Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Wat betreft dat eerste, is dat niet ook omdat Connexxion-lijn 142/174 (Amsterdam Centrum - Wilnis Begraafplaats) vanuit Amstelland-Meerlanden als lijn van een naastgelegen concessiegebied getolereerd moet worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

wouter15 schreef: - Een rechtstreekse bus tussen De Uithof en Amersfoort CS is niet toegestaan (ik dacht dat dat eerst wel mocht)
Huh, maar (spits)bussen Amersfoort uithof stonden toch in het Pve?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dit stond nog als twijfelachtig in het PvE, hing bv. af van gedogen vanuit de concessie Regio Utrecht omdat die daar al rijdt met lijn 252.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

PvE - Paragraaf 4.8 - Punt 14:
In het geval de Concessieverlener een nieuwe spitslijn tussen Station Amersfoort en Utrecht De Uithof/Rijnsweerd verlangt, treedt zij in overleg met de Concessiehouder. De Concessiehouder werkt constructief mee bij de voorbereiding. Indien de Concessiehouder de nieuwe spitslijn niet wil bieden, gedoogt de Concessiehouder op deze verbinding een andere partij. In dat geval maakt de Concessiehouder geen aanspraak op vergoeding van gederfde winst en/of andersoortige schade.
Dat komt er dus op neer dat als de Provincie Utrecht een buslijn Amersfoort CS - De Uithof wilt, dan moet overleggen met de vervoerde van de concessie Provincie Utrecht.

Nu is de conclusie eigenlijk dat de Provincie Utrecht gewoon geen buslijn Amersfoort - De Uithof wilt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ArrivaBas »

Maar dan zou het beter zijn dat Qbuzz de aanbesteding wint.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

wouter15 schreef:PvE - Paragraaf 4.8 - Punt 14:
In het geval de Concessieverlener een nieuwe spitslijn tussen Station Amersfoort en Utrecht De Uithof/Rijnsweerd verlangt, treedt zij in overleg met de Concessiehouder. De Concessiehouder werkt constructief mee bij de voorbereiding. Indien de Concessiehouder de nieuwe spitslijn niet wil bieden, gedoogt de Concessiehouder op deze verbinding een andere partij. In dat geval maakt de Concessiehouder geen aanspraak op vergoeding van gederfde winst en/of andersoortige schade.
Dat komt er dus op neer dat als de Provincie Utrecht een buslijn Amersfoort CS - De Uithof wilt, dan moet overleggen met de vervoerde van de concessie Provincie Utrecht.

Nu is de conclusie eigenlijk dat de Provincie Utrecht gewoon geen buslijn Amersfoort - De Uithof wilt.
Die hebben ze al in de vorm van lijn 252. Na 1 Januari is de Provincie Utrecht namelijk ook de ov- autoriteit van de Concessie Regio Utrecht.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Somoht »

Qbuzz gaat denk ik niet eens inschrijven, hele tenderteam is volgens mij nu geschorst en/of gaat ontslagen worden... Dat krijgt je niet in een maandje of twee weer opgelost.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

Ik denk dat je daar helemaal goed zit!

Qbuzz ligt knock-out op de grond en is (voorlopig?) uitgeschakeld.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ligt eraan denk ik. Je kan toch meerdere tenderteams hebben in een bedrijf?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Bij de grote vervoerders vast wel ja maar Qbuzz heeft tot op heden nooit aan de procedure van twee grote concessies tegelijk meegedaan (dit in tegenstelling tot Arriva bijvoorbeeld). Provincie Utrecht volgde vrij kort op de gunning van Limburg, best een kans dat dat hetzelfde team is wat die concessie doet dus.
(De eerste twee concessies van Qbuzz, ZO-Friesland en Stadsregio Rotterdam Streek, zijn weliswaar wel gelijktijdig aanbesteed maar waren relatief klein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Maar in Limburg deed Abellio mee en hier zal vermoedelijk Qbuzz meedoen. Of is dat echt hetzelfde?
(Ik weet dat Qbuzz een dochter is van Abellio, maar betekent dat ook dat ze hetzelfde team hebben?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Leukere vraag: Als Abellio zijn vergunning kwijtraakt, is Qbuzz dan ook de vergunning kwijt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

@Meltrain: Het is een beetje een complex geval omdat de organisatiestructuur gewijzigd is in de tussentijd: je had eerst Qbuzz als NS-dochter naast Abellio Nederland. Pas ergens in 2014 is Qbuzz onder Abellio Nederland gaan vallen, dat was dus tijdens de aanbestedingsprocedure in Limburg.
Een van de nu geschorste managers zat bv. ten tijde van de aanbesteding nog in de directie van Qbuzz, maar was juist begin dit jaar de directeur van Abellio Nederland geworden. En het aandeel in HTM dat Qbuzz eerst had zit bijvoorbeeld inmiddels juist weer bij NS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Over dat laatste: volgens mij had Qbuzz nooit een aandeel in HTM, maar hadden HTM en Qbuzz allebei een 50% (of 51% resp. 49%) aandeel in HTMbuzz. Toen de NS een deel van HTM overnam is HTMbuzz weer volledig eigendom geworden van HTM.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Even wiki erbij:

NS-dochters:
Qbuzz: 100%
Abellio: 100%
HTM: 49%

Er is dus een aandeel in HTM aanwezig, maar niet via Abellio.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

@Meltrain: Zo kan je het ook noemen ja.

@CamilleKreemers: Ben weleens ergens tegengekomen dat het aandeel in HTM wel degelijk onder Abelliio valt, maar weet niet meer waar.

Edit: Hier is dus te lezen dat Abellio Nederland 49% van de aandelen van HTM Personenvervoer bezit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wijkhoven »

Een tijdje terug hadden we deze vier mogelijke kandidaten opgenoemd, waarvan Qbuzz volgens mij de favoriet was.
Daniel schreef:Arriva, Connexxion, Syntus en Qbuzz
Daar is dan met dit Abellio-verhaal een flinke verandering in gekomen. Dan is nu toch Syntus de favoriet met hun vele onderzoek? Of gaat Arriva (DB) hier nu echt z'n best doen nu ze weten dat de NS-concurrent op z'n gat ligt. En dan hebben we natuurlijk ook CXX nog als huidige concessiehouder. Zij hebben op zich geen grote fouten gemaakt de afgelopen periode? Dan hebben ze altijd een kans.

Deze wedstrijd wordt toch wel spannend zo! :D
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ArrivaBas »

best dom van Abellio, gaan rommelen met geheime zaken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Somoht »

Favoriet is/blijft CXX, ik vraag mij af in hoeverre je dat gezonderzoek van Syntus serieus moet nemen. In elk geval doen ze onderzoek naar dingen die CXX als bestaande vervoerder al beter weet
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ja, de zittende vervoerder heeft altijd een groot voordeel.
Toch is het fijn dat syntus in zo'n DRU gerichte concessie onderzoek doet naar de reizigers.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ArrivaBas »

Is het eigenlijk wel eens gebeurd dat een vervoerder twee langere aanbestedingen achter elkaar wint. Het zou wel knap zijn
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Arriva doet toch niet anders?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Van Arriva kan ik me dat eigenlijk alleen in Oost-Brabant en Rivierenland herinneren. Eventueel ook DAV als je de 4 jaar van de eerste concessie (begin 2003 - eind 2006) als "langere" periode ziet.
Connexxion heeft praktisch elk gebied waar het nu rijdt al voor de tweede keer op rij gewonnen (uitgezonderd Zeeuws-Vlaanderen).
Syntus heeft het vervoer rondom de spoorlijn Zutphen - Hengelo (inclusief de treindienst Zutphen - Oldenzaal) voor de tweede keer gewonnen, al moest het Gelderse busvervoer worden afgestaan aan Arriva en valt de rest nu onder de concessie Twente.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ArrivaBas »

met langere periode bedoel ik meer dan 5 jaar, dus eerste 4 jaar DAV tellen niet mee. :N
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Connexxion heeft praktisch elk gebied waar het nu rijdt al voor de tweede keer op rij gewonnen (uitgezonderd Zeeuws-Vlaanderen).
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt: de concessie Provincie Utrecht (om weer on topic te komen) is bijvoorbeeld pas één keer in de huidige vorm aanbesteed. En daarvan hebben ze maar een zeer klein deel voor de tweede keer op rij gewonnen, namelijk de stadsdienst Amersfoort + lijn 56. Utrecht-West zat in de voorgaande periode bij BBA en Noordoost, de regio Eemland, bij Stadsvervoer Nederland. Lijn 56 maakte in de voorafgaande periode nog deel uit van een aparte concessie waar voornamelijk de Heuvelrug en een stukje rond Wijk bij Duurstede onder viel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten