Dienstregeling 2016 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Bjarte »

Een nieuw topic lijkt mij handiger ;-)

Sinds vanochtend staan de hoofdlijnen van de dienstregeling 2016 online. Zie hier: http://www.ovbureau.nl/actueel/@115304/ ... tregeling/

Opvallend is het integreren van de lijnen 140 en 5.

Een andere grote verandering waar over wordt gesproken, zijn de zuidelijke stadslijnen. Het lijkt er nu eindelijk op dat lijn 2 en 6 medio 2016 worden omgedraaid. De bus naar Eelde/Groningen Airport/De Punt gaat via de Paterswoldseweg en er komt een versnelde route in Eelde, waardoor die lijn onder de noemer HOV gaat vallen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Dat staat er niet. Er staat een versneld route in Eelde, maar wat dat precies betekent...
Ook interessant dat.men lijn 6 en lijn 35 integreert. Steeds meer stads streek combinaties.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Bjarte »

Staat er wel. Pagina 5 onderaan, zuidelijke stadswijken Groningen: aanpassing lijnennet. Het kaartje op bladzijde 24 verklapt in ieder geval één maatregel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ja oké het is wel waarschijnlijk. Denk dat men in Eelde over de Hoofdweg gaat. Maakt de lijn wel betrouwbaarder in Groningen. Wellicht dat in de loop van 2016 die versnelling ook extra ritten met zich mee brengt, ivm minder tijd kwijt door Eelde en het vervallen van lijn 7.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op wo 26 aug 2015, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Nicketick »

Over de Hoofdweg in Eelde zou betekenen dat je de haltes Otto Eerelmanweg en Hortensiaweg niet meer bedient. Naar mijn weten zijn dit de drukste haltes van Eelde. Als gebruiker van deze haltes zou ik dan ineens 10 minuten verder moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Klopt, en jouw overzicht met aantal checkins wat je een keer plaatste, kwam ik zelfs uit dat 50% van de gebruikers instapte bij Else van de Laanhuis t/m Henri Dunantweg.
Overigens komt er wel een heel forse reistijdreductie als men de route van lijn 6 gaat gebruiken. Met de huidige dienstregelingstijden en een schatting dat van halte Kerkhoflaan naar Henri Dunantweg over de hoofdweg 2 minuten is, en het schrappen van het rondje door de Raadhuislaan, kom ik uit op 30 minuten reistijd van De Punt Busstation naar het Hoofdstation.
De Punt Busstation: .17
Kerkhoflaan, Eelde: .25
Elsborgpad, Eelderwolde: .33
Martini Zkhs: .37
Kamerling Onnestraat: .43
Hoofdstation: .47 (bij de huidige route van lijn 2 zit je dan nog maar ergens bij de P.C. Hooftlaan)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Welke wijzigingen zijn niet verwacht volgens jullie?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik vind er heel veel logische wijzigingen in staan die echt gericht zijn om meer reizigers te trekken, dat gaat ten koste van enkele slechtlopende lijnen, zoals belbussen en stadsdiensten. Al dat geld wordt geïnvesteerd in de Q-link, Q-liners en sterke streeklijnen. Logische maatregelen zoals schrappen lijn 7 en lijn 17 had ik wel verwacht.
De constructies rondom lijn 39/lijn 133 had ik niet verwacht, maar ik kan hem wel begrijpen. Veel mensen gaan daar op vooruit, terwijl slechts een enkeling daarop achteruit gaat.

Overigens staat er niks over een rechtstreekse Q-link lijn tussen Airport via P+R Haren naar Groningen HS.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op do 23 apr 2015, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

Bjarte schreef: Opvallend is het integreren van de lijnen 140 en 5.
5 en 140 worden niet geïntegreerd. Lijn 140 gaat mogelijk doorrijden via UMCG-Noord naar p+r Haren. Er wordt niks geïntegreerd.

Wat ik wel opvallend vind is het loslaten van de knoop in Gieten. Tot voor kort werd men op het ovb nog nerveus als je de woorden wijzigen en knoop Gieten in een zin noemde.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

ja, maar iets wat me nu afvraag is, hoe de reizigers uit Assen / Emmen en Annen naar Groningen Zernike gaan als in de toekomst lijn 15 wordt opgeheven als de treinen van Arriva doorgekoppeld zijn. Nu is het een overstap en dan worden het meerdere overstappen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Meltrain »

De samenvoeging van lijn 54 en 58 tot een nieuwe lijn 51 vind ik een goede. :pos:
Ik ben alleen zeer benieuwd naar de frequentie in het weekend. Uitgaande van de huidige bedieningen krijg je dan:
Op zaterdag: Groningen - Onnen (grote bus), Onnen* - Zuidlaren (LijnBelBus) en Annen - Assen (8-persoonsbus)
Op zondag: alleen Annen - Assen (8-persoonsbus)

*Nu rijdt er op zaterdag een LijnBelBus tussen Glimmen en Zuidlaren, maar mocht deze blijven bestaan, lijkt het me logisch dat deze vanaf Onnen gaat rijden.

Verder snap ik die extra spitsritten op lijn 110 niet zo: die hebben echt alleen nut voor reizigers uit Gieten (en in beperkte mate uit Rolde). Hoewel door het loslaten van de knoop Gieten er mogelijk meerdere reizigers profijt van hebben als gevolg van de veranderde aansluitingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

CamilleKreemers schreef:ja, maar iets wat me nu afvraag is, hoe de reizigers uit Assen / Emmen en Annen naar Groningen Zernike gaan als in de toekomst lijn 15 wordt opgeheven als de treinen van Arriva doorgekoppeld zijn. Nu is het een overstap en dan worden het meerdere overstappen.
Reizigers uit Assen/Emmen/Annen kunnen op het hoofdstation overstappen op de trein naar station Noord en aldaar overstappen op lijn 1 (groen) naar Zernike. Niet dat dat gaat werken ofzo, je hebt straks gewoon een uitpuilende lijn 9 van het hoofdstation naar Zernike. Ik verwacht niet dat lijn 15 nog opgeheven wordt
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Dat is het voordeel dat die lijn 9 bestaat, er is een verbinding Hoofdstation - Zernike, en als de student niet wil overstappen op de trein, dan krijgen we gewoon: lijn 9 extra bus, lijn 9 extra bus, lijn 9 extra bus, lijn 9 extra bus *bus*

EDIT:
Over de Hoofdweg in Eelde zou betekenen dat je de haltes Otto Eerelmanweg en Hortensiaweg niet meer bedient. Naar mijn weten zijn dit de drukste haltes van Eelde. Als gebruiker van deze haltes zou ik dan ineens 10 minuten verder moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte.
Toch je ook wel wat gelijk. Het is raar dat men dit rondje schrapt als zo veel mensen hier gebruik van maken. Dan moet de frequentie wel echt omhoog gaan wil het een verbetering zijn. Eigenlijk is het raar dat een lijn 9 een rondje door Paddepoel maakt, waar nauwelijks mensen instappen, terwijl deze wel blijft bestaan, en nog dichterbij gewoon lijn 11, lijn 15 en lijn 6 hebben. De meeste tijd kost het rijden door de stad en deze stadsbussen zijn ook het minst kostendekkend vergeleken met de streek.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Wat is het voordeel van het doortrekken van lijn 140 naar P+R Haren? Volgens mij zijn er niet veel mensen ten zuiden van Groningen die richting Ten Boer of verder moeten. Als het puur voor het ontlasten van lijn 5 is, waarom dan geen extra bussen op deze lijn?

Ook keek ik nogal op van het plan om lijn 6 door te laten rijden naar Oldehove. Waarom niet lijn 6 tot aan Aduard laten rijden, en het gedeelte Oldehove - Aduard samenvoegen met lijn 36 vanuit Winsum? Dat lijkt mij in ieder geval een stuk beter voor de betrouwbaarheid van de dienstregeling van lijn 6, want tussen Aduard en Oldehove kom je toch de nodige bruggen, tractoren en slingerweggetjes tegen..
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

De reden voor de ronde van lijn 9 is, dat er in deze wijk veel ouderen wonen. Ik denk ook niet dat de gemeente het goed gaat keuren als we dit aanpassen. Oosterpark was al lastig volgens de stukken op internet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Snap ik, maar ik bedoel meer dat ik Nicketick wel begrijp dat je een lusje in Eelde schrapt waar 50 procent instapt, en er ook ouderen lopen die anders nog verder moeten dan in Paddepoel. Daarbij komt dat de kosten dekkingsgraad van lijn 2 boven de 50 procent ligt.
Dan moet er wel een hele goede frequentie verhoging inzitten.
Ik bepleit niet dat die lus in Paddepoel weg gaat, maar wel een degelijke argumentatie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Wie zegt dan dat er iets gaat gebeuren met lijn 2?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Staat in verslag. Route lijn 2 strekken, wat door iemand van het ovbureau op Twitter werd bevestigd. Lijn 2 over de Hoofdweg.
In verslag staat ook dat zuidelijke stadslijnen worden aangepast. Wellicht niet meer via De Wijert dus. Alleen schiet je er dan weinig mee op als frequentie niet verandert. Verder lopen en kortere reistijd heffen elkaar dan op.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Ik denk dat je met lijn 9 wel in een hele andere situatie zit qua gemeentebeleid enz. dan met lijn 2 in Eelde. Daar hebben politieke keuzes ook zeker mee te maken. Wellicht betaalt de gemeente Groningen ook wat extra, het zou zomaar kunnen.

Er staan eigenlijk niet zo heel veel verrassende dingen in, behalve misschien het voornemen om lijn 16 door te trekken naar straks P+R Reitdiep, maar er zit wel een totaalgedachte achter (misschien straks via Zernike naar Kardinge bijvoorbeeld?), zoals dat nu ook gebeurt met lijn 140. Dat heeft naast de ontlasting van lijn 5 ook te maken met het onderling met elkaar verbinden van transferia, wat ook een duidelijk voornemen is.

Dan de route van lijn 2 in Eelde die dus wordt gestrekt. In combinatie met het herstructureren van de zuidelijke stadswijken en lijn 6 naar Aduard/Oldehove verwacht ik hier toch wel zeer snel een Q-link, misschien zelfs wel bedoeld voor het vliegveld. Dat doen ze niet omdat de reizigersaantallen slecht zijn of de route onlogisch, maar omdat ze wellicht nu toch wel eens geledes naar Eelde willen sturen. En wil de gemeente niet meewerken, dan zo. Kijk dan naar Haren, waar de bus na al die jaren weer via de Molenkampsteeg moet gaan rijden. Eigenlijk verhuist de bus gewoon met het Zernike College mee. Ben er alleen nog niet zo zeker van dat de bewoners van de Kromme Elleboog en Oosterweg ermee akkoord zullen gaan, en ikzelf zie ook meer heil (qua ligging en veiligheid) in een route via de Kromme Elleboog, Jachtlaan en Stationsweg. Dan bedien je het centrum toch nog een beetje en heb je minder van die linke straatjes waar rechts voorrang heeft. Het blijft in ieder geval een bijzondere route met lastige bochtjes en vervelende drempels.
Cpt.Iglo schreef: Ook keek ik nogal op van het plan om lijn 6 door te laten rijden naar Oldehove. Waarom niet lijn 6 tot aan Aduard laten rijden, en het gedeelte Oldehove - Aduard samenvoegen met lijn 36 vanuit Winsum? Dat lijkt mij in ieder geval een stuk beter voor de betrouwbaarheid van de dienstregeling van lijn 6, want tussen Aduard en Oldehove kom je toch de nodige bruggen, tractoren en slingerweggetjes tegen..
Ik denk dat er in Aduard een probleem wat betreft keren of rijtijden zit. Als de bus bij wijze van spreken 20 minuten stil moet staan steeds in Aduard (zoals lijn 3 altijd moest bij het Noorderstation) begrijp ik wel dat je doorrijdt naar Oldehove.
Meltrain schreef:De samenvoeging van lijn 54 en 58 tot een nieuwe lijn 51 vind ik een goede. :pos:
Ik ben alleen zeer benieuwd naar de frequentie in het weekend. Uitgaande van de huidige bedieningen krijg je dan:
Op zaterdag: Groningen - Onnen (grote bus), Onnen* - Zuidlaren (LijnBelBus) en Annen - Assen (8-persoonsbus)
Op zondag: alleen Annen - Assen (8-persoonsbus)

*Nu rijdt er op zaterdag een LijnBelBus tussen Glimmen en Zuidlaren, maar mocht deze blijven bestaan, lijkt het me logisch dat deze vanaf Onnen gaat rijden.
Ze willen in de spitsuren de lijn dus helemaal rijden, daarbuiten een uursdienst tussen Groningen en Onnen met een grote bus, ook 's avonds en op zondagen. Op die momenten rijdt er een 15-persoonbus de hele route tussen Onnen en Assen.
gebruiker77 schreef:http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=148160
Dit gebeurt toch juist?
Volgens mij zijn ze vergeten wat er in de HOV-visie die ze gezien hebben staat...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Kevster, zou dat van die geledes echt de reden zijn. Dan heb je wel echt een dwarsliggende gemeente. Ze kunnen dat toch niet blokkeren. Een vrachtwagen mag daar ook gewoon rijden.

Ik denk dat het vooral een tijdskwestie is, net zoals in Roden, om op die manier (dat hoop ik althans) de frequentie te verhogen.

Jij zag toch laatst lijn 54 op een andere plek? Zouden ze toen niet deze route hebben getest?!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Meltrain »

Kevster schreef:
Meltrain schreef:De samenvoeging van lijn 54 en 58 tot een nieuwe lijn 51 vind ik een goede. :pos:
Ik ben alleen zeer benieuwd naar de frequentie in het weekend. Uitgaande van de huidige bedieningen krijg je dan:
Op zaterdag: Groningen - Onnen (grote bus), Onnen* - Zuidlaren (LijnBelBus) en Annen - Assen (8-persoonsbus)
Op zondag: alleen Annen - Assen (8-persoonsbus)

*Nu rijdt er op zaterdag een LijnBelBus tussen Glimmen en Zuidlaren, maar mocht deze blijven bestaan, lijkt het me logisch dat deze vanaf Onnen gaat rijden.
Ze willen in de spitsuren de lijn dus helemaal rijden, daarbuiten een uursdienst tussen Groningen en Onnen met een grote bus, ook 's avonds en op zondagen. Op die momenten rijdt er een 15-persoonbus de hele route tussen Onnen en Assen.
In het document wordt alleen gesproken over spits- en daluren. Over de bediening in het weekend wordt met geen woord gesproken.
Edit: er staat wel dat overwogen wordt om 's avonds en op zondag 1x/uur lijn 51 tussen Groningen en Onnen te laten rijden. Over de zaterdag en de overige trajecten wordt niks gezegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Kevster, zou dat van die geledes echt de reden zijn. Dan heb je wel echt een dwarsliggende gemeente. Ze kunnen dat toch niet blokkeren. Een vrachtwagen mag daar ook gewoon rijden.

Ik denk dat het vooral een tijdskwestie is, net zoals in Roden, om op die manier (dat hoop ik althans) de frequentie te verhogen.

Jij zag toch laatst lijn 54 op een andere plek? Zouden ze toen niet deze route hebben getest?!
Ja maar de overheden zijn natuurlijk participant in het OV-bureau, dus om de gemeente nou tegen te gaan werken. Het druipt er in ieder geval aan alle kanten af dat er zulke plannen zijn met wat we weten en de gegevens uit de conceptdienstregeling. En lijn 54 reed inderdaad op die foto aan de Kromme Elleboog, maar niet op het stuk waar hij nu moet gaan rijden. En het was een reguliere rit met passagiers op zaterdagmiddag, dus dat lijkt me niet.

@Meltrain, de grote bussen rijden er al op zaterdag heen, naar Onnen. Er staat:

In de spitsuren buiten vakanties een halfuurdienst Groningen – Onnen, waarvan een tot twee keer per
uur doorgaand naar Zuidlaren, Annen en Assen.
In de daluren en vakanties een halfuurdienst Groningen – Onnen met een grote bus. Op het traject
Onnen – Zuidlaren – Annen – Assen rijdt in de daluren ieder uur een 15-persoonsbus. De grote bus en
de 15-persoonsbus sluiten in Onnen op elkaar aan.

Dus een beetje met omslachtige woorden van het OV-bureau, maar ik denk dat je gelijk hebt. Ze hadden erbij kunnen zetten dat het specifiek om doordeweeks gaat. Concreet krijg je dus overdag in de dal dan een midibusje Onnen - Assenen daarbuiten of de hele route met grote bus (spits) of tot Onnen met grote bus (buiten de spits altijd).
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

Cpt.Iglo schreef:Ook keek ik nogal op van het plan om lijn 6 door te laten rijden naar Oldehove. Waarom niet lijn 6 tot aan Aduard laten rijden, en het gedeelte Oldehove - Aduard samenvoegen met lijn 36 vanuit Winsum? Dat lijkt mij in ieder geval een stuk beter voor de betrouwbaarheid van de dienstregeling van lijn 6, want tussen Aduard en Oldehove kom je toch de nodige bruggen, tractoren en slingerweggetjes tegen..
Dat van die tractoren valt wel heel erg mee, de wegen zijn over het algemeen breed genoeg. Er rijdt nu in de spits ook twee keer per uur (gelede) bus. Je komt maar een brug tegen en die staat op de nominatie om vervangen te worden dus daar zie ik ook niet heel veel problemen in (behalve dan tijdens de werkzaamheden). Lijn 36 doortrekken is juist onlogisch. Lijn 36 rijdt in de spits met een 15 persoonsbus en op overige tijden als 8 persoonsbus of belbus. Daarmee kun je de vraag uit Oldehove niet aan. Grote bussen zijn weer te groot voor het deel tussen Oldehove en Winsum. En daarnaast lijkt het mij ook niet slim om alle reizigers in Aduard over te moeten laten stappen. Overigens vraag ik me af of ze lijn 6 dan ook in de daluren 2xpu laten doorrijden naar Oldehove, dan krijg je namelijk een enorme overbediening.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door rener »

lijn 35 heeft in oldehove ook nog tijd over om vertraging op te vangen dus de brug tegen valt opzich nog wel op te vangen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten