Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Het gaat hier voornamelijk over de stad Groningen, maar ik zag graag een fly-over vanuit de P+R Gieten richting Emmen over de rijbanen. Dan hoef je niet nogmaals over de rotonde van Gieten.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Over de bediening van het centrum; ik heb werkelijk nog geen onderzoek gezien waaruit blijkt dat het niet bedienen van de Akerk en Grote Markt een gunstig of neutraal effect heeft op de dekkingsgraad van het busvervoer.

De situatie rondom Gieten ken ik nauwelijks, maar busbanen toevoegen lijkt mij meestal wel een goede oplossing. Ik geloof dat in de provincie Utrecht er daar veel meer van zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

groningen schreef:Het gaat hier voornamelijk over de stad Groningen, maar ik zag graag een fly-over vanuit de P+R Gieten richting Emmen over de rijbanen. Dan hoef je niet nogmaals over de rotonde van Gieten.
Laatste over Gieten: Noord-Zuid had een brug moeten hebben. Dat zal misschien ook het probleem oplossen.

Groningen Stad: Is er uberhaupt al onderzoek naar gedaan, wat de effecten van deze wijzigingen zijn voor Groningen Bereikbaar en het OV? Voor Groningen Bereikbaar moeten er juist mensen afgevangen worden op P+R's en dan de bus verder.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Een voordeel: als de buslijnen eerst van de Akerk zijn, zijn er genoeg lijnen waar we effecten zullen zien. Hopelijk denkt men daar dan over na als later de veranderingen op Grote Markt gepland staan. Als dat asfalt eenmaal weg is draai je het niet zo snel terug itt tot het niet laten rijden door de Brugstraat.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

qbuzz en het ovbureau weten nog van niks over bussen weg van Akerk.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Goed dat de gemeente eerst de plannen even bespreekt met het OVbureau en Qbuzz en discussieert over de mogelijke effecten.. ;)
Maar dan is er dus nog hoop dat dit plan van tafel gaat! Het OVbureau zal ongetwijfeld beseffen dat dit voor minder opbrengsten zorgt en dat als er bezuinigingen volgen, neem ik aan dat de provincies zich er tegen verzetten dat een aanzienlijk deel bij de streek terecht komt.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Hoe moet ik dat voor me zien met de bussen die vanaf de Westersingel (lijn 3 en 9) komen? Als die niet meer door de Brugstraat mogen, dan moeten zij vooral richting HS een heel eind omrijden via de Eendrachtskade-Zuidzijde.

Een paar minuten omrijden kost extra geld, terwijl het vermijden van de binnenstad waarschijnlijk ook tot minder reizigers zal leiden. Dus samengevat: langere reistijd, minder reizigers en hogere kosten. Dit klinkt niet echt als een goed idee!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

De 3 komt daar niet meer. Dat is tegenwoordig lijn 6 ;)
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Je hebt gelijk. Dat verraadt dat mijn kennis op dat gebied niet zo actueel meer is. :oops:

Blijft wel de vraag: hoe gaan lijn 6 en 9 omrijden?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

niet. Ik denk niet dat als ze alle lijnen strekken ze in de stad lusjes gaan toevoegen.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Lijn 6 kan nog wel via de Friesestraatweg, Hoendiep, Eendrachtskade en de Eeldersingel rijden. Dat je dan niet meer door de Schilderswijk rijdt is dan jammer, maar dat is dan het probleem van de gemeente. Je kunt lijn 6 op die manier wel versnellen en zelfs geld besparen. Lijn 9 kan misschien via de Herman Colleniusstraat, Kraneweg en dan dezelfde route als lijn 6 rijden, maar dat ligt eraan of de bussen over de Herman Colleniusbrug kunnen/mogen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

lijn 6 is nu wel sneller, maar hoeveel reizigers zullen nog in de bus zitten?
De Groninger stadsdienst zal toch een effect moeten voelen als je niet meer in de binnenstad kan komen als inwoner.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

^^ Gedempte Zuiderdiep is ook binnenstad, dus ik zie het probleem niet zo.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Als lijn 6 tussen Vinkhuizen en het Hoornsmeer blijft rijden, dan komt deze zelfs daar niet meer.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Bjarte schreef:^^ Gedempte Zuiderdiep is ook binnenstad, dus ik zie het probleem niet zo.
Je moet om dit met lijn 6 of 9 te bedienen een rondje in de route leggen, waarbij het kruispunt Emmaviaduct / Stationslaan 2x wordt overgestoken. Dit is voor de reiziger naar het station niet aantrekkelijk.

Daarbij geldt dat het OVB in het streekvervoer alle lusjes en rondjes verwijderen om het OV sneller en aantrekkelijker te maken. Dan lijkt het me niet logisch als ze in de stadsdienst Groningen dit gaan toevoegen.
Keio
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 16:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Keio »

Heeft dat hele marketing om Q-link nou echt baat gehad bij het busvervoer?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

De Qlinklijnen hebben wel meer reizigers gekregen. Gemeente Groningen had een presentatie in 2014 op de site staan over reizigerseffecten nieuwe dienstregeling in 2014. Ik heb een gedeelte hieronder geplaatst
Qliner en Q-link (en trein) groeien met procenten per jaar
- Qliner 309 Assen Kloosterveen-Groningen + 14%
- Qliner 300/305 Emmen-Groningen + 6%
- Qliner 312 Stadskanaal-Groningen + 6%
- Q-link 5 Annen-Groningen + 17%
- Q-link 4 Roden-Groningen + 6%
Zware basislijnen groeien ook
- 140 Delfzijl-Groningen + 6%
- 110 Veendam-Assen + 18%

Totaal reizigers voor Qlink: + 11%, overige stadslijnen +2% (niet bekend of de streeklijnen met stadsdienstfunctie hierbij mee zijn geteld of alleen de pure stadsdienstlijnen)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Zal de groei op lijn 110 trouwens niet komen omdat lijn 302 is afgeschaft?

Ik denk trouwens dat men gewoon de groei per lijn heeft berekend, en bij de stadslijnen niet onderscheid heeft gemaakt tussen een eventueel streektraject wat daar aan vooraf ging. Dat was ook bij een ander document van de gemeente het geval bij de invoering van Q-link. Dan gingen de stadslijnen in percentage fors omlaag (of omhoog) en dat werd dan weer goed gemaakt bij de streek.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

http://www.ovbureau.nl/actueel/@115304/ ... tregeling/
Concept 2016 online. Veel wijzigingen, waaronder lijn 140 misschien integreren met lijn 5.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk niet dat ik dit moet lezen als lijn 5 + 140 combineren. Ze rijden in Groningen deels dezelfde route, maak ik er eerder van.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=148504
Onderzoek Kabelbaan Groningen stad. Voor forens en toerist interessant!

Als ze die vanaf de Grote Markt nou doortrekken naar het Hoofdstation, dan hebben we ook meteen opgelost dat het Centrum goed toegankelijk is, en hoeven daar geen bussen meer langs :lol:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Daaristieweer jongens, Doornroosje, Sneeuwwitje, Kleinduimpje, ze bestonden ECHT niet. _O-
Welkom in pretpark Groningen!!!!!
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Vandaag (in ieder geval) de 3008 gezien, een stadsbus dus, maar hij is z'n kleurenlijnnummers kwijt. Staan er bussen op de nominatie om afgevoerd te worden? Qbuzz heeft dat geintje namelijk eerder uitgehaald...
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Heeft de 3008 niet de lijnfilm van een ex-P+R Citybus gekregen in ruil voor de kleurenlijnfilm? (Omdat de citybus is omgebouwd naar Q-link 5).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Ja, de 3096 of 97.
En als er bussen afgevoerd gaan worden zijn het vast weer LE´s. Ik zou zeggen rop aan één kant een paar stoelen uit die LE zodat er ruimte in het gangpad vrij komt en zet ze in op de stadsdienst. Je moest eens weten hoe er op het intranet geklaagd wordt over de versnellingsbakken van de 3001-3025.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten