Limburg wil treinagenda voltooien

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Mr-W »

De Provincie Limburg heeft een Europees subsidieverzoek ingediend voor onderzoeken naar betere grensoverschrijdende spoorverbindingen. Het gaat om de intercityverbindingen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven en Keulen-Aken-Heerlen-Eindhoven en de treinverbindingen Brussel-Leuven-Luik-Maastricht en Antwerpen-Hamont-Weert. Hiermee wil gedeputeerde Patrick van der Broeck de Limburgse spooragenda voltooien.

Het geld wordt gebruikt om de criteria te onderzoeken waaraan de vernieuwde verbindingen moet voldoen. De studie kijkt onder andere naar de benodigde infrastructuur, de veiligheidssystemen, de sociale veiligheid, de frequentie van dienstregeling, de vorm van treinkaartjesverkoop en het benodigde treinmaterieel. Dit laatste is nodig omdat Nederland, Duitsland en België verschillende spanningen op de bovenleiding hanteren. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd als een bouwkundig bestek waarmee netwerkbeheerders, vervoerders en vervoersautoriteiten meteen aan de slag kunnen.
Alle vier de verbindingen zijn ook opgenomen in de top 5 van de tien internationale treinverbindingen die de NS graag wil realiseren. (heeft iemand die top10?)
Limburg.nl
Laatst gewijzigd door Mr-W op za 02 mei 2015, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Brussel-Maastricht is al geprobeerd maar geen succes geworden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door deadlock »

Noem je dat proberen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SLToilet »

Er komt dus nog een heel onderzoek voor die internationale verbindingen, maar ondertussen krijg ik nadat er al jaren over wordt gepraat toch het idee dat er haast nodig is om nieuwe en redelijke treindiensten te introduceren om alle nabijgelegen steden in het buitenland rechtstreeks te kunnen blijven bezoeken. Iets met "2016", "overstappen" en "Herzogenrath" komt me te boven :')
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Suus »

Herzogenrath is vervelend maar is tijdelijk totdat het grensbaanvak geëlektrificeerd is, daarna kan een Nederlandse vervoerder gaan rijden, ook aan Duitse zijde is er voldoende exploitatiesubsidie beschikbaar om naar Aachen te gaan rijden.

Ik snap ook de wens om vanuit Maastricht zonder overstap verder te kunnen naar Brussel, maar wat ik eigenlijk nog liever zou zien is een rechtstreekse intercityverbinding zonder overstappen in Maastricht vanuit Nederland naar Luik. In Luik komen heel veel spoorlijnen samen en het is een HSL-station, waardoor ik een overstap daar als minder problematisch zie dan in Maastricht. In Luik gaan ook twee snelle treinen per uur naar Leuven, Brussel en Gent.

Met Weert - Hamont ben ik het eens, dat moet gewoon op vrij korte termijn te realiseren zijn. Wellicht dat er een extra wissel nodig is op station Weert om een spoor 2A te kunnen maken om alle treinen kwijt te kunnen, de overige bezwaren lijken vooral op gedoe met geld in België.

Een verbetering (gedeeltelijk tot volledig dubbelspoor) van het baanvak Venlo - Viersen lijkt in de Duitse pijplijn te zitten. Met een trucje kunnen er Europese subsidies aangeboord worden om de spoorlijn te verbeteren, tot die tijd is uitbreiding of verbetering van het personenvervoer via Venlo helaas niet mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Herzogenrath is vervelend maar is tijdelijk totdat het grensbaanvak geëlektrificeerd is, daarna kan een Nederlandse vervoerder gaan rijden, ook aan Duitse zijde is er voldoende exploitatiesubsidie beschikbaar om naar Aachen te gaan rijden.
Leg eens uit waarom een dieseltrein niet door kan rijden naar Aachen maar een elektrische wel?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Wellicht omdat Herzogenrath-Aachen vol zit of iets met omloopefficientie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Wubbo »

En als er een elektrische trein rijdt is het niet meer vol? Ik weet dat het seconden scheelt, maar volgens mij maakt dat op dat baanvak het verschil niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Suus »

De exacte reden weet ik ook niet, al kunnen de elektrische treinen (uitgaande van de nu beoogde Flirt's) wel 40 km/u sneller dan de huidige Talent-treinstellen die slechts 100 km/u kunnen. Ik vraag mij ook nog af hoe het met de perrons in Aachen zit, volgens mij is dat station aardig vol op het moment.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Dieseltreinen zoals Talent kunnen ook wel opgevoerd worden tot 140 km/h. De Linten die in West-Twente rijden kunnen ook 130 km/h en dat terwijl de Talent mij een meer degelijke trein lijkt en dus lijkt mij 140 km/h niet onrealistisch. Het ligt denk ik meer aan het baanvak Heerlen-Herzogenrath.

Maar ik denk dat er dan geen budget is om de trein Heerlen-Herzogenrath door te trekken naar Aachen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SuperGhost »

De LINT kan toch maar 120?
Dat was toch o.a. de reden dat sinds de GTW rijdt in de Achterhoek de punctualiteit op Zutphen-Winterswijk v.v. is verbeterd?
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Wubbo schreef:En als er een elektrische trein rijdt is het niet meer vol? Ik weet dat het seconden scheelt, maar volgens mij maakt dat op dat baanvak het verschil niet.
Waarschijnlijk gaat in 2016 ook tussen Landgraaf en Heerlen het een en ander veranderen waardoor de trein naar Herzogenrath in een andere tijdligging komt te liggen en dan is er waarschijnlijk wel ruimte om door te rijden.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

SuperGhost schreef:De LINT kan toch maar 120?
Dat was toch o.a. de reden dat sinds de GTW rijdt in de Achterhoek de punctualiteit op Zutphen-Winterswijk v.v. is verbeterd?
De nieuwe Linten zijn volgens mij opgevoerd tot 130 km/h.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door MdJ »

Wubbo schreef:En als er een elektrische trein rijdt is het niet meer vol? Ik weet dat het seconden scheelt, maar volgens mij maakt dat op dat baanvak het verschil niet.
Het pad van de RE 18 (Maastricht-Aken via Heerlen) is gebaseerd op elektrisch materieel. Het stuk Herzogenrath-Aken wordt met dieselmaterieel te krap (acceleratie!)

Daarnaast heb je dan een tijdelijke pendel Heerlen-Herzogenrath waarbij het dus mogelijk is om dit met een enkel treinstel te kunnen rijden. (of 1 compositie dan...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:De LINT kan toch maar 120?
Dat was toch o.a. de reden dat sinds de GTW rijdt in de Achterhoek de punctualiteit op Zutphen-Winterswijk v.v. is verbeterd?
De punctualiteit is met name gestegen doordat GTW's sneller optrekken en afremmen dan Linten. Dat zou bij Herzogenrath ook iets uit kunnen maken (maar dan bij Flirt vs Talent), maar dan blijft het toch dat secondenwerk. Dat je door elektrisch te rijden vanaf Aachen door kunt rijden ipv daar keren klinkt trouwens wel als een logisch argument trouwens.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Ederveen »

Bee schreef:De exacte reden weet ik ook niet, al kunnen de elektrische treinen (uitgaande van de nu beoogde Flirt's) wel 40 km/u sneller dan de huidige Talent-treinstellen die slechts 100 km/u kunnen. Ik vraag mij ook nog af hoe het met de perrons in Aachen zit, volgens mij is dat station aardig vol op het moment.
Misschien dat ik er destijds op een verkeerd tijdstip was maar station Aachen Hbf, met 7 perronsporen, oogde een heel stuk rustiger qua doorkomende treinen dan bijvoorbeeld Eindhoven met 6. Misschien was het omdat veel treindiensten daar een uursfrequentie hebben, ik weet het niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Suus »

Er zijn in tegenstelling tot Eindhoven vrij veel kerende treinen in Aachen die er ook relatief lang staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Stéphane »

Berk-24 schreef:Brussel-Maastricht is al geprobeerd maar geen succes geworden.
Was die lijn niet gesplitst om de stiptheid te verbeteren ?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Z2N »

Inderdaad, die trein kwam vaak zodanig te laat aan dat deze gelijk ook met vertraging vertrok, zes maanden voor de laatste rit lag de aankomstpunctualiteit in Maastricht op 55%...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Suus »

Uiteindelijk werd de stiptheid en de uitval van Maastricht - Luik wel beter, maar die intercity toch echt niet. Dat is pas in 2014 aan gaan trekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Stéphane schreef:
Berk-24 schreef:Brussel-Maastricht is al geprobeerd maar geen succes geworden.
Was die lijn niet gesplitst om de stiptheid te verbeteren ?
Dat wellicht ook, maar er werd ook te weinig gebruik van gemaakt en ze wouden station Eijsden weer in gebruik nemen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SuperGhost »

Wilden of moesten? Ik dacht dat NS namelijk maar een tijdelijke ontheffing had om Eisden per bus in plaats van per trein te bedienen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door paolie »

Wilden. De tijdelijke ontheffing had gemakkelijk naar een permanente ontheffing omgezet kunnen worden. Oorzaak van de opheffing van de intercity was toch voornamelijk de onderbezetting.
Overigens denk ik dat het alternatief uit de jaren '80-'90 (de intercity Knokke-Luik, die als stoptrein doorreed tot Maastricht) nog steeds het meest aantrekkelijke alternatief is. Doortrekken van de intercity Alkmaar-Maastricht als stoptrein tot Luik is netwerktechnisch nog logischer, maar daarvoor ontbreekt geschikt materieel. Indien beide opties niet mogelijk zijn, zou het verdubbelen van de huidige stoptreinfrequentie (2x per uur stoptrein Maastricht-Luik) ook een goede verbetering zijn. De huidige doortrekking op werkdagen naar Hasselt is van geen enkele waarde in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:Wilden of moesten? Ik dacht dat NS namelijk maar een tijdelijke ontheffing had om Eisden per bus in plaats van per trein te bedienen.
Het is Eijsden, Eisden ligt in België (en een stuk noordelijker!). ;)
paolie schreef: Overigens denk ik dat het alternatief uit de jaren '80-'90 (de intercity Knokke-Luik, die als stoptrein doorreed tot Maastricht) nog steeds het meest aantrekkelijke alternatief is.
Alleen bieden beide treinen over de HSL 2 nu een halfuursdienst Gent - Brussel - Liège - Welkenraedt en rijden ze met groter materieel waardoor de treinen weer te lang zijn voor Eijsden.
Dan zie ik mogelijk meer in een koppeling met de [wiki]Treinserie 2400 (België 2015)[/wiki], waardoor er een rechstreekse verbinding met Namur ontstaat en ook Brussel (incl. de Europese wijk) rechtstreeks verbonden wordt, zij het met een omweg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef: Dan zie ik mogelijk meer in een koppeling met de [wiki]Treinserie 2400 (België 2015)[/wiki], waardoor er een rechtstreekse verbinding met Namur ontstaat en ook Brussel (incl. de Europese wijk) rechtstreeks verbonden wordt, zij het met een omweg.
Die omweg via Namur maakt het geen aantrekkelijke verbinding alhoewel het voor toeristen richting Namur en de noordelijke Ardennen wellicht handig is, maar dan kan je geen business case op bouwen :x
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten