Korting Traject Nijkerk Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Esther M.
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 12:48

Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Esther M. »

Vanaf augustus zal onze zoon tot ca. december dagelijks vanaf station Nijkerk naar de Mozartlaan in Zwolle reizen (Deltion college). De tweede helft van het schooljaar zal hij waarschijnlijk 3 dagen per week naar school reizen.

Ik probeer een weg in het OV bos te vinden mbt wat de voordeligste opties zijn. (een jaar of maand traject, welke kortingen van toepassing kunnen zijn, enz.) Maar eerlijk gezegd kom ik er niet helemaal uit.
als ik het NS traject bekijk (Nijkerk- Zwolle) kom ik uit op 315,30 per maand of 253,10 per maand als ik gelijk voor een jaarkaart kies. betekent dus dat ik ook eerst moet kijken wat het 2e half jaar kost als hij maar 3 dagen reist en op basis daarvan een keuze moet maken voor een maandkaart, gedurende het eerste half jaar en vervolgens losse kaartjes o.i.d. of dat het overall voordeliger is om voor het hele jaar een jaarkaart aan te schaffen (en die maandelijks te betalen).

vervolgens kijk ik bij 9292 en daar zie ik dat we met een altijd korting product zo'n € 69,- per maand betalen (17,50 voor de altijd kortingkaart en 51,55 voor het traject vanaf het station Zwolle naar de Mozartlaan. Als ik het goed begrijp kan jij dan wel gewoon in piekuren reizen?

Dus wie o wie zou mij op basis van de genoemde situaties kunnen aangeven welke abonnementen en kortingen (NS en 9292) we het beste voor hem kunnen regelen. Hij is 16 en het is een MBO opleiding, dus voor zover ik weet, kan hij geen gebruik maken van een studenten OV.

Overigens vind ik het vreemd dat er met ingang van 2015 geen mogelijkheden meer zijn om (een deel van) deze kosten af te trekken. Uiteraard ontvangen we kinderbijslag, maar daarbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met het feit dat het ene kind duizenden euro's per jaar aan vervoer kwijt is omdat de gekozen opleiding niet in de buurt is, terwijl de ander er bij wijze van spreke op het fietsje naartoe kan.

En voor de grapjassen onder ons; naar Zwolle verhuizen, is geen optie :lol:

Dank voor de hulp alvast!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door BR628 »

Er is geen geschikte MBO locatie in Amersfoort? Dat is toch een stuk dichterbij en dus goedkoper.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Mr-W »

Leerlingenvervoer via de gemeente is misschien ook een optie omdat uw kind minderjarig is en afhankelijk van het type MBO hebben die vaak ook regelingen.(Scalda in Zeeland doet bijvoorbeeld mee aan Stichting Scholierenvervoer Zeeland)

Leerlingen vervoer Gemeente Nijkerk
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door deadlock »

Waarom geven jullie antwoorden op vragen die niet gesteld worden? Serieus zeg.

Het kortingsproduct is een beetje lastig omdat dat alleen korting biedt in de daluren. Dat kan aantrekkelijk zijn maar dit hoeft dus zeker niet het geval te zijn. Ik zou persoonlijk voor de optie van een heel jaar gaan. Want ook al gaat hij slechts drie dagen per week, met een beetje geluk vindt hij daar ook een stage of vrienden en dan wil hij toch 4 a 5 dagen per week die kant op. Als het goed is moet er ook nog iets bestaan als tegemoetkoming reiskosten scholieren, die ook voor MBO-leerlingen geldt (of in ieder geval gold).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Tochjo »

Esther M. schreef:als ik het NS traject bekijk (Nijkerk- Zwolle) kom ik uit op 315,30 per maand of 253,10 per maand als ik gelijk voor een jaarkaart kies. betekent dus dat ik ook eerst moet kijken wat het 2e half jaar kost als hij maar 3 dagen reist en op basis daarvan een keuze moet maken voor een maandkaart, gedurende het eerste half jaar en vervolgens losse kaartjes o.i.d. of dat het overall voordeliger is om voor het hele jaar een jaarkaart aan te schaffen (en die maandelijks te betalen).
Vooropgesteld: treinreizen is duur, in het bijzonder in de spits. Kan uw zoon veel in de daluren reizen (eigenlijk: inchecken voor 6:35, tussen 8:55 en 16:05 en na 18:25), dan kunt u eens kijken naar Dal Vrij. Voor 99 euro per maand reist hij dan onbeperkt bij inchecken in voorgenoemde daluren. Een enkele reis vol tarief kost net geen tientje, dus zelfs met een aanzienlijk aantal reizen in de spitsuren kan dit nog goedkoper zijn dan Traject Vrij, zeker ook het tweede halfjaar.
vervolgens kijk ik bij 9292 en daar zie ik dat we met een altijd korting product zo'n € 69,- per maand betalen (17,50 voor de altijd kortingkaart en 51,55 voor het traject vanaf het station Zwolle naar de Mozartlaan. Als ik het goed begrijp kan jij dan wel gewoon in piekuren reizen?
Ik denk dat de 51,55 euro de prijs is van een Syntus maandsterabonnement 2 ster. Dat is voldoende om onbeperkt te mogen reizen op het traject tussen station en school in Zwolle. U hebt daarbij geen aanvullend abonnement als Altijd Korting nodig. Maar het kan voordeliger zijn om wel Altijd Korting te kopen. Scholieren krijgen daarmee 45 procent korting op hun reizen, ook in de spits. Zeker als hij niet alle dagen van de week reist, kan dat wel wat schelen. Misschien is het zelfs voordeliger als hij wel elke dag reist, dat heb ik niet berekend.
Hij is 16 en het is een MBO opleiding, dus voor zover ik weet, kan hij geen gebruik maken van een studenten OV.
Dat klopt.
Overigens vind ik het vreemd dat er met ingang van 2015 geen mogelijkheden meer zijn om (een deel van) deze kosten af te trekken.
Welke regeling bestond daarvoor voorheen wel dan? Bij mijn weten was aftrek van reiskosten nooit mogelijk. Wel verdwijnt met ingang van komend schooljaar de tegemoetkoming ouders, maar in plaats daarvan wordt het kindgebonden budget hoger. Wellicht hebt u daar dan recht op?
deadlock schreef:Het kortingsproduct is een beetje lastig omdat dat alleen korting biedt in de daluren.
Altijd Korting (Scholier) geeft altijd korting, zoals de naam al zegt.
Esther M.
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 12:48

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Esther M. »

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties!

De opleiding die hij gaat volgen, is helaas niet mogelijk op het MBO in Amersfoort. De optie die vervolgens het meest dichtbij lag, was Harderwijk. We hadden hem daarvoor ook ingeschreven. Helaas kregen we kort na onze inschrijving het bericht dat ook zij de opleiding komend schooljaar niet zouden aanbieden. Daarmee resteerde de keuzes Apeldoorn en Zwolle, waarbij Zwolle voor hem per saldo het meest praktisch en kort reizen was.

Ik bedoelde inderdaad de tegemoetkoming ouders, maar inmiddels weet ik dat we daar geen recht op zouden hebben als het nog wel bestond. Hetzelfde geldt voor het kindgebonden budget. Dank ook voor de tip mbt de gemeente, maar ook hiervoor komen wij niet in aanmerking (in alle gevallen is het totale inkomen te hoog).

Mbt het 2e half jaar en het treintraject: uiteraard weten we niet hoe dit zal lopen, maar zoals hij het nu zelf ziet, zal hij de stage die hij gaat lopen in Nijkerk uitvoeren. Ik heb het net nagerekend en aan de hand van 3 dagen reizen komt ik ongeveer op hetzelfde uit als de prijs voor het jaarabonnement. 253,10 per maand dus. Ik las ook nog iets over een 20% korting kaart voor € 20,- per maand. Hiermee krijg je 20% korting, ook tijdens piekuren. Maar die korting is dan zeker weer niet van toepassing op het jaarabonnement? (A) Of hij veel tijdens daluren zal kunnen reizen, weten we in augustus, als hij zijn rooster krijgt.

mbt het bustraject: de prijs van 51,55 is idd voor het syntus 2 ster product. Begrijp ik dan goed dat ik met het altijd korting product 40% korting krijg op de prijs van 51,55? ook in de piekuren dus (omdat het product 'ALTIJD korting heet :wink: )
op die manier zou het busabonnement 30,93 (51,55 minus 40% korting) + 17,50= € 48,43) kosten?

In totaal zouden we dan per maand 253,10 + 48,43= 301,53 kwijt zijn.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Michael »

Voor zover ik weet geldt het altijd korting product alleen als je op saldo reist en niet op de prijs. van het abonnement.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Tochjo »

Esther M. schreef:Ik las ook nog iets over een 20% korting kaart voor € 20,- per maand. Hiermee krijg je 20% korting, ook tijdens piekuren. Maar die korting is dan zeker weer niet van toepassing op het jaarabonnement?
Met Altijd Voordeel, dat als maandabonnement 25 euro kost en als doorlopend abonnement met een minimale contractduur van een jaar 20 euro per maand kost, krijgt hij 20 procent korting op de ritprijs als hij incheckt in de spitsuren en 40 procent korting als hij incheckt in de daluren. De ritprijs Nijkerk-Zwolle is 9,90 euro vol tarief. U kunt er geen korting mee krijgen op de prijs van Traject Vrij.
bustraject: de prijs van 51,55 is idd voor het syntus 2 ster product. Begrijp ik dan goed dat ik met het altijd korting product 40% korting krijg op de prijs van 51,55?
Nee, met Altijd Korting krijgt uw zoon 45 procent korting op de ritprijs vol tarief. U kunt op 9292.nl zien wat deze prijs is. Een combinatie van Altijd Korting en een sterabonnement is niet mogelijk. De prijs van 51,55 euro is al een gereduceerde prijs in verband met de leeftijd van uw zoon. Volwassenen van 19 t/m 64 jaar betalen meer voor datzelfde abonnement.
Esther M.
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 12:48

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Esther M. »

In dat geval lijkt de meest voordelige optie dan 253,10 voor de trein en 51,55 voor de bus. (€ 304,65).

20% korting op vol tarief bij 5 dagen reizen kost meer dan een jaar of maandabonnement en het busabonnement is dus al de gereduceerde prijs en niet mogelijk icm andere kortingen.

Dank jullie allen voor het helpen hiermee en mochten jullie nog nuttige tips te binnen schieten,
Dan lees ik het graag!
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Tochjo »

Het zou goed kunnen dat dat de goedkoopste optie is. Kijkt u, zodra zijn rooster bekend is, echter nog even of hij veel in de daluren kan inchecken. Dan zijn er mogelijk goedkopere opties. U rekent, begrijp ik, met 20 procent korting bij Altijd Voordeel, maar bij reizen (specifieker: inchecken) in de daluren is die korting 40 procent. Ook kan Dal Vrij dan aantrekkelijker zijn.
Esther M.
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 12:48

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Esther M. »

Zal ik zeker doen Tochjo en dank je!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door AppleMoose »

Roosters veranderen om de 6, 10 weken (en soms nog wel vaker, zeker op het mbo...). Ik zou daar dus niet al te veel vanuit gaan om het juiste reisproduct te kiezen. Daarnaast krijg je op het mbo regelmatig groepsopdrachten die veelal buiten de reguliere lestijden gemaakt moeten worden. Dus dat kan betekenen dat opeens toch in de spitsuren gereisd wordt ipv in de daluren.

Overigens, de reiskosten zullen slechts voor 1 a anderhalf jaar zijn. De Ov-studentenkaart voor minderjarige mbo-scholieren wordt uiterlijk per 1 januari 2017 ingevoerd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Tochjo »

Het gekozen abonnement kan maandelijks geüpgraded worden naar een duurder abonnement. Je kunt dus beginnen met Dal Vrij en elke maand kijken of Traject Vrij vanaf dan goedkoper zal zijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door AppleMoose »

Dat kan inderdaad. Toch zal ik niet uitgaan van het eerste rooster die je krijgt. Mijn ervaring is dat die na een week de prullenbak in kan en er een geheel ander rooster (qua tijden) voor in de plaats komt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Thom91 »

Even los van de prima discussie & casus vind ik het toch wel tekenend dat het woud aan abonnementen het de klant niet makkelijker maakt..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Suus »

Dat klopt, het is niet eenvoudiger geworden. Maar het oude aanbod was daarentegen wel zeer beperkt te noemen met OV-jaarkaart, NS-trajectkaart (maand of jaar), VDU en sterabonnementen en sloot ook niet echt meer aan op de realiteit van veel mensen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Esther M.
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 12:48

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Esther M. »

Misschien een idee voor de NS om een tooltje te (laten) ontwikkelen, waarbij naar voren komt welk abonnement (of losse kaartjes) het beste bij je past :wink: Vul je in welk traject je reist van deur tot deur, hoeveel dagen per week, wel of niet in de spits, inclusief het benoemen van de mogelijkheden van taxi's en OV fietsen. En natuurlijk moet dat dan wel steeds ge-update worden, als er tijdelijke of nieuwe kortingen zijn. Maar goed, dat is misschien iets te vooruitstrevend. 8-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Meltrain »

Even tussendoor: de SOV wordt vanaf dit jaar toch ook geldig voor 16-jarige MBO'ers?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Hainje »

Esther M. schreef:Misschien een idee voor de NS om een tooltje te (laten) ontwikkelen, waarbij naar voren komt welk abonnement (of losse kaartjes) het beste bij je past :wink: Vul je in welk traject je reist van deur tot deur, hoeveel dagen per week, wel of niet in de spits, inclusief het benoemen van de mogelijkheden van taxi's en OV fietsen. En natuurlijk moet dat dan wel steeds ge-update worden, als er tijdelijke of nieuwe kortingen zijn. Maar goed, dat is misschien iets te vooruitstrevend. 8-)
Naar mijn weten wordt dit forum ook gelezen door mensen op het NS Hoofdkantoor, dus best kans dat deze suggestie opgepikt word en men er mee aan de slag gaat.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Even tussendoor: de SOV wordt vanaf dit jaar toch ook geldig voor 16-jarige MBO'ers?
Had ook zo'n vermoeden maar het ministerie houdt het op uiterlijk 1 januari 2017..
Komt wel goed schatje.
Esther M.
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 12:48

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Esther M. »

Dan hoop ik van harte dat ze het lezen! :D En laten we er dan gelijk een abonnement van maken, dat maandelijks ge-up óf gedown-grade kan worden. Net als bij een telefoonprovider waarvan ik de naam niet zal noemen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Hainje »

Heb er even een twitterberichtje tegenaan gegooid. Dit is waar ze mee komen: http://www.ns.nl/abonnementenwijzer/

Wist niet dat dit op de website stond eerlijk gezegd. Ik kan het zo ook niet zonder link terugvinden op de site. Jullie wel?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Suus »

Ik wist wel dat het bestond tbh. Maar ik kijk niet elke dag op de site.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Esther M.
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 12:48

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Esther M. »

Gelijk even geprobeerd en het beste treinabonnement voor onze zoon is die van 253,10 8-) Nu nog een koppeling met 9292 :wink:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korting Traject Nijkerk Zwolle

Bericht door Freek »

Er wordt gewerkt aan een OV-sector brede abo-wijzer. Realisatiedatum ken ik niet.

@SOV voor -18'ers: het contract tussen de vervoerders en het ministerie van OCW loopt per kalender jaar en kan niet zo 1, 2, 3 aangepast worden. Nu is dat de toevoeging van de MBO'ers technisch gezien ook geen contractverandering, maar administratief moet het wel weer zo worden verwerkt. Kortom, ingangsdatum kan alleen op 1 januari liggen. Vraag me niet uit te leggen hoe het exact zit. Dat wil je én niet weten en ga ik niet vertellen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JordiBrabant en 42 gasten