Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dat is toch nu ook al het geval.....
Materieel met 2 bakken (5300 & 5400)
Materieel met 3 bakken (5500 & 5600)
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Volgens mij zou dat juist niet veel kosten met zich meebrengen als je van hetzelfde subtype een bakje meer of minder hebt. Bovendien heeft de RET op de teetjes na, een bijna volledig Bombardier wagenpark met de 5300/5400 die veel weg hebben van de nieuwere 5500/5600...
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door Abracadabram »

Ik ga ervanuit dat de RET bij de aanbesteding die kosten/baten analyse ook heeft gemaakt en die is in het voordeel van een driebakstrein gevallen, dus ik ga er dan ook van uit dat dat de goedkoopste optie was, die binnen de wensen en behoefte van de RET valt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door Karl »

Wat schattig.
Het is een spectrum.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door Abracadabram »

Dank voor de inbreng in de discussie. Je argumentatie is geweldig
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door Suus »

De keuze van de RET voor een driedelig metrostel is naar mijn mening vrij geniaal geweest.

Een drietje is gewoon wat ruimer dan een tweetje waardoor je op rustige momenten vaker met losse stellen kan rijden dan voorheen, waarbij eigenlijk altijd minimaal een combinatie van twee stellen moest inzetten. De inzet van losse stellen komt de sociale veiligheid en de spreiding over het voertuig ten goede. Een combinatie van twee drietjes heeft dezelfde capaciteit als voorheen drie tweetjes, met als voordeel dat je minder ruimte in de combinatie kwijt bent aan zaken als een bestuurderscabine of de ruimte tussen twee gekoppelde stellen. Met combinaties van vier metrostellen werd tijdens het laatste decennium in praktijk toch nooit gereden en past meestal toch niet op de stations (ik herinner mij nog de afgesloten deuren bij de vierstellencombinaties tijdens de Grand Départ van de TfD enkele jaren geleden).

Ik verwacht dat de RET in de toekomst geen metro's meer gaat kopen zonder pantograaf, aangezien nu drie van de vijf lijnen trajecten hebben met een bovenleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Nou.... in de dienstregelingen van 2012 en 2013 reden er anders toch 3 vierwagentreinen op metrolijn D. deze ontkoppelde in de avond tot tweetjes. In de dienstregeling van 2013 reed een van die viertjes zelfs ook in de daluren.

Een driewagentrein 5300/5400 heeft zo'n 10% meer capaciteit dan een tweewagentrein 5500/5600. Doordat er slechts 3 cabines in zitten ipv. 4 in tweetje 5500/5600 en dat ze zo'n 5,5 meter langer zijn.
Keio
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 16:11

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door Keio »

De vervoersplannen voor 2016 zijn opeens verdwenen van alle sites... Kan iemand het plan op een Dropbox/Google Drive zetten zodat wij het kunnen downloaden? :P
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Vervoerplan 2016 regio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten