Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door waldo79 »

Rheinspoorweg
Zeg, we zijn hier niet in Duitsland :x
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door SLToilet »

SuperGhost schreef: Maar ze hebben destijds bij de aanleg gewoon een blunder gemaakt door de Hanzelijn niet op het Kamperlijntje aan te sluiten (met een station ter hoogte van de Kamperstraatweg, wat wel bij bebouwing ligt). Daardoor zit je nu met dubbele onderhoudskosten en exploitatiekosten.
Dat bij de Kamperstraatweg zou op zich geen slecht idee zijn geweest, maar waarschijnlijk waren er dan weer wat extra nimby'ers om de hoek wezen kijken bij zowel Kampen als bij Zwolle bij Stadshagen, klagende dat er intercity's en goederentreinen langs zouden komen (wat nergens voor nodig is, er zijn wel meer vinexwijken langs belangrijke IC/goederencorridors).

De aansluiting bij Zwolle was dan nog wel een kleine opgave geweest, er waren minder treinen richting Zwolle (2 in plaats van 4 :wink:) en een brug extra, maar het zou wel een hoop capaciteit gescheeld hebben over de IJsselbrug en we waren af geweest van een geïsoleerd diesellijntje *O* .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

De NIMBY's in Stadshagen en Westenholte waren inderdaad vocaler dan die in Hattemerbroek.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Klaasje »

SuperGhost schreef: Maar ze hebben destijds bij de aanleg gewoon een blunder gemaakt door de Hanzelijn niet op het Kamperlijntje aan te sluiten (met een station ter hoogte van de Kamperstraatweg, wat wel bij bebouwing ligt). Daardoor zit je nu met dubbele onderhoudskosten en exploitatiekosten.
Nou, nee. Want je kan nergens fatsoenlijk aansluiten bij station Zwolle zonder gelijkvloers te moeten kruisen omdat er simpelweg te weinig ruimte is. De huidige oplossing is ontstaan met het uitgangspunt dat het kamperlijntje zou gaan sluiten. Dat ligt erg gevoelig mede door de betere dekking van het huidige station maar sluiting hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er niet iets van goed OV over die verbinding terugkomt. Denk aan een snelbus of iets in die geest.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Daniel »

Maar in hoeverre is dat nou significant verschillend met de huidige situatie. Bij Hattemerbroek kan je dan weliswaar ongelijkvloers kruisen, maar een paar meter verderop moet je invoegen op het spoor van de lijn uit Amersfoort.
Normaal zou er dan nog het argument van ongelijkvloers kruisen met tegentreinen zijn, maar door de knoop in Zwolle kom je die juist niet tegen. Immers zijn de treinen tegelijk op station Zwolle, niet tegelijk op het punt waar gekruist moet worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

De 4600 zit geloof ik redelijk in de weg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Maar in hoeverre is dat nou significant verschillend met de huidige situatie. Bij Hattemerbroek kan je dan weliswaar ongelijkvloers kruisen, maar een paar meter verderop moet je invoegen op het spoor van de lijn uit Amersfoort.
Normaal zou er dan nog het argument van ongelijkvloers kruisen met tegentreinen zijn, maar door de knoop in Zwolle kom je die juist niet tegen. Immers zijn de treinen tegelijk op station Zwolle, niet tegelijk op het punt waar gekruist moet worden.
Nouja.. De huidig dienstregeling zou in ieder geval al niet kunnen want de overkruistijd op het station aan de westkant is langer dan - 30 seconden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Hehehe ja zo werkt het :')

Kom op zeg je kan toch zelf wel bedenken dat dat niet te vergelijken is.
Het is zelfs exact vergelijkbaar. Het enige is dat de spoorlijn Kampen-Zwolle de historische verbinding is en de doorgaande spoorlijn via Kampen-Zuid nieuw. De Veenendaallijn is in 1981 geopend als een voorstedelijke treinverbinding vergelijkbaar met de Zoetermeerlijn of de Hofpleinlijn (en ietsje doorgetrokken de Gelderse Vallei in naar Rhenen).

Het kaartje dat Zugführer hier post lijkt me eigenlijk wel een relevante. Volgens mij is het handig om van Kampen-Zuid een partiëel intercitystation te maken, zoals de plannen nu zelfs liggen. In dat geval wordt de bedieningscirkel namelijk 5 kilometer en valt vrijwel de hele bebouwde kom van Kampen ineens wel binnen het verzorgingsgebied van het station. Door een herstructurering van het streekvervoer, en dus de uitbreiding van het aantal treindiensten kan je station Kampen Centrum redelijk pijnloos opheffen volgens mij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:De Veenendaallijn is in 1981 geopend als een voorstedelijke treinverbinding vergelijkbaar met de Zoetermeerlijn of de Hofpleinlijn (en ietsje doorgetrokken de Gelderse Vallei in naar Rhenen).
Niet geopend, maar heropend. Die lijn maakte oorspronkelijk deel uit van de spoorlijn Amersfoort - Kesteren namelijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door starx »

Gezien de hele Limburg-Abelliogate snap ik nu trouwens wel waarom NS niet via Abellio heeft ingeschreven op deze concessie.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door gkw1969 »

Gezien het betoog van Deadlock op dit forum zou ik haast denken dat hij vriendjes is met de beleidsambtenaar van de provincie Overijssel (die vind dat iedereen wel 5 kilometer kan fietsen naar de dichtsbijzijnde bushalte, ongeacht of deze persoon een fiets heeft of überhaupt wel kan fietsen).

Of Deadlock is lid van de vereniging van mensen die dicht bij Kampen Zuid wonen.... deze heeft als motto: "als wij naar Kampen Zuid kunnen fietsen, kunnen anderen dat ook wel".

Het kaartje van Zugfuhrer laat precies zien wat het bedieningsgebied is van stations (dit soort kaartjes wordt in het OV al jaren gebruikt om vervoersplannen te maken) en laat dus duidelijk zien wat ik al eerder zei: Kampen Zuid is gepland in 2003, met de groei van toen in het achterhoofd. Alleen is het plan ingehaald door de werkelijkheid en de kredietcrisis. Met als gevolg dat die grote geplande woonwijk in Zuid er niet meer komt.

Het enige wat ik aan wil raden bij de gemeente Kampen is om een publiekstrekker bij station Kampen Zuid te plaatsen, zoals een schaatsbaan, pretpark, dierentuin of een evenementenhal van het formaat RAI.
When you're tired of London, you're tired of life
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Abracadabram »

gkw1969 schreef: (die vind dat iedereen wel 5 kilometer kan fietsen naar de dichtsbijzijnde bushalte, ongeacht of deze persoon een fiets heeft of überhaupt wel kan fietsen).
Kom op zeg, dit is Nederland. Er zijn meer fietsen dan inwoners in NL, iedereen kan fietsen. Zeker op het "platteland". Ik kom uit Meppel en daar fietst gewoon iedereen en piept bijna niemand over 5 km fietsen. Die paar oudere die dat niet kunnen hebben mogelijkheden met auto's of taxi's.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Thom91 »

starx schreef:Gezien de hele Limburg-Abelliogate snap ik nu trouwens wel waarom NS niet via Abellio heeft ingeschreven op deze concessie.
Vertel ik ben benieuwd
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

gkw1969 schreef:Gezien het betoog van Deadlock op dit forum zou ik haast denken dat hij vriendjes is met de beleidsambtenaar van de provincie Overijssel (die vind dat iedereen wel 5 kilometer kan fietsen naar de dichtsbijzijnde bushalte, ongeacht of deze persoon een fiets heeft of überhaupt wel kan fietsen).

Of Deadlock is lid van de vereniging van mensen die dicht bij Kampen Zuid wonen.... deze heeft als motto: "als wij naar Kampen Zuid kunnen fietsen, kunnen anderen dat ook wel".

Het kaartje van Zugfuhrer laat precies zien wat het bedieningsgebied is van stations (dit soort kaartjes wordt in het OV al jaren gebruikt om vervoersplannen te maken) en laat dus duidelijk zien wat ik al eerder zei: Kampen Zuid is gepland in 2003, met de groei van toen in het achterhoofd. Alleen is het plan ingehaald door de werkelijkheid en de kredietcrisis. Met als gevolg dat die grote geplande woonwijk in Zuid er niet meer komt.

Het enige wat ik aan wil raden bij de gemeente Kampen is om een publiekstrekker bij station Kampen Zuid te plaatsen, zoals een schaatsbaan, pretpark, dierentuin of een evenementenhal van het formaat RAI.
Wie is deze Deadlock precies?

Trouwens, die wijk was altijd al veel te ambitieus, dat heeft niets met de kredietcrisis te maken. Sinds de "universiteit" uit Kampen is verdwenen wil er niemand meer wonen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Ik denk dat een goedkopere exploitatievorm van de Kamperlijn in de toekomst noodzakelijk is, maar sluiting ben ik echt op tegen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door gkw1969 »

Abracadabram schreef:
gkw1969 schreef: (die vind dat iedereen wel 5 kilometer kan fietsen naar de dichtsbijzijnde bushalte, ongeacht of deze persoon een fiets heeft of überhaupt wel kan fietsen).
Kom op zeg, dit is Nederland. Er zijn meer fietsen dan inwoners in NL, iedereen kan fietsen. Zeker op het "platteland". Ik kom uit Meppel en daar fietst gewoon iedereen en piept bijna niemand over 5 km fietsen. Die paar oudere die dat niet kunnen hebben mogelijkheden met auto's of taxi's.
<off topic>
TSja, je zegt het al: platteland/Meppel. Iedereen in Meppel woont op fietsafstand van het station of de plek waar hij/zij moet zien.

Een mooi voorbeeldje is verleden jaar bij de commissie van de provinciale staten eens aangehaald:
Tussen Dalfsen en Ommen zit een zorgboerderij, hier gaan verstandelijk gehandicapten uit Raalte naar toe. Eerder had de zorgboerderij subsidie om zelf een busje te laten rijden voor deze mensen, die subsidie werd stopgezet en deze mensen moesten met de Regiotaxi. De provincie kort op de uitgaven voor de regiotaxi waardoor ze nog wel kunnen reizen maar niet zo ver meer dat ze in Ommen kunnen komen, dus moeten ze met de bus (lijn 162-167). Nu wil de provincie ook lijn 167 opheffen omdat deze parallel loopt aan de spoorlijn. Kort gezegd: deze verstandelijk gehandicapten kunnen niet meer naar hun dagbesteding als je gaat generaliseren dat "iedereen" een fiets heeft en kan fietsen. Verstandelijk gehandicapten kunnen niet zonder begeleiding deelnemen aan het verkeer en al helemaal geen 20 kilometer fietsen.
Openbaar Vervoer is een recht, een voorziening, geen 'melkkoe'.
<on topic>
When you're tired of London, you're tired of life
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Het inwonerverschil tussen Meppel en Kampen bedraagt slechts een paar duizend man. Iedereen in IJsselmuiden woont gewoon op fietsafstand van Kampen Zuid en helemaal nu die e-bike zo hard in opkomst is.

En naar verhaal over die verstandelijk gehandicapten, maar voor 10/20 man een dergelijke faciliteit in stand houden is simpelweg niet te doen. Het lijkt me veel prudenter om een andere oplossing/dagbesteding te zoeken.
Laatst gewijzigd door deadlock op ma 04 mei 2015, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Jef400 »

Daar ga je dus WEER te kort door de bocht heen. Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen kan fietsen, en dat de voorzieningen voor de genen die dat niet kunnen niet 100% dekkend zijn. Die sluit je hiermee buiten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Ik wist niet dat genen eigenschappen als fietsen konden overbrengen en dat je genen kon uitsluiten.

Maar euh, het is niet kort door de bocht en al helemaal niet als je een stadslijntje introduceert of de bussen via IJsselmuiden naar Kampen Zuid laat navigeren. Is al eerder gezegd. Dat moet op een dusdanige manier te doen zijn dat er een mooie ligging/stadsdienst ontstaat. Niet denken in problemen maar in oplossingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door regenmaker »

deadlock schreef:En naar verhaal over die verstandelijk gehandicapten, maar voor 10/20 man een dergelijke faciliteit in stand houden is simpelweg niet te doen. Het lijkt me veel prudenter om een andere oplossing/dagbesteding te zoeken.
Tuurlijk wel gewoon snijden in onbelangrijke zaken, zoals burgemeesters, wethouders en andere politici dan komt er opeens geld vrij voor OV. :lol:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Volgens mij ligt het station van Meppel wel centraal in de kern en Kampen Zuid niet, die ligt helemaal aan de rand. Dat maakt wel een essentieel verschil.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Suus »

Ik zou van Overijssel gewoon twee gemeentes maken, voor elk van deze gemeente een alleenheersende Vintator aanwijzen en de provincie opheffen. Moet je eens zien hoeveel geld er is voor OV opeens. En sowieso beter OV ook, want het provinciebestuur in Overijssel is niet in staat om zinnig OV uit te werken omdat het alleen maar oog heeft voor de problemen die boeren in Denekamp hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Abracadabram »

Berk-24 schreef:Volgens mij ligt het station van Meppel wel centraal in de kern en Kampen Zuid niet, die ligt helemaal aan de rand. Dat maakt wel een essentieel verschil.
Dan vul je in plaats van Meppel een andere plaats in. Beilen bijvoorbeeld, daar ligt het station aan de rand van de stad. Punt blijft dat ze in de drie noordelijke provincies allemaal een stuk kunnen fietsen om bij het station te komen, maar in Kampen wonen ineens allemaal zielige mensen die dat niet kunnen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door regenmaker »

Zwolle - Kampen gewoon sluiten en de zooi naar Kampen Zuid verplaatsen. Dan hoeft de provincie niet in buslijnen te gaan snijden. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door deadlock »

Wow maar huh, je kan één euro toch tien keer uitgeven, regenmaker!?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OV-Hobbyist en 17 gasten