Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereikbaar

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereikbaar

Bericht door michiel71 »

Op zaterdagochtend 30 mei 2015 vertrekt mijn vliegtuig om 08:00 vanaf Airport Eindhoven naar Trefiso.
Ik blijf 6 dagen in Venetië en vlieg op donderdag 4 juni weer terug (aankomst 11:40 uur), Retour €50.

Naar nu blijkt, vertrekt op zaterdagochtend de eerste bus van Eindhoven Centraal Station
pas vanaf 07:11 (zondag 08:11) en komt deze aan om 07:30 (zondag 08:30) op de luchthaven.
Bron: http://www.hermes.nl/dienstregeling/lijn?id=L401

Nu is de provincie Brabant bezig met de "Aanbesteding OV Zuidoost Brabant"
Er wordt bij deze aan besteding géén rekening gehouden met de bereikbaarheid
van de internationale luchthaven Airport Eindhoven in het weekend...
https://www.brabant.nl/dossiers/dossier ... abant.aspx

Toen dacht ik aan het alternatief van een Belbus.
Maar deze blijkt in het weekend niet te rijden naar Airport Eindhoven.

Vervolgens hoopte ik, dat er een Regiotaxi zou rijden in de Gemeente Eindhoven.
Echter, deze taxi blijkt sinds 1 april 2013 alleen nog maar toegankelijk te zijn voor mensen
met een beperking. De Regiotaxi is dus niet meer voor iedere OV-reiziger toegankelijk.
http://www.taxbus.nl/eindhoven-eo/voor- ... en-ouderen
http://www.taxipro.nl/contractvervoer/2 ... r-1-april/

Ik kan op station Eindhoven een fiets huren. Dit kost €37,50 per week (Borg €100 cash)
De fietsverhuur is op zaterdagochtend vanaf 06:00 uur geopend.
http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... rhuur.html

Ik kan ook een OV-Fiets huren. De kosten bedragen dan €33,90 (6 dagen á €3,15 + 3 * €5 toeslag)
(OV-fiets, per keer, tot 24 uur €3,15, Na 72 uur huur OV-fiets, extra per periode van 24 uur € 5,-)
http://www.ov-fiets.nl/binaries/content ... 15-def.pdf

Uiteraard kan ik ook een taxi nemen. Dan kost mij deze taxirit (€27,88) meer dan de vliegreis (€25).
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -taxi.html
(Starttarief €2,95, Afstand 9 km * €2,17/km, Tijd 15 minuten * €0,36/minuut)


Kortom, het is qua Openbaar Vervoer slecht gesteld met de bereikbaarheid
van Airport Eindhoven op zaterdag en zondagochtend!
Dit terwijl er wel tot diep in de nacht nachttreinen arriveren vanuit de Randstad.

Vertrek Utrecht: 03.55am, Aankomst ''s-Hertogenbosch 04:25am Aankomst Eindhoven 04:47am
http://ovtijden.com/arnu/rl/21467/2015- ... 6:00+0200/.

Vertrek Schiphol: 03:03am, Aankomst Den Haag HS 03.37am Aankomst Eindhoven 05:18am
http://ovtijden.com/arnu/rl/21417/2015- ... 5:00+0200/
Laatst gewijzigd door michiel71 op wo 22 apr 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door CamilleKreemers »

en jij wil....
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door waldo79 »

Op je vliegticket heb je zoveel bespaard dat die taxi er wel vanaf kan...
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door huibe »

Slechte voorbereiding als je een ticket boekt voordat je de bereikbaarheid checkt.

Maar aankomst 7.30 of 8.30 is voor Brabantse begrippen vroeg en zeer goed te noemen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door waldo79 »

Die vlucht vertrekt ook wel erg vroeg voor een zaterdag.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door zone5324bericht... »

dan komen er wel de hele nacht treinen aan op Schiphol, maar dat wil ook niet zeggen, dat iedereen daar vroeg kan komen.
vooral niet als je eerst met stad-/streekvervoer naar een station moet, of je normaal gebruikte station niet op het nachtnet is aangesloten.

ik heb wel vaker bij vertrek van Schiphol tussen 6 en 8 uur de laatste bus van de dag ervoor gepakt en dan met de nachttrein naar Schiphol.
kwam ik tegen 2 uur aan en ja, dan was het dus nog een paar uur extra wachten, totdat het vliegtuig zou vertrekken.

dus als je geen extra kosten wil maken (taxi), geen ov-verbinding kort voor vertrek hebt en niemand die je weg kan brengen, dan moet je misschien ook de avond ervoor maar vast naar het vliegveld komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door Suus »

Als dat zo beter in de vliegschema's past, dan is maar zo. Maar het is niet zo heel vreemd dat vluchten op vroege tijdstippen vaak goedkoper zijn, want er komen is voor veel mensen nogal een opgave die niet iedereen kan volbrengen.

Overweging: er al eens gedacht een dag eerder naar Eindhoven Airport af te reizen en daar in een hotel te overnachten? Dan kom je altijd uitgerust aan bij het vliegtuig en zit je al helemaal in vakantiesferen. Ik zie op het internet prijzen vanaf 45 euro, wat nog wel meevalt t.o.v. de prijs van een taxi.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door JWM »

waldo79 schreef:Die vlucht vertrekt ook wel erg vroeg voor een zaterdag.
De low-cost maatschappijen pakken gewoon het eerste de beste slot zodat het toestel zoveel mogelijk in de lucht is.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door Busfoto.nl »

Om zelfde reden als Utrechter wel eens in de Campanile in Veldhoven overnacht. Toen kon ik wel met een bus naar de Airport. Vanuit Utrecht werd het echter krap.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door waldo79 »

JWM schreef:
waldo79 schreef:Die vlucht vertrekt ook wel erg vroeg voor een zaterdag.
De low-cost maatschappijen pakken gewoon het eerste de beste slot zodat het toestel zoveel mogelijk in de lucht is.
Begrijp ik. Ben al eens om 7.00 vertrokken vanaf Weeze en vanuit Rotterdam. Maar goed, ik heb de luxe van een auto.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door michiel71 »

huibe schreef:Slechte voorbereiding als je een ticket boekt voordat je de bereikbaarheid checkt.

Maar aankomst 7.30 of 8.30 is voor Brabantse begrippen vroeg en zeer goed te noemen.
Als ik het goed begrijp, werken er ook in het weekend vele mensen op of rond de luchthaven.
Blijkbaar stimuleert de overheid, dat al deze mensen maar met de auto mogen komen,
want in tegenstelling tot Schiphol is er vroeg in de ochtend nog geen openbaar vervoer...

Of worden al deze medewerkers zonder auto met de taxi naar de luchthaven vervoerd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door Suus »

Er zit wel een redelijk groot schaalverschil tussen Eindhoven AirPort en Schiphol he. Schiphol is wereldwijd het 14e-drukste vliegveld met 55 miljoen passagiers per jaar, Eindhoven zit op 4 miljoen per jaar. Schiphol heeft bovendien ook een belangrijke rol in het cargoverkeer en dat is in Eindhoven bijna niet-bestaand. Dat verklaart ook wel de andere bediening, al zou het natuurlijk ook wel iets ruimer kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door huibe »

michiel71 schreef:Als ik het goed begrijp, werken er ook in het weekend vele mensen op of rond de luchthaven.
Blijkbaar stimuleert de overheid, dat al deze mensen maar met de auto mogen komen,
want in tegenstelling tot Schiphol is er vroeg in de ochtend nog geen openbaar vervoer...

Of worden al deze medewerkers zonder auto met de taxi naar de luchthaven vervoerd?
ik snap de vergelijking niet. Er zijn grotere werkgevers in Brabant waarbij het personeel niet van het OV gebruik kan maken om op jet werk te komen.

Om die reden woon ik zelf ook op fiets afstand van mijn werk.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door verfmeer »

Bee schreef:Er zit wel een redelijk groot schaalverschil tussen Eindhoven AirPort en Schiphol he. Schiphol is wereldwijd het 14e-drukste vliegveld met 55 miljoen passagiers per jaar, Eindhoven zit op 4 miljoen per jaar. Schiphol heeft bovendien ook een belangrijke rol in het cargoverkeer en dat is in Eindhoven bijna niet-bestaand. Dat verklaart ook wel de andere bediening, al zou het natuurlijk ook wel iets ruimer kunnen.
Bovendien licht Schiphol ook nog langs het spoor tussen de twee grootste steden van Nederland, terwijl er voor Eindhoven Airport een aparte busdienst moet bestaan, die geen doorgaand verkeer faciliteert. Misschien dat Brabant in plaats van een NS-nachtnet een busdienst tussen Breda, Tilburg en Eindhoven kan opstarten. Die zou dan op Airport kunnen stoppen.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door michiel71 »

verfmeer schreef: Misschien dat Brabant in plaats van een NS-nachtnet een busdienst tussen Breda, Tilburg en Eindhoven kan opstarten. Die zou dan op Airport kunnen stoppen.
Het zou mooi zijn, als de provincie Brabant dit gaat opnemen in het "Ontwerp Programma van Eisen"
i.v.m. Aanbesteding OV Zuidoost Brabant (Eindhoven e.o.) per 11 december 2016:

"Op dit moment staat het Ontwerp Programma van Eisen voor de aanbesteding open voor inspraak.
Potentiële vervoerders, gemeenten, reizigersorganisaties en andere belanghebbenden kunnen
tot en met 18 mei 2015 reageren op het Ontwerp Programma van Eisen."

https://www.brabant.nl/dossiers/dossier ... abant.aspx

Het budget (€429.000 ofwel €4125 per nacht ofwel €35 per reiziger) dat nu wordt gebruikt
voor het NS Nachtnet zou mooi kunnen worden gebruikt voor een nachtbus tussen
Utrecht, Den Bosch, Eindhoven Station, Eindhoven Airport, Tilburg, Breda & Dordrecht.


Huidig contract met NS loopt dit jaar af

Het nachtnet is de treinverbinding die Eindhoven, Den Bosch, Breda, Tilburg en Dordrecht in het weekend tot vier uur 's nachts met de Randstad verbindt. Het huidige contract hiertoe met de NS loopt eind dit jaar af. Tussen 2013 en 2015 kost het nachtnet 429.000 euro per jaar. De steden nemen hiervan 32 procent voor hun rekening, de provincie de rest. Eindhoven betaalt nu per jaar ruim 24.000 euro.

Omdat de NS zegt er geld op toe te moeten leggen, kost voortzetting van het huidige nachtnet in een nieuw contract 705.000 euro per jaar. Als de steden genoegen nemen met een trein die tot 2.00 uur 's nachts rijdt, kost het de gemeenten niets extra.

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/voortz ... -1.4699842 05 januari 2015
Laatst gewijzigd door michiel71 op do 23 apr 2015, 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door Suus »

Gratis busdienst? Waarom gratis?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door CamilleKreemers »

Wil je dan een nachtbus naar al die bedrijven die ook 's nachts werken? De nachttrein rijdt tot 2 uur.

Wat wel mogelijk is, is dat de vervoerder op elke nachttrein aansluiting gaat bieden van/naar Vliegveld.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door huibe »

Dat heeft weinig zin, want de terminal van het vliegveld is gesloten tussen middernacht en 4.30 uur. Dat zou dus een busdienst worden naar nergens.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door CamilleKreemers »

En als je de busdienst naar Vliegveld zo inplant dat je altijd aansluitend op die tijden met OV naar Eindhoven Airport kan?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door SLToilet »

Logisch zou zijn om circa 1,5 uur vóór de eerste vlucht van de dag dagelijks touringcarbussen aan te laten komen op de luchthaven vanaf verschillende steden, een stuk of drie bussen: één vanuit het centrum en Helmond, één vanuit Den Bosch, Oss en Nijmegen (of Utrecht) en een vanuit Tilburg, Breda en dan Roosendaal of Dordrecht/Rotterdam. Dit zou doordeweeks betekenen dat om 5:30 de bussen aankomen. (hoewel 6:00 eigenlijk ook wel kan).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door Yanaike »

Heel logisch vind ik dat niet? :oops:

Hoe doe je dat met reizigers die niet in de buurt van die stations wonen? Aangezien er zo vroeg in de morgen nog geen ander regulier OV rijdt? Bijvoorbeeld iemand uit Arnhem/Tilburg Reeshof? Die moet dan eerst een taxi nemen (duur!) naar Nijmegen/Tilburg of met de auto naar Nijmegen/Tilburg en die daar dan parkeren voor een paar weken (ook duur!) en vervolgens overstappen met veel bagage (hoop gedoe) op zo'n touringcarbus. Volgens mij kun je dan net zo goed met de auto naar Eindhoven Airport rijden.
Laatst gewijzigd door Yanaike op di 28 apr 2015, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door huibe »

Wat zijn we met zijn alle weer oplossingen aan het vinden voor een non-probleeem. En alles omdat iemand goedkoop wil vliegen en er dan achter komt dat er een nadeel aan zit....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door Yanaike »

Eens met Huibe!

Wat mij logisch lijkt en eigenlijk ook het enige dat je kunt doen is te zorgen dat er tussen station en airport altijd een bus rijdt, mits het vliegveld open is en er treinen aankomen op Eindhoven station. In de praktijk zal dit neerkomen op een paar extra vroege ritten op lijn 400/401. Als er geen aansluitend vervoer is, heeft zo'n busverbinding met Airport weinig zin.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door Zugführer »

Ik zou zeggen gewoon een vroegere rit op lijn 401 laten rijden, zodat in het weekend als er nachttreinen rijden er min of meer een mogelijkheid is vanuit de Randstad, weliswaar met lange overstap op station Eindhoven, maar beter dan de huidige situatie. Meer moet je niet aan willen bieden. Het is niet zo dat men vanuit de verre regio massaal op zondagochtend met het OV naar Eindhoven Airport wil reizen
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Airport Eindhoven in het weekend 's ochtends niet bereik

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat je toch geld over de balk blijft smijten, ook voor 1 rit. Die paar reizigers kunnen vanaf Eindhoven ook gewoon een taxi pakken en dan maar wat langer op de Airport vertoeven (lijkt me sowieso prettiger dan nog een tijdje in Eindhoven op het station te moeten staan).

Wij hebben ooit een goedkope busvakantie geboekt (bus, dat dan weer wel, niet vliegtuig) en moesten in Veldhoven staan voordat er ook maar een streekbus door ons dorp zou komen (sterker nog, zelfs voordat de stadsdienst Eindhoven überhaupt op gang komt). Wij hadden (en hebben) geen auto en zijn er toch gekomen (en zonder taxi). Als je alles op tijd regelt is er vast iemand in vrienden of familiekring die je wil brengen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten