Trolleybus op eigen kracht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Trolleybus op eigen kracht

Bericht door Globetrotter »

Uit het parool van zaterdag 17 Januari 2015:

Arnhem gaat eind 2015 experimenteren met trolleys die ten minste tien kilometer zonder bovenleiding kunnen rijden. Amsterdam volgt deze ontwikkeling met belangstelling.

Jan Libbenga

Amsterdam heeft de ambitie om in de toekomst nmeer schoon openbaar vervoer aan te bieden. Daarom wil men elektrische bussen in gaan zetten, die zouden kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram. 'Dat hoeft niet per definitie een trolley te worden,' verduidelijkt een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. 'De infrastructuur leent zich daar ook niet voor.'

In Arnhem, de enig resterende trolleybusstad van Nederland wordt dit jaar al geëxperimenteerd met een bus van achttien meter lang, die zowel aan de draad als zonder bovenleiding kan rijden. Trolley is nog altijd een van de meest betrouwbare vormen van elektrisch vervoer: schoon, zonder uitlaatgassen en nagenoeg zonder lawaai. Toegegeven dat kan ook met een elektrische bus, maar die moet eens in de zoveel tijd worden opgeladen. De trolley daarentegen tapt aanhoudend stroom van de bovenleiding. 'Je moet het zien als een lang verlengsnoer,' zegt Jeroen geurts van het bedrijf EL- KW, dat samen met partners de nieuwe trolleybus gaat bouwen.
Ander dan België is Nederland nooit een echt trolleyland geweest. Groningen had in 1928 de primeur, maar pas eind jaren veertig werden de overgebleven tramlijnen vervangen door trolleybussen. De Groninger trolleys rijden al jaren niet meer. De andere Nederlandse trolleystad, Arnhem, heeft dit elektrisch vervoer voornamelijk te danken aan de vernieling van de tramremise in de Tweede Wereldoorlog. Om die reden werd na de oorlog ook in Rotterdam de invoering van trolleybussen overwogen, maar die zijn er nooit gekomen. Wel in Nijmegen, totdat ze ook daar weer uit het zicht verdwenen. Ook voor Amsterdam- Noord, waar geen trams rijden, zijn al eens trolleybussen overwogen.
Elders in Europa zijn nog voldoende trolleybussen te vinden, met name in Zwitserland. Arnhem neemt echter een unieke positie in: de stad heeft nog altijd een van de grootste één van de grootste trolleybusnetwerken van West- Europa.
En dus wil de stad nu een volgende stap zetten. Trolleybussen rijden momenteel op gelijkspanning. Bij een storing kan de trolleybus met behulp van een noodaggregaat nog enige tijd verder rijden. In de nieuwe bussen zal een moderne accu die rol overnemen. Maar de technologie maakt het ook mogelijk om een trolleybusroute te verlengen waar de bovenleiding eindigt. Het is de bedoeling dat de nieuwe bus tien kilometer zelfstandig kan rijden, voldoende om de buitenwijken te halen. Bijkomend voordeel is dat er bij wegwerkzaamheden nagenoeg geen alternatief vervoer ingekocht hoeft te worden omdat de bus dan op eigen kracht via de omleiding kan rijden.
De ambities zijn stevig. De kosten voor het project bedragen ruim drie miljoen euro. Die worden voor een groot deel door het bedrijfsleven gedragen. De gemeente Arnhem, Stadsregio Arnhem/ Nijmegen en Hermes/ Connexxion dragen voor een gedeelte bij in de ontwikkelingskosten.
Arnhem krijgt daarmee een wereldprimeur, want er is nauwelijks ervaring met gelede bussen (achttien meter lang) die gedeeltelijk op batterijen op volwaardige snelheid rijden, zegt Jeroen Geurts van EL- KW. 'Arnhem heeft de infrastructuur liggen, dus die moet je optimaal benutten.'
Opladen via inductie met platen in de weg is volgens Geurts duur en storingsgevoelig. Voor stilstaand laden via het dak bij een halte geldt hetzelfde bezwaar.
De nieuwe Arnhemse trolleybus zal overigens niet eerder dan in 2018 in gebruik worden genomen. Tot die tijd wil men de aandrijftechniek voor de bus als deze op batterijen rijdt, verder verfijnen.
Mogelijk interessant voor dit topic:
- Kan een trolleybus enekele kilometers op een accu, zonder bovenleiding rijden? Wat zou dat voor gevolgen hebben voor de huidige lijnennetten in steden waar nu trolleybussen of trams rijden?
- Zijn er, naast Arnhem, meer steden in Nederland waar de tram (of zelfs de bus) vervangen kan worden door de bus?
- Heeft de trolleybus gevolgen voor het aantal reizigers dat van openbaar vervoer gebuikmaakt?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door SuperGhost »

Trolleys en trams maken geloof ik gebruik van andere bovenleidingen, dus een tramlijn kan niet zomaar vervangen worden door een trolley (lijkt me ook niet wenselijk, want trams hebben vergaande voorrangsregels die trolleys niet hebben, dus als de rails er al liggen, zou ik de tram behouden. Vaak zijn dat toch al lijnen die druk genoeg zijn en je anders een zeer hoogfrequente buslijn nodig hebt).

Wat betreft het Arnhemse trolleynet, zou dit tot mogelijk wenselijke aanpassingen kunnen lijden in het trolleynet, waarbij mogelijk ook bezuinigd kan worden, zoals bijvoorbeeld lijn 1 enerzijds verlengen naar Papendal (kun je lijn 10 wegbezuinigen) en anderszijds station Velp laten aandoen (i.p.v. zoals nu er vlak langs rijden).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door The Greyhound »

SuperGhost schreef:Trolleys en trams maken geloof ik gebruik van andere bovenleidingen, dus een tramlijn kan niet zomaar vervangen worden door een trolley (lijkt me ook niet wenselijk, want trams hebben vergaande voorrangsregels die trolleys niet hebben, dus als de rails er al liggen, zou ik de tram behouden. Vaak zijn dat toch al lijnen die druk genoeg zijn en je anders een zeer hoogfrequente buslijn nodig hebt).

Wat betreft het Arnhemse trolleynet, zou dit tot mogelijk wenselijke aanpassingen kunnen lijden in het trolleynet, waarbij mogelijk ook bezuinigd kan worden, zoals bijvoorbeeld lijn 1 enerzijds verlengen naar Papendal (kun je lijn 10 wegbezuinigen) en anderszijds station Velp laten aandoen (i.p.v. zoals nu er vlak langs rijden).
Meest logische toepassing in Arnhem is de doortrekking van lijn 2 naar Schaarsbergen. Dat was ooit al de bedoeling met de duobus 201 die blijkbaar z'n tijd een beetje vooruit was. Ik vraag mij af of er iemand zit te wachten op lijn 1 langs het station in Velp.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door verfmeer »

SuperGhost schreef:Trolleys en trams maken geloof ik gebruik van andere bovenleidingen, dus een tramlijn kan niet zomaar vervangen worden door een trolley (lijkt me ook niet wenselijk, want trams hebben vergaande voorrangsregels die trolleys niet hebben, dus als de rails er al liggen, zou ik de tram behouden. Vaak zijn dat toch al lijnen die druk genoeg zijn en je anders een zeer hoogfrequente buslijn nodig hebt).
Bij trams gaat de stroom van de bovenleiding door de tram naar de wielen, en vanaf daar weer door via de rails naar een elektriciteitshuisje oid. Bij trolleys gaat dat niet omdat de rubberbanden geen stoom geleiden, en omdat er geen rails zijn. In plaats daarvan zijn er 2 bovenleidingkabels, en loopt de stroom van de ene kabel via de bus naar de andere kabel. De systemen van de tram en de bus zijn totaal onvergelijkbaar en dus niet samen toe te passen zonder hele rare aanpassingen (tramwielen onder een trolleybus zetten bijv).
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door Globetrotter »

Ok, een tram door een trolleybus vervangen is dan misschien niet mogelijk, maar het in het artikel geformuleerde concept van een trolleybus die op een eigen accu'tje doorrijdt, bijvoorbeeld een smalle woonwijk in, is wel denkbaar. Als je daarbij de verminderde vervuiling voor bijvoorbeeld het milieu meedenkt, dan is het wel iets dat in meerdere steden toegepast zou kunnen worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door deadlock »

Je kan geen tramwielen onder een trolleybus zetten, maar het is wel relatief eenvoudig om een tram op trolleybovenleiding te laten rijden natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door SuperGhost »

Dat klopt. Ik hoop dat Nijmegen in hun tramplan dan ook rekening houdt met de Arnhemse bovenleiding.

Weliswaar is het plan voorlopig om lijn 300 slechts tot Bemmel te vertrammen (uiteraard wordt lijn 10 geheel vertramd) en de huidige lijn 300 daar dus te knippen (wat ik geen best plan vind overigens), maar als men die ooit wil doortrekken naar Arnhem, dan zou de tram wel eenvoudig gebruik kunnen maken van de daar al beschikbare bovenleidingen. In Nijmegen is toch nog geen enkele traminfra aanwezig.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door deadlock »

Relatief eenvoudig eah ;) Je zit namelijk wel met de gecompliceerdere bovenleidingconstructie en je kan niet zomaar even een pantograaf omhoog doen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door SuperGhost »

Relatief eenvoudig, omdat je niet bestaande infra hoeft aan te passen, want die is er in Nijmegen niet :wink:
Bij het aanleggen van de infra in Nijmegen kun je dan al met dezelfde bovenleiding als in Arnhem werken en kun je materieel laten ontwikkelen dat daarmee om kan gaan. Als bussen zo'n bovenleidingconstructie aan kunnen, moet er ook wel een tram te maken zijn die dat kan. Grootste verschil zit hem in waar de nuldraad zit: boven (een 2e draad) of onder (rails).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door Suus »

In het zeer hypothetische zeer onwaarschijnlijke geval dat er heel misschien een klein tramnetje komt in Nijmegen is het niet echt heel erg zinvol om daar een dure en bij trams nooit toegepaste vorm van bovenleidingsconstructie te bouwen. Dat doen ze zelfs niet in steden waar trams en trolley's naast en door elkaar rijden, zoals Genève of Zürich.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door baladid »

Het lijkt simpel: Gewoon een trolleynet ipv een tramnet in Nijmegen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:In het zeer hypothetische zeer onwaarschijnlijke geval dat er heel misschien een klein tramnetje komt in Nijmegen is het niet echt heel erg zinvol om daar een dure en bij trams nooit toegepaste vorm van bovenleidingsconstructie te bouwen. Dat doen ze zelfs niet in steden waar trams en trolley's naast en door elkaar rijden, zoals Genève of Zürich.
Hoezo zeer onwaarschijnlijk? Ze zijn achter de schermen allang bezig om lijn 10 te vertrammen en hebben al een paar uitgewerkte varianten liggen. De eerste informatiebijeenkomst daarvoor is 1,5 jaar geleden al geweest. Lijn 300 ligt voorlopig nog wel even in de ijskast, omdat de Waalbrug een probleem vormt (de zijbrug waar de bussen stadinwaarts over rijden kan het gewicht van een tram niet aan en dat probleem moet men eerst oplossen).
baladid schreef:Het lijkt simpel: Gewoon een trolleynet ipv een tramnet in Nijmegen.
Alleen wilde men een tram omdat die meer capaciteit zou hebben (volgens de gemeente). Een trolley is gewoon de huidige businzet van lijn 10 met een pantograaf erboven. Daar win je dus geen capaciteit mee. Dubbelgelede bussen willen ze niet aan (geen idee waarom).

Maar ik zou het ook zeker niet slecht vinden om het trolleynet van Arnhem uit te breiden naar Nijmegen. Naast de Nijmeegse stadslijnen kun je dan ook lijnen 300, 331, 14 en 33 elektrisch maken. Zeker als het plan van Arnhem lukt met 10 km zonder bovenleiding kun je lijnen 14 en 33 ook met trolley laten rijden als je alleen de routes van 300 en 331 een bovenleiding geeft (al zal Huissen dwars gaan liggen, die wilden al geen doorgetrokken trolleylijn 3 vanwege de bovenleiding)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:In het zeer hypothetische zeer onwaarschijnlijke geval dat er heel misschien een klein tramnetje komt in Nijmegen is het niet echt heel erg zinvol om daar een dure en bij trams nooit toegepaste vorm van bovenleidingsconstructie te bouwen. Dat doen ze zelfs niet in steden waar trams en trolley's naast en door elkaar rijden, zoals Genève of Zürich.
In San Francisco wel. :idea:
Daar rijden de trams van lijn F met een trolleystang en gebruiken ze in Market Street gewoon één van de twee draden van de trolleybus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef:
Bee schreef:In het zeer hypothetische zeer onwaarschijnlijke geval dat er heel misschien een klein tramnetje komt in Nijmegen is het niet echt heel erg zinvol om daar een dure en bij trams nooit toegepaste vorm van bovenleidingsconstructie te bouwen. Dat doen ze zelfs niet in steden waar trams en trolley's naast en door elkaar rijden, zoals Genève of Zürich.
Hoezo zeer onwaarschijnlijk? Ze zijn achter de schermen allang bezig om lijn 10 te vertrammen en hebben al een paar uitgewerkte varianten liggen. De eerste informatiebijeenkomst daarvoor is 1,5 jaar geleden al geweest. Lijn 300 ligt voorlopig nog wel even in de ijskast, omdat de Waalbrug een probleem vormt (de zijbrug waar de bussen stadinwaarts over rijden kan het gewicht van een tram niet aan en dat probleem moet men eerst oplossen).
Als je mij besluiten van de gemeenteraad en B en W kunt overleggen waar iets concreets over de tram wordt gezegd, wil ik graag mee in het verhaal.

Dat het laatste teken van leven op nijmegen.nl van februari 2014 dateert, zegt mij genoeg :evil:

En over het initiatief van de Keizerlijn klik moest ik het in mijn broek doen van het lachen :D
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door deadlock »

We moeten ook niet al te moeilijk doen want vroeger had geen enkele tram een moderne panto maar gebruikten ze allemaal trolleystangen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef:Als je mij besluiten van de gemeenteraad en B en W kunt overleggen waar iets concreets over de tram wordt gezegd, wil ik graag mee in het verhaal.

Dat het laatste teken van leven op nijmegen.nl van februari 2014 dateert, zegt mij genoeg :evil:
Ze moeten natuurlijk wel eerst de definitieve plannen ook eerst gedetailleerd uitwerken en de financiering bespreken met de provincie. In die fase zitten ze nu.
Niets voor niets was de Nijmeegse tram ook terug te vinden in de verkiezingsprogramma's voor de provinciale staten (moet de provincie wel of niet meebetalen aan die tram).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door waldo79 »

Hmmm, voor iets waar men al een decennium over debatteert gaat het me erg traag al vind ik de argumenten voor een tram nogal dun.

En de tramplannen hebben voor mij geen rol gespeeld in het stemhokje (zo veel leeft dat plan buiten Nijmegen).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door The Greyhound »

Bee schreef:In het zeer hypothetische zeer onwaarschijnlijke geval dat er heel misschien een klein tramnetje komt in Nijmegen is het niet echt heel erg zinvol om daar een dure en bij trams nooit toegepaste vorm van bovenleidingsconstructie te bouwen. Dat doen ze zelfs niet in steden waar trams en trolley's naast en door elkaar rijden, zoals Genève of Zürich.
In Frankrijk rijden in een aantal binnensteden trams met stroomafname via een derde rail. Probleem opgelost.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door Globetrotter »

De ontwikkelingen gaan verder: Uit dit filmpje blijkt dat er ook daadwerkelijk serieus wordt gewerkt aan een Trolleybus op eigen kracht: https://www.youtube.com/embed/PgQdXoK12 ... &start=902
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door j-ason »

Dacht je dat het een broodje aap verhaal was dan???
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door SuperGhost »

Ik in ieder geval niet.

Zeker niet als je bedenkt dat men al een tijdje de trolleylijn naar Het Duifje willen verlengen naar Huissen, maar Huissen geen kabels door het dorp wil hebben. Dat is voor Arnhem natuurlijk een extra stimulans geweest voor dit idee.

Tel daarbij op dat men al langer 'problemen' heeft met trolleylijnen die tijdelijk met normale bussen gereden moet worden door markt of een stremming, waardoor er een behoorlijke reservevloot aan dieselbussen moet zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door regenmaker »

Ja inderdaad Breng heeft een behoorlijke reserve vloot aan (oude) VDL Berkhof Ambassadors. Zou mooi zijn als lijn 3 naar Huissen kan rijden en lijn 2 door naar Schaarsbergen, zo kan het vervoer beter worden afgestemd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door Globetrotter »

j-ason schreef:Dacht je dat het een broodje aap verhaal was dan???
Nee, helemaal niet. Dat sloeg op de ontwikkelingen die door gaan.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door OmniLezer »

Kan het dan geen trolley zijn met een dubbele pantograaf/trolleystang. Eentje voor de normale voeding en de ander laadt de bus op(vandaar dat die ook omlaag of omhoog gaat). En zodra de bus "van de baan gaat" zeg maar, kan die gewoon verder rijden(Dat houdt in omleidingen enzo). Die noodstroomaggegraat is er nog steeds, maar die is ook alleen voor noodgevallen.

Net zoals de Citea. Maar dan mix je infeite een trolley met een electric. Zou dat geen goed idee zijn geweest, want dan kan je ook gewoon afstanden van 70km rijden zonder dat je je zorgen hoeft te maken. Die 10km is dan gewoon overbodig.
Afbeelding

Want stel dat je geleed ergens anders nodig hebt. Dan hoef je niets te bestellen en regel je gewoon een trolley.
(Binnenkort moeten ze toch iets bestellen, want die oude berkhof trolleys zijn bijna net zo oud als ik ben.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Trolleybus op eigen kracht

Bericht door Globetrotter »

Op de UITP- beurs in Milaan is Alstom met een nieuwe technologie gekomen: Mogelijk dat deze technologie ook voor trolleybussen interessant kan zijn:
http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/0 ... 3b584433f-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten