Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Jorn »

Hendrik schreef:Betere vering, dus je voelt veel minder van oneffenheden in de weg.
Het comfort wordt trouwens ook in belangrijke mate bepaald door het soort stoelen, aanwezigheid van dubbelglas, e.d.
Toegankelijkheid, is dat relevant?
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hendrik »

Ja, daarom had ik het eerder al over kinderwagens e.d. :wink: Overigens: de overheid hecht er m.i. een beetje te veel waarde aan. ELKE bus op ELKE lijn moet een rolstoelplaats hebben, terwijl ik die nog nooit gebruikt heb zien worden door een rolstoel... (Even los van de specifieke concessie trouwens, want het onderwerp dat je aansnijdt past m.i. beter in een los topic.)
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Jorn »

Hendrik schreef:Ja, daarom had ik het eerder al over kinderwagens e.d. :wink: Overigens: de overheid hecht er m.i. een beetje te veel waarde aan. ELKE bus op ELKE lijn moet een rolstoelplaats hebben, terwijl ik die nog nooit gebruikt heb zien worden door een rolstoel... (Even los van de specifieke concessie trouwens, want het onderwerp dat je aansnijdt past m.i. beter in een los topic.)
Okee, maar wanneer gaat de hoge vloer boven toegankelijkheid en andersom? Want je levert blijkbaar als Volvo 8900 wat comfort in tov een Integro, maar je bent wel een stuk toegankelijker..
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Hendrik schreef:Ja, daarom had ik het eerder al over kinderwagens e.d. :wink: Overigens: de overheid hecht er m.i. een beetje te veel waarde aan. ELKE bus op ELKE lijn moet een rolstoelplaats hebben, terwijl ik die nog nooit gebruikt heb zien worden door een rolstoel... (Even los van de specifieke concessie trouwens, want het onderwerp dat je aansnijdt past m.i. beter in een los topic.)
Het EUROPESE HOF heeft verplicht gesteld dat er een rolstoeler mee moet kunnen met de bus.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hendrik »

Met elke bus, waar dan ook? Tuurlijk niet! Of heb je een vindplaats van het arrest waarin dat is overwogen?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Dat kwam als conclusie van de rechtszaak die een rolstoeler had uitgevoerd tegen Veolia Limburg. Hierbij was kort samengevat dat elke OV-bus minimaal 1 rolstoelplek moet hebben, ongeacht het type bus.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Globetrotter »

CamilleKreemers schreef:Rnet mag alleen als je 6x/uur in de spits rijdt en in de daluren 4x/uur. Rustige uren in de avond mag minimaal 2x/uur. Ik zie alleen de Qliner 387 Gorinchem - Utrecht hiervoor snel in aanmerking komen qua frequenties. QLiner 388 rijdt daluren 1x/uur en spits 2x/uur en moet dus flink worden uitgebreid om R-net te worden.

Ik stel dan voor om in de daluren 1x/uur naar 2x/uur te gaan en in de spitsuren van 2x/uur naar 4x/uur. Dit lijkt me dan een goede stap 1 voor de intensivering van Qliner 388.
In de ochtendspits wordt er op een moment drie keer per uur gereden op 388. Wat ik uit observatie constateer is dat er op lijn 388 (eigenlijk op alle lijnen vanuit Brabant/ Dordrecht, enzovoort) in de ochtendspits een grote stroom richting Utrecht is en in de avondspits richting Brabant/ Dordrecht, etcetera. Is een hogere frequentie niet mogelijk als er tussen Dordrecht en Utrecht in de ochtendspits vier keer per uur wordt gereden en deze bus MAT terugrijdt naar Dordrecht (voor eventueel nog een rit)? Wat zou de rijtijdbesparing zijn van een MAT- rit Utrecht- Dordrecht tov een dienstregelingrittijd Utrecht- Dordrecht? Zou R- Net met deze tijdsbesparing met het huidige aantal bussen op lijn 388 doorgevoerd kunnen worden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Een MAT-rit scheelt niet veel met een dienstrit op 388. Sowieso is via de N214 al net zo snel als via A27 en A15 en je kunt niet echt een stuk afsnijden omdat je slechts op een zeer beperkt aantal plekken de Lek kunt oversteken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Een MAT-rit scheelt niet veel met een dienstrit op 388. Sowieso is via de N214 al net zo snel als via A27 en A15 en je kunt niet echt een stuk afsnijden omdat je slechts op een zeer beperkt aantal plekken de Lek kunt oversteken.
Routeplanner via Gouda en Rotterdam is 46 minuten.
https://www.google.nl/maps/dir/Stations ... 846164!5i1

In de dienstregeling is de maximale rijtijd Dordrecht- Utrecht in de ochtendspits 1uur en 20 minuten. Het scheelt dus best wel een stuk. Of er hierdoor met het huidige aantal bussen een hogere frequentie gereden kan worden, weet ik niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Wie weet hoeveel Qliners Arriva heeft voor deze dienstregeling?
Ik gok nu namelijk het aantal bussen die minimaal aanwezig is voor de dienstregeling zoals deze gehanteerd wordt.

Qliner 387 Gorinchem - Utrecht heeft een kwartiersdienst. Als deze efficiënt is ingedeeld en je een goede aansluiting in Gorinchem hanteert is er een slag van ongeveer 80 minuten aanwezig. Dit levert op dat bij de huidige kwartiersdienst doordeweeks er minimaal 6 bussen in Gorinchem voor de Qliner nodig.

Qliner 388 Dordrecht - Utrecht heeft een omlooplengte van 2 uur 20 minuten. Dit houdt in dat in de middagspits bij een duur van 2,5 uur er 5 bussen nodig zijn. Hierbij is ook een extra ochtendspitsrit aanwezig, dus een bus extra. Ik verwacht dus dat deze lijn in totaal 6 bussen heeft.

In totaal zijn er dan opgeteld 12 bussen die als Qliner moeten zijn uitgevoerd. Ik zie op de wiki dit staan: 7781 - 7792. Dit houdt dan in dat er daadwerkelijk 12 Qliners aldus de wiki in deze concessie aanwezig zijn. Er zullen voor een hogere frequentie toch meer bussen moeten komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij zijn er ook nog een paar Volvo's die oorspronkelijk voor ZHN waren actief in DAV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Vier stuks ja, dat staat ook keurig op die wikipagina.

Die snelle route terug maakt trouwens niet zo gek veel uit als je in de spitsrichting vaker zou willen gaan rijden en die ritten dan leeg terug laat rijden: je bent dan net een halfuur sneller terug in Dordrecht met die bus maar dan heb je helemaal nergens een buffertijd tussen de ritten meer. Iets wat me bij de afstanden die lijn 388 aflegt toch wel wenselijk lijkt. En sowieso is de spits eigenlijk altijd al voorbij tegen de tijd dat de eerste verdichtingsrit weer terug is want dat duurt dan nog altijd 2 uur.
Dat maakt het makkelijk rekenen: uitgaand van een spits tussen 7 en 9 uur heb je voor een kwartiersdienst dus vier bussen extra nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

oh ja, die had ik nog niet gezien.

Dan zou in theorie een kwartiersdienst op Qliner 388 moeten kunnen. Je hebt alleen per stalling een reservebus nodig denk ik voor een betrouwbare dienst.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door waldo79 »

Ezra schreef:46 minuten via Gouda en Rotterdam over Utrecht-Dordrecht
Daniel schreef: Die snelle route terug maakt trouwens niet zo gek veel uit als je in de spitsrichting vaker zou willen gaan rijden en die ritten dan leeg terug laat rijden.
Knappe jongen die met een bus via Gouda en Rotterdam in 46 minuten naar Dordrecht kan rijden vanuit Utrecht :idea: Dat lukt met een auto al niet, laat staan met een bus.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Weet iemand vanuit welke stalling Arriva de diensten uitvoert? Alblasserdam, Dordrecht en Schelluinen denk ik, maar zijn er eventueel meer stallingen voor deze concessie?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

nee dat zijn de enige 3. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Alleen de 7701 en 7702 rijden nog in DAV, de 7703 en 7704 rijden in HWGO op de 396.

Als ik thuis ben, zal ik eens kijken hoeveel omlopen aan Qliners er zijn overigens, maar volgens mij zijn dat er 'gewoon' 14. Wij op Dordt hebben in ieder geval geen reserves aan Qliners.

De 387 wordt overigens vanuit Schelluinen gereden en de 388 (sinds december) vanuit Dordrecht.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zie dat van alblasserdam naar zuidplein er in daluren gelijkktijdig wordt gereden door lijnen 93 en 90. Wat is daar de gedachte achter? Het lijkt me aantrekkelijker om die ritten een half uur uit elkaar te leggen.

Wat is de verdeling van lijnen in deze concessie dan?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

het is het aantal ritten per lijn, dat bepaald en niet de verdeling over het uur.
kijk bijv. maar naar de 90 en 91 op zondagen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Zone, hierbij is lijn 90 de doorgaande lijn en lijn 93 begint in alblasserdam. Ze rijden gelijktijdig naar rotterdam zuidplein, terwijl ze dezelfde route en elk een uursdienst zijn. Dat kan je toch beter verdelemn in het uur?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Dat lijkt mij ook. De andere kant op zit er netjes een half uur tussen.. Heb het ook nog nooit begrepen waarom het richting Rotterdam niet het geval is.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

ik mail Arriva er wel even over. Het ziet er heel vreemd uit. Ik ben wel benieuwd naar de reden van deze 'fout'.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Heb het ook al eens via Twitter geprobeerd en m'n leidinggevende wist het ook niet...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Iemand in dat gebied DAV moet weten waarom dit zo is. Zelfs al is de reden dat het gewoon domweg een fout is in de planning (dan hoop ik wel dat ze heel snel deze fout corrigeren.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

Stefan is buschauffeur in het DAV. :lol:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten