Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door SuperGhost »

In de Tweede Kamer is daarvoor geloof ik al wel een meerderheid, alleen degene die erover gaat (de minister) blijft tegen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Suus »

NS heeft geen enkel belang bij gemengd verkeer van verschillende vervoerders en de politiek heeft hun buik ook wel vol van aanbesteden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door SuperGhost »

Dat eerste had ik al beaamd.

Dat tweede gaat hier natuurlijk niet op. Het gaat niet om een extra aanbesteding, maar een bestaande aanbesteding die een logischer eindpunt krijgt. Daar is vooralsnog wél interesse voor uit de politiek.
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Hoe een topic over de verbouwing van Db kan leiden via PHS en treinpaden naar een discussie over aanbestedingen en het doorrijden van de Valleilijn naar Arnhem.

Benieuwd waar we uit gaan komen. Busvervoer na 20:00 's avonds op de Veluwe? :mrgreen:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door SuperGhost »

Ik denk waar de trein ons brengt :wink:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

Het ging oorspronkelijk om de voorbereidingen van een nieuw station in Driebergen wat gezien de verkeerssituatie hard nodig is.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat alle trajecten waar goederenvervoer en meer dan 8 reizigerstreinen per uur standaard 4 sporen krijgen. In de randstad lijkt me dit sowieso beter voor de trajecten waar meer dan 8 reizigerstreinen rijden.
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Niet zozeer het aantal treinen, maar het stoppatroon van treinen over een bepaald stuk spoor moet leidend zijn voor de vraag of er naar vier sporen moet worden uitgebreid. Het is een heel kostbare ingreep; uitbreiden waar dat vanuit capaciteitsoogpunt eigenlijk niet nodig is zou weggegooid geld zijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

Waar de snelheidsdifferentiatie het hoogste is, is het waarschijnlijk het meeste nodig.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Het ging oorspronkelijk om de voorbereidingen van een nieuw station in Driebergen wat gezien de verkeerssituatie hard nodig is.
Het punt is dat het een geïsoleerd project is wat men beter in samenhang had kunnen zien met een algehele toekomstvisie voor de spoorcorridor Utrecht-Ede-Arnhem en het eventuele inpassen van de valleilijn (en de aansluiting op het streekvervoer na 20.00 :twisted: )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Niet zozeer het aantal treinen, maar het stoppatroon van treinen over een bepaald stuk spoor moet leidend zijn voor de vraag of er naar vier sporen moet worden uitgebreid. Het is een heel kostbare ingreep; uitbreiden waar dat vanuit capaciteitsoogpunt eigenlijk niet nodig is zou weggegooid geld zijn.
In theorie heb je natuurlijk gelijk, in de praktijk is het spoor iets anders dan bijvoorbeeld een weg. Een snelweg kun je verbreden op de plek waar altijd een file staat. Maar bij het spoor is de nuttigheid van een spooruitbreiding sterk afhankelijk van het gekozen dienstregelingsmodel. Extreem voorbeeld, je zou alle intercity's in Nederland kunnen afschaffen en het gehele spoorwegnet als metronetwerk exploiteren met treinen die altijd op ieder station stoppen. In zo'n geval zijn er geen snelheidsverschillen en kun je behoorlijk wat meer treinen per uur laten rijden op minder sporen. Toch vermoed ik dat vrijwel niemand voorstander is van een dergelijke reconstructie van het spoorwegnet. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

En dat is eigenlijk ook waar ik op doelde, maar Thom91 legde het net wat beter uit.

Tja, dat, of het Japanse model waarbij treinen zoveel mogelijk met dezelfde (gemiddelde) snelheid over een traject gaan rijden. Daarmee verhoog je de capaciteit aanzienlijk, maar dupeer je de reizigers op de langere ritten. Je stopt weliswaar niet overal, maar of in een intercity met 60 km/h over het spoor tuffen nou zo geweldig is...

Voor Utrecht-Arnhem zijn in dit topic al diverse oplossingen aangedragen. Ik kan me het beste vinden in Db - De Haar geheel viersporig en een ongelijkvloerse kruising van de Valleilijn bij Ede, samen met een koppeling van deze lijn met de Sprinter Ede-Arnhem. Bouw passeersporen bij Wolfheze en Oosterbeek voor de IC's en ICE's. Helemaal mooi zou het natuurlijk zijn als de ICE's gewoon in de binnenlandse dienstregeling worden geïntegreerd.

Blijft over de hamvraag: zijn al die investeringen uiteindelijk wel nodig?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Klaasje »

Strikt gezien: Nee. Je lost vooral problemen op die er eigenlijk niet zijn of pas met phs ontstaan. Willen we dan zo graag phs? Mwah.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door 0318 »

Dat is een wat filosofische vraag.

De A12 wordt sinds enkele jaren integraal verbreed tussen Utrecht en Arnhem omdat het gebruik ervan problematisch begon te worden. Niet dat de capaciteit ontoereikend was: als de meesten gewoon met z'n vieren in één voertuig gaan rijden, en in de spits aangevraagde eenpersoonsritten categorisch worden geweigerd door de infrabeheerder ("bij de toeritdosering rechtsaf en wachten tot 09:30!"), dan konden er best twee keer meer mensen over worden vervoerd. Maar automobilisten blijven eigenwijs paden opeisen die er feitelijk niet zijn, en dwingen zo een politieke oplossing af door de chaos die ze zelf veroorzaken.

Bij de gereguleerde OV-sector stelt men niet eens niet-passende dienstregelingmodellen voor, waardoor het gevoel van urgentie ontbreekt en de stemming is "jullie moeten het er maar gewoon mee doen, blijkbaar past het zo ook wel". Formeel moet zo'n traject dan overbelast worden verklaard, maar ik heb de indruk dat dat op het HRN maar zelden via die weg gespeeld wordt.

Wat is het objectieve criterium voor "het past" of "het is nodig"? Welke groepen individuen mag je bij zo'n beslissing benadelen; volgens welke regels en in welke volgorde (en volgens wiens definitie van "gewenst gebruiksmodel"- oftewel: wie is de gebruiker)? De vraag ontstijgt deze draad uiteraard, maar is wel van belang.
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Dat criterium is er ook niet. Voor vrijwel alle trajecten in Nederland die in de afgelopen 25 jaar in het kader van Rail21 viersporig zijn gemaakt, kun je je zo afvragen of men het ook niet gewoon bij twee sporen in combinatie met een geheel andere opzet van de dienstregeling had kunnen houden. Maar ja, stop-, snel- en intercitytreinen achter elkaar aan laten sukkelen in een metro-achtig model oogt politiek natuurlijk een stuk minder kek dan een zichtbare uitbreiding van de infrastructuur.

Ook op het traject waar dit hele topic ooit om begon is het misschien wel druk, maar er valt vast nog wel wat te verbeteren door gewoon langer materieel in te zetten, blokken te verkorten of de dienstregeling links en rechts te optimaliseren.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

0318 schreef:Dat is een wat filosofische vraag.

De A12 wordt sinds enkele jaren integraal verbreed tussen Utrecht en Arnhem omdat het gebruik ervan problematisch begon te worden. Niet dat de capaciteit ontoereikend was: als de meesten gewoon met z'n vieren in één voertuig gaan rijden, en in de spits aangevraagde eenpersoonsritten categorisch worden geweigerd door de infrabeheerder ("bij de toeritdosering rechtsaf en wachten tot 09:30!"), dan konden er best twee keer meer mensen over worden vervoerd. Maar automobilisten blijven eigenwijs paden opeisen die er feitelijk niet zijn, en dwingen zo een politieke oplossing af door de chaos die ze zelf veroorzaken.
Ik vind dit behoorlijk kort door de bocht suggererend alsof er een onnodige focus ligt op het wegennet. De weggebruiker heeft er geen schuld aan dat Rail21 grotendeels niet is uitgevoerd :evil:

De meeste snelwegen zijn anders nagenoeg verzadigd gedurende grote delen van de dag, wat betekent dat bij tijd en wijle een verbreding lucht kan bieden :idea:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Hainje »

Toch heb ik wel sterk de indruk dat de politiek zich vooral focust op wegverkeer gezien de sommen geld en het gemak waarmee wegen worden verbreed en hoe stroef het gaat voordat er een nieuw stukje spoor ligt.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Suus »

De spoorverdubbeling tussen Duivendrecht en Riekerpolder Aansluiting is er toch in een vrij moordend tempo doorheen gejaagd, die plannen zijn pas in 2008 of 2009 voorgesteld aan de omwonenden (dat was ik toen ook) en het grootste deel van de bouwwerkzaamheden is al uitgevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door SuperGhost »

Dat weet ik wel zeker. Ze gaan nu bijvoorbeeld de A12 tussen Grijsoord (waar de A50 uit Eindhoven de A12 ontmoet) en Ede uitbreiden naar 3 rijstroken per richting, terwijl ik op dat stuk snelweg nog nooit een file heb zien staan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

Uit het MIRT projectenboek 2015: http://mirt2015.mirtprojectenoverzicht. ... 202015.pdf

Afbeelding

Het valt dus wel mee dat er alleen maar wat met wegen gedaan wordt. Verder is het weer appels met peren, amen!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Hainje »

x
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 08 mei 2015, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door SuperGhost »

Dat is het aantal onderwerpen, niet het aantal uitgaven.

Het verbreden van 50km weg is daarbij maar één onderwerp, terwijl 1 extra wisseltje ook één onderwerp kan zijn.

Kijk vervolgens voor de lol maar eens naar de financiële bijlage, dan zie je dat het spoor in het niet valt bij de weg:
spoor reizigers: 2,7 miljard
spoor goederen: 0,2 miljard (samen dus 2,9 miljard)
weg: 11,2 miljard
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Strikt gezien: Nee. Je lost vooral problemen op die er eigenlijk niet zijn of pas met phs ontstaan. Willen we dan zo graag phs? Mwah.
Tja. 10 jaar geleden vond men het nog nodig om een HSL-oost aan te leggen. Een opwaardering van het huidige spoor lijkt me dan ook in de lijn der verwachting te zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door SuperGhost »

Ja, maar 6 treinen per uur is zowel op Arnhem-Utrecht als op Eindhoven-Utrecht veruit het grootste deel van de dag nergens voor nodig. Als de huidige 4 treinen op volle lengte worden gebracht, dan zijn op beide assen op langere tremijn hooguit in de topspits in de spitsrichting 1 tot 3 versterkingsritten nodig. Het is dan zeer duur om dan die extra ritten van 's ochtends vroeg tot begin van de avond in beide richtingen te gaan aanbieden.

Enige wat ik voor de as Utrecht-Arnhem wel positief vindt is dat er een sprinter Utrecht-Ede komt en de IC dan versneld kan worden (Driebergen als IC-stop is nog enigszins verdedigbaar als de busverbinding naar De Uithof uitgebouwd zou worden, maar De Klomp is totaal onzinnig natuurlijk).
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef:Dat weet ik wel zeker. Ze gaan nu bijvoorbeeld de A12 tussen Grijsoord (waar de A50 uit Eindhoven de A12 ontmoet) en Ede uitbreiden naar 3 rijstroken per richting, terwijl ik op dat stuk snelweg nog nooit een file heb zien staan.
Wellicht niet op het smalle stuk, maar de achterliggende wegvakken op de A12 (vanuit Oberhausen) + A50 (vanuit Eindhoven) en de A12/A30 (vanuit Utrecht/Amersfoort) loopt het goed vast voor de versmalling.

Verder gaat de emotionele discussie over het wegverkeer mank, zeker als die op gevoel wordt gespeeld (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten