Nieuwe dienstregeling DAV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door OmniLezer »

W0rteltje schreef:jawel, maar die lijn maakt een lange route en is altijd vol.
er zijn kinderen die nu voor 07:00 al de bus moeten pakken, willen ze op tijd op school zijn.
en aangezien de bus stopt op Kralingse Zoom en de ster abonnementen zijn afgeschaft, moeten ze nu twee abonnementen kopen. (= €1300).
de 688 zou bijvoorbeeld (Stadspolders -) Centraal station - Weeskinderendijk Beneden - Station Zwijndrecht - Swinhoven - (reeweg -) Metrostation Prinselaan - Almeria-erf.
of
gewoon de 88 maar (misschien vanaf Stadspolders) gaat via Hugo de Grootlaan,in H. I. Ambacht via Avelingen en het eindpuntop Almeria-erf.

maar deze lijn is vooral handig in de winter (want veel mensen fietsen in de zomer).
Ja, wat W0rteltje zegt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door zone5324bericht... »

betwijfel of de RET accoord zoal gaan met zo'n bus binnen hun gebied...

blijft sowieso het probleem van veel mogelijk meer geschikte ov-verbindingen.
concessiegernsoverschrijdend levert vaak problemen op met de opdrachtgever van die concessie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

W0rteltje schreef:jawel, maar die lijn maakt een lange route en is altijd vol.
er zijn kinderen die nu voor 07:00 al de bus moeten pakken, willen ze op tijd op school zijn
Dat moeten ze nogsteeds als lijn 188 er nog zou zijn want de reistijd verschilt maarliefst 4 minuten met de huidige versnelde route van 88. Als die altijd vol is zou het vele malen nuttiger zijn om nog vaker met de 88 te gaan rijden dan er weer een sneldienst naast introduceren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door W0rteltje »

mijn reis is sinds de nieuwe dienstregeling precies een half uur vroeger (10 overstap tijd). dus ik weet niet waarom je het blijft zeggen, want het is niet zo. de reis met de 88 is minstens een kwartier langer.
bon jour
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Stefan »

Dit gaat over de theoretische reistijd hè.. Met de 188 gebeurde het regelmatig dat ik 's morgens met -8 tot -10 op de Kralingse Zoom aankwam.. 's Middags was het richting Dordt vaak minder extreem, maar -5 was niet heel bijzonder.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Tja, en aangezien het niet bepaald slim is om je reis te gaan plannen op een aansluiting die bv. volgens dienstregeling niet kan maar wel te halen is als de bus te vroeg is moet je om eerlijk te vergelijken gewoon van de gepubliceerde dienstregeling uitgaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Hendrik »

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als een bus eigenlijk altijd fors te vroeg is, is het niet gek als je daar als reiziger ook op gaat rekenen... Het gebeurt nogal eens dat de vervoerder gewoon veel te ruime tijden in de dienstregeling opneemt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Met een reden natuurlijk, da's vaak een soort van buffertijd mocht het verkeer tegen zitten. Je kunt er dus geheel geen rechten aan ontlenen.
Mijn reis van werk naar huis gaat ook geregeld sneller dan volgens dienstregeling zou kunnen, maar toch waag ik die gok niet als ik op een bepaalde tijd thuis moet zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Hendrik »

Ik heb liever dat er bij staat (zoals ook weleens gebeurde): 'Door filevorming kan de aankomsttijd enkele minuten later zijn' o.i.d. Dan kun je daar rekening mee houden; maar het voorkómt wel dat de vervoerder de dienstregeling vertraagt, minder 'buffertijd' opneemt en zegt: 'Maar de reistijd is nauwelijks toegenomen hoor!' Wel dus: ook als er geen file staat, doe je er langer over. Het opnemen van buffertijd in de dienstregeling zorgt er bovendien voor dat chauffeurs hun tijd moeten gaan afwachten als de buffer niet nodig is...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Suus »

Ik constateer dat sommige vervoerders er een handje van hebben de rijtijd tussen de laatste halte en het eindpunt enorm op te blazen. Als je dan in een bus zit waar de tijden actueel worden getoond, kan het bij een kleine vertraging daardoor lijken dat je je aansluitende trein of bus gaat missen. Eigenlijk zou er een verschil tussen de geplande tijd en verwachte rijtijd moeten zijn.

Ik weet niet hoe zeer dit in DAV speelt, kan ook een ander probleem zijn, maar iig Connexxion heeft er een echt een handje van, o.a. in Amersfoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Hainje »

Achter dat opblazen van die rijdtijden zit wel een gedachte.

In ieder geval Connexxion/Hermes hanteert deze methode om te voorkomen dat de bus in het begin van de rit al te vroeg haltes passeert. Want wat ze namelijk doen is bij de eerste haltes alleen de rijtijd te rekenen, waardoor de bus na een halte of 4-5 altijd een paar minuten te laat is. Want ja, de bus moet ook wel eens halteren. Deze halteringstijd word dan aan het eind van de rit weer gecompenseerd. Het is niet dat dit voor de gein gedaan word, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor passagiers misschien weer onnodige stress oplevert.

Wat ik mij overigens ooit eens heb laten vertellen is dat dit trucje ook word toegepast op station Schiphol. Dan hoeft een trein nooit de tijd af te wachten in de tunnel en levert dit uiteindelijk meer capaciteit op in deze flessenhals.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

@Bee: Arriva heeft niet echt heel erg opgerekte rijtijden tussen haltes, maar diverse stadslijnen hebben wel wat buffertijd tussen aankomst en vertrek op het station in Dordrecht bv. Dat werkt daar wel omdat het station halverwege de route zit, maar als je jouw voorbeeld van Amersfoort neemt gaat het juist niet doordat het station het eindpunt al is (behalve voor lijn 1)

Connexxion legt die buffer weer anders en wel zo dat de bus eigenlijk altijd op tijd aankomt. Zo deden de lijnen 74 en 77 in Utrecht er altijd 9 minuten over van de Bleekstraat naar CS volgens dienstregeling i.p.v. dat er een lange stop op Utrecht CS in de dienstregeling gepland was. Als je daar dan vervolgens ook de aansluitingsinfo op gaat baseren dan gaat dat mis.

De voormalige lijn 188 waar het hier over ging was trouwens waarschijnlijk wel het meest extreme geval van rijtijden die in de praktijk af konden wijken doordat er slechts één tussengelegen halte was en er dus ook niks gecompenseerd werd door onderweg tijd afwachten om niet te vroeg door te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
QReiziger
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 02 feb 2015, 21:17

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door QReiziger »

SuperGhost schreef:
wilburg22 schreef:Speciaal onderwijs hoeft niet te betekenen voor kinderen met stoornissen, je hebt ook nog scholen voor hoogbegaafden, herstart programmas, zoals aan de circel voor kinderen met traumas en vergelijkbare.
Even een lesje onderwijs in Nederland dan :wink:

Speciaal onderwijs (SO, onderverdeeld in speciaal primair onderwijs, SPO, en speciaal voortgezet onderwijs, SVO) is er alleen voor leerlingen met ernstige gedrags- of leerproblemen. Binnen het speciaal onderwijs (dat loopt in zowel SPO als SVO) wordt er onderscheid gemaakt in 4 verschillende clusters.
Cluster 1 is voor visueel gehandicapten (zoals blinden of slechtzienden)
Cluster 2 is voor kinderen die doof of slechthorend zijn of niet of nauwelijks kunnen communiceren op een 'normale' manier.
Cluster 3 is voor kinderen met een lichamelijke beperking of die zeer moeilijk leerbaar zijn (de zogenaamde ZMLK's).
Cluster 4 is voor kinderen met ernstige gedrags- of psychiatrische problemen (zoals bijv. zware gevallen van ADHD, Autisme en ODD en de meeste gevallen van CD)

Hoogbegaafden gaan dus NIET naar speciaal onderwijs (als ze verder geen handicap of stoornis/aandoening hebben uiteraard). Ze volgen wel 'passend onderwijs', maar dat is een maatprogramma dat meestal op een normale school wordt gedaan. Ze kunnen wel naar een speciale school voor hoogbegaafden gaan, maar dat wordt niet als speciaal onderwijs gezien, maar als regulier onderwijs.

Leerlingen met een trauma heb je wel gelijk in, die zouden op een cluster 4 school terecht kunnen komen (dus wel speciaal onderwijs), aangezien een trauma een psychiatrische stoornis is.
Niet helemaal mee eens, op een VSO zie ik vele mensen die echt naar 'normaal onderwijs' kunnen, maar begeleiding nodig hebben, enige reden dat 30% daar zit. Dus ernstige problematieken is niet van toepassing.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door SuperGhost »

Tegenwoordig is het veel lastiger om op het SVO te komen, daar is de regelgeving veel lastiger voor geworden.

Of ze wel of niet op het regulier onderwijs terecht kunnen is nogal subjectief natuurlijk. Daarnaast telt natuurlijk ook wel mee of die 'normale' school wel het budget heeft om de benodigde begeleiding in te kopen (helaas is dat vaak niet zo, omdat veel scholen al niet rondkomen met het geld dat ze van de staat krijgen).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door OmniLezer »

W0rteltje schreef:iets dat iedereen lijkt te overzien zijn de scholen in de Prins Alexander polder.
het Auris College - een speciale school (weet niet precies voor wat, maar ik ken mensen die er heen gaan (van Dordt) en zij hebben autisme)
en de GSR - een christelijk-gereformeerd-vrijgemaakte school - er is een gemeente in Dordt die zich spreid tot Papendrecht en 's-Gravensdeel, en twee in Zwijndrecht.

het vervoer erheen was opzich wel goed. maar toen de 188 werd opgeheven was dat flink balen voor de kinders uit Dordt en Zwijndrecht Nederhoven en Centrum.

een 688 die 2 keer in de spits gaat en twee keer terug zou waarschijnlijk erg handig zijn voor hen.
Best wel een goed idee als het vanaf stadspolders vertrekt en gaat.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door ArrivaBas »

dan kunnen we die net zo goed integreren in de 88 zodat die lijn in de spits vaker rijdt
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door OmniLezer »

ArrivaBas schreef:dan kunnen we die net zo goed integreren in de 88 zodat die lijn in de spits vaker rijdt
Zo kan je lijn 691 ook integreren in 91.

Dan kan je die 688 ook zo maken dat hij rijdt van
- Stadpolders
- CS, Zwijndrecht, A16, HES, Kralingse Zoom
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

En om hoeveel leerlingen gaat het dan concreet? Want dat is toch een belangrijk criterium voor het al dan niet instellen van een scholierenlijn. Een lijn 691 is meer bedoeld om de bestaande lijnen (77, 91) te ontlasten op de voor scholen zo typische tijden (aankomst pakweg tussen 8.15 en 8.30 uur). Dat het voor de leerlingen zelf een snellere lijn of een route met minder overstappen is, is dan meegenomen maar geen voorwaarde.

Een goed voorbeeld is het Gomarus in Gorinchem en het vervoer daarnaartoe vanuit de regio Rivierenland. Er gaan in de ochtend meer verschillende bussen en buslijnen naar Gorinchem (voornamelijk via de A15) dan terug in de middag. De spreiding van de schooltijden is in de middag veel groter waardoor meer leerlingen met de reguliere buslijnen naar huis kunnen zonder dat er overbelasting plaatsvindt.

Dat de kinders ver van huis naar school moeten is ook een keuze van de ouders. En wat let ze om, bij voldoende vraag, zelf een touringcar in te huren? Ja, dat is duur. Maar dat is het laten rijden van een uit het ov-budget bekostigde schoollijn in de spits ook, alleen is dan een aanzienlijk deel van de kosten op het bordje van de belastingbetalers in het algemeen geschoven.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door SuperGhost »

nvdw schreef:Een lijn 691 is meer bedoeld om de bestaande lijnen (77, 91) te ontlasten op de voor scholen zo typische tijden (aankomst pakweg tussen 8.15 en 8.30 uur). Dat het voor de leerlingen zelf een snellere lijn of een route met minder overstappen is, is dan meegenomen maar geen voorwaarde.
Dat lijkt me juist wel een voorwaarde, anders zullen de scholieren net zo goed gebruik blijven maken van lijnen 77 en 91, aangezien dat prima alternatieven blijven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

Dan zal er toch een grote bus op lijn 77 op die tijdstippen moeten rijden. Er rijden immers sinds dit jaar alleen nog taxibussen op.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door CamilleKreemers »

nvdw schreef:En om hoeveel leerlingen gaat het dan concreet? Want dat is toch een belangrijk criterium voor het al dan niet instellen van een scholierenlijn. Een lijn 691 is meer bedoeld om de bestaande lijnen (77, 91) te ontlasten op de voor scholen zo typische tijden (aankomst pakweg tussen 8.15 en 8.30 uur). Dat het voor de leerlingen zelf een snellere lijn of een route met minder overstappen is, is dan meegenomen maar geen voorwaarde.

Een goed voorbeeld is het Gomarus in Gorinchem en het vervoer daarnaartoe vanuit de regio Rivierenland. Er gaan in de ochtend meer verschillende bussen en buslijnen naar Gorinchem (voornamelijk via de A15) dan terug in de middag. De spreiding van de schooltijden is in de middag veel groter waardoor meer leerlingen met de reguliere buslijnen naar huis kunnen zonder dat er overbelasting plaatsvindt.

Dat de kinders ver van huis naar school moeten is ook een keuze van de ouders. En wat let ze om, bij voldoende vraag, zelf een touringcar in te huren? Ja, dat is duur. Maar dat is het laten rijden van een uit het ov-budget bekostigde schoollijn in de spits ook, alleen is dan een aanzienlijk deel van de kosten op het bordje van de belastingbetalers in het algemeen geschoven.
En waarom wordt de keuze gemaakt om het OV-budget hiervoor te gebruiken? Geen goede school in de buurt?

Daarnaast heb ik de volgende vragen:
  • Is het een idee om lijnen 75 en 701 te combineren tot een strakke uursdienst 701?
  • Heeft het potentie om in daluren de Qliner 388 Dordrecht - Utrecht ook twee keer per uur te laten rijden?
  • Is er nog ergens een vereenvoudiging in het netwerk te krijgen? Zo kan bijvoorbeeld lijn 81 en 181 standaard 2x/uur lijn 81 worden en bij Meerkerk aansluiten op de Q388/Q387. Q387 halteert voortaan te Meerkerk P+R om aansluiting te geven op Q388 voor relatie Gorinchem - Dorpen langs de Q387.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

Ik weet de ins en outs van vervoer naar speciaal onderwijs niet helemaal, maar volgens mij heeft de overheid (in eerste aanleg via de gemeente) zich verplicht gesteld om vervoer naar onderwijs op specifieke grondslag te verzorgen als de leerling daar niet op eigen gelegenheid (te voet, te fiets of per ov) kan komen. In het geval van lijn 674 gaat het dan om een reformatorische basisschool in Gorinchem. Om redenen mij onbekend is op dat punt de keuze gemaakt om dat leerlingenvervoer via de ov-concessie af te wikkelen. In buurconcessie Rivierenland (waaronder al die lijnen vanuit de Betuwe naar het Gomarus vallen) zal dat ook zo zijn gegaan. Het geld voor dat beleidsdoel wordt immers niet twee keer uitgegeven.

Wat betreft je andere vragen:
  • 75/701: In feite rijdt lijn 75 al een constante uurdienst, met als enige uitzondering een tweetal ritten die zijn 'vervallen' ergens tussen de ochtendspits en de vroege middag. Dan rijdt inderdaad lijn 701 als alternatief. 701 heeft echter op een aantal punten een afwijkende route: deze bedient ook de ziekenhuizen in Sliedrecht en Gorinchem en rijdt tussen Bleskensgraaf en Vuilendam via de noordkant van de Graafstroom (75 via de zuidkant). Zaterdags en zondags is de uurdienst 75 (al dan niet als belbus) er sowieso al en rijdt 701 helemaal niet, alleen als belbus Sliedrecht-Wijngaarden.

    De vraag is niet zozeer of je de 75 geheel tot buurtbus zou moeten maken: eerder wat je met de huidige vervoersstromen aan moet. Over het geheel genomen is het een vrij stille bedoening, maar de relatie Sliedrecht-Bleskensgraaf kan met een achtpersoonsbus op gezette tijden gewoon niet uit en op schooldagen met rotweer zit ook de bus naar Gorinchem vol. Nog even los van de vraag of je voldoende vrijwilligers kunt opbrengen om een volledige uurdienst van 7 tot 19 op de route vol te houden.
  • Gezien de keuze van Arriva om de busuren op de 388 te besteden aan latere ritten en een dienst op zaterdag en niet aan verdubbeling van de frequentie tussen 10 en 2 denk ik dat het antwoord 'nee' is.
  • Ik zie de meerwaarde van een ommetje van lijn 81/181 naar P+R Meerkerk niet zo. De infrastructuur is er sowieso niet op berekend, en je bent zo acht minuten extra rijtijd kwijt. Het (weer) laten stoppen van de 387 om een extra overstapmogelijkheid aan te bieden is dan minder bewerkelijk, maar ook hier geldt: hoeveel extra vervoer verricht je dan terwijl elke rit van de 387 twee minuten per richting extra kwijt is voor die stop, ongeacht of er iemand staat te wachten of niet?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door SuperGhost »

nvdw schreef:Ik weet de ins en outs van vervoer naar speciaal onderwijs niet helemaal, maar volgens mij heeft de overheid (in eerste aanleg via de gemeente) zich verplicht gesteld om vervoer naar onderwijs op specifieke grondslag te verzorgen als de leerling daar niet op eigen gelegenheid (te voet, te fiets of per ov) kan komen. In het geval van lijn 674 gaat het dan om een reformatorische basisschool in Gorinchem. Om redenen mij onbekend is op dat punt de keuze gemaakt om dat leerlingenvervoer via de ov-concessie af te wikkelen. In buurconcessie Rivierenland (waaronder al die lijnen vanuit de Betuwe naar het Gomarus vallen) zal dat ook zo zijn gegaan. Het geld voor dat beleidsdoel wordt immers niet twee keer uitgegeven.
Je haalt speciaal onderwijs en bijzonder onderwijs door elkaar. Speciaal onderwijs is voor leerlingen met leer- of gedragsproblemen.
Bijzonder onderwijs is een verzamelnaam voor alle scholen die niet door de overheid beheert worden (alle niet openbare scholen).

Maar voor wat het vervoer betreft. Leerlingen kunnen daar aanspraak op maken als ze verder dan 6 km wonen van de school die bij hun geloofsovertuiging past, of als ze een handicap hebben of speciaal onderwijs volgen. Dat vervoer hoeft overigens géén schoolbus te zijn, maar mag ook een regulieren bus of een taxi(bus) zijn, maar kan ook gewoonweg een kilometervergoeding zijn voor de ouders als ze die zelf brengen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door waldo79 »

De staat hoeft ouders, die kinderen naar een dergelijke school willen sturen niet te sponsoren. Kappen met die onzin zou ik zeggen :N
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind dat als je door een medische oorzaak (anders kom je niet op speciaal OV) gericht naar een school moet het anders is dan voor je geloofsovertuiging.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten