Verdwijnende spoorwegovergangen
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Worden dit twee aparte tunnels of wordt dit een tunnel met gescheiden buizen?
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Volgens mij geldt dit voor alle gemeentes in Nederland, behalve dan degene zonder overwegen.regenmaker schreef:De gemeente Apeldoorn heeft het liefst alle overwegen vervangen door een tunnel, maarja dat kost wel geld natuurlijk.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Ene gemeente legt er meer prioriteit bij dan de andere.starx schreef:Volgens mij geldt dit voor alle gemeentes in Nederland, behalve dan degene zonder overwegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Het is natuurlijk een tikkeltje belachelijk dat dit 100 jaar goed gaat en we nu opeens miljoenen gaan uitgeven om alle overwegen weg te halen. Dat geld kunnen we met z'n allen vaak ook wel op andere en soms zeker betere manieren uitgeven. Elke tunnel is een bus of wat minder bijvoorbeeld.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
In die 100 jaar zijn zowel het treinverkeer als het wegverkeer toch wel iets drukker geworden. Dat daardoor de kans dat het fout gaat groter wordt, lijkt me duidelijk. De wachttijd bij overwegen is ook een reden om een overweg weg te willen.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
In Borne willen ze ook van overwegen af. Best voor te stellen met de hoeveelheid treinen plus dat een groot deel er stopt waardoor de bomen extra lang gesloten zijn. Dat zal nu met het omgeleide goederenverkeer alleen maar erger worden.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Die in Veenendaal (Nieuweweg Noord) wordt ook door twee tunnels vervangen, één een paar honderd meter oostelijker voor het autoverkeer en één op dezelfde plek voor langzaam verkeer. Die laatste vind ik een hoog dwangmatig karakter hebben; alsof er per se bepaalde potjes leeg moeten. Ik zou zeggen: leg die autotunnel aan en zet paaltjes om de huidige overweg om hem autovrij te maken. Dat spaart weer een paar miljoen uit, die je kunt gebruiken voor heel wat dingen die voor het OV wel nuttig zijn.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Langzaam verkeer is het grootste risico..
Komt wel goed schatje.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Tegen de tijd dat de overwegen daar opgeruimd zijn is dan is het omleiden van goederenverkeer ook afgelopen.marvinkok schreef:In Borne willen ze ook van overwegen af. Best voor te stellen met de hoeveelheid treinen plus dat een groot deel er stopt waardoor de bomen extra lang gesloten zijn. Dat zal nu met het omgeleide goederenverkeer alleen maar erger worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Dat is waa, maar die extra cargo's zijn ook niet de reden, de andere 12+ treinen per uur wel uiteraard en met name se stoppers zorgen voor oponthoud...
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
De tunnel in Wolvega gaat aanstaande maandag al open: http://www.stellingwerf.nl/nieuws/wolve ... vroeg.html
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
De overweg Vierpaardjes in Venlo is al sinds de jaren '60 een enorm probleem voor de verkeersdoorstroming en veiligheid. Er wordt dan ook al sinds die tijd over ondertunneling gesproken, maar blijkbaar is Limburg toch te ver weg...
De bewoners van de Vierpaardjes zijn al geruime tijd geleden een actiecomité gestart om ondertunneling af te dwingen bij gemeente, provincie en rijk.
http://www.vierpaardjes.nl
De bewoners van de Vierpaardjes zijn al geruime tijd geleden een actiecomité gestart om ondertunneling af te dwingen bij gemeente, provincie en rijk.
http://www.vierpaardjes.nl
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
http://paper.diemernieuws.nl/open/0973b ... or-#a70380Klaasje schreef:De overweg Oudiemerlaan in Diemen gaat verdwijnen. Daarmee verdwijnt de laatste spoorwegovergang in hoofdspoor van de post Amsterdam.
Bouw start in 2017 en duurt 2,5 jaar, er moeten vier huizen gesloopt worden voor een tijdelijke spoorwegovergang en het perron voor treinen naar Amsterdam wordt tijdelijk ingekort. Totale kosten 25 miljoen euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Eindelijk :)
Het werd echt erg tijd dat daar wat aan zou gebeuren. Het is wel een relatief duur project.
Het werd echt erg tijd dat daar wat aan zou gebeuren. Het is wel een relatief duur project.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Overwegen opruimen is relatief duur maar wel een van de meest kosteneffectieve manieren om wat aan de veiligheid van het spoorsysteem te doen. Daar komt bij dat het flankerend ook nog eens de betrouwbaarheid verhoogt doordat er minder aanrijdingen zijn en minder storingen. Op de een of andere manier zijn overwegsecties vaker gestoord an normale secties. Al kunnen we ons ook afvragen waarom we zoveel geld aan andere aspecten van veiligheid uitgeven..
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Bee schreef:http://paper.diemernieuws.nl/open/0973b ... or-#a70380Klaasje schreef:De overweg Oudiemerlaan in Diemen gaat verdwijnen. Daarmee verdwijnt de laatste spoorwegovergang in hoofdspoor van de post Amsterdam.
Bouw start in 2017 en duurt 2,5 jaar, er moeten vier huizen gesloopt worden voor een tijdelijke spoorwegovergang en het perron voor treinen naar Amsterdam wordt tijdelijk ingekort. Totale kosten 25 miljoen euro.
Maar het wordt niet meteen 4-sporig?
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Nee.. Dat terwijl Gaasperdammerwegaansluiting-Diemen viersporig maken nu heel goedkoop en makkelijk wordt.
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Ik denk dat integrale viersporigheid op alle lijnen door Amsterdam erg wenselijk is ivm alle PHS-plannen. Maar waarschijnlijk zijn er voor datzelfde PHS projecten met een grotere prioriteit.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Dit stukje is nou net geen onderdeel van een PHS-corridor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
OV-SAAL is een PHS-project. Alleen met een afzonderlijk besluitvormingstraject.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
OV-SAAL gaat over het traject Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere-Lelystad (dus de Zuidas), dus niet over het stuk CS-Gaaspdammerweg (daar wordt weliswaar ook een deel aangepakt, namelijk CS-Muiderpoort, maar dan als optimalisering van de Amsterdamse sporenstraat en niet als onderdeel van OV-SAAL).
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Niettemin gaat de frequentie op dat stuk wel omhoog op termijn.
Zoals de plannen nu zijn rijden er dan per uur 4 IC's Almere-Amsterdam Centraal (nu 2), 6 sprinters (nu 4) en 2 IC's Amersfoort-Amsterdam Centraal (nu ook 2).
Deze corridor raakt in ieder geval wel aan OV-SAAL. Ik meen mij ook te herinneren dat er in het OV-SAAL-budget geld was gereserveerd om de overwegveiligheid te verbeteren. Ik neem aan dat daarmee de hierboven genoemde overweg in Diemen bedoeld wordt, want volgens mij zijn er op de corridor zelf geen overwegen.
Zoals de plannen nu zijn rijden er dan per uur 4 IC's Almere-Amsterdam Centraal (nu 2), 6 sprinters (nu 4) en 2 IC's Amersfoort-Amsterdam Centraal (nu ook 2).
Deze corridor raakt in ieder geval wel aan OV-SAAL. Ik meen mij ook te herinneren dat er in het OV-SAAL-budget geld was gereserveerd om de overwegveiligheid te verbeteren. Ik neem aan dat daarmee de hierboven genoemde overweg in Diemen bedoeld wordt, want volgens mij zijn er op de corridor zelf geen overwegen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
De frequentie die je noemt is niet zo groot dat het niet meer op die twee sporen zou kunnen passen. Het wordt niet viersporig gemaakt als het niet echt noodzakelijk is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Nee, maar teglijkertijd wordt de dienstregelingsuitwerking wel een stuk makkelijker als je ergens viersporigheid hebt. Probeer maar eens een dienstregling te maken waarin én de IC's snel zijn vanaf zowel de Flevo- als Gooilijn én de sprinters van de Gooilijn maximaal 4 minuten stilstaan en die van de Flevolijn 2 minuten stilstaan in Weesp. Met kwartierdiensten moet je dan al knopen in Amersfoort gaan slopen. Met een tienminutendienst...
Re: Verdwijnende spoorwegovergangen
Vijf jaar gelden werd het wel als project geparachuteerd, volgens mij was dat ingegeven vanwege het feit dat Amsterdam Science Park destijds moeilijk inpasbaar bleek te zijn in de dienstregeling. Nu dat wel kan is het project ook weer stilzwijgend afgevoerd van de lijst. Zo gaat dat in Nederland ;)reisthijs schreef:De frequentie die je noemt is niet zo groot dat het niet meer op die twee sporen zou kunnen passen. Het wordt niet viersporig gemaakt als het niet echt noodzakelijk is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten