Dienstregeling 2016 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door nielsie600 »

Met die verlenging naar Haren lijkt het mij dat die lijn zich prima leent voor een Qlink lijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

De gemiddelde snelheid van een Qliner moet geloof ik boven de 45 km/h liggen. Lijn 140 gaat dat niet halen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:
Kevster schreef:Ik juich het persoonlijk toe dat lijn 2 door de Nieuwe Boteringestraat blijft rijden, in beide richtingen en vervolgens gaat rijden via bijv. de Diepenring verder de route op. Ik heb toch de indruk dat een bus in die buurt wel gemist wordt, zo bedien je zo'n wijk toch met weinig tijdsverlies en weinig meerkosten.
Volgens mij mis ik iets. Hoezo door de Boteringestraat blijven rijden? Daar rijdt lijn 2 nu toch helemaal niet langs?

Ik ben nooit zo'n voorstander van een route waarbij in beide richtingen via een andere straat gereden wordt. Vandaar dat ik hoop dat lijn 2 in de toekomst, net als lijn 11/1, in beide richtingen via het Boterdiep gaat rijden. Een bijkomend voordeel is dan dat lijn 2 óók UMCG noord aandoet, zodat er ook vanaf deze lijn overgestapt kan worden op een Qlink-lijn.
Lijn 2 rijdt tijdens de stremming op de Boterdiep richting Korrewegwijk via de Boteringestraat. Deze route ontsluit toch een behoorlijk stuk onder het Noorderstation. Als lijn 2 een basisstadslijn blijft, dan vind ik de route via de Boteringestraat logisch. Als deze echter een Q-link lijn naar Eelde - De Punt eventueel zou worden, dan is UMCG Noord logischer.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef: Als lijn 2 een basisstadslijn blijft, dan vind ik de route via de Boteringestraat logisch. Als deze echter een Q-link lijn naar Eelde - De Punt eventueel zou worden, dan is UMCG Noord logischer.
De planning is zover ik weet om Vinkhuizen en Eelde/De Punt te koppelen, waarschijnlijk onder lijnnummer 2 via Paterswoldseweg. Ik gok dat Hoornse Meer dan gecombineerd wordt met De Wijert en UMCG Noord.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik snap de keuze voor Vinkhuizen niet. UMCG Noord, Grote Markt lijkt mij aantrekkelijker. Of zou dat wellicht te maken hebben dat De Wijert naar Korrewegwijk niet geleed moet en Vinkhuizen wel.

Sowieso vraag ik me af wat bus knooppunt UMCG Noord precies gaat toevoegen als alleen Q link 3, 4 en 11 daar komen. Die overstappen worden nu op de Grote Markt gedaan.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Als je alle lijnen in de hoek UMCG Noord daar bijeen laat komen en vervolgens een overstap aanbiedt hoeft slechts een beperkt aantal lijnen nog via de Grote Markt en kun je er weer enigszins normaal komen, zij het met een overstap. UMCG Noord komt trouwens nog mee uit de tramplannen, daar zouden de trams vanuit het centrum aan gaan sluiten op de bussen.
Cpt.Iglo schreef:Volgens mij mis ik iets. Hoezo door de Boteringestraat blijven rijden? Daar rijdt lijn 2 nu toch helemaal niet langs?

Ik ben nooit zo'n voorstander van een route waarbij in beide richtingen via een andere straat gereden wordt. Vandaar dat ik hoop dat lijn 2 in de toekomst, net als lijn 11/1, in beide richtingen via het Boterdiep gaat rijden. Een bijkomend voordeel is dan dat lijn 2 óók UMCG noord aandoet, zodat er ook vanaf deze lijn overgestapt kan worden op een Qlink-lijn.
Vanaf 6 mei wel voor een flinke periode, mét haltes aan de Boteringestraat (ongeveer op de oude haltelocaties van de vroegere lijn 2 door de Boteringestraat, die reed daar in de Servicebus Noord-tijd). Als je deze lijn na de upgrade van het Boterdiep tot HOV-route daar langs laat rijden (dan heb ik het dus over het basisnet, route zou dan Station Noord - HS - De Wijert - Hoornsemeer worden) zou je mijns inziens af kunnen met twee tot drie bussen per uur en is er ook ineens de mogelijkheid om in twee richtingen te gaan rijden door de Boteringestraat en via de Diepenring, vervolgens verder via UMCG Noord, Oostersingel, Damsterdiep en Zuiderdiep lijkt mij een mooie route, het gaat dan immers om een basislijn. Dankun je ook aansluiten op UMCG Noord op Q-link. Een andere optie zou zijn rijden via de Diepenring en direct door via het Zuiderdiep. Bij de Korreweg en Station Noord zijn er aansluitingen op Q-link 1 en langs de Diepenring kun je dan uitstappen voor de binnenstad. Ik denk dat die optie misschien ook wel meer logisch is wanneer je eerst de Kattenhage passeert maar richting UMCG Noord moet om vervolgens een stuk terug te rijden naar de Grote Markt.

Overigens lijkt mij wel duidelijk dat Vinkhuizen en Eelde aan elkaar gekoppeld worden tot Q-link als lijn 2, zie de gestrekte route in Eelde en het doortrekken van Vinkhuizen tot Aduard/Oldehove. Wellicht enkele ritten tot Martini Ziekenhuis. Dan krijg je het Q-link blauw-idee: op het traject Vinkhuizen - Martini Ziekenhuis frequente ritten en op de uitlopende takken een iets lagere maar goede frequentie direct de stad in. Het Martini Ziekenhuis is niet voor niets een kernregio in de HOV-visie, met veel kantoren daar, de bus kan dan twee keer per uur door naar Eelde enerzijds en Oldehove anderzijds. Heb zo'n grof vermoeden dat dat de volgende Q-link wordt, wellicht de kleur rood. Lijn 6 wordt dan een basislijn met de route Station Noord - Korrewegwijk - Hortusbuurt - UMCG Noord - Zuiderdiep - Hoofdstation - de Wijert - Hoornsemeer - Martini Ziekenhuis v.v.. Uiteindelijk komt daar dan denk ik ringlijn 8 bij met een directe verbinding tussen Martini Ziekenhuis en P+R Hoogkerk die snel is door de files 's ochtends op de A7 voor het Julianaplein te vermijden door de route door de Borchsingel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Interessant is dat. Alleen verslechtert de verbinding Hoofdstation naar Martini Zkhs dan wel. Lijn 2 rijdt nu 2x per uur in combinatie met lijn 6 die 4x per uur rijdt.
Straks is lijn 6 niet meer interessant als deze door De Wijert en Hoornse meer rijdt. Ik dat dat ook een belangrijke reden is waarom lijn 2 en lijn 6 zo rijden. Nu heb je ong om de 10 minuten een bus.

Ik zou er dan voor pleiten om lijn 2 6x per uur te laten rijden in de spits tussen Martini zkhs en HS.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door rener »

in de zomer komt er een lijn 19 bij. hoogkerk- martini ziekenhuis
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef:Interessant is dat. Alleen verslechtert de verbinding Hoofdstation naar Martini Zkhs dan wel.
Hoezo? Zowel lijn 2 als lijn 6 blijven in het voorstel van Kevster toch langs het Martini Ziekenhuis rijden? En als lijn 2 wordt geüpgrade naar Qlink zal de frequentie ook wel verhoogd worden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Als het een 10 minuten dienst van lijn 2 wordt wel. Alleen is die kans klein, want dan kan je Eelde maximaal bedienen met 2x per uur door naar De Punt (6 is te veel, en 4 kan je niet inpassen in de dienstregeling, 3 is onhandig ivm aansluitingen op De Punt met lijn 50).

Alleen is het dus een verslechtering omdat zeg maar de huidige lijn 2 dan via Hoornsemeer en De Wijert moet en dat dus uiteindelijk meer tijd zal zijn dan wachten op de Q link bus die over de Paterswoldseweg gaat.
In de huidige dienstregeling is het zo gepland dat mensen zowel lijn 2 als lijn 6 kunnen pakken; lijn 6 haalt lijn 2 niet in.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Ik vraag me af of een Qlink van Eelde/Martinizkh naar Vinkhuizen/Oldehove wel zo zinvol is, met het oog op de toekomst. In de huidige situatie kan de bus nog het Zuiderdiep aandoen, maar waar moet deze langs als de Brugstraat straks afgesloten wordt voor bussen? Ze kunnen mijn inziens beter de route Eelde/Hoornsemeer - station Noord aanhouden, maar dan via de Paterswoldseweg in plaats van door de Wijert. Deze lijn zou dan twee keer per uur vanaf het Martini ZKH door kunnen rijden naar Eelde, en twee tot vier keer per uur verder de wijk Hoornsemeer in, net als de huidige situatie.

Voor de Wijert en Vinkhuizen/Oldehove moet dan een andere oplossing gevonden worden, waarbij in ieder geval het Zuiderdiep bediend kan blijven worden. Misschien een lijn vanaf Slochteren, P+R Driebond naar Vinkhuizen/Oldehove via de Sontbrug ter vervanging van lijn 78 en 35? Voor de Wijert zou je misschien kunnen denken aan een lijn die begint op P+R Haren en via Haren naar de Wijert, HS en bijvoorbeeld Kardinge rijdt?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Ik denk toch dat we met het busluw maken van de binnenstad toegaan naar een netwerk waarbij er wordt gekozen voor een aantal core-lijnen door de binnenstad, waarbij de anderen aansluiten op deze lijnen bij het Hoofdstation en UMCG Noord (dus een station centrum-noord en een station centrum-zuid krijg je dan), maar eens dat dit een lastige situatie zou worden. Het enige wat je ziet is dat met deze voorbereidingen uit HOV-2 dit er toch wel aan zit/lijkt te komen. Of ik het zo zou oplossen weet ik niet.

Over lijn 2 vs. lijn 6 (Paterswoldseweg naar ziekenhuis vs. De Wijert): dat komt door het handig inleggen van de vertrektijden inderdaad. Als je werkt met een Q-link lijn van 4x per uur (waarvan 2x per uur tot het ziekenhuis en 2x per uur door naar Eelde-De Punt) en daarnaast een basislijn via De Wijert en Hoornsemeer is die laatste helemaal niet meer relevant omdat je dan ieder kwartier bij het Martini Ziekenhuis kunt komen. Vergelijk het maar met de vroegere situatie lijn 6/16 in de spits wat mij betreft. De huidige lijn 2, via Hoornsemeer, heeft dan duidelijk een aanvullende functie en is qua reistijd, afstand drukte een stuk efficiënter. Je ziet nu dat mensen voor het ziekenhuis nagenoeg lijn 6 verkiezen boven lijn 2 wegens de snelle, directe route en de drukte in de spitsrichting door De Wijert, dat alles i.c.m. een lage frequentie van 2x per uur van lijn 2 en ieder kwartier een lege gelede bus op lijn 6 in het Hoornsemeer. Als je het grote snelle materieel inzet op de core-lijn en de wijken ontsluit met een normale stadsbus zit je volgens mij precies goed.

Dan nog de genoemde lijn 19. Ik ben erg benieuwd. Ik wist dat ie inderdaad op stapel stond (kan me herinneren dat het pas in HOV-3 zou zijn overigens), maar als het net zo'n succes wordt als lijn 87 wordt het geen succes. Het Martini Ziekenhuis zal medewerkers echt moeten stimuleren om deze bus te gebruiken dan, zoals het UMCG ook heeft gedaan met lijn 22 destijds. Nu parkeert personeel van het MZH op de Paterswoldseweg en in het Hoornsemeer, dus daar valt iets te winnen.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door njoy »

Lijn 6 en lijn 8
De plannen voor lijn 6, om vanaf Hoornsemeer via De Wijert naar het Hoofdstation te rijden, vind ik prima. Dat biedt meteen mogelijkheden om lijn 8 een nieuwe route te geven. Waarom? Omdat de bussen op de oost-westverbinding tussen Coendersborg en het Martiniziekenhuis vaak zo goed als leeg zijn. Naar deze verbinding is vrijwel geen vraag. Met een overstap kan de nieuwe lijn 6 deze oost-westverbinding gedeeltelijk overnemen. In mijn voorstel blijft lijn 8 vanaf het Hoofdstation via Oosterpoort en station Europapark, Coendersborg, en Bordewijklaan naar de Vestdijklaan rijden. Vervolgens rijdt lijn 8 rechtdoor via de Vondellaan terug naar het Hoofdstation. Op deze wijze dient lijn 8 tevens als versterking voor lijn 6, van De Wijert richting Hoofdstation. Bovendien kunnen inwoners van Helpman en Coendersborg hierdoor 4 keer per uur richting Hoofdstation. 2 keer per uur rechtsom (via station Europapark), maar ook 2 keer per uur linksom (via De Wijert).

Ik zit nog te twijfelen over het meest ideale vertrekpunt van lijn 6. Waarschijnlijk is een stop bij de hoofdingang van het Martiniziekenhuis niet noodzakelijk, als deze halte al door een Qlink wordt bediend. Zou aan de zuidkant van het ziekenhuis een extra ingang komen, dan kan de rotonde Paterswoldseweg/Wichmannstraat een prima vertrekpunt zijn. Ten behoeve van een betere bediening van Hoornsepark, Hoornseplas (in de zomer), Piccardthof en Ter Borch zou de rotonde in Eelderwolde ook het vertrekpunt kunnen zijn. In de toekomst kan lijn 6 vanaf daar eventueel doorrijden naar P+R Hoogkerk. Ik zie lijn 6 daar vooral als ontsluiting voor Ter Borch, en niet als verbinding tussen P+R Hoogerk en het Martiniziekenhuis.

Corridor Eelde - Martini - UMCG/noord - Bedum
Misschien is de volgende suggestie een haalbaar voorstel voor Q-link 2:

- Q-link 2A (2x per uur)
De Punt – Eelde (huidige route, behalve Raadhuislaan) – Martiniziekenhuis – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG/noord – Kapteynlaan – Sumatralaan - Bedummerweg – N46 afrit Zuidwolde - Bedum Zuidoost (rondje Waldadrift, De Vlijt, Schoolstraat).

- Q-link 2B (2x per uur)
Tussen Martiniziekenhuis en de Korrewegwijk wordt Q-link 2A overdag met 2 bussen per uur versterkt, waarbij vanaf de Kapteynlaan de huidige route van lijn 2 naar Station Noord (via Oosterhamriklaan) wordt gereden.

Hierdoor rijden 2 bussen per uur op de corridor van De Punt via Eelde en binnenstad naar Bedum Zuidoost. Op het drukke gedeelte tussen het Martiniziekenhuis en de Korrewegwijk rijden 4 bussen per uur. In mijn plan blijft lijn 61 bestaan, zodat Zuidwolde, Bedum Noord/West, Onderdendam en Middelstum ieder uur een verbinding met Groningen houden; in de spits rijdt lijn 61 twee keer per uur vanaf/tot Middelstum. De Hunze wordt door de lijnen 61 en 65 bediend; samen 2 keer per uur, in de spits 3 keer per uur.

In plaats van Q-link 2B bij de rotonde bij het Martiniziekenhuis te laten beginnen zou deze bus ook bij de rotonde in Eelderwolde kunnen starten. De halte bij de Lepelaar heeft veel potentie bij een snelle verbinding met de binnenstad. (Of je deze lijnen echt 2A en 2B moet noemen betwijfel ik, maar dat doe ik hier op het forum om het onderscheid duidelijk te maken.)

Eelde
Nu ik het toch over Eelde heb, nog een suggestie: Als lijn 140 vanuit Appingedam in de spits wordt doorgetrokken tot P+R Haren, dan zou deze bus ook kunnen doorrijden tot in Eelde. Eventueel via een snelle en gestrekte route via Meerweg-Hoofdweg-Legroweg-Esweg-Hoofdweg, terug naar P+R Haren/binnenstad. Dan krijgt Eelde in de spits weer 4 bussen per uur van/naar de stad, een busverbinding met Haren, en krijgt het transferium Haren extra verbindingen naar de binnenstad.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik vraag me af of lijn 19 zo n succes zal worden. Lijn 17 wordt niet voor niets voor een groot deel geschrapt, mede omdat de bussen naar Drachten bij P R Hoogkerk vaak al vol zitten.

@Njoy ik zou dan gewoon Qlink 2A 4x laten rijden in de spits voor de duidelijkheid voor de reiziger.
Overigens vraag ik me af hoeveel potentie er is in Eelderwolde. In de spits en ook daarbuiten komt het vaak genoeg voor dat je vanaf de halte Vennerstraat rechtstreeks door kunt rijden naar Martini zonder stops.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

ik snap het idee, maar inderdaad is de reiziger via HS beter af als het gaat om zitplaatskans. Ook is dat frequenter.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Bastiaan »

Mag ik suggereren om de bovenstaande ideeën te verplaatsen naar het gedeelte Ideeën over OV? Dit begint wel erg af te wijken van de feiten rond dienstregeling 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

rener schreef:in de zomer komt er een lijn 19 bij. hoogkerk- martini ziekenhuis
Weet je toevallig ook hoe vaak en tussen welke tijden? Ik kan deze lijn niet vinden en hij staat ook niet voor 2016 gepland.

Over 2016:
Zal lijn 1 of 5 (de Qlink naar Driebond) dit als eindhalte hebben of rijdt deze naar verwachting door? Ik vind een P+R in relatie tot de ervaring van lijn 5 en 3/4 een raar eindpunt.
Ben wel nieuwsgierig naar de oplossing van hun voorstel lijn 6 in de zomervakantie. Lijn 6 rijdt dan 3x/uur naar Station Noord ipv. aanwezigheid korte ritten.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Ik denk toch dat we met het busluw maken van de binnenstad toegaan naar een netwerk waarbij er wordt gekozen voor een aantal core-lijnen door de binnenstad, waarbij de anderen aansluiten op deze lijnen bij het Hoofdstation en UMCG Noord (dus een station centrum-noord en een station centrum-zuid krijg je dan), maar eens dat dit een lastige situatie zou worden. Het enige wat je ziet is dat met deze voorbereidingen uit HOV-2 dit er toch wel aan zit/lijkt te komen. Of ik het zo zou oplossen weet ik niet.
Maar in het geval van een Qlink-lijn van Eelde naar Vinkhuizen, krijg je een Qlink-lijn die het centrum overslaat. Dat lijkt me toch niet de bedoeling, want dat was toch juist de gedachte achter de formule? De bus zou natuurlijk na HS een rondje Zuiderdiep via het Hereplein en Emmaplein kunnen doen, maar echt ideaal lijkt mij dat ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk niet dat het OVB en de vervoerder rondjes gaan invoeren in doorgaande lijndiensten. Dit moet dan een aparte buslijn worden en ik denk dat het kostentechnisch weer niet aantrekkelijk is om een aparte ringlijn te maken voor het Zuiderdiep.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

CamilleKreemers schreef: Weet je toevallig ook hoe vaak en tussen welke tijden? Ik kan deze lijn niet vinden en hij staat ook niet voor 2016 gepland.
Twee keer per uur en alleen in de spits. Vertrek vanaf P+R Hoogkerk 's ochtend om 15 en 45 en 's middags om 00 en 30.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

CamilleKreemers schreef:Ik denk niet dat het OVB en de vervoerder rondjes gaan invoeren in doorgaande lijndiensten. Dit moet dan een aparte buslijn worden en ik denk dat het kostentechnisch weer niet aantrekkelijk is om een aparte ringlijn te maken voor het Zuiderdiep.
Precies. Maar waarom dan toch een lijn Eelde - Vinkhuizen, waardoor er geen logische route naar het centrum meer is? In de huidige situatie vind ik er nog wat voor te zeggen, maar als er straks geen bus meer door de Brugstraat rijdt, zal HS waarschijnlijk het dichtst bij het centrum zijn. Dat lijkt me niet acceptabel voor een (toekomstige) Qlink-lijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Je kunt het allemaal heel leuk brengen door het Q link te noemen, maar ben het wel met bovenstaande eens. Eelde heeft nu een verbinding met de Grote Markt, Nieuwe Ebbingestraat, Korrewegwijk en mag dat straks inleveren voor een verbinding naar Vinkhuizen 2x uur.
Oké, een versnelling door over de Paterswoldseweg te gaan, maar die tijd is een groot deel van Eelde ook kwijt aan extra lopen. En voor scholieren De Wijert is er een achteruitgang. Die kunnen helemaal om gaan reizen via Hoornsemeer.

Als reiziger had ik het liefst gewoon 2x per uur lijn 2 met huidige route aangevuld met 2x per uur doortrekking van een lijn 5 die tot P+R Haren reed in de spits over de Hoofdweg.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:Maar in het geval van een Qlink-lijn van Eelde naar Vinkhuizen, krijg je een Qlink-lijn die het centrum overslaat. Dat lijkt me toch niet de bedoeling, want dat was toch juist de gedachte achter de formule? De bus zou natuurlijk na HS een rondje Zuiderdiep via het Hereplein en Emmaplein kunnen doen, maar echt ideaal lijkt mij dat ook niet.
Niet helemaal, er staan in een later stadium ook wel Q-links gepland die het centrum overslaan. Dat zie je nu al met lijn 15 en straks met lijn 1. Lijn 1 komt straks helemaal niet op het Hoofdstation. Q-link is als ik het goed heb min of meer bedoeld om vervoersstromen efficiënt in te zetten op drukke routes. Je moet het dus eigenlijk zien als een combinatie tussen een nieuw lijnennet, ontsluiting en HOV. Dat alles wordt daarbij in één duidelijke formule gegoten.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door ov'tje »

gebruiker77 schreef:Ik vraag me af of lijn 19 zo n succes zal worden. Lijn 17 wordt niet voor niets voor een groot deel geschrapt, mede omdat de bussen naar Drachten bij P R Hoogkerk vaak al vol zitten.
De 17 zal in de toekomst wel weer vaker moeten gaan rijden als de 15 geschrapt wordt
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

TheRoy-t schreef:
CamilleKreemers schreef: Weet je toevallig ook hoe vaak en tussen welke tijden? Ik kan deze lijn niet vinden en hij staat ook niet voor 2016 gepland.
Twee keer per uur en alleen in de spits. Vertrek vanaf P+R Hoogkerk 's ochtend om 15 en 45 en 's middags om 00 en 30.
Vertrek Martini dan 25, 55 en 10, 40 ofzo? Maar serieus vanaf deze zomer al? Gek dat nooit ergens is vermeld. Is lijn 189 dan zo n succes?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten