Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat ze dergelijke grote nieuwigheden net zoals de rest naar 2017 hebben doorgeschoven omdat de impact van dergelijke wijzigingen op bijvoorbeeld de materieelomloop goed doorberekend moeten worden. Dat werkt beter dan alvast één wijziging door te voeren waardoor er houtje-touwtje-maatregelen genomen moeten worden om bepaald materieel op de juiste plekken uit te laten lopen of in de juiste werkplaatsen te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Ik zie niet wat dat met elkaar te maken heeft. Het gaat om het opheffen van de s12600.

Wat mij betreft mag dit inderdaad wel gebeuren, want de reistijd tussen Lelystad en Schiphol duurt hierdoor 's avonds een kwartier langer. Tel daar bij op dat 's avonds de s2000 ook niet rijdt. Dus vanuit Zwolle via Utrecht reizen is ook een kwartier langer dan overdag.

Maargoed, dit gaat dus niet gebeuren in 2016. Hopelijk wel in 2017, want wordt Amsterdam Zuid belangrijker vanwege de NZ-lijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door JWM »

Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat als de s3600 met een kwartier verschuift de s2600 niet meer aansluit in Roosendaal. Dat kan opgelost worden door de s2200 door te laten rijden vanaf Dordrecht naar Vlissingen i.p.v. de s2600. Nu is de s2200 een serie die in de daluren wegvalt maar dan niet meer. Dat betekent dat de s2100 en s2600 dan kunnen vervallen en dan is de s700 's avonds nodig op Schiphol - Leiden - Den Haag :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

starx schreef:Ik zie niet wat dat met elkaar te maken heeft. Het gaat om het opheffen van de s12600.
De s12600 is ook een belangrijke methode om materieel uit te wisselen met Zuid-West Nederland en de werkplaats in Onnen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

JWM schreef:Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat als de s3600 met een kwartier verschuift de s2600 niet meer aansluit in Roosendaal. Dat kan opgelost worden door de s2200 door te laten rijden vanaf Dordrecht naar Vlissingen i.p.v. de s2600. Nu is de s2200 een serie die in de daluren wegvalt maar dan niet meer. Dat betekent dat de s2100 en s2600 dan kunnen vervallen en dan is de s700 's avonds nodig op Schiphol - Leiden - Den Haag :)
Drie keer raden wat er in 2017 gaat gebeuren met de s2200 en s2600 ;)
Komt wel goed schatje.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door JWM »

Maak me gek!
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Ik had wel uitgerekend dat de (12)700 een aansluiting kan gaan geven in Leiden op de s2200 en v.v. Dan sluit de s2200 in Roosendaal aan op de verschoven s3600. In het andere kwartier ontstaat dan een knoop met de s2100 en de s2600.

Wat in 2017 nog wel een probleem kan zijn: de s3600 moet vanuit Tb naar Ht de volledige PHS-corridor doorkruisen. Dat kan nog het nodige gekunstel opleveren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Volgens mij is dat wel langer zo, of moet de viersporigheid bij Vught in 2017 al in dienst?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:
starx schreef:Ik zie niet wat dat met elkaar te maken heeft. Het gaat om het opheffen van de s12600.
De s12600 is ook een belangrijke methode om materieel uit te wisselen met Zuid-West Nederland en de werkplaats in Onnen :)
Andere mogelijkheden zijn er op zich voldoende. Denk aan de s3600 en de s500.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Z2N schreef:Volgens mij is dat wel langer zo, of moet de viersporigheid bij Vught in 2017 al in dienst?
Dat wordt >2022
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

starx schreef:Wat in 2017 nog wel een probleem kan zijn: de s3600 moet vanuit Tb naar Ht de volledige PHS-corridor doorkruisen. Dat kan nog het nodige gekunstel opleveren.
We weten toch dat het kan, doordat het in de praktijk is uitgetest? En dat was nog zonder fly-over aan de noordzijde van Den Bosch.

Wat we nog niet weten is op welk deel van de dag er in 2017 een tien-minutendienst gereden wordt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

06:30 - 19:00/20:00
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:
starx schreef:Wat in 2017 nog wel een probleem kan zijn: de s3600 moet vanuit Tb naar Ht de volledige PHS-corridor doorkruisen. Dat kan nog het nodige gekunstel opleveren.
We weten toch dat het kan, doordat het in de praktijk is uitgetest? En dat was nog zonder fly-over aan de noordzijde van Den Bosch.

Wat we nog niet weten is op welk deel van de dag er in 2017 een tien-minutendienst gereden wordt.
Toen waren ze nog niet zo van de plannormen om daarmee proberen de veiligheid te regelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

starx schreef:Ik had wel uitgerekend dat de (12)700 een aansluiting kan gaan geven in Leiden op de s2200 en v.v. Dan sluit de s2200 in Roosendaal aan op de verschoven s3600. In het andere kwartier ontstaat dan een knoop met de s2100 en de s2600.
Ik ben heel benieuwd hoe die aansluitingen in Leiden worden, aangezien er gekruist moet worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:Wat we nog niet weten is op welk deel van de dag er in 2017 een tien-minutendienst gereden wordt.
Voorlopig weten we nog niet eens of er in 2017 een 10-minutendienst wordt gereden. Gelukkig gaat dit topic ook niet over 2017, maar over 2016, dus laten we het daar maar weer over hebben ;-).
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door wouter15 »

Dienstregeling 2016: Enkel traject meer of minder treinen

3 mei 2015

De dienstregeling 2016 blijft grotendeels gelijk aan het spoorboekje van 2015. Dat blijkt uit een besluit van de Nederlandse Spoorwegen, gecommuniceerd aan consumentenorganisaties. Op een aantal trajecten gaan er meer treinen rijden, bijvoorbeeld tussen Assen en Groningen. Ook tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal gaat de Intercity Direct vaker rijden. Maar er zijn ook trajecten waar er minder treinen gaan rijden, bijvoorbeeld tussen Almere - Lelystad en Haarlem - Alkmaar.


Groningen en Drenthe: Meer spitstreinen vanaf september
Vanaf medio september 2016 gaan er extra spitstreinen rijden tussen Assen en Groningen. De treinen kunnen pas gaan rijden als er in Assen een keervoorziening is aangelegd. Het gaat om twee spitstreinen per uur. Verder komt er een nachtverbinding tussen Groningen en de Randstad. Lees verder
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

Even mijn commentaar op de wijzigingen:

Assen - Groningen: Verwacht weinig profijt hiervan, omdat gelijktijdig station Groningen en station Assen worden verbouwd. Ook is niet duidelijk hoeveel ritten hiermee extra gereden worden.

Meer treinen ICdirect: Mooi, maar hoe gaan ze verdeeld worden? De Thalys rijdt er ook nog.

Minder treinen Almere - Lelystad: Effect praktisch nihil (behalve overstappen voor Lelystad en verder). Deze trein rijdt nu achter de andere IC aan.

Minder treinen Alkmaar - Haarlem: Ik vraag me af wat de oorzaak is dat de daluurtreinen zo leeg zijn. Ook vind ik deze spits-IC zeer weinig halteren op stations, alleen Alkmaar en Beverwijk hebben een voordeel van deze IC. Ik zie liever dat NS alle intercity's op deze station gelijk maken. Er wordt namelijk gewisseld gestopt door de IC's en voor de eenvoud zie ik liever dat alle IC-stations door IC's worden aangedaan.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Eind volgend jaar komen natuurlijk veel positieve veranderingen, maar komend jaar wordt het naar mijn idee een nogal magere oogst.

De meest logische vermindering lijkt me die tussen Almere en Lelystad, het feit dat er werkzaamheden zijn natuurlijk, en ja, vier IC's per uur die tot aan Lls gaan... alleen in de spitsrichting in de spits kun je die dubbeldekkers vullen.

Minder treinen tussen Alkmaar en Haarlem: de huidige afspraken zijn nog slechter voor de regio dan de vorige. Waar toen ieder station in de spits tenminste nog een kwartierdienst kreeg en die stations er dus op vooruitgingen, krijgen zij nu niks en wordt er ook nog eens alleen in de spitsrichting gereden. Ik weet niet wat Rover wou bereiken maar hier wordt niemand beter van.

Dat er minder nachttreinen door Brabant zullen rijden is toch weer zonde, maar wellicht is het beter om het geld te investeren in de rest van de regio, in meer stations bij de enorme aantallen wijken en grote dorpen langs het Brabantse spoor die opmerkelijk genoeg geen station hebben en de dorpen waar het OV dreigt te verdwijnen.

De keren dat ik ooit eens in Twente in de stoptreinen reed waren deze nog redelijk bezet. Ik weet niet wat er veranderd is maar het teruggaan naar 2x per uur een stoptrein is zeker een achteruitgang. Dat wordt proppen bij Esd! Viermaal per uur in de spits is het minste wat kan worden gedaan voor dit traject.

En de overstap in Herzogenrath, alle internationale doelen ten spijt :N :') :neg: :cry:

Maar gelukkig is het niet alleen kommer en kwel. De situatie bij Utl is tenminste weer duidelijk, meer benutting van de HSL en dan nog een paar extra stoptreinen tussen Asn en Gn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Uitgeest - Haarlem - Amsterdam is zeer sterk verspitst wat ervoor zorgt dat de treinen uitpuilen in de spits en nagenoeg leeg zijn in het dal..
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

CamilleKreemers schreef:Even mijn commentaar op de wijzigingen:

Assen - Groningen: Verwacht weinig profijt hiervan, omdat gelijktijdig station Groningen en station Assen worden verbouwd. Ook is niet duidelijk hoeveel ritten hiermee extra gereden worden.
Die gaan pas rijden als de verbouwing van het spoor en perron in Assen klaar zijn.
Minder treinen Almere - Lelystad: Effect praktisch nihil (behalve overstappen voor Lelystad en verder). Deze trein rijdt nu achter de andere IC aan.
Dat zeg je nu wel... maar ondertussen ligt het enorm gevoelig in Lelystad en is er tijdelijk ook 1x per uur geen cross-platformoverstap in Almere. Die vervallen omdat treinen zonder keerspoor 32 minuten moeten keren op twee sporen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

SLToilet schreef:De keren dat ik ooit eens in Twente in de stoptreinen reed waren deze nog redelijk bezet. Ik weet niet wat er veranderd is maar het teruggaan naar 2x per uur een stoptrein is zeker een achteruitgang. Dat wordt proppen bij Esd! Viermaal per uur in de spits is het minste wat kan worden gedaan voor dit traject.
Wie zegt dat er iets veranderd is? Het contract loopt af, als de provincie dat wil verlengen blijven die treinen gewoon rijden. En dan nog, dat gaat dan vooral over de daluren.

In de spits kan NS ook zonder subsidie wel viermaal per uur blijven rijden als het druk genoeg is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Berk-24 »

Enschede Drienerloo is alleen handig als je naar de Grolsch Veste moet of er in de buurt woont. Voor de universiteit en andere locaties loont het eerder om in Hengelo over te stappen op lijn 9 of 15.

Alleen voor Borne en Almelo De Riet is het kut. De bussen bieden nauwelijks alternatief tenzij je naar bedrijvenpark Westermaat moet.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door renevisscher »

CamilleKreemers schreef:Even mijn commentaar op de wijzigingen:
Minder treinen Alkmaar - Haarlem: Ik vraag me af wat de oorzaak is dat de daluurtreinen zo leeg zijn. Ook vind ik deze spits-IC zeer weinig halteren op stations, alleen Alkmaar en Beverwijk hebben een voordeel van deze IC. Ik zie liever dat NS alle intercity's op deze station gelijk maken. Er wordt namelijk gewisseld gestopt door de IC's en voor de eenvoud zie ik liever dat alle IC-stations door IC's worden aangedaan.
Standpunt van de NS hierin was dat zij de aansluitingen in zowel Alkmaar (Richting Den Helder) als Haarlem (Richting Leiden/Den Haag) zo kort mogelijk wilden houden en dat de overige stations reeds voldoende bediend worden door de rest van de treinen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

SLToilet schreef:Minder treinen tussen Alkmaar en Haarlem: de huidige afspraken zijn nog slechter voor de regio dan de vorige. Waar toen ieder station in de spits tenminste nog een kwartierdienst kreeg en die stations er dus op vooruitgingen, krijgen zij nu niks en wordt er ook nog eens alleen in de spitsrichting gereden. Ik weet niet wat Rover wou bereiken maar hier wordt niemand beter van.
Dit vind ik niet helemaal waar. Ik vind dit idee wel degelijk beter dan het vorige. De stoptreinstations op de Kennemerlijn zouden in het eerder idee namelijk hun rechtstreekse verbinding met Amsterdam verliezen, behalve in de spits. En dan zou er in de spits nog steeds maar 2x/u een rechtstreekse trein naar Amsterdam zijn. In het huidige voorstel hebben ze de hele dag een rechtstreekse trein.
Ook zouden reizigers uit Alkmaar en Beverwijk een forse reistijdverlenging krijgen, ook in de spits(richting). Dat laatste is nu voorkomen.

Dat de provincie Overijssel huiverig is met een nieuw contract, begrijp ik wel. Het is duidelijk geworden dat er daar bezuinigd moet worden en ik durf redelijk zeker te stellen dat een kwartierdienst Aml - Es nogal prijzig is. Buiten de spits lijkt het me ook een beetje overkill. Ik weet trouwens niet hoe NS het zou willen regelen als de s7000 in het dal in Aml moet keren, maar volgens mij past dat niet.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door dennistd »

Even in theorie: zou de provincie Overijssel over een paar jaar ook de concessiehouder Zwolle-Enschede in mogen huren voor extra ritten Enschede-Almelo? Ik kan me voorstellen dat die goedkoper is dan NS... (hoewel NS dan vast ineens ook goedkoper kan)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten