Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Buschauffeurs Ede staken vanwege agressie Geplaatst op: woensdag 11 maart 2009 om 9:34 Laatst bijgewerkt: woensdag 11 maart 2009 om 9:36
In Ede zijn de buschauffeurs vanaf vanochtend vroeg in staking. Zij eisen meer en betere maatregelen tegen agressie in het openbaar vervoer. De aanleiding voor deze wilde stakingsactie zou een bedreiging van een vrouwelijke chauffeuse zijn. Het duurde gisteren een half uur voordat er politieassistentie ter plaatse was. Lees verder
:(
Erg slechte timing van deze chauffeurs om nu te gaan staken, vind ik. Er wordt nu volop onderzoek gedaan naar de problemen en mogelijke oplossingen. Nu gaan staken heeft dus absoluut geen zin en wekt alleen maar meer agressie in de hand. Was het niet juist de FNV (die deze actie ondersteunt) die opriep dat de bussen meer op tijd moesten rijden??
Precies, het lijkt me nou niet echt dat hier de agressie minder van wordt. Dit is meer iets van "Wij doen toch wel lekker wat we willen, jullie zijn toch afhankelijk van ons".
Het incident wat de aanleiding voor deze staking was vond volgens nu.nl trouwens plaats op lijn 85. Fles is duidelijk niet de enige die aggressief wordt van die lijn
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
afgelopen 2 weken heb ik alleen al op de tijdstippen dat IK een bus dacht te kunnen nemen, tot 4 keer toe meegemaakt dat ik een half uur voor de kat z'n kut in de kou stond omdat ze gewoon niet komen opdagen. Waardeloze klotezooi dat t is. En als je er wat van zegt, dan mikken ze het bijltje er maar helemaal bij neer. Ja, dat gaat opschieten. :neg:
Een afvaardiging van de buschauffeurs voerde woensdagochtend overleg met de leiding van Veolia. ''Wij eisen dat alle bussen op lijn 85 worden uitgerust met camera's en dat op die lijn op elke bus een beveiliger meerijdt'', aldus de woordvoerder van FNV Bondgenoten.
EDE - Buschauffeurs van Veolia in Ede gaan weer rijden na een staking sinds woensdagochtend vijf uur. Lijn 85 rijdt weer zodra er begeleiding is. Gesprekken tussen FNV en Veolia hebben geleid tot de oplossing dat de komende twee weken op deze lijn Ede-Veenendaal continu camera's en beveiligers zijn.
Lees verder op: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/d ... n-weer.ece
Staken is inderdaad bepaald niet de juiste oplossing als je agressie wil terugdringen, maar zo te merken was dat ook niet het doel van deze staking.
Vraag me niet waarom, maar toevallig moest ik vandaag voor één keer met een aantal van de getroffen buslijnen in Ede. Maar helaas, alle stadslijnen reden niet, evenals lijn 85, lijn 88 en wellicht nog wat streeklijnen. Uiteindelijk had het mij niet zoveel vertraging opgeleverd. Met lopen kom je ook een heel eind :)
Ede heeft wel een stadsnet nodig, zou dat er niet zijn, dan zouden er plekken zijn die tot wel 700 meter van een bushalte voor een streekbus zitten. In Ede is het busnet zo opgezet dat stads en streeksvervoer zo veel mogelijk gescheiden zijn, zodat de snelheid van de streekbus wat hoger is (tenminste, dat is mij uitgelegd). Ook voor de bewoners van de omliggende plaatsen erg prettig, want die zijn vaak op weg naar het centrum of het station, en dan heb je geen zin om drie lusjes en een pirouette te maken door allerlei woonwijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Ede heeft wel een stadsnet nodig, zou dat er niet zijn, dan zouden er plekken zijn die tot wel 700 meter van een bushalte voor een streekbus zitten.
Het bedrijventerrein kan alleen lekker de vlekken krijgen, want mijn kortste loopafstand naar welke halte dan ook is nu gewoon 850 meter.
Ede heeft een perfect stadsnet, behalve naar het industrieterrein ;)
Een huisgenoot van me die in Wageningen studeert had hier ook last van. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom lijn 85 de boosdoener was, dat is gewoon een streekbus. Agressie werkt trouwens twee kanten op: die buschauffeurs zijn ook niet altijd even vriendelijk. En tja, tuig blijf je houden...
Oh, en de oplossing? Alle Camera-Ambas en Citaros op lijn 85: er rijden er een heel aantal rond in Ede, maar zonder enige systematiek.
K denk alleen niet dat je dat stadsbusje op lijn 85 wil inzetten: dat is toch een redelijk 'streeklijn'. In de spits vul je een Citaro met gemak, zo'n Volvo is wat kleiner ;)
Ja, vast minder zitplaatsen idd: een Citaro heeft ook maar 2 deuren, de Veolia Apeldoornse 7700'en hebben er 3: dat neemt al snel veel ruimte inbeslag (en die Volvos hebben al zo'n rare opstelling vind ik zelf...).
108 Teletekst do 12 mrt
***************************************
"Registreer agressieve passagiers"
***************************************
` Er moet een landelijke databank komen
voor passagiers in het openbaar vervoer
die herhaaldelijk geweld gebruiken.Dat
wil de Contactfunctionaris Openbaar
Vervoer en Geweld,die begin deze maand
is aangesteld.
Steeds meer chauffeurs in het openbaar
vervoer krijgen te maken met bedreiging
en geweld.Contactfunctionaris Verver
wil de mogelijkheid van een reisverbod
voor veelplegers onderzoeken.
Verver zegt verder dat er meer geld
nodig is voor veiligheid.Volgens hem
heeft de veiligheid te weinig aandacht
gekregen bij de verzelfstandiging en
commercialisering van de ov-bedrijven.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
En volgens mij is de veiligheid, of liever het gebrek daaraan, een direct gevolg van de commercialisering van de OV-bedrijven. De dienstverlening wordt tot op het bot uitgehold om maar een concessie binnen te slepen. Ja, iedereen had natuurlijk verwacht dat mensen daar blij van zouden worden, maar tot stomme verbazing van velen blijken reizigers daar agressief van te worden. Hoe ken dat nou? :?
Fles schreef:En volgens mij is de veiligheid, of liever het gebrek daaraan, een direct gevolg van de commercialisering van de OV-bedrijven. De dienstverlening wordt tot op het bot uitgehold om maar een concessie binnen te slepen.
Je bent niet de enige met die mening: d'r stond vanmorgen nog een heel artikel over in de Spits met precies dezelfde commercialisering als voornaamste oorzaak
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ja, natuurlijk. Het fabeltje van de SP propaganda moet toch eens doorgeprikt worden... Dat mensen zich tegenwoordig niet kunnen gedragen heeft ook zo veel met marktwerking te maken. Over het algemeen is de kwaliteit van het OV verbeterd, en de kostprijs omlaag gegaan dank zij de commercialisering van het openbaar vervoer. Het zou dus minder aggressieopwekkend moeten zijn. Bussen zijn ook nieuwer, luxer en uitgerust met fancy tooltjes als beeldschermen met halte- en route informatie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Vinny schreef:Over het algemeen is de kwaliteit van het OV verbeterd
Dat hangt heel erg van je definitie van verbeterd af. Ja, op dikke lijnen is het aantal bussen uitgebreid, en ja, je kan nu makkelijker instappen dan voorheen. Maar over de kwaliteit van de stoelen kunnen we discussieren, over het rijgedrag van de chauffeur ook, over de wegligging van de bus idem, en er zijn sinds de vercommercialisering ook vele plaatsen of wijken verstoken geraakt van openbaar vervoer. Het is dus zeker niet allemaal rozengeur en maneschijn, die aanbestedingen.