Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Hebben de M1-M3's ook. Is een kleine stroomafnemer voor gebruik in de wasstraat, waar geen derde rail is.
In de nieuwe wasstraat is wel een derde rail aanwezig (tenminste zo ziet het eruit op de foto's). Alleen ontbreekt ie op de punten waar die torenhoge borstels zitten. Het ontbrekende stuk is volgens mij niet zo groot dat er een hele M4 tussen zou passen dus is er altijd wel een punt dat contact maakt.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De M1-M3 hebben een hulpstroomafnemer omdat er in de Metro Lijnwerkplaats in Diemen uit veiligheidsoverwegingen geen 3e rail aanwezig is aangelegd, maar bovenleiding. Die werkplaats staat er al veel langer dan de oude en nieuwe wasstraten. Aangezien de M5 kennelijk ook een stroomafnemer op het dak heeft zal het nog steeds het geval zijn. Hoe dit in de Hoofd Werkplaats Tram zit, waar ook metromaterieel wordt onderhouden, dat weet ik niet. Ik neem aan dat het hetzelfde is.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vanochtend is een Combino die dienst deed op lijn 13 ontspoord op CS West in de bocht vanaf de brug richting de haltes. Ik kan niet helemaal plaatsen wat er is gebeurd, maar het ziet er nogal vreemd uit omdat de voorkant van de tram op het binnenspoor staat maar de achterkant van de tram op het buitenspoor...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Personeelsuitwisselingsprogramma met de HTM is dus een succes? :mrgreen:

Geen idee hoe het spoor daar precies loopt, maar als er een stuk op het binnen en een stuk op het buitenspoor staat, dan zou er wellicht iets fout kunnen zijn gegaan met een wissel op het moment dat de tram er overheen reed?
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zeker weten doe ik het niet, maar mogelijk was daar meer ruimte in de breedte?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.
De halte is weer terug op de plek waar die vroeger lag, ri. CS. In ieder geval in de 60 en 70er jaren lag hij t.o. het Beursplein, wat ik me er van kan herinneren.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Het lijkt wel of de Zilvermeeuwen in hun laatste dagen alleen nog maar gedrieën worden ingezet. Dat sluit qua capaciteit wel meer aan bij een M5, maar met dezelfde frequenties hebben ze ook jarenlang in duo's voldaan.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Stampesvol ja :')
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Als ik tegelijkertijd nogsteeds 2x Caf op de Ringlijn zie moeten ze op 53/54 niet zo zeuren (A)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Wat betreft die halte bij de Dam: om de boel wat te versnellen, kunnen ze ook niet halte Nieuwezijds Kolk opheffen? Het ligt echt op spuugafstand van Dam en Centraal Station.

De ontsporing van vanochtend is overigens netjes weer opgeruimd: ik kwam vanmiddag rond 16:45 op het normale perron op Centraal in in een uitpuilende lijn 5.
Beul van de blindegeleidelijn
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

fred1954 schreef:
n-evo schreef:Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.
De halte is weer terug op de plek waar die vroeger lag, ri. CS. In ieder geval in de 60 en 70er jaren lag hij t.o. het Beursplein, wat ik me er van kan herinneren.
Tot 1976 waren er stadinwaarts 2 haltes, één aan de zuidzijde tegenover Peek & Cloppenburg en één op het Beursplein die ook die naam had. Staduitwaarts was er maar één halte op de huidige plek.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

JWM schreef:Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.
Erg handig als herinnering voor de stonede en dronken Britten met wie ze terug naar huis vliegen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.
Zalig die verloedering. :X
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

nee hoor de huistijl van Ziggo en Easyjet zijn toevallig allebei oranje. en hebben allebei totaal geen connectie met elkaar. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Snap ik, maar het viel mij in eerste instantie niet eens op dat er iets anders op stond dan Ziggo.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Afgelopen maandag had ik "Noord/Zuidlijntoerist" 76 (M4) op lijn 50.

Mijn oog viel op de kasten die direct achter de beide bestuurscabines zijn geplaatst, ten koste van de twee banken aan de rechterzijde van de cabinedeur.

Op Skyscrapercity heb ik een foto gepost en behalve de apparatuur die in Noord is getest blijkt de kast ook de apparatuur te bevatten voor het semi-automatisch rijden dat eind dit jaar moet worden ingevoerd.

Vanmorgen spotte ik stel 97, dat inmiddels ook is verbouwd. In het daglicht zag ik dat ze ook een kleine uiterlijke wijziging ondergaan: bovenop beide bestuurscabines bevinden zich twee nieuwe zwarte antennes. Het lijken een soort botte duivelshoorntjes. Alle M4-stellen zullen deze aanpassingen krijgen.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Jammer dat GVB er maar niet toe te bewegen valt een nieuw vloertje in die metro's neer te leggen. Hell, na bijna 20 jaar hadden ze sowieso wel een nieuw interieurtje mogen krijgen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Waarom zou dat moeten?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De CAF's kunnen echt wel een cosmetische opfrisbeurt van het interieur gebruiken. Ook het reizigersinformatiesysteem is niet meer van deze tijd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Maar is het interieur afgeragd? Functioneert het reizigersinformatiesysteem in de CAF's minder goed dan dat van - zeg - de M5's (oeps, daar noem ik zowat...)?

Waarmee ik maar wil zeggen: interieurs en reizigersinformatiesystemen zijn misschien niet meer van deze tijd; zolang ze nog functioneel zijn, zal GVB zich in tijden van bezuinigingen echt niet geroepen voelen de boel een make-over te gaan geven. Alleen als het echt nodig is zullen componenten vervangen worden.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Als alles uitsluitend 'functioneel' is, kun je als vervoerder net zo goed dingen laten verslijten totdat het materieel naar de schroothoop gaat.
Tot zomer vorig jaar zat en stond ik twee jaar lang regelmatig in een CAF, en ik ben het er mee eens dat er inderdaad op z'n minst een nieuw vloertje in kan.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik wil ook niet zeggen dat ik het een goede ontwikkeling vind; alleen dat je er niet teveel van moet verwachten. Er wordt bezuinigd op OV; tegelijkertijd moet er geld vrijgemaakt worden voor een aantal grote investeringen in infrastructuur en materieel. Dan komen wat verouderde metrostellen op het tweede plan.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

En hoelang willen ze de CAFjes nog houden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten