Mogelijk interessant voor dit topic:
Arnhem gaat eind 2015 experimenteren met trolleys die ten minste tien kilometer zonder bovenleiding kunnen rijden. Amsterdam volgt deze ontwikkeling met belangstelling.
Jan Libbenga
Amsterdam heeft de ambitie om in de toekomst nmeer schoon openbaar vervoer aan te bieden. Daarom wil men elektrische bussen in gaan zetten, die zouden kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram. 'Dat hoeft niet per definitie een trolley te worden,' verduidelijkt een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. 'De infrastructuur leent zich daar ook niet voor.'
In Arnhem, de enig resterende trolleybusstad van Nederland wordt dit jaar al geëxperimenteerd met een bus van achttien meter lang, die zowel aan de draad als zonder bovenleiding kan rijden. Trolley is nog altijd een van de meest betrouwbare vormen van elektrisch vervoer: schoon, zonder uitlaatgassen en nagenoeg zonder lawaai. Toegegeven dat kan ook met een elektrische bus, maar die moet eens in de zoveel tijd worden opgeladen. De trolley daarentegen tapt aanhoudend stroom van de bovenleiding. 'Je moet het zien als een lang verlengsnoer,' zegt Jeroen geurts van het bedrijf EL- KW, dat samen met partners de nieuwe trolleybus gaat bouwen.
Ander dan België is Nederland nooit een echt trolleyland geweest. Groningen had in 1928 de primeur, maar pas eind jaren veertig werden de overgebleven tramlijnen vervangen door trolleybussen. De Groninger trolleys rijden al jaren niet meer. De andere Nederlandse trolleystad, Arnhem, heeft dit elektrisch vervoer voornamelijk te danken aan de vernieling van de tramremise in de Tweede Wereldoorlog. Om die reden werd na de oorlog ook in Rotterdam de invoering van trolleybussen overwogen, maar die zijn er nooit gekomen. Wel in Nijmegen, totdat ze ook daar weer uit het zicht verdwenen. Ook voor Amsterdam- Noord, waar geen trams rijden, zijn al eens trolleybussen overwogen.
Elders in Europa zijn nog voldoende trolleybussen te vinden, met name in Zwitserland. Arnhem neemt echter een unieke positie in: de stad heeft nog altijd een van de grootste één van de grootste trolleybusnetwerken van West- Europa.
En dus wil de stad nu een volgende stap zetten. Trolleybussen rijden momenteel op gelijkspanning. Bij een storing kan de trolleybus met behulp van een noodaggregaat nog enige tijd verder rijden. In de nieuwe bussen zal een moderne accu die rol overnemen. Maar de technologie maakt het ook mogelijk om een trolleybusroute te verlengen waar de bovenleiding eindigt. Het is de bedoeling dat de nieuwe bus tien kilometer zelfstandig kan rijden, voldoende om de buitenwijken te halen. Bijkomend voordeel is dat er bij wegwerkzaamheden nagenoeg geen alternatief vervoer ingekocht hoeft te worden omdat de bus dan op eigen kracht via de omleiding kan rijden.
De ambities zijn stevig. De kosten voor het project bedragen ruim drie miljoen euro. Die worden voor een groot deel door het bedrijfsleven gedragen. De gemeente Arnhem, Stadsregio Arnhem/ Nijmegen en Hermes/ Connexxion dragen voor een gedeelte bij in de ontwikkelingskosten.
Arnhem krijgt daarmee een wereldprimeur, want er is nauwelijks ervaring met gelede bussen (achttien meter lang) die gedeeltelijk op batterijen op volwaardige snelheid rijden, zegt Jeroen Geurts van EL- KW. 'Arnhem heeft de infrastructuur liggen, dus die moet je optimaal benutten.'
Opladen via inductie met platen in de weg is volgens Geurts duur en storingsgevoelig. Voor stilstaand laden via het dak bij een halte geldt hetzelfde bezwaar.
De nieuwe Arnhemse trolleybus zal overigens niet eerder dan in 2018 in gebruik worden genomen. Tot die tijd wil men de aandrijftechniek voor de bus als deze op batterijen rijdt, verder verfijnen.
- Kan een trolleybus enekele kilometers op een accu, zonder bovenleiding rijden? Wat zou dat voor gevolgen hebben voor de huidige lijnennetten in steden waar nu trolleybussen of trams rijden?
- Zijn er, naast Arnhem, meer steden in Nederland waar de tram (of zelfs de bus) vervangen kan worden door de bus?
- Heeft de trolleybus gevolgen voor het aantal reizigers dat van openbaar vervoer gebuikmaakt?