Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door AppleMoose »

matti93 schreef:Het probleem is dat je moeilijk onderscheid kan maken tussen iemand die dagelijks een traject reist en bij de eerste controle sinds tijden juist die dag vergeten is in te checken, en iemand die nooit ingecheckt heeft omdát de pakkans laag is.
Dat valt relatief simpel te ontdekken door de reishistorie te checken.
Tristan schreef:maar ik kan mij wel voorstellen dat anderen -die een erg kort lontje hebben- dat wel doem,
Dat iemand zich dat kan voorstellen vind ik al vrij zorgwekkend. Er klinkt op deze manier een zekere toon van acceptatie doorheen (daarmee wil ik niet zeggen dát je het ook accepteert...).
Of er een causaal verband is, weet ik niet, maar sinds de invoering van de ov-chipkaart is het geweld fors toegenomen.
Bron? Bij Andere Tijden meldden ze juist dat het aantal agressiegevallen al een aantal jaar daalt.
Vanaf het moment dat er (veel) hogere boetes worden opgelegd, stijgt het agressieniveau?
Ook dat kun je niet zomaar met zekerheid stellen. Er zijn veel factoren die hierbij meespelen zoals de verhouding tussen overtreding en sanctie, hoe de communicatie verloopt, houding van de persoon die de boete oplegt, reputatie bedrijf etc.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Ardan »

Tristan schreef:Nee, hoor. Ik word wel agressief van di kl*te ov-chipkaart, maar ik zal deze agressie nooit afreageren op ov-personeel, maar ik kan mij wel voorstellen dat anderen -die een erg kort lontje hebben- dat wel doem, hoewel ik dat niet goed wil praten.

Of er een causaal verband is, weet ik niet, maar sinds de invoering van de ov-chipkaart is het geweld fors toegenomen.

Vanaf het moment dat er (veel) hogere boetes worden opgelegd, stijgt het agressieniveau?
Verzin alsjeblieft betere smoezen om de chipkaart de grond in te trappen, of heb je cijfers? Geweld is er helaas al veel langer, chipkaart of niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Suus »

KM46 schreef:
deadlock schreef:Ik heb trouwens een goed idee, laten we gewoon het treintarief weer invoeren *O*
Prima. Liever vandaag nog dan morgen :pos: .
Wat denk je ermee op te lossen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door ODRAIL »

In ieder geval een hoop agressie in de trein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Suus »

Hoezo? Of je nu wel of geen treintarief hebt, de zwartreiziger wil niet betalen, ook geen treintarief. Anders had die zwartrijder wel een kaartje gekocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door ODRAIL »

Ja maar met een treintarief betaal je wel minder boete en dus beloop je het risico op minder agressie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Of er een causaal verband is, weet ik niet, maar sinds de invoering van de ov-chipkaart is het geweld fors toegenomen.
Juist niet... De laatste jaren neemt het aantal incidenten juist af. Er is alleen meer aandacht voor de laatste tijd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Hoezo? Of je nu wel of geen treintarief hebt, de zwartreiziger wil niet betalen, ook geen treintarief. Anders had die zwartrijder wel een kaartje gekocht.
De ene zwartrijder is de andere niet. Sommigen kúnnen gewoon niet betalen maar moeten wel reizen.

Het is mij ook een aantal keer gebeurd dat ik niet kon pinnen en niet genoeg kleingeld bij me had om mijn reis te kunnen betalen, en nergens kon wisselen. Wat wil je dan, dat ik dertig kilometer naar huis ga lopen? Ik meld me bij de conducteur, en vaak wordt er gezegd 'prima, reis maar mee tot [insert volgende grote station], probeer daar maar te wisselen.' Kan ik de conducteur niet zogauw vinden aanvaard ik het risico op een boete.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Ja maar met een treintarief betaal je wel minder boete en dus beloop je het risico op minder agressie.
Ik heb geenszins de indruk dat een lage of hoge boete veel verschil maakt voor agressie eerlijk gezegd.

Het punt is: met treintarief moest het kaartje direct in de trein cash betaald worden. Deed je dat niet, dan kreeg je alsnog een boete. Met de afschaffing van de treintarief hoeft het treinpersoneel niet meer met veel cash rond te lopen en is er geen depot meer nodig, wat gewoon veiliger is.

Daarnaast is er nu gewoon een heel transparant stelsel: de reis kost prijs A, vooraf te kopen via diverse manieren (chip, automaat, internet, loket). Heb je niet betaald, dan kost het je prijs A + Boete. En dan kan altijd achteraf nog bekeken worden of er een verzachtende omstandigheid is waardoor die boete niet betaald hoeft te worden. Voor het handjevol reizigers dat een boete krijgt vanwege een vergeten abonnement o.i.d. zijn er zodoende niet meer reiskosten gemaakt dan nodig, voor de reizigers die bewust zwartrijden is er geen mogelijkheid meer om onder een boete uit te komen door naar het treintarief te vragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef:Het is mij ook een aantal keer gebeurd dat ik niet kon pinnen en niet genoeg kleingeld bij me had om mijn reis te kunnen betalen, en nergens kon wisselen. Wat wil je dan, dat ik dertig kilometer naar huis ga lopen? Ik meld me bij de conducteur, en vaak wordt er gezegd 'prima, reis maar mee tot [insert volgende grote station], probeer daar maar te wisselen.' Kan ik de conducteur niet zogauw vinden aanvaard ik het risico op een boete.
Precies.

En met het treintarief kon je gewoon een kaartje van A naar B kopen. Je betaalde dan wel iets extra's maar dat moest je dan maar voor lief nemen.

En wat voor mij persoonlijk een voordeel was dat ik bij de conducteur bij grote drukte een overgangsbewijs van klasse 2 naar 1 kon kopen in de trein. Dit gaat nu ook niet meer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Ardan »

Bee schreef:
KM46 schreef:Ja maar met een treintarief betaal je wel minder boete en dus beloop je het risico op minder agressie.
Ik heb geenszins de indruk dat een lage of hoge boete veel verschil maakt voor agressie eerlijk gezegd.

Het punt is: met treintarief moest het kaartje direct in de trein cash betaald worden. Deed je dat niet, dan kreeg je alsnog een boete. Met de afschaffing van de treintarief hoeft het treinpersoneel niet meer met veel cash rond te lopen en is er geen depot meer nodig, wat gewoon veiliger is.
Helemaal eens met die maatregel, als de conducteur geen geld op zak heeft wordt die ook niet daarom beroofd. Anderzijds had ik zelf een paar keer graag mijn reis betaald met briefgeld, maar dat kon dus niet. Maar bij de conducteurs die ik in die situaties aantrof met die reden (met ook het tonen van mijn portemonnee, 'kijk, ik heb een twintigje op zak maar de automaat slikt dat niet'), kreeg ik ook geen boete gelukkig.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer wil afschrikwekkende boetes zwartrijders

Bericht door Thom91 »

4050 ekkies als je vervelend bent op het station: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/o ... euro-boete
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten