Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door 0318 »

waldo79 schreef:De bediening van Klp is nooit meer dan 2 treinen per uur geweest en het wordt geen onaantrekkelijk station als er geen intercity stopt; in een krap half uur ben je in Utrecht.
Toen er nog stoptreinen reden, deden die er 26 minuten over. Tel daarbij vier minuten op voor de haltering op Driebergen-Zeist (inhaling IC) en twee voor Vaartsche Rijn en het zal zo'n 32 minuten worden. De helft langere reistijd dan nu. Dat valt voor mij toch onder de definitie van onaantrekkelijker.

Tel daar nog eens bij op dat je de IC's wel lekker een stop kunt laten overslaan t.o.v. nu, maar die tijd ben je weer kwijt aan extra rijtijdmarge omdat de inhaling in Driebergen over en weer vertragingsgevoelig is tussen stoptrein en IC (Driebergen wordt met PHS het nieuwe Abcoude, jarenlang heb ik daar achter stoptreintjes aan gesukkeld vanwege de tweesporigheid. En ik gok dat dat voor Wormerveer en Geldermalsen net zo gaat straks.) Kijk voor een beeldvorming van de huidige stiptheid bijvoorbeeld hier en hier, bedenk dat alles vanaf 1 minuut op de andere treinsoort wordt overgedragen, en extrapoleer dat beeld nog even als de treinen in de spits van vier naar zes keer per uur gaan. Er zal nauwelijks nog iets op tijd kunnen rijden.

Kortom: PHS heeft een (beperkte) meerwaarde, maar niet eerder dan dat Utrecht - Driebergen integraal viersporig is. Tot die tijd moet je niet meer dan kwartierdiensten willen op zo'n baanvak. En als dat toch per se moet: alle IC's laten stoppen op DB, twee per uur op KLP en alle stoptreinen zonder inhaling laten doorrijden naar VNDC. Iets homogener, IC's zijn nauwelijks trager vanwege minder vertraging en rijtijdmarge maar bedienen wel een veel groter achterland, stoptreinen zijn veel sneller en voor Veenendaal ook hoogfrequent: daar heeft de hele regio veel meer aan en sluit veel beter aan op de wetenschap dat juist het voorstadsvervoer op korte en middellange afstand een grotere potentie heeft dan langeafstandstreinen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

Wie weet komt er nog een oplossing voor dit non-probleem voor 2020. Persoonlijk zal het me roesten...
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Roeland »

Waar het om gaat, is dat er nu in Driebergen een sporen lay-out wordt aangelegd, die slechts nuttig is bij één mogelijk toekomstig bedieningsmodel, dat er misschien helemaal niet komt.
PHS op Utrecht - Ede zonder tussenstops betekent bijvoorbeeld dat de overstapfunctie van station Driebergen als oostelijke aanvoerroute voor de Uithof vervalt.
En dat het aantal treinen tussen Utrecht en Ede verdubbelt (van 4x IC naar 6x IC + 2x sprinter). Ik kan me eigenlijk geen vervoerder voorstellen die dit "even" gaat doen buiten de spits...

Dan hebben we het er nog niet over dat reizigers uit Klp en Db naar Ah liever rechtstreeks reizen dan met een overstap in Ede.
Mijn visie is: 6x/uur op Utrecht - Arnhem is prima (als ze dat zo nodig willen), maar dan wel met de alternerende stops (2x op Klp en 4x op Db) waarbij de laatste stop een goede overstap naar de Uithof biedt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door reisthijs »

Het wel of niet laten stoppen van IC's in Driebergen hangt samen met de hoeveelheid sprinters op het traject Utrecht-Maarn.
Blijven de IC's er stoppen, dan verwacht men te weinig vervoersvraag voor 6 sprinters per uur. Dan zou je dus één station blij maken terwijl de andere stations hun beloofde 10-minutendienst niet krijgen.

Aan de andere kant is het inderdaad maar de vraag of NS wel zo veel sprinters wil laten rijden (zie de ontwikkelingen rond Utrecht-Breukelen waar de frequentie weer verlaagd is). Komen die extra sprinters er niet dan is de enige oplossing om Driebergen goed te bedienen het laten stoppen van een deel van de IC's. Dat is ook na de verbouwing nog steeds mogelijk mits er op dat moment geen sprinter ingehaald hoeft te worden.
Roeland schreef:Dan hebben we het er nog niet over dat reizigers uit Klp en Db naar Ah liever rechtstreeks reizen dan met een overstap in Ede.
De sprinter kan gewoon doorrijden naar Arnhem.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

sirvinniei schreef:Over de rendabiliteit van elke 10 minuten een intercity te laten rijden heb ik sowieso mijn twijfels.
Ik niet. Die IC's zitten zelfs met de huidige frequenties bomvol, ook buiten de spits. Ik bereis het traject vaak en mag blij zijn als ik op zondagavond na 22:00 nog een zitplekje kan krijgen tussen Arnhem en Utrecht. Vanuit Eindhoven is het zo mogelijk nog erger. Waar al die reizigers vandaan komen? Geen idee. Maar ze zijn er wel en het worden er alleen maar meer. Ongetwijfeld dat een trein iedere 10 minuten ook weer extra reizigers gaat trekken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Meltrain »

waldo79 schreef:Voor De Klomp bestaat er nog deels een alternatief in Vndc en Vndw. Maar voor de dorpen noordelijk van het station is het schraal.
Veenendaal-De Klomp wordt ook gebruikt als P+R. Voor reizigers die hun auto daar neerzetten, wordt de verbinding dan wel onaantrekkelijker.
reisthijs schreef:Het wel of niet laten stoppen van IC's in Driebergen hangt samen met de hoeveelheid sprinters op het traject Utrecht-Maarn.
Blijven de IC's er stoppen, dan verwacht men te weinig vervoersvraag voor 6 sprinters per uur. Dan zou je dus één station blij maken terwijl de andere stations hun beloofde 10-minutendienst niet krijgen.
Maar 2 (of meer) IC's en 6 Sprinters per uur laten stoppen is geen optie, begrijp ik?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Daniel »

Maarja, als men alsnog met ICs gaat stoppen in Driebergen is die viersporigheid ook wel een beetje weggegooid geld natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Dat lijkt mij ook. Laat dan gewoon alle IC's stoppen op Driebergen-Zeist en stop op De Klomp 2 (bij 4 of 6 IC's) à 3 (bij 6 IC's) keer per uur. Ik vraag me af hoeveel drukker het zou worden. Qua reistijd ga je er tussen Ede en Utrecht nauwelijks op achteruit.

Maar ja, men ziet kennelijk gegronde redenen om tussen Utrecht en De Haar Aansluiting 6 IC's en 4 tot 6 Sprinters per uur te laten rijden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

Ik heb een beter idee! Laten we IC's niet nog meer vertragen door ze op iedere fucking straathoek te laten stoppen maar laten we er gewoon voor zorgen dat ze sneller worden!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Hoe? Door straalmotoren op het dak te monteren?

Lijkt me overigens wel spectaculair.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Als we het toch over dit traject hebben. Ik vind het stuk Veenendaallijn totaal niet efficiënt, in de tegenspits richting zit deze vaak bijna leeg, ik zie genoeg treinen met maar 1 iemand erin.
deadlock schreef:Ik heb een beter idee! Laten we IC's niet nog meer vertragen door ze op iedere fucking straathoek te laten stoppen maar laten we er gewoon voor zorgen dat ze sneller worden!
Goed idee! Laten we een paar steden veel langere reistijd en een extra overstap geven om 1 of 2 minuten in reistijd uit te sparen.
Ik heb geen onderschrift
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

sirvinniei schreef:Goed idee! Laten we een paar steden veel langere reistijd en een extra overstap geven om 1 of 2 minuten in reistijd uit te sparen.
Je hebt het over een gehucht en twee kleine stadjes, waarvan de vervoersvraag vooral op Utrecht gericht is en het kan dus prima met sprinters. IC-reizigers hoeven daar geen last van te hebben. Mastwijkalarm.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Hoe weet je dat Zeist en Veenendaal vooral op Utrecht zijn gericht? Heb je cijfers?

En alsnog, nee het zijn geen grote steden, maar waarom zou je lopen zeuren over 1 a 2 minuten als dat voor een grote groep reizigers 10 minuten meer reistijd en een overstap betekent. Of mogen van jou alleen intercity's stoppen in steden met meer dan 100000 inwoners? Is makkelijk praten als je in Zwolle woont
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

sirvinniei schreef:Hoe weet je dat Zeist en Veenendaal vooral op Utrecht zijn gericht? Heb je cijfers?
Laat ik antwoorden; exacte getallen over de bestemmingen van reizigers uit Zeist en Veenendaal heb ik niet. Maar bijvoorbeeld een stad als Zeist ligt met 10 km binnen de invloedssfeer van Utrecht en behoort tot de agglomeratie Utrecht. Tel erbij op dat de 4e stad van Nederland veel werkgelegenheid heeft en reizigers vaak niet verder dan de eerste vervoersknoop reizen.

Vanuit Veenendaal gezien is Utrecht de eerste wat grotere stad in westelijke richting en de plaats ligt op ongeveer 30 minuten reizen buiten Utrecht. Als je het mij vraagt een ideale reisafstand. Dit wordt echt niet minder met een sprinterstop in plaats van een IC.

Daarnaast krijgt Klp zijn directe verbinding met Maarn en Driebergen weer terug, wat in principe verbeteringen zijn ten opzichte van het omreizen nu.

Voor de rest heb ik niet veel met "calimero-reacties" :6
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Wijkhoven »

Alargule schreef:Hoe? Door straalmotoren op het dak te monteren?

Lijkt me overigens wel spectaculair.
Afbeelding
http://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rotrain :P
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Juist omdat Zeist zo dichtbij Utrecht ligt rijden er genoeg bussen en wordt Db vooral gebruikt door reizigers richting het oosten. Klp is veel minder praktisch gelegen dan de andere 2 stations maar is de enige manier om in Arnhem/Nijmegen te komen, dus word op dit moment vooral gebruikt door mensen die of naar Amsterdam of naar het oosten moeten.

Zelf zie ik het liefst gewoon 6/6 met alle ICs die stoppen op Db (liefst cross platform), alternerend stoppen tussen Klp en Db vind ik het mindere alternatief omdat je dan inderdaad directe verbindingen mist.

Echter vind ik 6/6 zonder stops het slechtste plan aangezien je 5 stations op een rij zonder intercitystops hebt.
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Daar stoppen dan toch 6 Sprinters per uur (Driebergen-Zeist, Maarn)? Dat is tenminste gelijk aan, of zelfs meer dan de huidige (spits)frequenties. Dus ik zie het probleem niet zo als de 6 IC's per uur tussen Ede-Wageningen en Utrecht niet stoppen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

Roeland schreef:Waar het om gaat, is dat er nu in Driebergen een sporen lay-out wordt aangelegd, die slechts nuttig is bij één mogelijk toekomstig bedieningsmodel, dat er misschien helemaal niet komt.
Hou je mening even voor je alstublieft en baseer je even op de feiten. De plannen zijn zoals ze zijn en dat is dat Driebergen-Zeist zijn IC verbinding gaat verliezen. Dat de plannen niet in beton gegoten zijn is andere koek.

Verder hebben we tegenwoordig een ideeënhoek dus wmb mag de rest daarheen voor een dienstregelingmodel met dito infrastructuuringrepen & kosten/baten.
Komt wel goed schatje.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Alargule schreef:Daar stoppen dan toch 6 Sprinters per uur (Driebergen-Zeist, Maarn)? Dat is tenminste gelijk aan, of zelfs meer dan de huidige (spits)frequenties. Dus ik zie het probleem niet zo als de 6 IC's per uur tussen Ede-Wageningen en Utrecht niet stoppen?
Verhoogde reistijd, meer overstappen, vollere treinen en een veel storongsgevoeligere dienstregeling.
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Verhoogde reistijd gaat hooguit voor het landelijk gelegen De Klomp gelden. Daar stoppen straks ook twee treinen per uur, die een paar extra stops gaan maken en niet doorrijden naar Amsterdam enerzijds en Nijmegen anderzijds. Als opstapper op De Klomp ben je dus de sigaar, maar naar mijn ervaring is dat nou niet het station dat het verschil gaat maken in de reizigersaantallen.

Kortom: much ado about nothing. Ben het ook wel met Thom91 eens dat deze discussie meer in een ander subforum thuishoort.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Ik heb het ook niet alleen over Klp, alleen de reizigers in Ede, Utrecht en Arnhem gaan er qua reistijd op vooruit, alle andere reizigers gaan er op achteruit. Klp en Db zijn alleen uitschieter (de sprinter rijdt trouwens maar tot ede)
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 30 apr 2015, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

sirvinniei schreef:Hoe weet je dat Zeist en Veenendaal vooral op Utrecht zijn gericht? Heb je cijfers?

En alsnog, nee het zijn geen grote steden, maar waarom zou je lopen zeuren over 1 a 2 minuten als dat voor een grote groep reizigers 10 minuten meer reistijd en een overstap betekent. Of mogen van jou alleen intercity's stoppen in steden met meer dan 100000 inwoners? Is makkelijk praten als je in Zwolle woont
Ik heb twintig jaar lang in gehuchten gewoond en als ze daar de spoorlijn hadden willen terugleggen in de jaren '90 had ik als eerste op de barricades gestaan om het tegen proberen te houden. Nutteloos gezever.

Een IC-stop kost ongeveer 3 tot 5 minuten. Twee extra stops en het duurt 6 tot 10 minuten langer voordat je in Arnhem bent vanuit Utrecht. Als ze straks 160 gaan rijden omdat er ERTMS neergelegd wordt kost het nog meer tijd.

En ja ik weet dat er in de dienstregeling nu maar 2 minuten verschil zit tussen de ICE en de IC, maar dat komt omdat de ICE niet continu 140 kan rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

@sirvinniei: Driebergen-Zeist en Maarn blijven even vaak bediend worden als nu, zo niet vaker, bij een 6/6-model. Daarnaast gaat de functie van Sprinters en IC's tussen Utrecht en Ede-Wageningen beter gescheiden worden: alle IC's slaan de tussengelegen stations over, waar alleen de Sprinters gaan stoppen. Er gaan per saldo van beide treinsoorten meer treinen rijden; de tussengelegen stations worden tenminste even vaak bediend als nu het geval is. Driebergen-Zeist en De Klomp raken alleen wat rechtstreekse verbindingen kwijt, waardoor er vaker overgestapt zal moeten gaan worden. Maar volgens mij overschat je de reizigersaantallen op deze stations een beetje. Ik denk niet dat het schrappen van IC-stops op genoemde stations tot drukkere treinen gaat leiden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:
Roeland schreef:Waar het om gaat, is dat er nu in Driebergen een sporen lay-out wordt aangelegd, die slechts nuttig is bij één mogelijk toekomstig bedieningsmodel, dat er misschien helemaal niet komt.
Hou je mening even voor je alstublieft en baseer je even op de feiten. De plannen zijn zoals ze zijn en dat is dat Driebergen-Zeist zijn IC verbinding gaat verliezen. Dat de plannen niet in beton gegoten zijn is andere koek.

Verder hebben we tegenwoordig een ideeënhoek dus wmb mag de rest daarheen voor een dienstregelingmodel met dito infrastructuuringrepen & kosten/baten.
Loop niet zo te zeiken oud wijf, dit hoort gewoon bij een topic, een discussie. Voor pure 'feiten' ga je maar lekker in je Tweede Kamer topic feitjes posten, dan gebruiken wij het forum waar het voor bedoeld is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

:oops: :lol:
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten