Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Ben het deels wel met je eens, maar als een opdrachtgever fouten maakt bij een aanbesteding dan is het natuurlijk niet logisch dat de vervoerder die hierdoor een concessie misloopt van honderden miljoenen euro's maar even zegt, ach laat maar zitten, we gunnen het die andere vervoerder wel.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

klopt, maar er zijn natuurlijk redenen te bedenken om een geldige rechtszaak uit te vechten. Fouten gemaakt door de concessiehouder is er natuurlijk een van. Ik merk echter ook dat er rechtszaken worden uitgevochten, waarbij het bijvoorbeeld gaat om enkele punten in een beoordeling, waarbij je NOOIT winnen kan. Een missende handtekening wordt al als reden gebruikt om een gunning te laten herzien.

Nadeel is dat de concessies door de provincies steeds groter worden gemaakt en hierdoor nieuwe partijen direct zijn uitgesloten. De markt wordt natuurlijk hierdoor steeds gewilder, want even een gebied verliezen betekent soms direct 100 miljoen verliezen. Dit soort bedragen zorgen ervoor dat de marktpartijen steeds meer de regels misbruiken om te winnen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

starx schreef:Nou wil het trouwens ook zo zijn dat er vandaag de dag nog bedrijven bestaan die in de Tweede Wereldoorlog fout zijn geweest. Dat lijkt me nogal wat erger dan fraude bij een aanbesteding, dus een bedrijf daarvoor opdoeken, lijkt me ook nogal een al te zware sanctie.
Niet vergelijkbaar, totaal andere omstandigheden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Krijg de indruk dat door alle rechtzaken bij aanbestedingen juist de marktwerking het OV onnodig duur maakt. Ik denk dat je met minder subsidie een beter product kan neerzetten als je het OV door kleine verenigingen en stichtingen zonder winstoogmerk die zich echt richten op de core-business, voldoende bussen laten rijden om de dorpen en wijken bereikbaar te houden. Door de landelijke overheid vastgestelde prijzen. En de drukbezette stadslijnen in Amsterdam dienen de plattelandslijnen in Friesland financieren.

Ongetwijfeld gaat deze soap in Limburg ten koste van de reiziger waar ik zeer op tegen ben. De reiziger moet centraal staan, niet het bedrijf.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Praktijk is dat de vervoerder centraal staat. De vraag is wat juridisch mag:
  • Optie 1: Abellio wordt uitgesloten van inschrijving, alle betrokken bestuurders en leden van het bidding team Abellio/Qbuzz zijn per direct ontslagen en er wordt heel goed onderzocht wat precies door wie is uitgevoerd. Ik vermoed namelijk dat de NS meer weet hiervan dan dat ze nu zeggen. De bestuurders van Qbuzz kunnen namelijk heel goed een bieding maken voor een concessie. Hierdoor is een nieuw bestuur nodig bij Abellio en Qbuzz. De concessie wordt automatisch hierdoor aan Arriva gegund, wat de enige andere partij is die een geldig bod had gemaakt. Dit houdt in dat het Limburgnet sowieso geboden wordt. Gevolg is wel dat er minder OV wordt geboden voor de Limburgse reiziger, maar er wel snel een oplossing aanwezig is. Door de wisseling van bestuur heeft het geen zin om Qbuzz en Abellio in de toekomst uit te sluiten van inschrijvingen, wat ervoor zou zorgen dat voortaan de concessies uitsluitend verdeeld zouden worden tussen Connexxion en Arriva. Syntus heeft namelijk geen kapitaal genoeg om op monsterconcessies in te schrijven.
  • Optie 2: Abellio en Qbuzz mogen nooit meer op een concessie inschrijven wat ervoor zorgt dat de markt verdeeld wordt tussen Connexxion en Arriva. Syntus heeft geen kapitaal voor de grote concessies. Marktwerking is uiteindelijk als een mislukking geëindigd en Arriva/Connexxion hebben eindelijk wat ze al jaren willen. De hele markt voor zichzelf.
  • Optie 3: NS en haar dochters wordt uitgesloten van alle toekomstige aanbestedingen, wat ervoor zorgt dat we per 2025 voor compleet Nederland een nieuwe landelijke vervoerder moeten hebben. Dit levert op dat er helemaal geen vervoerder meer bij machte is om een inschrijving op HRN te doen, waardoor de HRN moet worden opgeknipt. Gevolgen zal ik maar niet behandelen.
  • Optie 4: De hele concessie moet opnieuw worden aanbesteed met als eis dat Abellio en Veolia niet mogen inschrijven. Nog meer juridische rompslomp en de reizigers hebben het nakijken. Connexxion en Arriva zijn de enige inschrijver voor de nieuwe concessie en volgens mij is dat niet echt een goede weg.
Mij lijkt op dit moment optie 1 het beste, omdat hiermee de hele tenderteam en Qbuzz/Abellio top eruit geramd zijn. Arriva is een goede second best en de reizigers hebben wel mogelijk iets nadeel, maar ten minste wel duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zugführer »

Interessante kwestie, in feite zijn er nu 2 biedingen ongeldig. Maar wat doet men normaal als er maar één geldige bieding binnen komt? Wordt het dan automatisch die? Mijn gevoel zegt van niet :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Hoe kom je erbij dat Syntus niet genoeg kapitaal heeft?
Maar het lijkt me wellicht nog het best als de provincie zelf een vervoerbedrijf begint en al het OV in eigen hand neemt.

Iets anders: het probleem is toch dat Abellio een medewerker van Veolia overnam en daardoor meer kennis had?
Maar betekent dat niet ook dat Veolia dan zelf ook al meer kennis al had en er dus sowieso nooit een level playing field was?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

@Zugführer: Tja, dat is iets wat eigenlijk nog niet voorgekomen is. Concessies waarop maar één vervoerder bood zijn of aan die vervoerder of niet gegund. Maar daar waren geen omgeldig verklaarde biedingen bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

De zittende vervoerder heeft toch altijd al meer kennis van het concessiegebied dan de andere bieders? Dus lijkt me nogal duidelijk dat Veolia meer wist dan Arriva.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Zugführer schreef:Interessante kwestie, in feite zijn er nu 2 biedingen ongeldig. Maar wat doet men normaal als er maar één geldige bieding binnen komt? Wordt het dan automatisch die? Mijn gevoel zegt van niet :lol:
Ehhm, als er maar 1 geldige inschrijver is dan heeft de aanbestedende overheid geen keus. Dan wordt het automatisch die. Nogal oneerlijk als ze de boel dan afblazen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain schreef:Hoe kom je erbij dat Syntus niet genoeg kapitaal heeft?
Maar het lijkt me wellicht nog het best als de provincie zelf een vervoerbedrijf begint en al het OV in eigen hand neemt.

Iets anders: het probleem is toch dat Abellio een medewerker van Veolia overnam en daardoor meer kennis had?
Maar betekent dat niet ook dat Veolia dan zelf ook al meer kennis al had en er dus sowieso nooit een level playing field was?
Syntus heeft niet ingeschreven op Limburg, omdat ze het kapitaal en de daadkracht niet konden realiseren voor de concessie Limburg. Ik las het ergens op een nieuwssite, maar kan het niet terugvinden. Ik weet namelijk niet meer welke nieuwssite het was.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

BR628 schreef:
Zugführer schreef:Interessante kwestie, in feite zijn er nu 2 biedingen ongeldig. Maar wat doet men normaal als er maar één geldige bieding binnen komt? Wordt het dan automatisch die? Mijn gevoel zegt van niet :lol:
Ehhm, als er maar 1 geldige inschrijver is dan heeft de aanbestedende overheid geen keus. Dan wordt het automatisch die. Nogal oneerlijk als ze de boel dan afblazen.
Denk je dat provincie in zee gaat met een vervoerder die meer vraagt en minder levert? Ik denk het niet. Deze aanbesteding wordt waarschijnlijk weer opnieuw gedaan.

Als ze slim zijn bij Transdev laten ze Connexxion de bieding doen
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

CamilleKreemers schreef:Praktijk is dat de vervoerder centraal staat. De vraag is wat juridisch mag:
[*]Optie 3: NS en haar dochters wordt uitgesloten van alle toekomstige aanbestedingen, wat ervoor zorgt dat we per 2025 voor compleet Nederland een nieuwe landelijke vervoerder moeten hebben. Dit levert op dat er helemaal geen vervoerder meer bij machte is om een inschrijving op HRN te doen, waardoor de HRN moet worden opgeknipt. Gevolgen zal ik maar niet behandelen.
Arriva/DB hebben voldoende middelen om zo'n concessie te rijden. Of er ook een ander bedrijf is dat ook voldoende middelen heeft betwijfel ik.
flipje schreef: Als ze slim zijn bij Transdev laten ze Connexxion de bieding doen
Hermes zou ook kunnen.
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 29 apr 2015, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Ligt eraan, een nieuwe aanbesteding is meer dan een jaar vertraging. Arriva heeft een geldig bod gedaan, anders waren ze wel uitgesloten van inschrijving. Ook is deze oplossing de enige die niet extreem nadelig is voor de provincie EN de reiziger. Het bod van Abellio/Qbuzz is nu dus ook ongeldig lijkt me.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door bartjemestrom »

Het doek valt helaas voor Abellio en Concessie Limburg!

De provincie Limburg verscheurt het contract met de in opspraak geraakte vervoerder Abellio. Die kan dus fluiten naar het Limburgse openbaar vervoer 2016-2031.

Meer: http://www.1limburg.nl/provincie-verscheurt-vervoerscontract-met-abellio
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

en verder.... Ik hoop dat Arriva de concessie krijgt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

Dat viel te verwachten en is in mijn ogen een terechte beslissing.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

flipje schreef:
BR628 schreef:
Zugführer schreef:Interessante kwestie, in feite zijn er nu 2 biedingen ongeldig. Maar wat doet men normaal als er maar één geldige bieding binnen komt? Wordt het dan automatisch die? Mijn gevoel zegt van niet :lol:
Ehhm, als er maar 1 geldige inschrijver is dan heeft de aanbestedende overheid geen keus. Dan wordt het automatisch die. Nogal oneerlijk als ze de boel dan afblazen.
Denk je dat provincie in zee gaat met een vervoerder die meer vraagt en minder levert? Ik denk het niet. Deze aanbesteding wordt waarschijnlijk weer opnieuw gedaan.

Als ze slim zijn bij Transdev laten ze Connexxion de bieding doen
Volgens mij snap je niet wat 1 geldig bod betekend. Er is geen vergelijkingsmateriaal. Er is maar 1 geldige inschrijver.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Ergens vind ik het ook wel een beetje doorslaan. Wat de betrokken medewerker heeft gedaan vind ik eigenlijk vooral een zaak tussen Veolia en die ex-medewerker. En Veolia kan zich ook achter de oren krabben hoe het mogelijk is dat een medewerker die jarenlang in dienst is geweest zo weinig sympathie en respect toont voor z'n ex-werkgever.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Dat komt omdat in sommige sectoren werknemers behandeld worden als slaven. De cao steeds slechter wordt en er steds maar weer contracten worden verlengd en aan de maximale oprektijd buiten worden gewieberd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door deadlock »

huibf schreef:Dat komt omdat in sommige sectoren werknemers behandeld worden als slaven. De cao steeds slechter wordt en er steds maar weer contracten worden verlengd en aan de maximale oprektijd buiten worden gewieberd.
207.000 per jaar is wat de beste man verdiende. Dat zijn geen broodkruimels.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Die beste man verdiend een plaats achter de tralies.
Als alles overnieuw moet komt er zeker een jaar uitstel.
Ik mag aannemen dat Veolia de hoofdprijs gaat vragen voor dat ene jaar.
Abellio heeft hopelijk enig fatsoen om deze kosten 1:1 te betalen aan Limburg en ik mag hopen dat die kosten verhaald worden op die koekenbakker.

doei salaris, doei huis, doei auto.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

http://m.ovpro.nl/trein/2015/04/28/conc ... concessie/

We mogen geen namen noemen, maar dit artikel geeft terecht de namen van de betrokkenen weer
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

huibf schreef:Die beste man verdiend een plaats achter de tralies.
Als alles overnieuw moet komt er zeker een jaar uitstel.
Ik mag aannemen dat Veolia de hoofdprijs gaat vragen voor dat ene jaar.
Abellio heeft hopelijk enig fatsoen om deze kosten 1:1 te betalen aan Limburg en ik mag hopen dat die kosten verhaald worden op die koekenbakker.

doei salaris, doei huis, doei auto.
En doei nieuwe werkgever. Want wie wil deze beste man nog ooit aannemen met het risico dat hij gevoelige bedrijfsinformatie naar buiten brengt. En ik denk binnenkort voor hem hallo justitie. Ik hoop dat hij goed gestraft wordt en laat het een les zijn voor anderen!
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

huibf schreef:http://m.ovpro.nl/trein/2015/04/28/conc ... concessie/

We mogen geen namen noemen, maar dit artikel geeft terecht de namen van de betrokkenen weer
In Avondgasten gisteravond op L1 hebben ze deze beste man ook met naam en al genoemd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten