Alargule schreef:Echt steekhoudende argumenten voor die extra IC-stop op Driebergen-Zeist als PHS eenmaal volledig is uitgerold heb ik nog niet gehoord.
Dat De Haar - Utrecht een bomvol tweesporig baanvak wordt met 12 treinen per uur per richting, eigenlijk voller dan je ooit zou moeten willen. Dat een inhaling halverwege dat baanvak (inherent aan een niet op Driebergen stoppende IC) de boel uitermate fragiel maakt door toch al niet al te punctuele stoptreinen en IC's aan elkaar te verknopen zodat ze hun onvermijdelijke vertragingen aan elkaar gaan doorgeven. Dat daardoor niet alleen de stoptreinreizigers genaaid worden door onnodig meer reistijd, maar ook langeafstandsreizigers doordat hun theoretische 2 minuten rijtijdwinst in een realistische dienstregeling weer moeten worden opgenomen in vertragingsinloopmarge. Dat die hele problematiek een stuk minder speelt als je de boel homogener maakt (door een IC-stop op Driebergen) en de stoptreinen zo snel mogelijk uit de weg ruimt (door ze bij De Haar allemaal rechtsaf te laten slaan).
Dat Driebergen heus geen 12 stoppende treinen nodig heeft en De Klomp op zich niet IC-waardig is snap ik ook wel, maar qua netwerkopbouw gaat het anders gewoon niet werken op de huidige infrastructuur.
En als er hier nog iemand is die serieus denkt dat 2×6 treinen per uur met verknoping in Driebergen niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid vlekkeloos gaat passen, die raadplege dan even de punctualiteitsstatistieken van Driebergen in de middagspits van vandaag (
link). Let wel: het is een rustige week met wat vakantievierders en de treinen rijden 'slechts' vier keer per uur.
Alargule schreef:Die IC's zitten zelfs met de huidige frequenties bomvol, ook buiten de spits.
Dat kan, maar dat komt door de materieelinzet. Er kunnen twaalfbaksdubbeldekkers rijden tussen Utrecht en Arnhem, maar die zet NS vrijwel nooit in. Zie wederom de
statistieken van vandaag en laat je schellen van je ogen vallen door te zien dat NS midden in de spits losse IRM-viertjes inzet op de IC's en een los SGM-tweetje (!) op de drukste spitsrit naar Rhenen. (Voor een humoristische noot: NS compenseert zulks door rond het middernachtelijk uur doorgaans gekoppelde SGM's en SLT's naar Rhenen te sturen...)
En als de treinen zes keer per uur gaan rijden, wordt gewoon het huidige materieelpark herverdeeld. Capaciteit is geen argument voor frequentieverhoging. Eerder het omgekeerde, want als je met kleine eenheden hoogfrequent gaat rijden heb je een geweldige punctualiteit nodig om niet geregeld een enorm opstroopeffect te krijgen. Dat kan lukken op een metrolijn, niet op een tweesporig en heterogeen bediend Utrecht - De Haar.