Ennes schreef:[..]
Een gedeelte van het toenemende geweld is wel degelijk een gevolg van de marktwerking en privatisering, de bedrijven moeten zo goedkoop mogelijk werken, en aangezien dat geld ergens vandaan moet komen, wordt er bezuinigd op randvoorwaarden, een van die randvoorwaarden is dus ondermeer controle! het afkavelen van controle in bus, trein, tram en metro werkt niet alleen een toename van zwartrijden in de hand maar ook het verminderen van de sociale veiligheid. en mooie luxe voertuigen met allerlei snufjes zullen daar verder echt niet aan bijdragen.
Dit heeft dus niets met propaganda van welke politieke partij te maken, maar puur met "aantoonbare" cijfers.
Ik kan het er wel deels mee eens zijn. In de grote steden (voornamelijk Den Haag, Rotterdam en Amsterdam) is er toch een aardig budget voor veiligheid in het openbaar vervoer. Rotterdam en Amsterdam hebben conducteurs in de tram, in Den Haag rijden er regelmatig bewakers mee, bij de metrosystemen wordt er op de grote stations uitgebreid gepatroullieerd door veiligheidsteams en grote controleacties door BOA's zijn bij de metrosystemen vrij gebruikelijk. Maar bij andere wat kleinere steden waar ook veiligheidsproblemen zijn (Gouda, Almere, Ede) staan de chauffeurs er alleen voor. Ik voorspel dat er in toekomstige concessieverleningen wel een kentering komt en meer aandacht voor veiligheid wordt besteed door zowel de aanbesteder als de biedende partijen.
Over de aanbestedingen in het algemeen. Natuurlijk zijn er heel veel pluspunten, maar hele dorpen en halve steden zijn directe verbindingen kwijtgeraakt door onduidelijke concessies of de veel grotere aandacht voor kostendekking. Mijn dorp Boskoop is in de helft van de dekking door bussen verloren inclusief bijbehorende verbinding naar Alphen (dichtsbijzijnde OV-voorziening meer dan een kilometer), en heeft ook de normale streekbus naar Zoetermeer zien verdwijnen, waardoor het dorpje Benthuizen ook nog maar 1x per uur een busverbinding heeft met Zoetermeer, en alleen de dure Interliner overblijft. En door het denken in concessies zijn vele directe verbindingen geknipt of ingekort . Zo is de buslijn 147 Alphen aan den Rijn - Amsterdam Muiderpoortstation (jaar 2000) na een inkorting tot Amstelveen nu zelfs ingekort tot Uithoorn. Hup, verplichte overstap erbij voor alle dorpjes tussen Alphen en Uitgeest die verder gaan dan de eindbestemming van de buslijn. Daar kunnen die flashy busjes en die hippe digitale displays toch niet tegenop.