'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Berk-24 »

visgraat schreef:Ik zag vanmorgen de trein van 7:47 uur aankomen op station Amersfoort. Ik schat dat er tussen de 100 en 120 mensen in de trein zaten. Deze was in ieder geval verre van vol. In de ochtendspits rijdt hier toch nooit een goederentrein achter?
Dat is dus een trein uit Barneveld Zuid, de treinen uit Ede zijn systematisch drukker. Zelfde verhaal als tussen Arnhem en Doetinchem, de treinen uit/naar Winterswijk zijn systematisch drukker dan hun blauw/witte zusters die Doetinchem als begin/eindpunt hebben.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef:Een schopje voor dit topic met een nieuwe ontwikkeling: het AD/Amersfoortse Courant meldt vandaag dat het Hoornbeeck College in Amersfoort een proef gaat doen waarbij scholieren met een elektrische fiets naar school gaan reizen. Dit met als doel de extreme scholierendrukte op de Valleilijn wat te verminderen.
Werkt goed tot het gaat regenen vermoedelijk...
Dat ligt er een beetje aan om welke afstand het gaat... Ik ging altijd met de fiets naar school; welk weer het ook was. Maar ja, ik hoefde maar 5 km...
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door BrengMe »

Het ligt er inderdaad aan wat de afstand is die je af moet leggen. Vroeger moest ik maar 6 km, en ging ik bijna altijd met de fiets. Nu woon ik 13 km van school en haak ik bij slecht weer echt sneller af.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Daniel »

Het moet haast wel om Hoevelaken en omgeving gaan, Barneveld is wel erg ver op de fiets. Maargoed, vanuit Hoevelaken moet je toch heel Amersfoort nog door en is het zo'n 12 km. Met op het eind nog een klim van 40 meter omhoog de Amersfoortse berg op, afhankelijk van de routekeuze vals plat of behoorlijk steil.

Ik hoefde maar 3 km, maar ging de laatste jaren toch niet meer op de fiets (al had dat weer een andere reden...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

Ik ken er genoeg die 20 of 25 kilometer fietsen, dus 12 kilometer is maar een kippeneindje! :lol:
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door CamilleKreemers »

even zoals mijn plattelandsregio denkt: "IELLLLL, het regent. MAM, ik wil met de bus/trein" "Ja hoor schat, hier is je OVchipkaart. Veel plezier op school." "Doei mam."

Een elektrische fiets gaat daar geen verschil in maken.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

Niet alle ouders zijn zo... :-) Ook niet alle kinderen trouwens... Bovendien speelt geld ook een rol: met de bus reizen is nog steeds verre van gratis! Zeker met meerdere schoolgaande kinderen binnen één gezin lopen de kosten snel op.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Zulke ouders had ik destijds dus. Ik moest 12 km fietsen voor school. Alleen als het echt zeer slecht weer was mocht ik met de bus.

Het lijkt me overigens ook vooral om Hoevelaken te gaan. Barneveld ligt vrij ver van Amersfoort af (fiets duurt daardoor te lang) en bovendien gaan voor zover ik daar zicht op heb (mijn halve familie woont in Barneveld) vrijwel alle jongeren ook in Barneveld zelf naar school. Daar hebben ze onlangs ook zo'n streng gelovige school geopend en hadden ze al 2 andere VO-scholen.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

Het Hoornbeeck College is een mbo-school en zit niet in Barneveld. In Barneveld zit tegenwoordig wel het Van Lodenstein-college (VO-school), maar die zit ook in o.a. Hoevelaken en Amersfoort. In Barneveld kunnen de leerlingen echter niet van alle niveaus de hogere jaren doen.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Berk-24 »

Johannes Fontanus College is toch de havo/vwo school in die streek?
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

Dat is een protestants-christelijke VO-school in Barneveld. Het Van Lodenstein is een reformatorische VO-school.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Hendrik schreef:Het Hoornbeeck College is een mbo-school en zit niet in Barneveld. In Barneveld zit tegenwoordig wel het Van Lodenstein-college (VO-school), maar die zit ook in o.a. Hoevelaken en Amersfoort. In Barneveld kunnen de leerlingen echter niet van alle niveaus de hogere jaren doen.
Welk niveau kunnen leerlingen dan niet de hogere jaren van doen?
- praktijkonderwijs? Op het Groenhorst
- vmbo*? Op het Groenhorst
- mavo? Op het Johannes Fontanus College
- havo? Op het Johannes Fontanus College
- vwo? Op het Johannes Fontanus College

*alleen niet de leerweg tl (die zit voor Groenhorst in Ede), maar dat is hetzelfde als mavo (de oude benaming voor tl).

Alle niveaus van het VO kunnen dus gewoon in Barneveld afgesloten worden. Groenhorst is weliswaar bekender vanwege de mbo-opleidingen, maar biedt ook gewoon vmbo en praktijkonderwijs.

Veel MBO'ers uit Barneveld gaan overigens niet naar Amersfoort, maar juist naar Ede. Deels ook vanwege de eenvoudige doorstroming vanuit het vmbo (zelfde school namelijk). Dit is deels juist ook deels de oorzaak voor de capaciteitsproblemen in de spits op Barneveld-Ede (naast uiteraard ook de forenzen naar Ede, Wageningen, Arnhem en Nijmegen en de hbo- en wo-studenten naar die steden).
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

SuperGhost schreef:Welk niveau kunnen leerlingen dan niet de hogere jaren van doen?
Ik bedoelde niet dat er in Barneveld geen enkele VO-school is waar de hogere jaren gevolgd kunnen worden, maar dat op het Van Lodenstein in Barneveld niet alle leerjaren worden aangeboden. En het Van Lodenstein is nu eenmaal van een andere richting dan de door jou genoemde scholen. :wink:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

En ook zeer nieuw, de meeste leerlingen gaan dus (nog) naar Groenhorst of het Johannes Fontanus.

Als het Van Lodenstein echt gaat groeien, is het natuurlijk niet ondenkbaar dat er ook bovenbouw geboden zou kunnen worden daar. Aangezien die nu gloednieuw zijn, hebben ze natuurlijk ook vooral onderbouwleerlingen momenteel.

Wat ik van mijn familie uit Barneveld heb begrepen is het Van Lodenstein ook een vrij exclusieve school, dus dan komen veel kinderen daar niet voor in aanmerking. (ik weet niet of het klopt overigens).
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

Mwah, de leerlingen die nu in Barneveld naar het Van Lodenstein gaan, zouden anders waarschijnlijk naar een andere locatie van die school gegaan zijn.
Ik zou niet weten waarom het een exclusieve school is trouwens. Nou ja, de grondslag is natuurlijk anders dan bij bijv. het Groenhorst of het JFC, maar dat is eigen aan niet-openbare scholen. :wink:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Wat ik heb gehoord (maar weet niet of dat waar is), is dat je (of de ouders) lid moet zijn van de kerk die er vlak naast staat om voor die school in aanmerking te komen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Ardan »

:') :') :') :')
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Tja, ik verzin het ook niet, ik vertel nu ook alleen maar wat ik heb gehoord. Persoonlijk vind ik het ook ongeloofwaardig.

Zou waarschijnlijk zo kunnen zijn dat je moet bewijzen dat je reformatorisch moet zijn en dan is een lidmaatschap van die kerk natuurlijk het makkelijkste bewijs zijn. Wellicht dat het gerucht op die manier de lucht in is gegaan daar in Barneveld.

Maar ook dat is juridisch zeer twijfelachtig, want je mag als school niet zomaar leerlingen weigeren.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Wat ik heb gehoord (maar weet niet of dat waar is), is dat je (of de ouders) lid moet zijn van de kerk die er vlak naast staat om voor die school in aanmerking te komen.
Jup. Dat soort scholen mogen mensen die de kerk verlaten ook ontslaan enzo. Eng.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Dat gaat over docenten, niet over leerlingen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door deadlock »

Nee, het gaat over personeel, niet over docenten, ff nadenken.

Maargoed, het geldt dus ook voor leerlingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Hendrik »

SuperGhost schreef:Wat ik heb gehoord (maar weet niet of dat waar is), is dat je (of de ouders) lid moet zijn van de kerk die er vlak naast staat om voor die school in aanmerking te komen.
Lid van één van de in de grondslag genoemde kerken. Daar vallen die kerken vlak bij de school ook onder, maar het zijn niet de enige.
(En verder moeten we het hier misschien maar weer over OV hebben. :wink: )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Vinny »

CamilleKreemers schreef:even zoals mijn plattelandsregio denkt: "IELLLLL, het regent. MAM, ik wil met de bus/trein" "Ja hoor schat, hier is je OVchipkaart. Veel plezier op school." "Doei mam."

Een elektrische fiets gaat daar geen verschil in maken.
In Friesland valt me op dat meisjes met de bus gaan en jongens fietsen. Ik weet niet of dat overal zo is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten