Voorstel sneltram Eindhoven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

Berk-24 schreef:
Bee schreef:Denk maar niet dat de intercity's in een misschien eventueel mogelijk te openen station Eindhoven-Acht zullen gaan stoppen.
Alsjeblieft niet, laat een IC een IC blijven en niet in iedere beetje stad twee keer moeten gaan stoppen, net als bijvoorbeeld die achtelijke discussie over het stoppen van IC's in Groningen Europapark. Dus ik ben pertinent tegen een IC-stop in Eindhoven Acht.
Als er vraag moet je gewoon de IC laten stoppen.
in Amsterdam stopt de IC ook op meerdere plaatsen.
Als Ehv Airport er komt dan juist wel alle ICs er laten stoppen, met aansluitend een pendeldienst.

Anders heeft het station weinig nut. Dan is het een dorpsstationnetje.
Alargule

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Alargule »

huibf schreef:[...] Als Ehv Airport er komt [...]
Psst...je hebt het niet van mij maarreh...Ehv Airport ligt er al. Geruime tijd. Niet verder vertellen hè. Jouw en mijn geheimpje.

8-)
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Berk-24 »

huibf schreef:
Berk-24 schreef:
Bee schreef:Denk maar niet dat de intercity's in een misschien eventueel mogelijk te openen station Eindhoven-Acht zullen gaan stoppen.
Alsjeblieft niet, laat een IC een IC blijven en niet in iedere beetje stad twee keer moeten gaan stoppen, net als bijvoorbeeld die achtelijke discussie over het stoppen van IC's in Groningen Europapark. Dus ik ben pertinent tegen een IC-stop in Eindhoven Acht.
Als er vraag moet je gewoon de IC laten stoppen.
in Amsterdam stopt de IC ook op meerdere plaatsen.
Als Ehv Airport er komt dan juist wel alle ICs er laten stoppen, met aansluitend een pendeldienst.

Anders heeft het station weinig nut. Dan is het een dorpsstationnetje.
Amsterdam is een stuk groter dan Eindhoven. Met uitzondering van de drie grote steden zouden IC's maar op een station per stad moeten stoppen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Ik wil niet veel zeggen, maar die redenering klinkt me dwaas in de oren. Als er genoeg vervoersvraag is dat het aantal reizigers wat baat heeft bij een stop hoger is dan degenen die er hinder van hebben, gaat er gestopt worden.

Er gaat heus niet zomaar een IC-stop ingelast worden. Wat dat betreft moet je je realiseren dat er hooguit een stop voor Sprinters gaat komen op Eindhoven-Acht en dat dat zelfs voorlopig niet aan de orde is 8-)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Jef400 »

Volgens mij is de vervoersvraag lijdend voor waar een trein wel of niet stopt. En niet of een stad tot de 3 grootste van ons land behoord. Want als je zo redeneert heeft Amsterdam buitenproportioneel IC-stops. Maar dat is ook nodig voor de vervoersvraag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door huibf »

Juist, de stadgrootte heeft daar niets mee van doen.
Vraag moet er zijn... en als Ehv Airport doorgroeit, kom de vraag vanzelf.
En vanwaar je redenering 3 grootste steden? Meestal hebben ze het over de grootste 5....
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Z2N »

Van die vijf hebben er maar 3 ten minste 500.000 inwoners...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

En die grens is ook zeer arbitrair. Waarom zou bijvoorbeeld 500.000 de grens moeten zijn en niet bijvoorbeeld 250.000?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Suus »

Het gaat er bij een intercitystop vooral om dat het voor veel reizigers een toegevoegde waarde heeft. Een intercitystop op Amsterdam Amstel zorgt voor meer dan 100.000 omwonenden, een aantal zeer grote bedrijven en twee grote onderwijsinstellingen voor een veel betere verbinding met de rest van het land. Schiphol heeft 55 miljoen passagiers per jaar waarvan ongeveer de helft zijn vliegreis begint of eindigt op Schiphol en daarnaast heel veel 24/7-werkgelegenheid.

En dat is er beide gewoon niet of veel minder bij Eindhoven Acht en het ligt eigenlijk nog steeds te ver van het vliegveld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij is allang duidelijk gemaakt dat zo'n IC-stop bij Acht ook zo'n 100.000 inwoners als achterland heeft. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Suus »

Maar wel met een grote overlap met station Eindhoven waar dat in Amsterdam (en Rotterdam ook trouwens) toch wat eenvoudiger is af te bakenen in "zones", ga maar eens op een kaart kijken :wink:

Veldhoven, toch goed voor zo'n 45.000 inwoners, heeft bijvoorbeeld geen extra bij een station Eindhoven Acht, omdat het veel onhandiger ligt dan station Eindhoven zelf.

Kortom: Een eventueel te openen station Eindhoven Acht ligt onhandig voor veel wijken, ligt te ver van het vliegveld en vereist een volledig omgewerkt en veel duurder OV-net omdat de verbindingen met het centrum van Eindhoven ook niet verloren mag gaan. Het potentieel van het station is wat mij betreft minimaal.
Laatst gewijzigd door Suus op do 23 apr 2015, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door deadlock »

Hoog(eveen) Mastwijkgehalte in deze topic weer. Manmanman.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Berk-24 »

SuperGhost schreef:Volgens mij is allang duidelijk gemaakt dat zo'n IC-stop bij Acht ook zo'n 100.000 inwoners als achterland heeft. :wink:
Zoetermeer heeft een groter achterland maar daar zoeft de IC ook voorbij, hoewel daar een IC-stop wel terechter zou zijn als in Eindhoven Acht.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Yanaike »

Ja, maar Zoetermeer heeft wél een sneltram!!! :D

En Eindhoven niet :O

Zo, en nu zijn we weer on-topic! :D
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door Widejo »

Wat is hierin de discussie die loopt bij provincie en gemeente? Openen van een IC Station op de lijn Tilburg-Ehv met een hoogwaardige busverbinding met Eindhoven Airport of een sneltram verbinding met de luchthaven vanuit Station Ehv?

Zijn jullie bekend met de Airport Express van Düsseldorf Airport, die de stad en parking van de luchthaven verbindt met de Terminals. Dat zie ik wel graag in Eindhoven, dat daarbij ook past bij het 'techniek' imago van de stad.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Voorstel sneltram Eindhoven

Bericht door SLToilet »

U bedoelt die hangende karretjes? Die ken ik wel, maar er zijn meerdere kanttekeningen voor Eindhoven:
- Düsseldorf heeft ongeveer vijfmaal zoveel reizigers als EIN. De situatie in DUS vraagt om een efficiënte pendel.
- De techniek daar is zeldzaam, ik zou voor Eindhoven liever normale ijzeren staven op de grond gebruiken die je kunt toepassen om een netwerk op te zetten van sneltrams (wat naar mijn mening wel een mooie toevoeging zou zijn voor het Eindhovense OV maar vergeet ook niet dat Eindhoven vooral een dunbevolkte vlek is in vergelijking met andere steden waardoor het veel meer geschikt is voor bundels met veel vertakkingen die alleen per bus tegen een redelijke prijs geëxploiteerd kan worden).
- De afstand terminal-parkeergarages is nihil, de afstand naar een treinstation is juist weer lang.
Wel ben ik van mening dat er een voorstedelijk station Acht mag komen maar ik zou daar niet meteen inzetten op verkeer van/naar de luchthaven.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten