemiddeld 8,5 mensen in de bus zitten en in totaal dan 25,6. Moet ik er dan van uit gaan dat het gemiddeld aantal reizigers op die lijn in dat uur 8,5 of 25,6 is?
Je weet met deze weergave volgens mij niet zeker of er overlap is in de reizigers of niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door CamilleKreemers »

Die 26,5 zijn het totaal aantal getelde personen van de telpunten erboven. In werkelijkheid hebben de telpunten meer waarde (de 8,5 dus) dan de 26,5. Er zijn door de chauffeur maar 8,5 reizigers geteld.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Wijkhoven »

CamilleKreemers schreef:Die 26,5 zijn het totaal aantal getelde personen van de telpunten erboven. In werkelijkheid hebben de telpunten meer waarde (de 8,5 dus) dan de 26,5. Er zijn door de chauffeur maar 8,5 reizigers geteld.
Oké bedankt! :pos:

Deze stond op Reddit. Het is wel ambitieus... :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wijkhoven op ma 20 apr 2015, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Komt grotendeels overeen met de HOV visie van Eindhoven, ik zou dat wel zien zitten. Heb alleen een beetje moeite met die roze lijn, die zou ik via Winkelcentrum Woensel laten lopen. En in fase 3 lijkt Veldhoven - Waalre me wat te ambitieus.
Verder is een (intercity)station in Acht is onmisbaar om daar iets te vertrammen. Met intercitystop kun je alle reizigers tussen randstad en Woensel/Airport/Veldhoven via dat nieuwe station afhandelen. Hoeft busstation Neckerspoel ook niet meer verbouwd te worden :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Suus »

Denk maar niet dat de intercity's in een misschien eventueel mogelijk te openen station Eindhoven-Acht zullen gaan stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Was meer wishful thinking, ik heb een realistisch genoeg beeld van de gang van zaken op het Nederlands spoor om te weten dat áls er al een station komt, er zeker geen intercity's zullen gaan stoppen. Eerder twee sprinters per uur, omdat er nog niet voldoende ruimte in de dienstregeling is voor een volledige bediening - zie Utrecht Leidsche Rijn. Lijkt me niet de ideale manier om een nieuw station te openen, maar dat terzijde.

Maar om terug op het topic te komen - zonder intercitystop (of treinstation in het algemeen) in Eindhoven noord voegt een HOV, of dat nou bus of tram is, tussen Woensel en Airport niets toe. Zie het succes van de huidige lijn 103 :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

In eerste instantie zou het natuurlijk geen IC-stop worden. Maar als er veel reizigers van gebruik blijken te maken, weet je het maar nooit. Wil het een IC-station worden, dan zal het station zich dus eerst als sprinterstation moeten waarmaken en moet het (zeer) goed in het onderliggende OV-net aangesloten worden.

Onmogelijk is het dus niet, Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum en Den Haag Laan van NOI zijn ook een IC-station (voor een deel v/d treinen) geworden doordat er een goed onderliggend OV-net is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Mijn redenering is dat het een uiterst geschikte locatie is waar je vanuit de Randstad kan overstappen naar met name Airport (volgens mij kun je makkelijk 15 tot 20 minuten tijd winnen) en in mindere mate richting Woensel. Maar zolang er geen intercity's stoppen blijven mensen uit de Randstad natuurlijk gewoon via het huidige station Eindhoven reizen, door eerst over te moeten stappen op een sprinter is de potentiële tijdwinst alweer verdwenen. De reizigers die je in eerste instantie met de sprinter aantrekt zullen dus niet mijn potentiële IC reizigers zijn.

Maar eh, ik moet toegeven dat ik het aantal reizigers richting Eindhoven Airport waarschijnlijk een beetje overschat :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten