Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Mr-W »

De trein Amsterdam - Berlijn is de afgelopen jaren steeds populairder geworden: tussen 2007 en 2014 is het aantal treinreizigers tussen de twee hoofdsteden verdubbeld, meldt het Parool maandag.
Het succes is mede te danken aan de verhoogde frequentie. In 2007 reed de trein maar 4x per dag en was daarmee verliesgevend. Nu rijdt de trein iedere twee uur, wat neerkomt op zeven treinen per dag. Die verhoging werd mogelijk doordat NS en DB besloten de trein zowel in Nederland als Duitsland ook een binnenlandse functie te geven. Doordat de trein zich niet meer uitsluitend op internationale reizigers richt, nam ook het rendement van de trein toe.

Aanvankelijk reed de trein van en naar Schiphol via Amsterdam Zuid en moesten treinreizigers naar Amsterdam Centraal overstappen. Sinds die overstap in 2013 verleden tijd is geworden en alle treinen van en naar Amsterdam Centraal rijden, is het aantal treinreizigers verder gestegen
Treinreiziger.nl
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door groningen »

Tja; en die mensen die de Berlijntrein voor binnenlands vervper gebruiken zitten, worden nu niet in de andere treinen geteld. Belangrijker is toch hoeveel mensen de grens passeren.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door sirvinniei »

Ik vind alleen de snelheid tussen Arnhem en Utrecht en de punctualiteit een beetje teleurstellend.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Suus »

De intercity Berlijn rijdt niet tussen Utrecht en Arnhem. Dat is de ICE International.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Z2N »

Niet dat de punctualiteit van de Berlijntrein nou echt zoveel beter is :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Mr-W »

groningen schreef:Tja; en die mensen die de Berlijntrein voor binnenlands vervper gebruiken zitten, worden nu niet in de andere treinen geteld. Belangrijker is toch hoeveel mensen de grens passeren.
Het aantal reizigers tussen Amsterdam en Berlijn is volgens het artikel verdubbelt. Verder is het rijden als binnenlandse IC erg prettig voor beide bedrijven,daarmee besparen ze op een gewone IC.
sirvinniei schreef:Ik vind alleen de snelheid tussen Arnhem en Utrecht en de punctualiteit een beetje teleurstellend.
Ach de snelheid tussen Utrecht en Mochengaldbach tijdens een omleiding is pas teleurstellend. Vaak heeft hij een zeer lange haltertijd in Eindhoven en rijdt hij tot aan Deurne achter de s9600 :')
Z2N schreef:Niet dat de punctualiteit van de Berlijntrein nou echt zoveel beter is :X
De snelheid in Nederland ligt ook niet bepaald hoog door de vele stops. Maar het meeste tijdwinst valt denk ik te halen met een Multicourante loc en het schrappen van Bad Bentheim.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door sirvinniei »

Bee schreef:De intercity Berlijn rijdt niet tussen Utrecht en Arnhem. Dat is de ICE International.
whoops, sorry :?
Ik heb geen onderschrift
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Berk-24 »

De IC Berlijn is nu ook de enigste directe treindienst tussen Twente en Amsterdam Centrum. Veel dagjesmensen zullen juist de IC Berlijn nemen om zo een overstap uit te sparen, de lagere frequentie nemen ze voor lief.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Ardan »

Ook alleen maar voor Almelo en Hengelo, ik enk dat dat wel meevalt hoor.
Ken genoeg mensen die niet eens weten dat je de ICB ook met een normaal kaartje gewoon als normale trein mag gebruiken. En ook wel eens mensen gehoord die die trein juist vermijden, om wat voor reden dan ook :')
Ik doe ook maar wat
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Berk-24 »

Ardan schreef:Ook alleen maar voor Almelo en Hengelo, ik enk dat dat wel meevalt hoor.
Ken genoeg mensen die niet eens weten dat je de ICB ook met een normaal kaartje gewoon als normale trein mag gebruiken. En ook wel eens mensen gehoord die die trein juist vermijden, om wat voor reden dan ook :')
Geen wifi
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Hainje »

Hahaha, alsof dat in de gewone treinen ook zo uitmuntend is. :P
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Thom91 »

Berk-24 schreef:De IC Berlijn is nu ook de enigste directe treindienst tussen Twente en Amsterdam Centrum. Veel dagjesmensen zullen juist de IC Berlijn nemen om zo een overstap uit te sparen, de lagere frequentie nemen ze voor lief.
Lezen is een kunst, het gaat expliciet over grensoverschrijdende reizigers.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:De IC Berlijn is nu ook de enigste directe treindienst tussen Twente en Amsterdam Centrum. Veel dagjesmensen zullen juist de IC Berlijn nemen om zo een overstap uit te sparen, de lagere frequentie nemen ze voor lief.
Hmm, opzich factueel wel een beetje waar maar waar ik moet zijn in Amsterdam en velen met mij, mijd ik toch Centraal en het centrum het liefst en pak ik vanaf een van de andere stations een metro, tram of bus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Visgraatmodel »

Ik had toch wel liever gezien dat de huidige treinstam vervangen zou gaan worden door de nieuwe Twindexx-treinen. Jammer, 't was te hopen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door deadlock »

Twindexx? Dat is een beetje overkill lijkt me en volstaat niet op het hele traject qua snelheid. Of heb ik het fout dat Twindexx Vmax van 160 heeft, visgraatmodel?

In ieder geval; Zou gaaf zijn maar ik heb liever ICE-T/ICx en denk ook dat dat op termijn gaat gebeuren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Visgraatmodel »

In feite is de Twindexx een 160-trein die voorbereid is op 189. Een IC-T zie ik wel zitten hier in Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Suus »

TWINDEXX is gewoon het oude dostoconcept van Bombardier met vmax 160. Ik ben er ook niet zeker van of die Duitse Dosto's zomaar naar Nederland kunnen, de hoogtenorm is in Nederland volgens mij net iets lager dan in andere landen.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat de toekomst voor de ICB moet brengen. ICE3 wordt het sowieso niet, die treinen zijn te duur voor trajecten waar niet 300 gereden kan worden, ICx krijgt (nog) geen Nederlandse variant en voor die rijtuigen beginnen ondanks hun recente opknapbeurt toch ook wel hun jaren te tellen.

Misschien komt er wel een duveltje uit een doosje ofzo, met een ICNG met Duitslandtoelating oid. Dat de lijn niet in de presentaties over de toekomst van het Fernverkehr stond ondanks de waarde ervan voor het Duitse binnenlandse verkeer geeft te denken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Visgraatmodel »

De meest voor de hand liggende oplossing is weer een stam met een loc. Een soort Railjet-achtige trein maar dan met minder luxe en een loc voor Nederlandse spanning. DB heeft soortgelijke IC-rijtuigen, die deden dienst voor iets wat vroeger Metropolitan heette dacht ik.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Z2N »

Seriously, stop met droomdenken. De Metropolitan-rijtuigen zijn genoeg voor 1 rijtuigstam, en die stam is door zijn aanpassingen niet toegelaten voor het Nederlandse spoor.

Realisitischer is het kopen van treinstellen in nieuwe series, voor het complete traject toegelaten treinstellen uit nieuw te leveren treinstellen, dus ICx of ICNG.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door deadlock »

Bee schreef:TWINDEXX is gewoon het oude dostoconcept van Bombardier met vmax 160. Ik ben er ook niet zeker van of die Duitse Dosto's zomaar naar Nederland kunnen, de hoogtenorm is in Nederland volgens mij net iets lager dan in andere landen.
Dat klopt, scheelt 10cm maar is in de praktijk geen probleem.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat de toekomst voor de ICB moet brengen. ICE3 wordt het sowieso niet, die treinen zijn te duur voor trajecten waar niet 300 gereden kan worden, ICx krijgt (nog) geen Nederlandse variant en voor die rijtuigen beginnen ondanks hun recente opknapbeurt toch ook wel hun jaren te tellen.

Misschien komt er wel een duveltje uit een doosje ofzo, met een ICNG met Duitslandtoelating oid. Dat de lijn niet in de presentaties over de toekomst van het Fernverkehr stond ondanks de waarde ervan voor het Duitse binnenlandse verkeer geeft te denken.
Ik gok dat ICx alsnog uitgebreid gaat worden met varianten die in het buitenland toegelaten zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Mr-W »

Visgraatmodel schreef:De meest voor de hand liggende oplossing is weer een stam met een loc. Een soort Railjet-achtige trein maar dan met minder luxe en een loc voor Nederlandse spanning.
Waarom minder luxe? Een rit Amsterdam-Berlijn duurt 6 uur.
Visgraatmodel schreef:DB heeft soortgelijke IC-rijtuigen, die deden dienst voor iets wat vroeger Metropolitan heette dacht ik.
Nog nooit van gehoord,maar denk dat ze ook al op leeftijd zijn.
Z2N schreef: Realisitischer is het kopen van treinstellen in nieuwe series, voor het complete traject toegelaten treinstellen uit nieuw te leveren treinstellen, dus ICx of ICNG.
Nederlands Materieel naar Berlijn 8-) Hoop dan dat het comfortniveau van het materieel minstens op ICMm niveau komt.
Bee schreef: Misschien komt er wel een duveltje uit een doosje ofzo, met een ICNG met Duitslandtoelating oid. Dat de lijn niet in de presentaties over de toekomst van het Fernverkehr stond ondanks de waarde ervan voor het Duitse binnenlandse verkeer geeft te denken.
Hij stond gewoon op het Kaartje als ICE 1x per 2 uur, verwacht daarom een ICx met Nederland toelating.
Bee schreef:TWINDEXX is gewoon het oude dostoconcept van Bombardier met vmax 160. Ik ben er ook niet zeker van of die Duitse Dosto's zomaar naar Nederland kunnen, de hoogtenorm is in Nederland volgens mij net iets lager dan in andere landen.
Dosto's / Twindexx naar Nederland is meer een liefhebbersding dan een serieuze optie in mijn ogen. Alleen al vanwege de hoogte norm en de beperkte maximumsnelheid en de toegankelijkheid.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Thom91 »

Ja dat is kaartje 2030, ze hebben dus nog 15 jaar he..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Vinny »

Ik ben zelf wel voor een ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Berlijn, en de route via Bad Bentheim met regionaal treinverkeer bedienen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door waldo79 »

Even terugkomend op de openingspost. Het aantal reizigers is dus verdubbeld. Blijkbaar voorziet de trein in een behoefte ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Bericht door Suus »

Qua reistijd Amsterdam - Berlijn heb je via Duisburg wel een tijdswinst van 20 minuten* maar naar Hannover is de rechtstreekse route via Bentheim alsnog 10 minuten sneller, omdat het traject waar de ICE tijdswinst kan boeken tussen Wolfsburg en Berlijn ligt. Voor bestemmingen als Bremen en Hamburg ga je er via de route door het Ruhrgebied qua reistijd wel fors op achteruit, dan hebben we het over meer dan een uur extra reistijd...

* Die winst kan je overigens nu niet incasseren omdat de overstaptijd op de trein uit Amsterdam naar de trein richting Berlijn in Duisburg of 4 of 34 minuten is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten