Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Klaasje »

Het zou overigens best fijn zijn als er over een tijd een zak geld komt om minimaal in beide richtingen een uurdienst met sneltreinen over dit traject te kunnen rijden. De tijd om van Zwolle naar Enschede te komen mag best ietsje korter.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Statler Rail »

deadlock schreef:
Statler Rail schreef:Ja, tuurlijk. Bral maar lekker verder... :lol:
Het is geen gebral. Ik vind het prima hoor maar dan ga ik een rechtszaak beginnen tegen de lokale overheid omdat ik het bedrag wil hebben wat verspild wordt met de exploitatie van een nutteloze spoorlijn.
Sorry hoor, maar dit is echt gebral. :lol:
Veel succes met je "rechtszaak tegen de lokale overheid" (??), laat je ons even weten hoe het gegaan is?

Met alle respect, maar wat je in dit topic (en eerdere topics over het Kamperlijntje) schrijft slaat echt helemaal nergens op.

In tegenstelling tot wat Deadlock beweert is het Kamperlijntje populair en laat een grote groei zien. Het ombuigen van lijnen naar Kampen-Zuid is niet aan de orde en zou ook onlogisch zijn: het station ligt in de "middle of nowhere" waardoor je verzorgingsgebied aanzienlijk kleiner wordt, de reistijd wordt er ook niet korter door en voor verbindingen richting Lelystad ben je vanuit Emmeloord sneller met de Qliner en vanuit Kampen-centrum kan je zo ongeveer beter lijn 143 naar Dronten nemen dan via Kampen-Zuid reizen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat de besparing van de stoptrein niet meer diesel rijden genoeg geld vrijspeelt om minimaal in de spits een halfuursdienst sneltrein te rijden. De reizigersgroei die dit tot gevolg kan hebben, kunnen geld opleveren om dit langzaam uit te breiden tot dagdekkende bediening 2x stoptrein/2x sneltrein. We maken dus een groeimodel ervoor om langzaam deze verbinding te laten groeien.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Statler Rail schreef:In tegenstelling tot wat Deadlock beweert is het Kamperlijntje populair
Waar heb ik beweerd dat dat niet zo is?
en laat een grote groei zien.
Cijfers alstublieft?
Het ombuigen van lijnen naar Kampen-Zuid is niet aan de orde en zou ook onlogisch zijn: het station ligt in de "middle of nowhere" waardoor je verzorgingsgebied aanzienlijk kleiner wordt,
Zoals ik al eerder heb gezegd is dit de grootste bullshit die er bestaat. GA naar Kampen, FIETS die afstand, het stelt geen fuck voor. Het gaat hier niet om de afstand tussen Almere West en Oost (+/- 18KM) maar om een heel klein dorpje met net 50.000 inwoners.
de reistijd wordt er ook niet korter door en voor verbindingen richting Lelystad ben je vanuit Emmeloord sneller met de Qliner en vanuit Kampen-centrum kan je zo ongeveer beter lijn 143 naar Dronten nemen dan via Kampen-Zuid reizen.
De reistijd blijft aantoonbaar voor het grootste gedeelte van de inwoners gelijk of neemt af, voor iedereen in IJsselmuiden neemt deze zoals eerder gezegd inderdaad toe. NOU EN. Mensen uit Berkum moeten twee keer zo ver om bij een station te komen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

CamilleKreemers schreef:Ik hoop dat de besparing van de stoptrein niet meer diesel rijden genoeg geld vrijspeelt om minimaal in de spits een halfuursdienst sneltrein te rijden. De reizigersgroei die dit tot gevolg kan hebben, kunnen geld opleveren om dit langzaam uit te breiden tot dagdekkende bediening 2x stoptrein/2x sneltrein. We maken dus een groeimodel ervoor om langzaam deze verbinding te laten groeien.
Als je de lijn ook maar énige kans wil geven dan is hoogfrequent vervoer (liefst zes keer per uur) met doortrekking naar de scholen noodzakelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door MdJ »

Overigens mag ik toch echt hopen dat er op Zwolle-Kampen de laatste jaren (sinds 2011 ofzo) reizigersgroei is geweest... Het dagdekkende alternatief (lijn 141) is daar immers opgeheven...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Zugführer »

Als je kijkt naar de locatie van de huidige stations in Kampen ten opzichte van waar de mensen wonen kun je volgens mij niet anders dan concluderen dat het oude station Kampen vele malen gunstiger ligt dan het nieuwe Kampen Zuid.
Mocht je station Kampen helemaal sluiten, dan is het aantal mensen dat verder dan 2 kilometer naar het enige station dat overblijft moet reizen toch aanzienlijk. Nou zeg ik niet dat dat onoverkoombaar is, maar ik denk dat je een grote groep reizigers de trein uit jaagt. De fietsafstand Kampen - Kampen Zuid is tegen de 5 kilometer, een kwartiertje fietsen als je een beetje doortrapt, maar dus een verdubbeling van de reistijd naar Zwolle voor een groot deel van de huidige reizigers.

Afbeelding

Disclaimer: ik heb geen belangen bij een station in Kampen of IJsselmuiden, wat mij betreft gooien ze de hele boel plat, ik had gewoon zin om een kaartje te maken om wat input te geven voor de discussie rond het Kamperlijntje
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Vinny »

50.000 inwoners een heel klein dorpje noemen gaat mij veel te ver: zoiets heet een middelgrote stad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Zugführer »

Ah leuk, nog meer cijfertjes *O*
Inwoners 2014:
Kampen: 51.278
IJsselmuiden: 11.870
Samen: 63.148
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

De 71 kern van Nederland en samen de 56e net na Veenendaal :') Wel echt de Geerdijk onder de middelgrote steden dus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door regenmaker »

Statler Rail schreef:de reistijd wordt er ook niet korter door en voor verbindingen richting Lelystad ben je vanuit Emmeloord sneller met de Qliner en vanuit Kampen-centrum kan je zo ongeveer beter lijn 143 naar Dronten nemen dan via Kampen-Zuid reizen.
Die Qliner rijdt er al ff niet meer ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

deadlock schreef:De 71 kern van Nederland en samen de 56e net na Veenendaal :') Wel echt de Geerdijk onder de middelgrote steden dus.
Oftewel de Veenendaallijn moet ook gesloten worden want ze hebben nog een station aan de Rheinspoorweg namelijk Veenendaal-De Klomp.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Hehehe ja zo werkt het :')

Kom op zeg je kan toch zelf wel bedenken dat dat niet te vergelijken is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Nooou zou dat niet te hard zeggen. Veenendaal Centrum ligt in het centrum, net als Kampen. Veenendaal De Klomp ligt net buiten de kern, net als Kampen Zuid.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Ardan »

En Rhenen dan?
Tevens niet te vergelijken zoals deadlock al zei.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Ach en zelfs als het vergelijkbaar is; prima; spoorlijn dicht tenzij een private operator er zonder een cent subsidie winst op kan maken. Ik ben de beroerdste niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door 0318 »

Zugführer schreef:Ah leuk, nog meer cijfertjes *O*
Inwoners 2014:
Kampen: 51.278
IJsselmuiden: 11.870
Samen: 63.148
Je telt dubbel, IJsselmuiden valt onder "Kampen".
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Oh wauw inderdaad, "De stad Kampen zelf telt 34.775 inwoners."

Haha, een stad van dezelfde categorie als Grave of Goor. Het is dus echt Een Durp.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Zugführer »

Oh goh ja, sorry ;)
Neemt niet weg dat station Kampen vele malen gunstiger ligt ten opzichte van waar de mensen wonen dan Kampen Zuid. Dorp of niet :p
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Kamperlijn moet gewoon open blijven, al zou ik de Kamperlijn wel als proeftraject willen instellen voor automatische exploitatie, dat voor mij wel het antwoord is voor het behoud van het OV in Kampen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Zugführer »

Ja, laten we Rick Visser uitnodigen voor dit topic! *O*
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Zugführer schreef:Oh goh ja, sorry ;)
Neemt niet weg dat station Kampen vele malen gunstiger ligt ten opzichte van waar de mensen wonen dan Kampen Zuid. Dorp of niet :p
Hooguit 1,3 keer, dat is niet vele malen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Als de technieken verder vorderen kun je over 10 jaar zelfrijdende treinen over de Kamperlijn laten rijden. Ook de stations Zwolle en Kampen afsluiten met poortjes en je hebt vrijwel geen personeel meer nodig. Scheelt enorm in de kosten, waarmee winstgevende exploitatie mogelijk is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Meltrain »

deadlock schreef:
Statler Rail schreef:Het ombuigen van lijnen naar Kampen-Zuid is niet aan de orde en zou ook onlogisch zijn: het station ligt in de "middle of nowhere" waardoor je verzorgingsgebied aanzienlijk kleiner wordt,
Zoals ik al eerder heb gezegd is dit de grootste bullshit die er bestaat. GA naar Kampen, FIETS die afstand, het stelt geen fuck voor. Het gaat hier niet om de afstand tussen Almere West en Oost (+/- 18KM) maar om een heel klein dorpje met net 50.000 inwoners.
Het gaat hier om de bussen uit (met name) Emmeloord. Deze moeten dan wel naar Kampen Zuid, omdat die reizigers er anders nog een extra overstap bij krijgen.
Of de bus uit Emmeloord moest als vanouds doorrijden naar Zwolle, dat is wellicht een nog betere optie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:
deadlock schreef:De 71 kern van Nederland en samen de 56e net na Veenendaal :') Wel echt de Geerdijk onder de middelgrote steden dus.
Oftewel de Veenendaallijn moet ook gesloten worden want ze hebben nog een station aan de Rheinspoorweg namelijk Veenendaal-De Klomp.
Klein beetje offtopic, maar dat moet juist andersom: de Rheinspoorweg tussen De Haar en Ede moet dicht en verlegt worden via Veenendaal Centrum :wink:

Ontopic: het is uiteraard niet vergelijkbaar, aangezien de Veenendaallijn nog door gaat naar Rhenen en daar aansluiting biedt richting de Betuwe.

Voor de Kamperlijn is er weliswaar aansluiting, maar die aansluitende verbinding naar Emmeloord zou niets langzamer zijn (volgens mij juist iets sneller) als die via Kampen Zuid zou gaan.

Maar ze hebben destijds bij de aanleg gewoon een blunder gemaakt door de Hanzelijn niet op het Kamperlijntje aan te sluiten (met een station ter hoogte van de Kamperstraatweg, wat wel bij bebouwing ligt). Daardoor zit je nu met dubbele onderhoudskosten en exploitatiekosten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten