Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
. De beveiligng van de NS lijkt zich dan ook een tikkeltje ongemakkelijk te voelen bij de handhaving van de nieuwe regels.
Oppakken en opsluiten dat tuig.
Jammer dit soort populistische uitspraken, over poortjes springen is niet strafbaar.
Deel de mening van de groenlinkers als ze niet werken dan moeten ze maar weg.
Zullen we eerst eens de cijfers afwachten voor we na 2 dagen al de conclusie trekken dat het niet werkt? Zwartrijders kan je toch nooit 100% tegen houden.
Over de poortjes springen is wel degelijk strafbaar onder een of ander kapstok artikel (misbruik van systemen ofzo, been there done that 60 euro armer ondanks reisrecht).
Maar dit is wel beetje waar ik bang voor was, die poortjes houden eigenlijk alleen de gelegenheidszwartrijders tegen, niet dat dat geen nobel doel is, maar niet het tuig dat personeel aanvalt. Ondertussen wordt het voor de vaste reiziger, en vooral de reiziger die voorheen een toonkaart had, een stuk minder leuk allemaal. Zeker met de zeer ongebruiksvriendelijke/trage Thales poortjes die NS/GVB/RET neerzetten.
Zie ook de security-pipo in het filmpje van RTV Rijnmond die niet achter die springer ging maar wel een reiziger die vraagt "wat gebeurt hier" meteen een hand op z'n camera douwt.....
Hainje schreef:Verbaast mij helemaal niets. Toen ik deze poortjes voor het eerst zag had ik al zoiets van: "Hoe moet die de zwartrijder tegenhouden dan?" Juist in Rotterdam had ik van die hoge exemplaren verwacht eerlijk gezegd.
Je zou verwachten dat in een station als Rotterdam 24/7 personeel is die achter poortjesspringers aan kan, dan is het niet zo erg dat die poortjes minder hoog zijn (dat oogt tenslotte ook wel een stuk vriendelijker en beter). Het personeel staat er blijkbaar wel te kijken, maar gaat blijkbaar niet achter de springers aan. Waar is dan dat beveiligingspersoneel voor nodig...
Hainje schreef:Verbaast mij helemaal niets. Toen ik deze poortjes voor het eerst zag had ik al zoiets van: "Hoe moet die de zwartrijder tegenhouden dan?" Juist in Rotterdam had ik van die hoge exemplaren verwacht eerlijk gezegd.
Voor de stations waar 24 uur per dag personeel aanwezig is, is er gekozen voor lage poortjes om een vriendelijk karakter te geven aan de perronafsluiting. Dat gaat op dit moment dus om Rotterdam Centraal, Den Haag HS en Amsterdam Centraal. Ik verwacht op termijn ook lage poortjes in Utrecht Centraal. Op andere stations zijn wel gewoon hoge poortjes geplaatst, al heb je daarmee ook geen absolute garantie helaas door een zooitje agressieve losers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Al 100 mensen hebben een boete van 125 euro gekregen voor het springen over de poortjes, aldus de NOS.
Zou dat echt zo zijn of zou NS dit alleen maar roeptoeteren om te laten zien 'hoe goed ze wel niet bezig zijn'?
De ouderwetsche vandalisme constructie is weer terug -o- :N :neg:
Zeer treurig dat NS er gewoon lak aan heeft ondanks de jurisprudentie op dit gebied. Maarja had niet anders van hun verwacht eerlijk gezegd,om zo hun eigen hagie te redden. (€90 voor het vermeende ''vandalisme'' en €35 voor t zwartrijden = €125)
Mr-W schreef:Zeer treurig dat NS er gewoon lak aan heeft ondanks de jurisprudentie op dit gebied. Maarja had niet anders van hun verwacht eerlijk gezegd,om zo hun eigen hagie te redden. (€90 voor het vermeende ''vandalisme'' en €35 voor t zwartrijden = €125)
Mr-W schreef:De ouderwetsche vandalisme constructie is weer terug -o- :N :neg:
Zeer treurig dat NS er gewoon lak aan heeft ondanks de jurisprudentie op dit gebied. Maarja had niet anders van hun verwacht eerlijk gezegd,om zo hun eigen hagie te redden. (€90 voor het vermeende ''vandalisme'' en €35 voor t zwartrijden = €125)
Eigen hachje redden? Wat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W schreef:Zeer treurig dat NS er gewoon lak aan heeft ondanks de jurisprudentie op dit gebied. Maarja had niet anders van hun verwacht eerlijk gezegd,om zo hun eigen hagie te redden. (€90 voor het vermeende ''vandalisme'' en €35 voor t zwartrijden = €125)
Hoe bedoel je dit?
NS heeft een zeer groot belang om het vermijden van de poortjes te voorkomen en zo het nut van die investering aan te tonen. Daarom passen ze de illegale vandalisme constructie weer toe, zoals de RET en GVB ook hebben gedaan met het openduwen van die dingen.
Daar is toen door het OM besloten dat er geen sprake is van vandalise. Het erover heen springen zoals in het filmpje is nog minder schadelijk voor de poortjes dus kan de vandalisme constructie ook daarvoor niet worden toegepast.
Het negeren van toegangspoortjes op zichzelf is immers geen extra strafbaar feit. Iedereen met een StudentenOV of afgekocht reisrecht zou gewoon over de poortjes mogen springen uit privacy overwegingen of gwn als fitness oefening :Y
Bee schreef:Al 100 mensen hebben een boete van 125 euro gekregen voor het springen over de poortjes, aldus de NOS.
Zou dat echt zo zijn of zou NS dit alleen maar roeptoeteren om te laten zien 'hoe goed ze wel niet bezig zijn'?
De ouderwetsche vandalisme constructie is weer terug -o- :N :neg:
Zeer treurig dat NS er gewoon lak aan heeft ondanks de jurisprudentie op dit gebied. Maarja had niet anders van hun verwacht eerlijk gezegd,om zo hun eigen hagie te redden. (€90 voor het vermeende ''vandalisme'' en €35 voor t zwartrijden = €125)
Ach ja, zou houden we tenminste de rechtstaat aan het werk ;)
Precies, Alleen heeft de rechstaat nu nieuw werk erbij
Ik ben er inmiddels achter op basis van welke wetsartikelen poortjes springers worden bekeurd.
Artikel 71 & 72 van WP2000 en dus niet meer de vandalisme constructie. *O*
Artikel 71 schreef:Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.
Artikel 72 schreef:Artikel 72 Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.
Dat de NS weigert om de regels consequent te handhaven - zelfs als daar wel personeel voor aanwezig is - zegt natuurlijk niets over het nut van de poortjes. Als misbruik niet consequent wordt aangepakt dan zijn dichte poortjes net zo nutteloos als open poortjes.
Je zou toch verwachten dat de NS hierbij een plan gemaakt zou hebben om te zorgen dat het sluiten van de poortjes zonder problemen verloopt, maar blijkbaar is zo'n plan er niet of zijn er een paar essentiële onderdelen vergeten... Dus NS, de volgende keer even nadenken over waar je precies beveiligers voor inzet en even nadenken over hoe je zo min mogelijk negatief in het nieuws komt. Succes ermee!
Je kunt in Nederland ook een boete krijgen voor "baldadig gedrag". Daar valt volgens mij zo'n beetje alles onder wat niet specifiek strafbaar is, maar wat oom agent wel harstikke vervelend vind als jongeren dat doen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Maak je de poortjes hoger wordt het station nog onvriendelijker en de zwartrijders springen alleen maar hoger. Of lopen gewoon vlak achter een wel betalende reiziger aan, dat gaat het alarm lekker loeien maar gezien de beveiligers niet eens achter springers aangaan....