In de nieuwe wasstraat is wel een derde rail aanwezig (tenminste zo ziet het eruit op de foto's). Alleen ontbreekt ie op de punten waar die torenhoge borstels zitten. Het ontbrekende stuk is volgens mij niet zo groot dat er een hele M4 tussen zou passen dus is er altijd wel een punt dat contact maakt.Ardan schreef:Hebben de M1-M3's ook. Is een kleine stroomafnemer voor gebruik in de wasstraat, waar geen derde rail is.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De M1-M3 hebben een hulpstroomafnemer omdat er in de Metro Lijnwerkplaats in Diemen uit veiligheidsoverwegingen geen 3e rail aanwezig is aangelegd, maar bovenleiding. Die werkplaats staat er al veel langer dan de oude en nieuwe wasstraten. Aangezien de M5 kennelijk ook een stroomafnemer op het dak heeft zal het nog steeds het geval zijn. Hoe dit in de Hoofd Werkplaats Tram zit, waar ook metromaterieel wordt onderhouden, dat weet ik niet. Ik neem aan dat het hetzelfde is.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanochtend is een Combino die dienst deed op lijn 13 ontspoord op CS West in de bocht vanaf de brug richting de haltes. Ik kan niet helemaal plaatsen wat er is gebeurd, maar het ziet er nogal vreemd uit omdat de voorkant van de tram op het binnenspoor staat maar de achterkant van de tram op het buitenspoor...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Personeelsuitwisselingsprogramma met de HTM is dus een succes?
Geen idee hoe het spoor daar precies loopt, maar als er een stuk op het binnen en een stuk op het buitenspoor staat, dan zou er wellicht iets fout kunnen zijn gegaan met een wissel op het moment dat de tram er overheen reed?
Geen idee hoe het spoor daar precies loopt, maar als er een stuk op het binnen en een stuk op het buitenspoor staat, dan zou er wellicht iets fout kunnen zijn gegaan met een wissel op het moment dat de tram er overheen reed?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zeker weten doe ik het niet, maar mogelijk was daar meer ruimte in de breedte?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De halte is weer terug op de plek waar die vroeger lag, ri. CS. In ieder geval in de 60 en 70er jaren lag hij t.o. het Beursplein, wat ik me er van kan herinneren.n-evo schreef:Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het lijkt wel of de Zilvermeeuwen in hun laatste dagen alleen nog maar gedrieën worden ingezet. Dat sluit qua capaciteit wel meer aan bij een M5, maar met dezelfde frequenties hebben ze ook jarenlang in duo's voldaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ik tegelijkertijd nogsteeds 2x Caf op de Ringlijn zie moeten ze op 53/54 niet zo zeuren (A)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat betreft die halte bij de Dam: om de boel wat te versnellen, kunnen ze ook niet halte Nieuwezijds Kolk opheffen? Het ligt echt op spuugafstand van Dam en Centraal Station.
De ontsporing van vanochtend is overigens netjes weer opgeruimd: ik kwam vanmiddag rond 16:45 op het normale perron op Centraal in in een uitpuilende lijn 5.
De ontsporing van vanochtend is overigens netjes weer opgeruimd: ik kwam vanmiddag rond 16:45 op het normale perron op Centraal in in een uitpuilende lijn 5.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tot 1976 waren er stadinwaarts 2 haltes, één aan de zuidzijde tegenover Peek & Cloppenburg en één op het Beursplein die ook die naam had. Staduitwaarts was er maar één halte op de huidige plek.fred1954 schreef:De halte is weer terug op de plek waar die vroeger lag, ri. CS. In ieder geval in de 60 en 70er jaren lag hij t.o. het Beursplein, wat ik me er van kan herinneren.n-evo schreef:Heeft iemand enig idee waarom halte Dam zo ver richting CS is verschoven? Die halte is eigenlijk geen 'Dam' meer te noemen. Ligt ook bizar ver van de halte in tegengestelde richting vandaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Erg handig als herinnering voor de stonede en dronken Britten met wie ze terug naar huis vliegen.JWM schreef:Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zalig die verloedering. :XJWM schreef:Er rijden nu ook trams met EasyJet reclame rond, opvallend genoeg dezelfde zowat dezelfde kleur als Ziggo.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
nee hoor de huistijl van Ziggo en Easyjet zijn toevallig allebei oranje. en hebben allebei totaal geen connectie met elkaar. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Snap ik, maar het viel mij in eerste instantie niet eens op dat er iets anders op stond dan Ziggo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Afgelopen maandag had ik "Noord/Zuidlijntoerist" 76 (M4) op lijn 50.
Mijn oog viel op de kasten die direct achter de beide bestuurscabines zijn geplaatst, ten koste van de twee banken aan de rechterzijde van de cabinedeur.
Op Skyscrapercity heb ik een foto gepost en behalve de apparatuur die in Noord is getest blijkt de kast ook de apparatuur te bevatten voor het semi-automatisch rijden dat eind dit jaar moet worden ingevoerd.
Vanmorgen spotte ik stel 97, dat inmiddels ook is verbouwd. In het daglicht zag ik dat ze ook een kleine uiterlijke wijziging ondergaan: bovenop beide bestuurscabines bevinden zich twee nieuwe zwarte antennes. Het lijken een soort botte duivelshoorntjes. Alle M4-stellen zullen deze aanpassingen krijgen.
Mijn oog viel op de kasten die direct achter de beide bestuurscabines zijn geplaatst, ten koste van de twee banken aan de rechterzijde van de cabinedeur.
Op Skyscrapercity heb ik een foto gepost en behalve de apparatuur die in Noord is getest blijkt de kast ook de apparatuur te bevatten voor het semi-automatisch rijden dat eind dit jaar moet worden ingevoerd.
Vanmorgen spotte ik stel 97, dat inmiddels ook is verbouwd. In het daglicht zag ik dat ze ook een kleine uiterlijke wijziging ondergaan: bovenop beide bestuurscabines bevinden zich twee nieuwe zwarte antennes. Het lijken een soort botte duivelshoorntjes. Alle M4-stellen zullen deze aanpassingen krijgen.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Jammer dat GVB er maar niet toe te bewegen valt een nieuw vloertje in die metro's neer te leggen. Hell, na bijna 20 jaar hadden ze sowieso wel een nieuw interieurtje mogen krijgen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De CAF's kunnen echt wel een cosmetische opfrisbeurt van het interieur gebruiken. Ook het reizigersinformatiesysteem is niet meer van deze tijd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar is het interieur afgeragd? Functioneert het reizigersinformatiesysteem in de CAF's minder goed dan dat van - zeg - de M5's (oeps, daar noem ik zowat...)?
Waarmee ik maar wil zeggen: interieurs en reizigersinformatiesystemen zijn misschien niet meer van deze tijd; zolang ze nog functioneel zijn, zal GVB zich in tijden van bezuinigingen echt niet geroepen voelen de boel een make-over te gaan geven. Alleen als het echt nodig is zullen componenten vervangen worden.
Waarmee ik maar wil zeggen: interieurs en reizigersinformatiesystemen zijn misschien niet meer van deze tijd; zolang ze nog functioneel zijn, zal GVB zich in tijden van bezuinigingen echt niet geroepen voelen de boel een make-over te gaan geven. Alleen als het echt nodig is zullen componenten vervangen worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als alles uitsluitend 'functioneel' is, kun je als vervoerder net zo goed dingen laten verslijten totdat het materieel naar de schroothoop gaat.
Tot zomer vorig jaar zat en stond ik twee jaar lang regelmatig in een CAF, en ik ben het er mee eens dat er inderdaad op z'n minst een nieuw vloertje in kan.
Tot zomer vorig jaar zat en stond ik twee jaar lang regelmatig in een CAF, en ik ben het er mee eens dat er inderdaad op z'n minst een nieuw vloertje in kan.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik wil ook niet zeggen dat ik het een goede ontwikkeling vind; alleen dat je er niet teveel van moet verwachten. Er wordt bezuinigd op OV; tegelijkertijd moet er geld vrijgemaakt worden voor een aantal grote investeringen in infrastructuur en materieel. Dan komen wat verouderde metrostellen op het tweede plan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En hoelang willen ze de CAFjes nog houden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 168 gasten