Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Ja maar bij de Lijn wordt het OV voor half België geregeld. Schaalvoordeel dus, Als elke provincie in Nederland weer haar
eigen busvervoer gaat regelen heb je 12 eilandjes.

Overigens vraag ik me af hoeveel efficiency er nog te behalen valt in België. Ik vermoed nog aardig wat. Jammer dat dat daar niet aanbesteed wordt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Het vervoer in België wordt geregeld door entiteitszetels, dus daar zijn ook eilandjes van vergelijkbare grootte. En er wordt ook daar aanbesteed, alleen anders dan hier.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

BR628 schreef:Maar het OV weer volledig onder de overheid plaatsen is sowieso geen goed idee. Zij hebben de kennis, kunde en middelen niet om een efficiente dienstregeling en werkpakket te realiseren waardoor je dan nooit het OV krijgt wat er nu is. De tijd dat het busvervoer met de hand gepland werd is allang verleden tijd. Hastus zorgt nu voor supereffiency. Losse overheid eilandjes die elk hun eigen OV gaan aansturen kunnen nooit de kosten van Hastus ophoesten voor zo'n klein gebied. Dat is hét grote voordeel van enkele grote OV spelers op de markt zoals dat nu het geval is.
Praktisch is het al zo dat er 12 eilanden zijn in het OV. Elke provincie trekt zijn eigen plan met OV en let niet op de reizigersstromen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Je snapt de invloed van Hastus niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Je voert de hele dienstregeling in en binnen 5 minuten heb je complete diensten, omlopen en opmerkingen om verbeteringen te maken in de dienstregeling zodat je nog efficiënter kan werken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Eigenlijk veertien, omdat de G3 het OV zelf doet, Amsterdam alleen en Den Haag en Rotterdam samen.

In de G3 zijn (alhoewel ik van de HTM niet weet hoe ver de integratie met Qbuzz gaat) ook nog steeds relatief kleine vervoersbedrijven actief die toch ook in staat zijn om fatsoenlijke dienstregelingen neer te zetten. Het kan dus blijkbaar wel? Natuurlijk zullen er met de schaal van Arriva wel voordelen te behalen zijn, maar een klein bedrijf heeft misschien weer minder overheadkosten door een kleinere organisatie. Ik zou dus niet met droge ogen durven beweren dat groter is ook beter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Het voordeel van een grotere concessie is misschien de efficiëntie en de lagere overhead per DRU.
Het voordeel van een kleinere concessie is dat je als bedrijf beter focussen kan op de regio.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Wat ik bedoel te zeggen is dat een provincie geen geld heeft om een Hastus licentie aan te schaffen én te onderhouden puur en alleen voor het ov in eigen provincie. Zonder Hastus kan je het met de efficiency wel schudden en heb je dus veel meer bussen en personeel nodig en kan je dus voor hetzelfde bedrag nooit het OV laten rijden zoals dat nu gebeurt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

De problematiek met software zoals Hastus herken ik wel van andere sectoren. DMS-systemen bij overheden of grote bibliotheeksystemen bij onderwijsinstellingen kosten ook al snel tonnen per jaar, dat is met heel veel specifieke software het geval. Echter, als ik kijk naar het verschil Arriva versus bijvoorbeeld GVB, beide bedrijven die behoorlijk gecompliceerde dienstregelingen hebben in hun vervoersgebied (waarvan ik overigens niet weet waarmee GVB ze maakt) kan zo'n licentie dus blijkbaar ook voor een in verhouding kleine vervoerder uit.

Waarom zou zoiets dan niet uitkunnen voor een overheid? Dan wordt een OV-bedrijf misschien niet meer dan een personeelsleverancier, een ontwikkeling die in sommige landen (VK, Zweden, ook steeds vaker Duitsland) al speelt bij het aanbestede spoorvervoer. Daar levert de overheid materieel en een dienstregeling en de winnende vervoerder doet de rest. Zoiets zou misschien ook wel met het busvervoer kunnen. Dat zou ook de instap kunnen vereenvoudigen voor nieuwe bedrijven omdat de investering minder diep is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

GVB gebruikt Quintiq, planning-software van Neerlands makelij
Kan tenminste rijtijden aan in seconden ipv die 0seconden rijtijden die je bij ARR, VTN, CXX etc ziet.
Verder gebruikt iedereen HASTUS behalve HTMrail en SYNTUS maar miss zijn die overgestapt (twijfel vooral aan HTMrail). Deze twee gebruikte iig de applicatie MobilePlan van INIT, ook de leverancier van hun boord computers.
Hastus licentie is zviw qua kosten sterk afhankelijk van je omzet, op wat bedragen die je op internet kan vinden denk ik niet dat een EBS meer betaalt dan een ton per jaar. Prijs is ook afhankelijk welke modules je afneemt
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

zviw =?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

Zo ver ik weet, verbastering van vziw: voor zover ik weet
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

BR628 schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat een provincie geen geld heeft om een Hastus licentie aan te schaffen én te onderhouden puur en alleen voor het ov in eigen provincie. Zonder Hastus kan je het met de efficiency wel schudden en heb je dus veel meer bussen en personeel nodig en kan je dus voor hetzelfde bedrag nooit het OV laten rijden zoals dat nu gebeurt.
En nu zit de prijs van Hastus verwerkt in de kostprijs van de vervoerder. Ik denk niet dat de provincie de vervoerder moet zijn van het OV. Hierbij krijg je namelijk belangenbestrengeling, want iedereen moet het ermee eens zijn (en daar zijn politici vaak niet zo goed in). Daarnaast is hetgeen wat de gemeente/provincie wil niet altijd beter voor het OV.

Voorbeeld: In Groningen willen ze de bus van de drukst gewilde haltes in de stad weghalen, vanwege een fontein en de Primark. Dit is vanuit de gemeente geweldig gevonden, terwijl dit enorme gevolgen kan gaan hebben voor het OV. Ik zie juist de Primark als een kans voor het OV, om dit als alternatief te zetten voor de auto.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

Planningssoftware zou je toch ook als provincies samen kunnen aanschaffen? Ja, dat betekent dat je misschien als Friese ambtenaar een paar keer naar Groningen moet reizen, maar dat is toch niet zo erg?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

BR628 schreef:Je snapt de invloed van Hastus niet.
Ik snap de invloed van Hastus prima en ik heb er zelfs mee gewerkt. Kusjes xoxoxo.

Ik weet dat de software duur is, maar zoals eerder is aangegeven kunnen de provincies daarin samen delen. Niet waarschuwen voor beren op de weg die er niet zijn.
🍉
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Hainje schreef:
BR628 schreef:Je snapt de invloed van Hastus niet.
Ik snap de invloed van Hastus prima en ik heb er zelfs mee gewerkt. Kusjes xoxoxo.
Ik had het dan ook niet tegen jou maar tegen Camille. Anders had ik jouw bericht wel gequote ;-)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ben chemicus, geen vervoerkundige. Ik neem dus aan dat het efficienter kan door hastus of soortgelijk programma
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Statler Rail »

CamilleKreemers schreef:Stadler is kennelijk een jurist, Nu is ie weer stil. Stadler, ben je bij machte JOUW mening te geven over de vraag van Meltrain?
Sorry, juristen moeten ook wel eens werken en kunnen dus niet altijd alle forums in de gaten houden. :wink:

De vraag van Meltrain was of die informatie die NS van Veolia had gestolen dan niet sowieso gedeeld had moeten worden. Het antwoord is waarschijnlijk deels "ja", maar ik heb niet precies die informatie bestudeerd.

Alleen in de discussie over de Qbuzz-fraude is dat wat minder relevant, omdat het probleem niet zozeer die informatie is, maar dat Qbuzz via een schijnconstructie een medewerker van de concurrent in haar eigen aanbestedingsteam had. En dat die persoon onder een valse naam bij Qbuzz in het personeelsbestand stond en dat de werkzaamheden die hij deed werden geboekt onder een ICT-project. De gelekte informatie zelf is allemaal niet zo spannend, waar iedereen zo verbijsterd door is, is dat er vrij ernstig gefraudeerd is.
CamilleKreemers schreef:Daarnaast: Wat moeten concessiehouders altijd delen voor een aanbesteding? In hoeverre zou die gelekte informatie van Veolia invloed hebben gehad op een beter bod?
Alle relevante informatie moet gedeeld worden. Maar ik denk dat veel gelekte informatie later alsnog door Veolia gedeeld is, maar dat Qbuzz daar eerder over kon beschikken. Ik verwacht niet dat de gelekte informatie de reden is waarom Abellio veel beter scoorde.

En dan komen we direct bij dat andere punt: het ACM-onderzoek naar machtsmisbruik door NS. Waarom kon Abellio een veel beter bod doen dan Arriva? Betaalt NS minder voor stroom? Nee. Betaalt NS minder loon? Ook niet.

Hoe kan het nou dat Abellio een zoveel beter bod kan doen dan Arriva? Waardoor is dat? Boekt NS een deel van de kosten die zij in Limburg maakt onder de Hoofdrailnet-concessie, waarop zij een monopolie heeft? Boekt NS extra winst in op de exploitatie van de stations wanneer het aantal treinreizigers stijgt en kan zij daardoor lager inschrijven op de exploitatie? Kan NS goedkoper geld lenen en goedkoper treinen aanschaffen omdat zij een monopolie op het hoofdrailnet heeft? Dat soort vragen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

CamilleKreemers schreef: Ik denk niet dat de provincie de vervoerder moet zijn van het OV. Hierbij krijg je namelijk belangenbestrengeling, want iedereen moet het ermee eens zijn (en daar zijn politici vaak niet zo goed in).
Belangenverstrengeling is wat anders dan "iedereen moet het er mee eens zijn". Daarnaast hoeft niet iedereen het er mee eens te zijn, er moet enkel een meerderheid gevonden worden om plannen door te laten. De helft +1 is dan al voldoende (uitzonderingen zoals het wijzigen van de grondwet daargelaten, daar moet weer tweederde van de kamer instemmen en na 4 jaar nog eens geloof ik)
Daarnaast is hetgeen wat de gemeente/provincie wil niet altijd beter voor het OV.
En wat de vervoerder wil is niet altijd beter voor de reizigers (en dus ook niet voor het OV), dus wat is je punt?
Voorbeeld: In Groningen willen ze de bus van de drukst gewilde haltes in de stad weghalen, vanwege een fontein en de Primark. Dit is vanuit de gemeente geweldig gevonden, terwijl dit enorme gevolgen kan gaan hebben voor het OV. Ik zie juist de Primark als een kans voor het OV, om dit als alternatief te zetten voor de auto.
Ook in de huidige constructies kan zoiets voorkomen. De overheid (in dit geval de gemeente) gaat over de inrichting van de openbare ruimte. Als men beslist dat een halte op een bepaalde plek niet (meer) gewenst is om wat voor reden dan ook, kunnen ze bepalen dat die halte weg moet.
Andersom, een vervoerder kan nu ook een halte laten vervallen/verplaatsen, ook al maken er nog mensen gebruik van.

En over dat Hastus, het zou mij zeer verbazen als dat het enige systeem is die het OV efficiënt kan plannen, daarnaast kun je die kosten met provincies delen en anders wordt het tijd dat er wat aan de licentiekosten wordt gedaan (concurrentie? (A) ).
Het kan niet zo zijn dat enkel een planningssysteem er voor zorgt dat het OV niet door de overheid geregeld kan worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Ronaldussen schreef:Andersom, een vervoerder kan nu ook een halte laten vervallen/verplaatsen, ook al maken er nog mensen gebruik van.
Aangezien de vervoerder in de meeste concessies opbrengstverantwoordelijk is zal dat niet zo snel gebeuren. Zeker haltes waar gewoon mensen instappen. Dat is namelijk een bron van je eigen inkomsten die je dan wegsnijdt, niet handig.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

Als dat net ff wat efficiënter is voor een bepaalde buslijn zullen ze het niet nalaten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Statler Rail schreef:
CamilleKreemers schreef:Daarnaast: Wat moeten concessiehouders altijd delen voor een aanbesteding? In hoeverre zou die gelekte informatie van Veolia invloed hebben gehad op een beter bod?
Alle relevante informatie moet gedeeld worden. Maar ik denk dat veel gelekte informatie later alsnog door Veolia gedeeld is, maar dat Qbuzz daar eerder over kon beschikken. Ik verwacht niet dat de gelekte informatie de reden is waarom Abellio veel beter scoorde.
Via Tenderned is vaak al veel informatie voor iedereen, dus ook voor vervoerders, toegankelijk. Is het bekend welke informatie er precies is doorgegeven/ gelekt?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

Dan kijk je toch even op tenderned?
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Deze aanbesteding is niet via tenderned gegaan. Ik kan deze aanbesteding ten minste daar niet vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten