Dienstregeling 2016 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Eens op een lading reageren:

Lijn 51 (op verzoek van gemeente Haren):
Weekdagen spitsuren: Assen - Groningen, daluren: 12m bus 2x/uur Onnen - Groningen, 1x/uur 15-pers bus Onnen - Assen.
zaterdag: zoals huidig
zondag: zoals huidig
Hopelijk worden korte ritten lijn 50 tot de Punt omgebogen naar Onnen.

Lijn 2: Eerder gemeld in "alledaagse Groningen-topic" is dat de gemeente Eelde geen geledes duldt. Ik weet niet wat de reden is, maar dan zie ik wel iets in 4x/uur in de spits rijden als begin.

Lijn 9: De gemeente Groningen heeft een wethouder die in het DB van OVbureau zit. Dat zal wel invloed hebben.

Lijn 35-6: Combineren van deze lijnen is inderdaad altijd 2x/uur naar Oldehove zoals ik het lees. De Held houdt dan een stadsdienstfrequentie van 2x/uur en ik zie niet waar de bus anders moet keren. In de spits is een gelede denk ik nodig, anders zullen ze het niet voorstellen. Ik vraag me af wat er nu in de avonduren en zondag gaat gebeuren, net als in de zomervakantie. Op deze momenten rijdt lijn 6 namelijk altijd naar Station Noord.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

Op zondag rijdt lijn 35 niet, dus dat ik geen probleem. 's Avonds zou je bijvoorbeeld een rit naar station Noord kunnen laten rijden en de andere naar Oldehove.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Is het niet zo dat 's avonds en op zondag alle ritten naar Station Noord rijden? Er staat dat alle ritten tot Vinkhuizen door gaan naar Oldehove dus daar heb je het antwoord denk ik al.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

momenteel rijden in de avond doordeweeks ook ritten naar Oldehove als lijn 35. Wat gaat hiermee gebeuren? Gewoon schrappen?
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

Dat lijkt mij niet, in december afgelopen jaar is er in de avond juist nog een rit toegevoegd op aandringen van de reizigers. in de avond en in het weekend blijft lijn 39 wel gewoon rijden dus dan zou je in aansluiting op lijn 39 lijn 36 vaste ritten naar Oldehove kunnen geven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef: Lijn 51 (op verzoek van gemeente Haren):
Weekdagen spitsuren: Assen - Groningen, daluren: 12m bus 2x/uur Onnen - Groningen, 1x/uur 15-pers bus Onnen - Assen.
zaterdag: zoals huidig
zondag: zoals huidig
Hopelijk worden korte ritten lijn 50 tot de Punt omgebogen naar Onnen.
Dus inclusief de LijnBelBus die nu op zaterdag tussen Zuidlaren en Glimmen rijdt? (Deze wordt dan vermoedelijk wel omgebogen naar Ommen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

TheRoy-t schreef:
CamilleKreemers schreef:ja, maar iets wat me nu afvraag is, hoe de reizigers uit Assen / Emmen en Annen naar Groningen Zernike gaan als in de toekomst lijn 15 wordt opgeheven als de treinen van Arriva doorgekoppeld zijn. Nu is het een overstap en dan worden het meerdere overstappen.
Reizigers uit Assen/Emmen/Annen kunnen op het hoofdstation overstappen op de trein naar station Noord en aldaar overstappen op lijn 1 (groen) naar Zernike. Niet dat dat gaat werken ofzo, je hebt straks gewoon een uitpuilende lijn 9 van het hoofdstation naar Zernike. Ik verwacht niet dat lijn 15 nog opgeheven wordt
En de reizigers die vanaf Hereplein, Zuiderdiep, Grote Markt naar Zernike reizen? Daar lijkt nog geen alternatief voor. Hoewel de fiets is voor de meeste mensen ook geschikt. Daarbij komt dat als lijn 11 vanaf de Nieuwe Ebbingestraat en Oude Ebbingestraat niet meer naar station rijdt, dat de bus uit de Korrewegwijk (lijn 2 of straks wellicht 6) dit allemaal moet opvangen.

Wat gaat eigenlijk de route van lijn 5 worden als deze over de Sontwegbrug gaat? Welke haltes worden dan niet meer bediend?
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef: En de reizigers die vanaf Hereplein, Zuiderdiep, Grote Markt naar Zernike reizen? Daar lijkt nog geen alternatief voor. Hoewel de fiets is voor de meeste mensen ook geschikt. Daarbij komt dat als lijn 11 vanaf de Nieuwe Ebbingestraat en Oude Ebbingestraat niet meer naar station rijdt, dat de bus uit de Korrewegwijk (lijn 2 of straks wellicht 6) dit allemaal moet opvangen.

Wat gaat eigenlijk de route van lijn 5 worden als deze over de Sontwegbrug gaat? Welke haltes worden dan niet meer bediend?
Hoe kom je erbij dat het noordelijke deel van lijn 2 omgenummerd worden naar lijn 6? dat is volgens mij nergens genoemd. In de Memo staat dat de route van lijn 2 in Eelde wellicht gestrekt wordt, dus lijn 6 blijft voorlopig rijden tussen (Oldehove) - Vinkhuizen en Hoorsemeer.

Lijn 5 gaat dan na de Oosterhavenbrug linksaf de Sontweg op en via de Sontbrug en de Sint Petersburgweg naar P+R Driebond. Lijn 5 rijdt dan niet meer via de Europaweg, P+R Boumaboulevard en Station Europapark. Dat deel wordt namelijk overgenomen door lijn 1.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Nee, ik wilde helemaal niet suggereren dat dat zo is. Geen idee wat er precies met de noordelijke tak gebeurt, daarom had ik het maar lijn 2 of lijn 6 genoemd. Ik ga er nog steeds vanuit dat lijn 2 de Korrewegwijk blijft bedienen in 2016 en daarna. Alleen moet lijn 2 dus ook de passagiers van de haltes Korenstraat, Brouwerstraat, Oude Ebbingestraat, Abeelstraat, Station Noord gaan opvangen die naar het Hoofdstation willen met de bus.

Oké dankjewel voor je route info :).
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Die haltes gaan misschien straks ook wel ander heten (of het is een foutje); in de OVinfoapp zie ik voor lijn 2 nu staan na de Grote Markt, de haltes Nw. Ebbingestraat, Nieuwe Kerkhof, Boteringesingel en daarna de halte Riouwstraat.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

In de app moovit rijdt lijn 2 via de Nieuwe Boteringestraat. Er staan zelfs tijden bij...?
Ook op Qbuzz.nl/GD. Zoeken op halte Nieuwe Ebbingestraat, lijn 2 per 17 mei.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door geert4OV »

P 19 sneldienst Emmen TerApel Stadskanaal wat in het kaartje staat wordt niet in de tekst uitgewerkt, dat is jammer. Iemand daar ideeën bij of weet daar meeeer van?
hej*
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Nicketick »

Schiet mij opeens te binnen dat de gemeente Groningen het Boterdiep wil aanpakken, dus even het een en ander opgezocht: in mei beginnen ze daar dus mee. Dus daarom zal lijn 2 waarschijnlijk een andere route gaan rijden. http://gemeente.groningen.nl/binnenstad ... n-omgeving
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Die is ook nog in onderzoek, dus misschien is er nog niet veel zinnigs over te vertellen en is het meer een toekomstbeeld. Dit is tenslotte alleen nog maar een ontwerp-dienstregeling.

Wat betreft lijn 2: is slechts ri. Station Noord, dus lijkt me duidelijk :).
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Nicketick schreef:Schiet mij opeens te binnen dat de gemeente Groningen het Boterdiep wil aanpakken, dus even het een en ander opgezocht: in mei beginnen ze daar dus mee. Dus daarom zal lijn 2 waarschijnlijk een andere route gaan rijden. http://gemeente.groningen.nl/binnenstad ... n-omgeving
Vandaar! Lijn 2 richting Station Noord via Oude Boteringestraat en terug via Oude Ebbingestraat. Ik moet zeggen dat ik het best logisch zou vinden als dit ook zo blijft. Zeker ook vanwege een Rug locatie en je iets dieper de noordelijke kant bedient. Lijn 11 kan dan over het Boterdiep blijven rijden. Overigens hebben ze dit voor lijn 11 tijdens de werkzaamheden nog niet aangepast.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door nielsie600 »

geert4OV schreef:P 19 sneldienst Emmen TerApel Stadskanaal wat in het kaartje staat wordt niet in de tekst uitgewerkt, dat is jammer. Iemand daar ideeën bij of weet daar meeeer van?
Nou ik ben er erg blij om, plaatsen zoals Musselkanaal en Ter Apelkanaal moeten het dan bijvoorbeeld zonder of minder bussen stellen. Dat is iets wat ik geen goede zaak vind. Zoveel directe reizigers naar Stadskanaal zijn er ook weer niet om dit te rechtvaardigen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Niels, ben je blij met het feit dat het niet verder uitgewerkt is of het feit dat het voorgesteld wordt?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Lijn 11 (dan lijn 1) gaat straks in beide richtingen via het Boterdiep, Kolendrift en UMCG Noord rijden. Ik neem aan dat dit dan ook voor lijn 2 gaat gelden, en dat de Ebbingestraat dan eindelijk vrij van bussen wordt?
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Ik juich het persoonlijk toe dat lijn 2 door de Nieuwe Boteringestraat blijft rijden, in beide richtingen en vervolgens gaat rijden via bijv. de Diepenring verder de route op. Ik heb toch de indruk dat een bus in die buurt wel gemist wordt, zo bedien je zo'n wijk toch met weinig tijdsverlies en weinig meerkosten.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door ov'tje »

Kevster schreef:Ik juich het persoonlijk toe dat lijn 2 door de Nieuwe Boteringestraat blijft rijden, in beide richtingen en vervolgens gaat rijden via bijv. de Diepenring verder de route op. Ik heb toch de indruk dat een bus in die buurt wel gemist wordt, zo bedien je zo'n wijk toch met weinig tijdsverlies en weinig meerkosten.
Dan zou ik het wel op 2x per uur houden. Vaker is overkill voor die buurt
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

2x zal onhandig zijn. 4x lijn 11 over Boterdiep is ook genoeg. Lijn 2 heeft de tijd binnen de dienstregeling om deze route te rijden, makkelijk!
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door nielsie600 »

CamilleKreemers schreef:Niels, ben je blij met het feit dat het niet verder uitgewerkt is of het feit dat het voorgesteld wordt?
Nou vooral wat ik er van gehoord heb dat weinig mensen positief zijn over die "snelle" verbinding waar weinig mensen van profiteren en de kostendekking van de Stadskanaal-Musselkanaal -Emmen bundel naar beneden gaat halen. Om toch de betreffende wethouder tevreden te houden vindt ik het onderzoekje niet zo raar..
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door geert4OV »

Werken met een Ipad is ook niet alles, daarom nog maar een keer de hele reactie bewerkt :)
nielsie600 schreef: Nou vooral wat ik er van gehoord heb dat weinig mensen positief zijn over die "snelle" verbinding waar weinig mensen van profiteren en de kostendekking van de Stadskanaal-Musselkanaal -Emmen bundel naar beneden gaat halen. Om toch de betreffende wethouder tevreden te houden vindt ik het onderzoekje niet zo raar..
Vreemde reactie Nielsie600, als ik het lees staat er bijvoorbeeld dat het om meerdere gemeenten gaat en dus meerdere wethouders om wat te noemen.

En dat weinig mensen positief zijn... Dat schijn je niet zo te moeten formuleren volgens de regels van de feedback ;)

Daarnaast gaat het om de plaatsen Emmen TerApel Stadskanaal, daar kan Musselkanaal ook prima bij hoor! (N366 kan daar bijvoorbeeld een rol in spelen. Wat ik jammer vind is dat de wens van TerApel(Vlagtwedde) voor een doortrekken van Qliner 312 (nog weer)niet worden opgepakt. (Die naar Groningen gaat.)

Misschien kan het te maken hebben met een vooropzetje voor de treinverbinding (Stadskanaal - Emmen/Coevorden) wat zowel door provincie's Groningen en Drenthe een degelijk onderzoek willen.

Een ander onderzoek/wens wat bij Drenthe leeft is vandaag jammer genoeg al gesneuveld, namelijk IC Hoogeveen.
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

De gemeenten Stadskanaal, Vlagtwedde en Emmen willen dit graag zover ik weet. Echter mag het OV niet meer gaan kosten van het OVB en ik betwijfel hoeveel reizigers met de sneldienst.

Momenteel rijdt lijn 73 in de ochtendspits op schooldagen 2x/uur en de overige uren 1x/uur. Deze lijn wil het OVB niet uitbreiden hoorde ik van een taxichauffeur, omdat "er niet genoeg inkomsten zijn op deze lijn voor een uitbreiding". (is een taxichauffeur een goede bron?) De lijn is met name tussen Ter Apel en Emmen druk door asielzoekers en een deel ervan moet door naar Musselkanaal. Ik zie dan meer om met de gemeentes te overleggen dat deze lijn 2x/uur gaat rijden tussen Stadskanaal en Emmen, dan dat er een "snelle verbinding" wordt gerealiseerd. Ik denk namelijk dat dit meer reizigers gaat trekken (haltes dichter bij huis) dan een sneldienst, die bijna overal ver van de huizen rijdt (en wat wordt de frequentie dan? Zal wel 1x/uur wezen). Ook heb je in Emmen dan op elke trein een aansluitende bus naar de AZC Ter Apel en Musselkanaal.

De snelste route die hier behandeld wordt is via N391/N366. Als ik maps moet geloven en nergens halteer/ snelweg afga, is de rit mogelijk in 33 minuten. Ik verwacht dat de sneldienst alleen gaat gelden tussen Emmen en Ter Apel om nog iets van een rendabele lijn te kunnen realiseren. De dorpen liggen namelijk in dit stuk ver van de N-wegen af. Ook zijn alle afritten op de N366 totaal niet geschikt voor kerende bussen, dus moet om dit mogelijk te maken alle afritten (alweer) worden aangepast, zodat je de bus wel draaien kan. Ze zijn net klaar met het stuk Musselkanaal - Stadskanaal en de afritten en denk niet dat je nu weer eraan wil gaan sleutelen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Ik juich het persoonlijk toe dat lijn 2 door de Nieuwe Boteringestraat blijft rijden, in beide richtingen en vervolgens gaat rijden via bijv. de Diepenring verder de route op. Ik heb toch de indruk dat een bus in die buurt wel gemist wordt, zo bedien je zo'n wijk toch met weinig tijdsverlies en weinig meerkosten.
Volgens mij mis ik iets. Hoezo door de Boteringestraat blijven rijden? Daar rijdt lijn 2 nu toch helemaal niet langs?

Ik ben nooit zo'n voorstander van een route waarbij in beide richtingen via een andere straat gereden wordt. Vandaar dat ik hoop dat lijn 2 in de toekomst, net als lijn 11/1, in beide richtingen via het Boterdiep gaat rijden. Een bijkomend voordeel is dan dat lijn 2 óók UMCG noord aandoet, zodat er ook vanaf deze lijn overgestapt kan worden op een Qlink-lijn.

Wat ik me trouwens ook afvroeg; is het wel eens overwogen om van de succesvolle lijn 140 een Qliner te maken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten