Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Mr-W »

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) gaat op verzoek van de Tweede Kamer bekijken hoe hoog de boetes voor zwartrijden moeten worden om deze effectiever te maken.
Zij wijzen daarbij op de recente geweldsincidenten tegen conducteurs door zwartrijders en roepen Mansveld dan ook op om met een voorstel te komen om de boetes te verhogen.

VVD en PvdA willen dat daarbij een vergelijking wordt gemaakt met boetes die worden opgelegd voor andere delicten. Met name recidivisten moeten zwaarder worden gestraft, vindt de Kamer.
Nu.nl
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Berk-24 »

Een keer zwartrijden moet het probleem niet zijn, structureel wel. Liever een progressief stelsel. Eerste keer €40 boete, tweede keer €80, derde keer €160 en dat steeds verdubbelen. Dat mag ook gelden voor verkeersovertredingen. Dan pak je de structurele overtreders die het meeste overlast zorgen het beste mee aan denk ik.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door deadlock »

Goeie inderdaad. Het kan altijd gebeuren dat je per ongeluk zwart reist. Is echt zo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Mr-W »

deadlock schreef:Goeie inderdaad. Het kan altijd gebeuren dat je per ongeluk zwart reist. Is echt zo.
Zelfs tijdens de reis kan je kaart kapot gaan. Merk zelf dat bepaalde doelgroepen zoals incidentele reizigers en ouderen nog steeds vrij veel moeite hebben met de chipkaart.

Het progressieve boete systeem ben ik op zich wel voorstander van mits het ook voor andere feiten geldt en niet alleen in het OV. Dat het boetebedrag verhogen afschrikwekkend zou werken vind ik flauwekul,bovendien is het al vrij hoog vergeleken het buitenland en andere vervoerders(rituitrijkaart).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Tristan »

Denkt Mansveld nou echt serieus dat een hogere boete zwartrijden en agressie tegengaat? _O-

Mijn verwachting is dat dat juist averechts werkt, dus dat men sneller, vaker agressief wordt en nóg agressiever gedrag vertoont. Vuurwapenagressie kan hierbij niet uitgesloten worden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Berk-24 »

Als iemand per ongeluk zijn portemonnee vergeet en een belangrijke afspraak heeft en dus betrapt wordt op zwartrijden en de boete sportief opvangt, vind ik het onterecht als diegene gelijk honderden euro's moet aftikken. Het probleem zit hem denk ik met name bij de structurele overtreders, ik denk dat een progressief stelsel daarmee een doeltreffend effect heeft.

Verder is in Duitsland de boete vergelijkbaar met hier €40 voor zwartrijden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Denkt Mansveld nou echt serieus dat een hogere boete zwartrijden en agressie tegengaat? _O-

Mijn verwachting is dat dat juist averechts werkt, dus dat men sneller, vaker agressief wordt en nóg agressiever gedrag vertoont. Vuurwapenagressie kan hierbij niet uitgesloten worden.
In Denemarken is het geweld in de treinen sinds de verviervoudiging van de boetes behoorlijk afgenomen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door baladid »

@Berk-24.
Die 40€ is een soort van schikkingsaanbieding. Dir krijg je de eerste twee keer. Bij de derde keer wordt (voor alle drie zwartritten) aangifte gedaan en da zaak gaat aan de rechter gaan waar je dan een geldboete krijgt en als je die niet betaalt kun je als vervanging ook gaan zitten.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Berk-24 »

@Baladid, op zich een goed systeem in Duitsland
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door AppleMoose »

@Deadlock: Het is de vraag of dat effect ook zo sterk in Nederland zal zijn. De Denen hebben toch een iets andere mentaliteit dan de Nederlanders.

Ik ben verder wel voor een progressief stelsel zoals hier is geopperd, al vind ik wel dat je 1 keer per jaar "mag" vergeten in te checken, zonder dat het gelijk 180 euro kost omdat je het vorig jaar ook al een keer vergeten bent.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door starx »

Hogere boetes lossen niet alles op. Ik denk dat dat er toe zal leiden dat conducteurs in bepaalde gevallen af zullen zien van het uitschrijven van een boete, omdat ze een hoog bedrag niet meer redelijk vinden.

De boete laten oplopen lijkt mij op zich een goed idee, maar ik vraag me dan af hoe je alles bij moet gaan houden. Mensen met een chipkaart zou je een "strafpunt" kunnen geven die dan een aantal jaar blijft staan. Maar dan kun je mensen die geen persoonlijke chipkaart hebben hier geen gebruik van laten maken en ook niet als iemand zijn chipkaart vergeet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:@Deadlock: Het is de vraag of dat effect ook zo sterk in Nederland zal zijn. De Denen hebben toch een iets andere mentaliteit dan de Nederlanders.
Denen en Nederlanders zouden zo klonen van elkaar kunnen zijn.
Ik ben verder wel voor een progressief stelsel zoals hier is geopperd, al vind ik wel dat je 1 keer per jaar "mag" vergeten in te checken, zonder dat het gelijk 180 euro kost omdat je het vorig jaar ook al een keer vergeten bent.
Mee eens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door AppleMoose »

starx schreef: De boete laten oplopen lijkt mij op zich een goed idee, maar ik vraag me dan af hoe je alles bij moet gaan houden. Mensen met een chipkaart zou je een "strafpunt" kunnen geven die dan een aantal jaar blijft staan. Maar dan kun je mensen die geen persoonlijke chipkaart hebben hier geen gebruik van laten maken en ook niet als iemand zijn chipkaart vergeet.
Boetes gaan op naam, zeker omdat het vrijwel altijd uitstel van betalingen zijn omdat niemand even 35 euro losgeld in z'n portemonnee heeft. Op die manier is het vrij eenvoudig bij te houden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Daniel »

starx schreef:Hogere boetes lossen niet alles op. Ik denk dat dat er toe zal leiden dat conducteurs in bepaalde gevallen af zullen zien van het uitschrijven van een boete, omdat ze een hoog bedrag niet meer redelijk vinden.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat een HC juist helemaal niet kan zien of iemand al vaker boetes gekregen heeft. Dat zou ze dus niet moeten weerhouden van het uitschrijven ervan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door deadlock »

Ik heb trouwens een goed idee, laten we gewoon het treintarief weer invoeren *O*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Suus »

De boetes gaan over het algemeen toch al via de backoffice van NS. Conducteur schrijft een boete uit op carbonpapier (zogenaamde combibon), een kopie wordt aan de klant uitgereikt en het exemplaar van de conducteur gaat naar de administratie via haar/zijn standplaats. De administratie stuurt een boete afhankelijk van wat is ingevuld door de conducteur, bij bijvoorbeeld vergeten abonnement hoeft er niet eens een boete gestuurd te worden als het de eerste keer in een vastgestelde periode is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door deadlock »

Bij abonnementen mag er geen boete meer verstuurd worden ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Suus »

Het is maar hoe je het bekijkt. Als je een kortingskaart hebt kan het voordeliger/administratief makkelijker zijn om bij de conducteur aan te geven dat je je kortingskaart niet bij je hebt en de acceptgiro af te wachten dan om een kaartje te kopen bij de automaat en daarna het prijsverschil terug te vragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Meltrain »

Mr-W schreef: Het progressieve boete systeem ben ik op zich wel voorstander van mits het ook voor andere feiten geldt en niet alleen in het OV. Dat het boetebedrag verhogen afschrikwekkend zou werken vind ik flauwekul,bovendien is het al vrij hoog vergeleken het buitenland en andere vervoerders(rituitrijkaart).
Bij De Lijn is de boete (voor zwartrijden en andere kleine overtredingen) €75,- en deze boete wordt de tweede en derde keer ook steeds hoger.
Ik vond het wel opvallend: de prijzen zijn een flink stuk lager, maar de boete is wel minstens 2x zo hoog.
Alleen heb ik nog nooit een controle van De Lijn gezien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door VIRM »

Ik dacht dat OV-chippoortjes op zowat alle stations behalve obscure haltetjes als OLV ter Nood en Heerenveen Ijsstadion het zwartrijden zouden verhelpen. Maar ja, we hebben andere keuzes gemaakt.
Dit kun je combineren met een vrij lage controlekans, vooral in de spits.
En als je je best wilt doen, stap je aan het andere eind van de trein in waar de HC staat, of je hebt een materieeltype zoals SLT waar je de HC van een halve kilometer afstand al aan ziet komen.
Als je dit allemaal combineert en je weegt zwartrijden af tegen iedere dag een kaartje kopen, wat zou dan voordeliger zijn?

Als de pakkans niet vergroot wordt en de toegang tot perrons en treinen blijft zo lek als een mandje, dan zou je die boetes echt substantieel moeten gaan verhogen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door AppleMoose »

Als de pakkans klein is, bereik je vrij weinig met het verhogen van de boetes...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door matti93 »

Een afschrikwekkend hoge pakkans zal ook wel het nodige effect hebben.
Het probleem is dat je moeilijk onderscheid kan maken tussen iemand die dagelijks een traject reist en bij de eerste controle sinds tijden juist die dag vergeten is in te checken, en iemand die nooit ingecheckt heeft omdát de pakkans laag is.
Ik denk dat er genoeg trajecten zijn waarop het nu goedkoper is om af en toe een boete te betalen dan om elke keer een vervoersbewijs te kopen. Als je dat aan wilt pakken, moet je er juist voor waken dat de reiziger die normaal wel een vervoersbewijs koopt er de dupe van wordt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door nvdw »

Ronaldussen schreef:Als de pakkans klein is, bereik je vrij weinig met het verhogen van de boetes...
Dat, boven alles.

Bovendien is dat wat de maatregel wil tegengaan, namelijk agressie op de trein, ook niet het exclusieve domein van de zwartrijder. En met zwartrijder bedoel ik dan nog niet eens oma die met haar Kruidvatkaartje verkeerd om heeft in- en uitgecheckt.

Je zult personeel op de trein of in het ov nooit geheel kunnen vrijwaren van agressie. Zelfs het toppunt zoals de moord op de conducteur in 1991 (laatst in Andere Tijden) had ook vandaag kunnen gebeuren, met poortjes en camera's en al.
Tristan schreef:Vuurwapenagressie kan hierbij niet uitgesloten worden.
Tristan voorspelt hier zijn eigen Falling Down-moment? :')
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Tristan »

Nee, hoor. Ik word wel agressief van di kl*te ov-chipkaart, maar ik zal deze agressie nooit afreageren op ov-personeel, maar ik kan mij wel voorstellen dat anderen -die een erg kort lontje hebben- dat wel doem, hoewel ik dat niet goed wil praten.

Of er een causaal verband is, weet ik niet, maar sinds de invoering van de ov-chipkaart is het geweld fors toegenomen.

Vanaf het moment dat er (veel) hogere boetes worden opgelegd, stijgt het agressieniveau?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door ODRAIL »

deadlock schreef:Ik heb trouwens een goed idee, laten we gewoon het treintarief weer invoeren *O*
Prima. Liever vandaag nog dan morgen :pos: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten