Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Daniel »

Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Geplaatst op: dinsdag 28 april 2015 20:40
Laatst bijgewerkt: dinsdag 28 april 2015 20:41


DRIEBERGEN-RIJSENBURG - De voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe station Driebergen-Zeist zijn begonnen. De provincie, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en ProRail zetten dinsdagavond hun handtekening onder de plannen. Het nieuwe station moet in 2020 klaar zijn.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Dat worden waarschijnlijk geen 2 eilandperonnen
Ik heb geen onderschrift
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

http://www.stationsgebieddriebergenzeis ... fault.aspx

Dat staat ook duidelijk op de website.
Komt wel goed schatje.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door 0318 »

Lekkere site ook als je informatie wilt vinden.

"Klik hier voor meer gedetailleerde informatie over het vaststellingsbesluit van gemeente Utrechtse Heuvelrug" > 404.

"Voor meer informatie over het vaststellingsbesluit en de bestemmingsplan documenten van gemeente Zeist, klik hier." > Pagina niet gevonden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

Je kunt beter op de site zelf melden dat informatie niet vindbaar is...
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Wijkhoven »

De ProRail-website biedt redelijk wat informatie en beeld: https://www.prorail.nl/projecten/driebergen-zeist
Driebergen-Zeist
Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Fileprobleem opgelost
De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.

Nieuw station
Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.
Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor
Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam
Helemaal energieneutraal, dat is onze ambitie voor het nieuwe station. Daarom worden de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

Planning
In 2016 beginnen we met bouwen, en in 2020 is het station helemaal vernieuwd.
ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist.
Afbeelding

En nog filmpjes: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... wNYNF03hZb

Die overgang op de N225 is wel vaak een chaos, dus sowieso goed dat ze hier een tunnel gaan bouwen.

Verder hebben ze het erover dat op het middenperron alleen sprinters stoppen, terwijl er ook elke 10 minuten een trein zou moeten stoppen. Ik denk dat er iets niet klopt. Er zullen toch ook gewoon intercity's blijven rijden.
Laatst gewijzigd door Wijkhoven op wo 29 apr 2015, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Daniel »

Toch is het zo: ICs gaan hier in de PHS eindsituatie over de buitensporen de Sprinters inhalen. Bij gebrek aan perrons aan de buitensporen kunnen ze daar dus niet meer stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Wijkhoven »

Daniel schreef:Toch is het zo: ICs gaan hier in de PHS eindsituatie over de buitensporen de Sprinters inhalen. Bij gebrek aan perrons aan de buitensporen kunnen ze daar dus niet meer stoppen.
Ah, ik had het net ge-edit. In dit filmpje zeggen ze dat er dus elke 10 minuten een trein stopt: https://www.youtube.com/watch?v=2TiyxHVt7Qk

Betekent dat dan alleen 2 sprinters van en naar Rhenen en 2 van en naar Arnhem? Dat vind ik wel beperkt voor zo'n mooi station. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Daniel »

2 Sprinters naar Rhenen, 2 naar Veenendaal en 2 naar Arnhem was de bedoeling zover mij bekend. Op de Veenendaallijn dus wel een wat minder mooie verdeling van de treinen daardoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Tjekken »

Zou de Sprinter Breukelen - Ede-Wageningen niet gekoppeld worden aan de 7500 naar Arnhem?
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Wijkhoven »

Bedankt voor de info en interessante pagina dit. :pos:
Thom91 schreef:De plannen wbt bediening: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lange ... -_Nijmegen
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Gaat lekker druk worden in de sprinter Breukelen-Ede :p
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door reisthijs »

Willen er zo veel reizigers van Driebergen naar Ede dan?
Daniel schreef:2 Sprinters naar Rhenen, 2 naar Veenendaal en 2 naar Arnhem was de bedoeling zover mij bekend.
Dat is een van de mogelijke uitwerkingen. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid van 3 naar Rhenen en 3 naar Arnhem (waarvoor Rhenen een tweede spoor zou moeten krijgen).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Niet naar ede, maar deze 2 sprinters worden de voorkeur reismogelijkheden naar het oosten voor mensen van praktisch heel zuidoost Utrecht aangezien er geen intercitystations dan meer zitten tussen Utrecht en ede.
Dan zie ik toch veel liever 3 sprinters naar ede
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

Zo veel stops zijn er niet tussen Ed en Ut. Alleen vanuit De Klomp verliest men zijn snelle verbinding.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

En Driebergen.
Alleen zitten de mensen die naar het oosten moeten en in een intercity zouden zitten nu in een sprintertje gepropt.
Terwijl mensen uit omgeving Bunnik, Veenendaal, maarn, Zeist nu nog met een intercity richting het oosten reizen.
Vooral het feit dat er geen dubbeldeks sprinter materieel meer is lijkt me riskant.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op wo 29 apr 2015, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Suus »

Er is altijd minimaal een stop tussen Utrecht en Ede en dat ervaar ik als incidentele reiziger op dat traject niet als een probleem eigenlijk. Het echte probleem met de huidige dienstregeling is dan volgens mij dan ook niet het meer dan één keer stoppen van de intercity tussen Utrecht en Arnhem omdat die stops voldoen aan een vraag maar het ontbreken van een aantal verbindingen, zoals tussen de kleine stations en Ede en Arnhem, wat ontstaat door het gebrek aan inhaalmogelijkheden. Het gevolg van deze aanpassing is dan wel dat een aantal stations een slechtere verbinding krijgen, waardoor de rendabiliteit van de intercity minder wordt en sommige stations een achteruitgang in reizigers kunnen hebben, vooral Veenendaal-De Klomp denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

Voor De Klomp bestaat er nog deels een alternatief in Vndc en Vndw. Maar voor de dorpen noordelijk van het station is het schraal.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door CamilleKreemers »

lagere rendabelheid betekent natuurlijk minder treinritten, dus weer minder reizigers dus lagere rendabelheid etc. etc.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Het reizigersaantal was ook verdubbeld toen er een intercity in Klp ging stoppen, waarschijnlijk komt er weer een vermindering in het aantal reizigers als die intercitystop wordt afgeschaft.

Ondanks dat denk ik dat een intercitystop Klp onhoudbaar is. Het beste wat er gedaan kan worden als Phs ingevoerd word is een intercitystop Db creëren met een crossplatform overstap op de intercity naar Amsterdam (zuid).
Hiervoor zijn er echter wel 2 eilandperonnen nodig.
CamilleKreemers schreef:lagere rendabelheid betekent natuurlijk minder treinritten, dus weer minder reizigers dus lagere rendabelheid etc. etc.
Over de rendabiliteit van elke 10 minuten een intercity te laten rijden heb ik sowieso mijn twijfels.
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

CamilleKreemers schreef:lagere rendabelheid betekent natuurlijk minder treinritten, dus weer minder reizigers dus lagere rendabelheid etc. etc.
De bediening van Klp is nooit meer dan 2 treinen per uur geweest en het wordt geen onaantrekkelijk station als er geen intercity stopt; in een krap half uur ben je in Utrecht.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Over dat laatste heb ik toch mijn twijfels. Lees mijn verhaal terug. Toen Klp een intercity kreeg verdubbelde plotseling het reizigersaantal.
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

En het zal heus niet halveren als het een sprinterstation wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Daniel »

Toen Veenendaal-De Klomp nog geen IC-station was stopte er in de daluren eens per uur een sneltrein en alleen in de spits 2x/uur een Sprinter. Dat verdubbelde reizigersaantal lijkt me dan toch meer te liggen aan de verdubbeling van de frequentie dan aan het feit dat er nu een IC stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten