'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door webguy »

'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

AMERSFOORT - Het is onbestaanbaar dat het spoornetwerk in Nederland nog steeds niet is opgewassen tegen het Nederlandse weer. De massale uitval door bevroren wissels, dinsdag tijdens de ochtendspits in Rotterdam, is de zoveelste regelrechte blamage.

Dat vindt ROVER, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer. "Wanneer er een meter sneeuw valt, het 25 graden vriest of het is windkracht 10, dan heeft Rover begrip voor het ontstaan van problemen op het spoor", aldus de belangenorganisatie.

"Maar een paar centimeter doodgewone sneeuw bij dooiend weer mag nooit de oorzaak zijn van het totaal van slag raken van de railinfrastructuur. De wisselverwarmingen, die dienen om vastvriezen van de bewegende onderdelen van wissels te voorkomen, hadden gewoon hun werk moeten doen."

Bron: Nu.nl / ANP

Rover heeft eens gelijk :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Chauf21 »

Op de website van Rover het volledige bericht:
“Ontwrichting treinverkeer door sneeuw is blamage”

De massale uitval door bevroren wissels, vandaag tijdens de ochtendspits in Rotterdam, is de zoveelste regelrechte blamage. Dat vindt Reizigersvereniging ROVER. Gedurende de ochtendspits was Rotterdam nagenoeg onbereikbaar. ROVER heeft ProRail om opheldering gevraagd, en kreeg te horen dat de wisselverwarmingen niet waren aangeslagen omdat er een “verkeerd type sneeuw was gevallen”. Navraag bij het KNMI leerde dat er vandaag qua weertype niets bijzonders aan de hand was, en dat er sneeuw is gevallen die in Nederland volstrekt gebruikelijk is.
ROVER vindt het onbestaanbaar dat de spoorweginfrastructuur in Nederland nog steeds niet is opgewassen tegen het Nederlandse weer. Wanneer er een meter sneeuw valt, het 25 graden vriest of het is windkracht 10, dan heeft ROVER begrip voor het ontstaan van problemen op het spoor. Maar een paar centimeter doodgewone sneeuw bij dooiend weer mag nooit de oorzaak zijn van het totaal van slag raken van de railinfrastructuur. De wisselverwarmingen, die dienen om vastvriezen van de bewegende onderdelen van wissels te voorkomen, hadden gewoon hun werk moeten doen.

Woordvoerder Rikus Spithorst: “Ik heb geen verstand van sneeuw. Maar mijn boerenverstand zegt me dat als iets koud is, en wit, en het komt in vlokken uit de lucht vallen: dan is het dus sneeuw. Dan kan het niet zo zijn dat dat niet wordt opgemerkt en dat daardoor de wisselverwarmingen niet aan worden gezet en de boel vastvriest. Dat moet anno 2008 toch technisch te regelen zijn? Dit is een regelrechte blamage.”

ROVER zal bij de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn beklag doen over de storingen in Rotterdam van vandaag.
Bron: Persbericht Rover, 25 maart 2008.

Met een toegevoegde arcering van mijn kant :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Daan »

Voor zover ik weet slaat de wisselverwarming aan bij een bepaalde temperatuur. En als de buitentemperatuur hoger is, maar er wel sneeuw ligt... :roll: Beetje brak systeem dan, wisselverwarming zou daarnaast gewoon op afstand bedienbaar moeten zijn lijkt mij.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Chauf21 »

Op afstand bedienbaar zou wenselijk zijn ja.
Prorail meldde overigens het volgende:
Van en naar Rotterdam Centraal moeten reizigers rekening houden met vertraging. Door een wisselstoring rijden er van en naar Rotterdam Centraal geen treinen.
2008-03-25 06:40:02 - 2008-03-25 06:55:01
In Rotterdam moeten enkele wissels schoongemaakt worden agv sneeuwval. Hiervoor is het treinverkeer tijdelijk stilgelegd. Vanaf omstreeks 7.45 uur is er weer beperkt treinverkeer mogelijk vanuit het zuiden. - Einde van dit bericht -
2008-03-25 07:15:02 - 2008-03-25 07:20:01
Bron: Actuele verstoringen Prorail, via http://student.science.uva.nl/~vjaddoe/ ... elays.html

Ik vraag me dan af; gaan die treindienstleiders in dat uur dan achterovergeleund koffie zitten drinken en wachten totdat het spoor weer beschikbaar komt, of pakt men en masse wat bezems om de wissels sneeuwvrij te maken?
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door air-bus »

ROVER heeft ProRail om opheldering gevraagd, en kreeg te horen dat de wisselverwarmingen niet waren aangeslagen omdat er een “verkeerd type sneeuw was gevallen”. Navraag bij het KNMI leerde dat er vandaag qua weertype niets bijzonders aan de hand was, en dat er sneeuw is gevallen die in Nederland volstrekt gebruikelijk is.
Nooit geweten dat de sneeuw die in Rotterdam valt anders is dan de sneeuw die in de rest van het land ligt.. Daar ging het toch aardig goed vandaag! :P
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door AppleMoose »

Ik heb normaal gesproken niet zo'n hoge pet om van ROVER maar nu moet ik ze wel gelijk geven.
het is toch werkelijk te belachelijk voor worden dat bij een zuchtje wind en 2 vlokjes sneeuw heel het treinverkeer ontwricht is? :x

Er zijn gebieden in Europa (Duitsland, Scandinavië, Zwitserland, Oostenrijk etc. etc.) waar in 1 dag meer sneeuw valt dan in Nederland in 5 jaar tijd en daar gaat toch ook gewoon alles door? :roll:

hup, gewoon die wisselverwarming aanpleuren en desnoods met den bezem en den schop die wissels sneeuwvrij maken. :evil:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door deadlock »

Lol. Verkeerde type sneeuw :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door tsov »

Het lijkt sowieso wel of Nederland een soort winter-fobie heeft... Er stond vanmorgen ook dik 700km file :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door JeePee »

888 om precies te zijn op het hoogtepunt. Op traphic stonden zelfs vertragingen van 90 minuten en op de A32 voor Meppel (uit de richting Lw) zelfs meer dan 2 uur vertraging :shock: :shock: .
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door air-bus »

Op één na drukste ochtendspits ooit... Een beetje sneeuw :?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Daan »

Ja, krankzinnig... Nou, ik was blij dat ik op de fiets zat :)
Rick
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 18:18

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Rick »

Ik denk dat het bij elk land wel zo is dat als er sneeuw is er meer file staat dan op een droge dag.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Vinny »

Nooit geweten dat de sneeuw die in Rotterdam valt anders is dan de sneeuw die in de rest van het land ligt.. Daar ging het toch aardig goed vandaag! :P
Ik vermoed dat ze bedoelen dat bij natte sneeuw*) de wisselverwarming niet aanslaat. Is het toch jammer dat ook natte sneeuw 's ochtends kan blijven liggen... (overigens heb ik een vermoeden waar het probleem in heeft gezeten, dat valt samen te vatten met een iets te groot vertrouwen in de techniek...)

*) sneeuw die valt bij dooitemperaturen en daarom meestal geen wit landschap oplevert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door air-bus »

Ja maar Rotterdam is toch niet de enige stad in NL waar vanochtend (natte) sneeuw is gevallen?! Dan zou je verwachten -is niet te hopen- dat half NL sein en wisselstoringen zou hebben.. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Vinny »

Daar hebben de mensen wel op zitten letten en preventief de apparatuur in werking gezet (wisselverwarming is ook met de hand te bedienen), maar let wel: ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is in Rotterdam. Kan het morgen na vragen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door Caspar »

Vind het ook erg suf dat in Nederland alles meteen vast loopt, had net ook alweer 30 minuten vertraging opgelopen door 3 kwartier met 40 kmh te rijden naar Groningen in de stopper, vanwege 1 cm sneeuw (hooguit).

Gisterochtend in Frankrijk werd er gewoon met 200kmh door de sneeuw geboord met de TGV (ongeveer tot 20 cm). Zijn ze daar onverantwoord bezig? Had daar ook wel een half uur vertraging maar toch, dat gaat wel over veel grotere afstanden.
Zag er trouwens machtig uit die brokken sneeuw/ijs die zich ophoopten tussen de rijtuigen in/bij de draaistellen of hoe je dat noemt. Het was gewoon 1 groot brok sneeuwijs geworden alle ruimte ertussen door al het opstuivende sneeuw. :D

Dat geeft tenminste een gevoel van strijd tussen de techniek en de natuur.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'

Bericht door STF »

Inderdaad is het al jarenlang ronduit bezopen, dat bij de eerste beste vlok sneeuw de treinen in Nederland stilvallen.
Hier rijden ze rustig rond in Luxemburg, is ongeveer net zoveel sneeuw als in Nederland gevallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten