Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Moien! Als een gemiddeld persoon het over de Benelux heeft, dan heeft die het vaak over Nederland en België. Maar wat veel mensen vaak vergeten is dat dit gebied ook nog een derde land omvat. En ondanks het feit dat dit ‘land’ twee keer in Gelderland zou passen en minder inwoners heeft dan groot-Utrecht, is het wel een land dat serieus genomen moet worden, zeker ook omdat het land ook gewoon een leger heeft. Afgelopen donderdag reisden ik (Z2N) en Plan-V444 samen met een niet-forumlid naar dit ‘Luxemburg’, om eens kennis te maken met dit vaak vergeten landje.

Noot vooraf: dit verslag is opgetekend door Z2N, met foto's van Z2N en Plan-V444

De dag begon voor de Alphense delegatie erg vroeg, omdat de eerste 8800 van de dag een te krappe aansluiting biedt op de eerste 800 vanuit de Randstad naar Maastricht, moest er omgereisd worden via Amsterdam Centraal. De wekker ging daarom om 03:00, en om 04:00 stond ik dan op het station, klaar voor de nachtbus naar Schiphol. Op het perron stonden de lichten gewoon aan, ondanks het feit dat de eerste trein pas in twee uur tijd zou vertrekken. :')
Afbeelding

Met een drukke nachtbus (22 reizigers na vertrek uit Alphen, zelfs 27 reizigers na Leimuiden) ging het naar Schiphol, en alhier werd na het halen van een Volkse kwaliteitskrant in de nachtnettrein naar Amsterdam gestapt. Deze trein was ook erg druk voor het tijdstip, maar nadat de reizigers die op Schiphol moesten wezen uit waren gestapt was er ten minste wel zitplek. In Amsterdam wou ik het ICM-stel nog op de foto zetten, maar dit bleek nog wat lastig te zijn: een paar zwartreizigers hadden amok gemaakt met de conducteur en pas na interventie van een S&V-team kon de trein weg… :?
Afbeelding

Via de lege tunnels…
Afbeelding

... liep ik naar het perron waar in een ruim halfuur de eerstvolgende IC naar Maastricht zou vertrekken. Meer dan een halfuur moeten wachten op de volgende trein, ik ben het niet gewend van Amsterdam Centraal… (A)
Afbeelding

Nadat een goederentrein van DB Schenker door het station kwam…
Afbeelding

...werd de trein naar Maastricht voorgereden, hij bestond uit 2x VIRM-IV. Het was nog vroeg, dus er was ruimte zat. :D
Afbeelding

De rust in de trein was prettig, en onderweg kwam de zon tevoorschijn. De combinatie met een krantje en een vers bakkie pleur van de Staarbugs maakte het echt heerlijk! 8-)
Afbeelding

Vanaf Eindhoven reisde de lokale delegatie mee, en in een naar gevoel erg korte tijd werd Maastricht bereikt. Doordat onze IC onderweg vertraging had opgelopen hadden we hier niet veel tijd, maar wel voldoende om de volgende trein op de foto te zetten.
Afbeelding

De rit langs de Maas verliep rustig (behalve dan dat de trein werd opgeschrikt door de aanwezigheid van een complete schoolklas…), en na een half uur werd Luik bereikt.
Afbeelding

En het moet gezegd: Liège-Guillemins blijft een indrukwekkend station… :o
Afbeelding

In Luik kwam als eerst deze boemel langs naar Verviers, het blijft mij een raadsel waarom deze trein niet in de knoop ligt die rond het hele uur in Luik bestaat. :')
Afbeelding

Ook kwam deze IC langs naar Kortrijk, op deze trein zit normaal gesproken I11, maar in de plaats daarvan werd een van de enkele M6-stammen met toelating voor 200 km/h gebruikt.
Afbeelding

De boemel naar Herstal werd gereden met maarliefst drie klassiekjes, waarvan één Cityrail-stel.
Afbeelding

We wouden ook nog de Thalys naar Parijs op de foto zetten, maar die bleek 'ietsjes' te laat te zijn... :X
Afbeelding

In de plaats daarvan kon er nog een paar busjes geplaat worden, waaronder deze Van Hool A330 die dit jaar de 13 jaar aantikt. Mocht het nog niet duidelijk zijn, we zijn ondertussen in België... :P
Afbeelding

En nadat de trein de andere kant binnen kwam…
Afbeelding

… kwam om 09:59 de IR IC naar Luxemburg binnen! *O*
Afbeelding
CFL 3020+I6, Liège-Guillemins // Zu Lëtzebuerg! by Alfenaar, on Flickr

De route door de Ardennen was prachtig, nat, maar prachtig. Via schattige dorpjes langs de oevers van de Amblève ging het door de Ardennen, het is maar wat prettig dat de ramen in de I6-rijtuigen open kunnen! :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat er onderweg nog wat Ardennenkamp-herinneringen werden opgehaald…
Afbeelding
Afbeelding

…bereikten we bijna 1,5 uur na vertrek uit Luik grensstation Gouvy. Door de langere stop hier kon onze trein nog even op de foto gezet worden, en door het ontbreken van een taalbarrière kon ik nog even een woordje wisselen met de machinist. :)
Afbeelding

Hierna volgde de grens, welkom in Luxemburg! Het uitzicht was ineens anders, de heuvels waren na de grens opvallend kaal. :shock:
Afbeelding
Afbeelding

En terwijl de regen alsmaar erger werd…
Afbeelding

...werd 2,5 uur na vertrek uit Luik Luxemburg-stad bereikt! *O*
Afbeelding
Afbeelding

Op het station stond een RE langs het perron, welke net was aangekomen vanuit Rodange.
Afbeelding

Deze twee stellen zouden als RB naar Diekirch rijden, voorop stond stel 2015. :P
Afbeelding

Vlak daarachter stond dit SNCF-treinstel, dat een stoptreindienst naar Metz ging rijden.
Afbeelding

Hierna werd afgereisd naar Bettembourg, aan de splitsing van de lijn naar Metz en naar Esch. Hier kwam al snel een TGV langs, deze vertrok vijf minuten achter onze stoptrein uit Luxemburg, en had een aardige machinist. :pos:
Afbeelding

De RB naar Luxemburg werd gereden met aardig afwijkend materieel, de tractie kwam van een Traxx-loc van CFL Cargo! *O*
Afbeelding

De trein de andere kant op werd gereden met een gewone Traxx als tractie.
Afbeelding

Hierna werd er teruggekeerd naar Luxemburg, om op tijd te zijn voor een andere Franse langeafstandstrein.
Afbeelding

Nadat deze nieuwe Kiss naar Trier vereeuwigd werd…
Afbeelding

... kon deze Franse Corail-stam op de foto gezet worden. Deze rijdt als langeafstandstrein naar Basel, en tikt daarbij regelmatig de 200 kilometer per uur aan, binnen de Elzas rijdt deze trein dan ook onder de naam TER 200.
Afbeelding

Nu was het tijd om nog iets van de stad te zien. Er werden wat boetiekjes bezocht voor de noodzakelijke inkopen, en terwijl ik nog een lunch scoorde zetten Plan-V444 en het nfl ook nog enkele van de vele bussen die hier langskwamen op de foto. Op lijn 26 reed een Volvo 7900 van Sales-Lentz:
Afbeelding

Ook een Volvo op lijn 15, deze was was van AVL.
Afbeelding

Op lijn 111 reed een drieasser-Integro van de CFL, het was ondertussen écht gaan regenen... :N
Afbeelding

Voordat we naar het perron terugkeerden, een blik over het stationsplein, met de vele vele bussen die hier komen. De combinatie met de regen liet dit mooie gebouw er mooi uitschieten! :Y
Afbeelding

We konden nog wel een flinke tijd zoetmaken hier, maar er waren nog afspraken die nagekomen moesten worden en dus moest er teruggekeerd worden naar Nederland. De IC naar Brussel was flink te laat... :roll:
Afbeelding

De vorige trein bleek +25 te hebben bij aankomst in Luxemburg, en vertrok daarom ook te laat. De IC reed met twee Deense Neusjes, welke aardig rustig waren aan het begin. Nadat we ingestapt waren bleek bij mij (Z2N) de accu helemaal leeg (de nacht ervoor was met een paar uur slaap erg kort geweest), en dus werd er tot Namur bijgeslapen. :@

Na Namur werd het drukker in de trein, het werd spits. Een mevrouw kwam bij ons zitten, en tot Ottignies werd gezellig gepraat met deze Waalse. Hierna duurde het niet lang meer totdat Brussel werd bereikt, en na 3,5 uur stonden we (nog steeds met vertraging) op Brussel-Zuid.

In Brussel zagen we deze rare combinatie van een Varkensneus en een Klassiekje, een raar gezicht, alhoewel het technisch geen probleem is. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens werd er nog wat gehaald in de hal… (A)
Afbeelding

… en daarna reisden we met de Beneluxtrein terug naar Nederland. De reis verliep spoedig, alhoewel het wel jammer is dat je het gevoel hebt dat je stiefmoederlijk behandeld wordt door het langzame pad. :N
Afbeelding

In Roosendaal verliet de Brabantse delegatie de trein, terwijl ik dooreisde naar de Randstad. Ter hoogte van de Moerdijkbruggen bleek de zon mooi te dalen, een prachtig gezicht zo… :o
Afbeelding

In Rotterdam stapte ik over op de IC naar Gouda, maar voordat ik daarop stapte spotte ik eerst nog een testrit voor de AmRo-dienst, NS-traxx 186 005 stond met de teststam en de 186 003 te wachten op een vrij pad zuidwaards. *O*
Afbeelding
NSI 186 005+NS Teststam+NSI 186 003, Rotterdam Centraal by Alfenaar, on Flickr

Vervolgens reisde ik via Gouda naar Alphen, even buiten Gouda deed ik dat in het laatste beetje zon van de dag.
Afbeelding

Conclusie
Luxemburg heeft ons verrast als land. Niet alleen als spoorland was het prettig (frequente treindiensten over goed onderhouden spoor, met moderne treinen en moderne stations), maar ook de mensen bleken aardig. Ikzelf (Z2N) ben zodanig goed in Frans dat ik alle gesprekken in het Frans voerde met de bevolking. Maar de mensen op straat, in de trein en in de winkels bleken ook goed Duits te spreken, wat prettig is voor Plan-V444 die vloeiend Duits spreekt. Een fijn land, met veel om te ontdekken, zeker waard om nog eens naar terug te keren!

De gebruikte kaartjes
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door waldo79 »

Prettig voor de afwisseling deze reportage al ben ik vrij frequent in Luxemburg geweest.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door isadora »

Ik ben onder de indruk. Goed verslag met prachtige foto's af en toe. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Wubbo »

Luxemburg (stad) verdient meer dan een paar uurtjes bezoek. Volgende keer maar een hotelletje boeken, hoef je er ook niet met de eerste trein van de dag heen ;-).

Ik moet hier trouwens nog ergens een woordenboekje Luxemburgs hebben, grappig taaltje is dat.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Cookie »

Leuk verslag! :pos:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door julsteren »

Prachtig weer! :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door deadlock »

Gaaf!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Ronald »

julsteren schreef:Prachtig weer! :pos:
Volgens mij regent het altijd in Luxemburg :S
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Mr-W »

Wubbo schreef:Luxemburg (stad) verdient meer dan een paar uurtjes bezoek. Volgende keer maar een hotelletje boeken, hoef je er ook niet met de eerste trein van de dag heen ;-).
Mee eens :pos:
Z2N schreef: (behalve dan dat de trein werd opgeschrikt door de aanwezigheid van een complete schoolklas…)
Inclusief de gevreesde briefjes voor een groepsreservering :P
Verder opvallend dat de I6 stammen zo lang zijn, was het druk in de trein ?
Afbeelding
Gaaf dat kaartje van de CFL :D
Ook slim dat jullie zijn overgestapt op Brussel-Zuid dan heb je het meest kans op een zitplek in de Benelux.
Zo te zien hebben jullie een leuke dag gehad :pos:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Mr-W schreef:
Wubbo schreef:Luxemburg (stad) verdient meer dan een paar uurtjes bezoek. Volgende keer maar een hotelletje boeken, hoef je er ook niet met de eerste trein van de dag heen ;-).
Mee eens :pos:
Nu ik er één keer geweest ben ben ik het er ook mee eens, wat een land! *O*
Mr-W schreef: Verder opvallend dat de I6 stammen zo lang zijn, was het druk in de trein ?
Ik vond het eigenlijk reuze mee vallen, zeker op de route binnen België was het zodanig rustig dat iedereen in het rijtuig een eigen raam had. Na de grens werd het wel drukker, zeker na Ettelbruck waren de vier rijtuigen nodig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Timon91 »

Gaaf verslag met mooie foto's, ik heb het met plezier gelezen :pos: Ik heb een paar jaar geleden op een Goede Vrijdag eens een dagje Luxemburg gedaan. Vanuit Enschede is dat een beste dagtrip, maar desalniettemin best leuk om eens te doen :P
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Daniel »

Dat was nog eens echt een bliksembezoek. Maar wel een fraai verslag! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Mr-W schreef:
Z2N schreef: (behalve dan dat de trein werd opgeschrikt door de aanwezigheid van een complete schoolklas…)
Inclusief de gevreesde briefjes voor een groepsreservering :P
Die zag ik vorige week ook in Antwerpen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Suus »

In Luxemburg regent het écht altijd, man man man man man man man. :')

Vreemd genoeg heb ik van het niet eens zo ver van Luxemburg afgelegen Trier alleen maar zonovergoten herinneringen :)

Leuk reisje verder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door waldo79 »

Luxemburg is wel iets meer dan wat uit deze reportage blijkt...Denk aan Echternach, Bourscheid en het Müllerthal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door deadlock »

Twee weken in Luxemburg op vakantie geweest, in Hosinger (of Hosingen, geen idee meer) en van de twee weken heeft het 10 dagen geregend terwijl het in Nederland mooi weer was. Raarrrrrr.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door STF »

deadlock schreef:Twee weken in Luxemburg op vakantie geweest, in Hosinger (of Hosingen, geen idee meer) en van de twee weken heeft het 10 dagen geregend terwijl het in Nederland mooi weer was. Raarrrrrr.
Over het algemeen is het in Luxemburg juist altijd (iets) beter weer dan in Nederland, maar kan uiteraard ook weleens andersom zijn, komt niet vaak voor.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door waldo79 »

Het verschilt. In de hoger gelegen gebieden in het noorden is het vaker wat koeler dan bijvoorbeeld langs de Moezel.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuk verslag inderdaad. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door DrechtBlub »

Prachtige reportage
Ik blub in het Drecht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Milco »

Prachtig verslag! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Dank jullie wel! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Suus »

Een dingetje klopt trouwens niet, de IC Welkenraedt - Kortrijk rijdt gepland met M6 en de IC Eupen - Oostende met I11. Zo zijn er minder lange stammen nodig en rijdt er in het weekend geen M6 meer over de HSL2.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 doen Benelux (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Ik dacht dat dat andersom was, foutje inderdaad... :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten