Voorstel sneltram Eindhoven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

SuperGhost schreef:Onmogelijk is het dus niet, Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum en Den Haag Laan van NOI zijn ook een IC-station (voor een deel v/d treinen) geworden doordat er een goed onderliggend OV-net is.
Juist, dat is mijn gedachte ook. Met een echte OV knoop met bussen naar Airport, de verschillende wijken van Woensel en dorpen in de omgeving kun je er net zo'n station van maken, zou ik zeggen (en het huidige station van Eindhoven flink ontlasten).
Alargule

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Alargule »

Er rijdt al een snelle bus tussen de luchthaven en het huidige station hè?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Suus »

Eindhoven Acht en Almere Buiten zijn hetzelfde laken een pak. Je bedient er vooral lokale bewoners mee en naar het vliegveld neemt de reistijd voor de beperkte hoeveelheid reizigers niet significant af ten opzichte van de route via het hoofdstation van Eindhoven. Maar je zadelt met een IC-station Eindhoven Acht wel zo'n 40.000 reizigers per dag op met twee minuten reistijd extra per rit waar men niet om heeft gevraagd.
SuperGhost schreef:Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum en Den Haag Laan van NOI zijn ook een IC-station (voor een deel v/d treinen) geworden doordat er een goed onderliggend OV-net is.
Daar ligt een veel sterkere business-case omdat op al die stations kan worden overgestapt op een ander regionaal spoornetwerk waarmee gebieden met meer dan 100.000 reizigers ontsloten worden. Denk aan respectievelijk Capelle Centrum, Spijkenisse/Vlaardingen/Maassluis en Zoetermeer/Pijnacker-Nootdorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Alargule »

Ach, als Den Helder twee IC-stations mag hebben, dan Eindhoven zeker... (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Klopt, lijnen 400 en 401. Maar die doen er resp. 18 en 21 minuten over. Zo snel zijn die snelbussen echter niet, want stopbus 145 doet er ook 21 minuten over.

Bussen 400 en 145 rijden vervolgens nog nota bene via de plek waar zo'n station Eindhoven Acht kan komen (bij de Anthony Fokkerweg). 400 stopt er niet, maar 145 wel vlakbij (halte Waterkantstraat) en heeft vanaf daar slechts 7 minuten reistijd. Aanzienlijk sneller dus.
En die snelbussen doen er 19 minuten over en rijden nota bene eerst nog langs de plek waar zo'n station Eindhoven Acht zou kunnen komen. Vanaf die plek zou het nog maar 7-8 minuten zijn, aanzienlijk sneller dus.

Dat er vanaf Eindhoven 'Centraal' een snelbus rijdt is dus niet echt een argument, want die snelbus rijdt dan ook vanaf zo'n station Acht en het zou bij een IC stop daar sneller zijn om daar pas uit te stappen.

Ik vind het argument 'er rijdt een snelbus' sowieso geen argument om een verbinding niet per IC te bedienen. Of er een snelbus vanaf een ander station rijdt betekend namelijk absoluut niet dat die snelbus dan ook sneller of even snel is. In dit geval is dat dus ook niet zo.
Alargule

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Alargule »

SuperGhost schreef:Ik vind het argument 'er rijdt een snelbus' sowieso geen argument om een verbinding niet per IC te bedienen.
Met een IC-stop bij Acht ben je er ook nog niet: ook dan zal er voor vervoer van en naar de luchthaven een aanvullende verbinding nodig zijn. Pas als je een spoorlijn tot bij de terminal aanlegt, heb je dat niet meer nodig. Maar dan zal Welschap nog wel even moeten doorgroeien.

En zoals Bee al eerder beargumenteerde: zelfs voor een IC-stop langs het bestaande spoor bestaat er dit moment onvoldoende aanleiding. Het beperkt aantal reizigers dat je ermee zou bedienen, weegt niet op tegen het aantal reizigers dat je ermee zou duperen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Jef400 »

Oftewel, we leggen een paar extra vroege en late ritten in en alle Eindhovense problemen zijn opgelost :P
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Eindhoven Acht en Almere Buiten zijn hetzelfde laken een pak. Je bedient er vooral lokale bewoners mee en naar het vliegveld neemt de reistijd voor de beperkte hoeveelheid reizigers niet significant af ten opzichte van de route via het hoofdstation van Eindhoven. Maar je zadelt met een IC-station Eindhoven Acht wel zo'n 40.000 reizigers per dag op met twee minuten reistijd extra per rit waar men niet om heeft gevraagd.
Die 40.000 zijn die over Eindhoven 'CS' heen reizen, of inclusief die reizigers? Indien dat tweede, dan heeft een deel van die reizigers er juist ook voordeel aan. Maar zo'n afweging blijf je altijd houden. Rijden er bijvoorbeeld niet meer mensen over Gouda heen dan er in Gouda in/uitstappen? Het blijft altijd afwegen hoe groot/klein de voordelen en hoe groot/klein de nadelen zijn. 2 minuten zou te overzien kunnen zijn als je er wel veel reizigers een aanzienlijke versnelling mee geeft.
Daarnaast is de vraag wat je lokaal noemt, want op Eindhoven Acht kun je natuurlijk ook de kernen Son en Breugel, Veldhoven, Oirschot en Nuenen aansluiten en eventueel zelfs ook nog Best, Wintelre, Vessem en Middelbeers.
Bee schreef:Eindhoven Acht en Almere Buiten zijn hetzelfde laken een pak. Je bedient er vooral lokale bewoners mee en naar het vliegveld neemt de reistijd voor de beperkte hoeveelheid reizigers niet significant af ten opzichte van de route via het hoofdstation van Eindhoven. Maar je zadelt met een IC-station Eindhoven Acht wel zo'n 40.000 reizigers per dag op met twee minuten reistijd extra per rit waar men niet om heeft gevraagd.
SuperGhost schreef:Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum en Den Haag Laan van NOI zijn ook een IC-station (voor een deel v/d treinen) geworden doordat er een goed onderliggend OV-net is.
Daar ligt een veel sterkere business-case omdat op al die stations kan worden overgestapt op een ander regionaal spoornetwerk waarmee gebieden met meer dan 100.000 reizigers ontsloten worden. Denk aan respectievelijk Capelle Centrum, Spijkenisse/Vlaardingen/Maassluis en Zoetermeer/Pijnacker-Nootdorp.
Als we even op diezelfde manier uit gaan, dan kom je bij Eindhoven Acht ook over de 100.000 heen.

Alleen de directe wijk eromheen (Woensel-Noord) heeft al 65.400 inwoners.
Tel daarbij dus op dat je ook vanaf Acht zou kunnen bedienen:
16.300 Son en Breugel
28.700 Best (met name het zuidelijke deel)
17.900 Oirschot
44.200 Veldhoven (met name het noordelijke deel)
22.600 Nuenen
Dan kom ik op 195.100, ruim over die 100.000 heen dus. En dit zijn alleen de inwoners die op dit station aangesloten kunnen worden, nog niet de vliegreizigers, de voetbalfans (trainingscomplex PSV ligt vlakbij en daar speelt Jong PSV ook zijn thuiswedstrijden in de Jupiler League) en de forenzen (naar een van de vele industrieterreinen rond dat mogelijk station) die er van gebruik kunnen maken. Zo gek is het dus niet om te denken dat een station Eindhoven Acht (mits goed ingebed in het onderliggende OV-net) genoeg reizigers moet kunnen trekken voor een IC-status.
Alargule schreef:Met een IC-stop bij Acht ben je er ook nog niet: ook dan zal er voor vervoer van en naar de luchthaven een aanvullende verbinding nodig zijn.
Want die snelbus vanaf Eindhoven CS (lijn 400) voldoet niet? Die rijdt zoals ik al zei nu immers al langs de plek waar dat station neergezet kan worden. Dan hoef je alleen lijn 400 daar een halte bij te geven. Daarnaast rijden ook nog lijnen 103 en 145 vanaf die plek naar het vliegveld (103 door naar Veldhoven, 145 door naar Oirschot). Die verbindingen naar het vliegveld lopen er dus al langs die plek.
Alargule

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Alargule »

Tsja. Zo kun je jezelf natuurlijk makkelijk rijk rekenen. Daarmee ga je er ook maar voetstoots vanuit dat er vanuit de genoemde gebieden een afdoende vraag is naar een IC-verbinding naar Den Bosch/Tilburg e.v. Ik vraag me dat terdege af.

Ik denk dat een IC-stop op die plek pas echt kans van slagen heeft als er ook belangrijke lokale gebiedsontwikkelingen plaatsvinden, zoals een groot kantorenpark, een universiteitsterrein en/of winkel- en entertainmentcentra, vergelijkbaar met wat je bijvoorbeeld rond Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Amstel ziet. Dat zijn in belangrijke mate IC-stops (geworden) omdat er belangrijke publiekstrekkers in de buurt liggen.

Bij de gedachte locatie voor station Eindhoven Acht is niet echt veel te ontdekken...de luchthaven ligt te ver weg. Voor een efficiënt aantakkend OV-netwerk is de doelgroep te verspreid en bovendien de functie van het station te beperkt: alleen reizigers die vanaf dit station verder zouden willen reizen hebben baat bij een aansluitende OV-verbinding. Vergelijk dat met alle overige buslijnen van en naar station Eindhoven, die ook als belangrijke functie het aansluiten van het centrum van Eindhoven (werkgelegenheid! winkels! universiteit! uitgaan!) op de rest van de stad en de regio hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Suus »

Station Eindhoven Acht kan niet op zichzelf staan als IC-stop en de verbindingen die aangeboden worden zijn weinig significant.

Het aantal reizigers dat te maken krijgt met extra reistijd is een grove maar conservatieve schatting van de hoeveelheid treinreizigers in alle treinen op het traject Eindhoven - Boxtel, het enige viersporige traject buiten de Randstad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je niet het huidige OV-aanbod daar als representatief moet zien. Het OV-aanbod zal natuurlijk aangepast worden als er een station is. Logisch ook, want zodra er geen station is, heeft het ook geen zin daar veel bussen naartoe te laten gaan.

Het station gaat er geloof ik wel voor 2028 komen (dacht dat de minister dat toegezegd had) en ik dacht dat men ook een OV-knoop daar wilde. Dus het busnet zou daar sowieso wel op aangepast gaan worden lijkt me, waardoor de verbindingen daar een enorme boost zullen krijgen dan.
Alargule

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Alargule »

SuperGhost schreef:Ik denk dat je niet het huidige OV-aanbod daar als representatief moet zien. Het OV-aanbod zal natuurlijk aangepast worden als er een station is. Logisch ook, want zodra er geen station is, heeft het ook geen zin daar veel bussen naartoe te laten gaan.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er ook met een station te weinig aanleiding is om een fijnmazig aansluitend busnet op poten te zetten dat gedeeltelijk als alternatief voor het huidige op het centrum gerichte busnet kan gaan dienen. De doelgroep is immers te beperkt: inwoners van Eindhoven e.o. die naar een andere stad reizen. Dus moet je het gaan zoeken in gebiedsontwikkeling: zet er flink wat hogescholen neer of een tweede universiteit. Bouw er het nieuwe hoofdkantoor voor Philips. Zet er een Bavaria Music Hall en een DAF Dome neer. Mediamarkten, IKEA's, foodhallen enzovoorts. Dan trek je als vanzelf heel veel nieuwe reizigers aan en ontstaat die behoefte aan een IC-stop vanzelf.

Natuurlijk kun je het ook andersom doen: bouw eerst die IC-stop en ga daarna met gebiedsontwikkeling aan de slag. Maar helaas werkt het zo niet in Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Nu begrijp ik je.

Maar ik denk ook niet dat je het als alternatief voor een bus naar het centrum moet nemen, maar juist als verlenging van die buslijnen.

Bijvoorbeeld:
Lijn 1 CS - Achtse Barriere verlengen tot CS - Achtse Barriere - Station Acht
Lijn 2 CS - Blixembosch-Oost verlengen tot CS - Blixembosch-Oost - Blixembosch-West - Station Acht
Lijn 3 CS - Woenselse Heide - Blixembosch-West wijzigen in CS - Woenselse Heide - Station Acht

Dit zeg ik nu even snel (ter illustratie), maar dit kan natuurlijk ook op een andere manier vormgegeven worden.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Wijkhoven »

Zugführer schreef:Komt grotendeels overeen met de HOV visie van Eindhoven, ik zou dat wel zien zitten. Heb alleen een beetje moeite met die roze lijn, die zou ik via Winkelcentrum Woensel laten lopen. En in fase 3 lijkt Veldhoven - Waalre me wat te ambitieus.
Verder is een (intercity)station in Acht is onmisbaar om daar iets te vertrammen. Met intercitystop kun je alle reizigers tussen randstad en Woensel/Airport/Veldhoven via dat nieuwe station afhandelen. Hoeft busstation Neckerspoel ook niet meer verbouwd te worden :Y
Heel fase 3 lijkt mij te ambitieus, maar het idee is leuk natuurlijk. De eerste fase is duidelijk gebaseerd op de vertramming van de huidige HOV-banen. Dat lijkt mij ook het meest realistisch, mocht er ooit een tram gaan rijden.

Als je de lijn vanaf Airport en Acht via Woensel WC zou laten lopen krijg je daar wel een mooi knooppunt, alleen dat zou flinke verbouwingen vereisen. Bovendien mis je dan alsnog een snelle verbinding vanaf het mogelijke station Acht naar noord en oost Woensel, alhoewel deze situatie ook niet ideaal is inderdaad.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

We missen in deze discussie helaas harde cijfers - hoeveel reizigers er nu zijn tussen de Randstad en Airport/Woensel/Ekkersrijt/Son. Je kan wel roepen dat het geen significante verbindingen zijn, maar er zouden toch een hoop mensen kunnen wonen die nu nog via Eindhoven "centraal" reizen.
De reistijdwinst voor deze groepen kan aanzienlijk zijn. Verplaats je de overstap Randstad - Airport naar Eindhoven Noord, dan win je zo 18-7 = 11 minuten op de busrit en ook nog een minuut of 5 omdat je minder lang in de trein zit, totale reistijdwinst 16 minuten.

40.000 reizigers maal 2 minuten extra reistijd = 80.000 minuten extra reistijd aan de negatieve kant van de balans.
Tussen Strijp en Airport (het gedeelte van de HOV waar alleen lijn 401 rijdt) reizen nu 5000 reizigers per etmaal, volgens link. Stel dat die allemaal naar de Randstad willen, dan is je reistijdwinst 5000 reizigers maal 16 minuten = 80.000 minuten aan de positieve kant van de balans *O*

Nu willen de reizigers in lijn 401 ongetwijfeld niet allemaal naar de Randstad en de vraag is welk gedeelte van de reizigers daar wel heen wil, maar daar zijn helaas geen cijfers over te vinden ben ik bang. Maar naar Woensel/Ekkersrijt/Son zullen ongetwijfeld net zo veel potentiële reizigers zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

103 en 145 rijden nu nog wel. Maar de provincie wil die lijnen tussen Airport en Eindhoven schrappen.
Lijn 400 voegt niets toe op dit moment.
Sterker nog als 103 en 145 geschrapt worden zou 400 mijn inziens maar langzamer moeten gaan rijden en stoppen tussen Catharinaziekenhuis en Airport aan alle halten.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Zugführer »

103 is/was de voorbode van wat HOV Woensel - Acht - Airport - Veldhoven moet worden, maar daar heb je niets aan als er geen treinknooppunt bij Acht is.
400 moet juist sneller zijn dan lijn 401, zodat reizigers naar airport daarmee reizen. Of je daar blij mee moet zijn is een ander verhaal, maar blijkbaar is er behoefte aan een sneldienst op die verbinding.
Vraag me trouwens opeens af hoeveel mensen er eigenlijk in die lijn 400 zitten, met het oog op de berekening in mijn vorige post. Zit een deel van die 5000 reizigers nu in lijn 400? Of is dat een telling van voor lijn 400 begon?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Gekko123 »

Als ik het me goed herinner is lijn 400 ook een deal geweest tussen SRE, NS en Airport om een snelbus te gaan rijden die onderweg nergens stopt. Die zal dan dus niet snel opgeheven worden schat ik zo in...
Keio
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 16:11

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Keio »

Terugvindpost. Interessant idee :D
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Terugvindpost?
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Berk-24 »

Bee schreef:Denk maar niet dat de intercity's in een misschien eventueel mogelijk te openen station Eindhoven-Acht zullen gaan stoppen.
Alsjeblieft niet, laat een IC een IC blijven en niet in iedere beetje stad twee keer moeten gaan stoppen, net als bijvoorbeeld die achtelijke discussie over het stoppen van IC's in Groningen Europapark. Dus ik ben pertinent tegen een IC-stop in Eindhoven Acht.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Als er voldoende vervoersvraag is...Waarom niet?

Dan moet je gruwelen van 3 stops in 20 minuten: Ass, Asd, Asa. Nee, ik kan niet zoveel met dogma's. ..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Suus »

De case voor Groningen Europapark is wel wat sterker dan Eindhoven Acht omdat het een vermindering van de reistijd tussen Oost-Groningen en Assen/Zwolle kan opleveren en er relatief weinig doorgaande reizigers zijn die over Groningen heen reizen, terwijl dat bij Eindhoven wel het geval is met het verkeer Limburg <-> Brabant/Randstad.

Elke case moet dus individueel bekeken worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Want er zijn geen doorgaande reizigers voor de treinen richting Roodeschool, Delfzijl, Zuidhorn en alle stads- en streekbussen die vanaf het hoofdstation vertrekken? Dat een trein ergens eindigt betekend niet dat alle reizigers daar dan ook moeten zijn.

Je argument rammelt dus.

Daarnaast betwijfel ik de reistijdversnelling, want dan zou je op Europapark tussen de trein uit Veendam en de IC naar Zwolle een overstaptijd van 1 minuut krijgen en niet eens cross-platform en andersom van -1 minuut. Dat gaat dus in beide richtingen geen overstap opleveren. Dan zul je eerst of de Zwolse knoop moeten vernietigen, of dubbelspoor aanleggen rond Veendam.

Daarnaast zijn er ook grote verschillen voor die stations. Zo ligt Europapark vlakbij het hoofdstation (1,3 km volgens Google Earth) en zijn er vrij weinig delen van de stad Groningen die er profijt bij hebben (die dichter bij Europapark liggen dan bij het hoofdstation). Dit terwijl Acht veel verder van het CS in Eindhoven ligt (4,7km) en een flink deel van Eindhoven hier dichter bij zou liggen dan bij het CS.

Tel hierbij op dat de doorgaande reizigers er weinig last van hoeven te hebben, omdat de knoop in Eindhoven verdwijnt en de wachttijd daar al omlaag kan. De 800 ri. Maastricht staat nu zelfs 5 minuten stil in Eindhoven. Dan kun je zonder tijdverlies voor die reizigers ook Acht bedienen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

Ik vermoed dat reizigers vanuit richtingen Roodeschool/Delfzijl/Zuidhorn eerder gericht zijn op Groningen, en misschien in minder mate nog op Leeuwarden of Assen. Maar ik denk dat relatief weinig reizigers vanuit die plaatsen dagelijks met de trein naar Zwolle en verder reizen?

Verder moet je bij een tweede IC stop in dezelfde plaats bedenken wat daar de strategische voordelen van zijn. Bijvoorbeeld:
- Schiedam: heeft aansluiting op metrolijnen A, B en C (in tegenstelling tot Rotterdam Centraal), op verschillende tramlijnen en bediend daarnaast ook gewoon een eigen stad: Schiedam.
- Den Haag Laan van NOI: heeft in tegenstelling tot HS geen aansluiting op Randstadrail. Ook hier zijn verschillende tramlijnen die volgens mij niet langs HS komen.

Eindhoven Acht heeft niet echt zoiets: Eindhoven heeft sowieso (nog) geen tram of metronet. In de buurt liggen alleen de wijk Acht en het industrieterrein Mispelhoef (die laatste hoeft in de nieuwe concessie overigens niet eens meer door een bus bediend te worden). Woensel en Airport liggen vrij ver van Eindhoven Acht vandaan, waardoor je nog altijd een hoop extra busverbindingen nodig hebt om de aansluiting te bieden.
Kortom een station Eindhoven Acht ligt gewoon in de middle of nowhere. Er moet nog een hoop ontwikkeld worden daar om het alleen al voor sprinters interessant te maken om daar te stoppen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten