Het gaat ook niet om de huidige reizigersaantallen maar de groei die er in zit. Ze verwachten in de hoogste prognoses een groei van 62k naar 91k per werkdag op het baanvak Utrecht - Utrecht Lunetten (Sprinter + IC). Dat kan je niet alleen opvangen met 40 bakken VIRM & SLT per uur en zal je hogere frequenties moeten gaan bieden. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lange ... _EindhovenSuperGhost schreef:Ja, maar 6 treinen per uur is zowel op Arnhem-Utrecht als op Eindhoven-Utrecht veruit het grootste deel van de dag nergens voor nodig. Als de huidige 4 treinen op volle lengte worden gebracht, dan zijn op beide assen op langere tremijn hooguit in de topspits in de spitsrichting 1 tot 3 versterkingsritten nodig. Het is dan zeer duur om dan die extra ritten van 's ochtends vroeg tot begin van de avond in beide richtingen te gaan aanbieden.
Enige wat ik voor de as Utrecht-Arnhem wel positief vindt is dat er een sprinter Utrecht-Ede komt en de IC dan versneld kan worden (Driebergen als IC-stop is nog enigszins verdedigbaar als de busverbinding naar De Uithof uitgebouwd zou worden, maar De Klomp is totaal onzinnig natuurlijk).
Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Komt wel goed schatje.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Wellicht dat de vervoersstromen Utrecht - Den Bosch en Utrecht - Arnhem niet geheel vergelijkbaar zijn. Wat mij ter ore komt is dat de s800, s3500 en s16000 gedurende de ruime spits tekortschieten in capaciteit al dan niet veroorzaakt door de materiaalinzet in met name de s3500. En tussen Ede en Utrecht verneem ik toch ook ongenoegens over de s3000, zeker als de s3100 er weer uit wordt gehaald.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat de andere treinen drukker worden door het opheffen van de kwartiersverdichting is natuurlijk geen lokaal verschijnsel tussen Utrecht & Ede maar kan je overal in Nederland wel toepassen..
Komt wel goed schatje.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Op de piekmomenten zal de s3500 ook wel aan zijn max zitten, maar de treinserie heeft ook last van een scheve verdeling van reizigers. Zo is het richting Eindhoven achteraan vaak heel rustig terwijl iedereen vooraan in de trein op elkaar zit. In die zin is ICM wel een nadeel. Voor een nettere verdeling van de reizigers zou VIRM in de s3500 gunstiger zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Op Utrecht-Geldermalsen/Eindhoven zou je met de huidige dienstregeling al meer aanbieden dan een totale 40 bakken (VIRM & SLT) per uur. Daar past al 96 bakken per uur (48 VIRM & 48 SLT), waarbij VIRM geloof ik zelfs nog mat 14 bakken mag (56 bakken per uur dus?).Thom91 schreef:Het gaat ook niet om de huidige reizigersaantallen maar de groei die er in zit. Ze verwachten in de hoogste prognoses een groei van 62k naar 91k per werkdag op het baanvak Utrecht - Utrecht Lunetten (Sprinter + IC). Dat kan je niet alleen opvangen met 40 bakken VIRM & SLT per uur en zal je hogere frequenties moeten gaan bieden. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lange ... _Eindhoven
Maar ik zeg ook niet voor niets dat in de spitsrichting (in ieder geval in de topspits) extra ritten nodig zullen worden. Zulke extra ritten in alleen de spitsrichting zijn goedkoper dan structureel extra ritten laten rijden. Buiten de spits en in de tegenspits zal er met 4x per uur nog altijd veel lucht verplaatst worden. Dan moet je daar niet nog eens 2 extra treinen bij gaan voegen.
Verder zou NS ook wat meer moeten doen aan de spreiding van reizigers tussen de treinen op zowel de as naar Eindhoven als die naar Arnhem, want die is inderdaad nu niet zo goed (deels ook vanwege de onbetrouwbaarheid van de IC's naar Schiphol, met name die van/naar Arnhem, wat Waldo ook terecht aanstipt).
De PHS-plannen hebben nu voor veel reizigers zeer grote nadelen. Met name omdat de rest kwartiersdiensten blijft en die kunnen gewoonweg niet goed aansluiten op 10-minutendiensten (ETMET). Je krijgt daarom dat op die ETMET-assen er slechte spreidingen tussen de treinen gaan ontstaan door de kwaliteit van de overstappen. In eerste instantie, als alleen Eindhoven-Amsterdam naar ETMET gaat, zal de spreiding op Arnhem-Utrecht nog slechter worden daardoor.
Maar er zijn ook andere nadelen, o.a. dat sprinters langzamer worden, omdat ze nu nog door kunnen rijden tot het eerstvolgende knoopstation, maar met ETMET halverwege stil moeten staan om een IC te laten passeren. Dat gaat straks dus ook gebeuren bij Driebergen-Zeist (en geloof ik ook bij Boxtel). Die nadelen worden denk ik ook te weinig benadrukt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
@Bee: Doel je nu op Heerlen ri. Eindhoven of schrijf je het precies verkeerdom (gezien de plek van de trap in Eindhoven zou je vanuit Utrecht de reizigers immers achterin verwachten)
Waar de s3500 ook last van heeft is dat er door de lengte van de serie eigenlijk net wat te weinig ICM beschikbaar is om echt alle treinen die het nodig hebben op voldoende lengte te rijden. Maargoed, het is natuurlijk ook wel een tijdelijke wisseling van materieel.
Waar de s3500 ook last van heeft is dat er door de lengte van de serie eigenlijk net wat te weinig ICM beschikbaar is om echt alle treinen die het nodig hebben op voldoende lengte te rijden. Maargoed, het is natuurlijk ook wel een tijdelijke wisseling van materieel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Schiphol richting Eindhoven. Als de trein uit drie treinstellen bestaat staat het achterste stel in Schiphol bij de wachtruimte, op Amsterdam Zuid, Bijlmer en Den Bosch (sinds de recente spoorveranderingen) buiten de overkapping en in Utrecht het verst van de stationshal, alhoewel wel het dichtst bij de Noordertunnel. Het gevolg is een onevenwichtige spreiding van de reizigers over de treinstellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dan lijkt het me juist verstandiger om daar investeringen in te doen, in plaats van de vele extra kilometers spoor en de jaarlijkse extra kosten van het laten rijden van onnodig veel treinen.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dan vraag ik mij wel af waarom het komt dat de s3100 significant rustiger is dan de s3000 op ma-vr (op za/zo sluiten de belangrijkste aansluitende OV-diensten vooral aan op de s3000) aangezien de meeste aansluitende vervoersdiensten ieder kwartier rijden en daarnaast lijkt me de vervoersstroom tussen Ede en Amsterdam Centrum te beperkt om daar een significant verschil uit te halen. De slechte betrouwbaarheid van de s3100 lijkt mij niet dat dat de belangrijkste reden is voor een scheve verdeling.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat de reizigersstroom Amsterdam C - Arnhem/Nijmegen vv dikker is dan de stroom Schiphol - Arnhem/Nijmegen vv, en reizigers geen zin hebben in een (onbetrouwbare) overstap.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Die telt zeer zeker mee. Gelderland was/is ook absoluut 'not-amused' dat (in de originele plannen) NS de verbinding met Amsterdam C weg wilde halen. Gelderland was al zwaar geïrriteerd over het weghalen van de verbinding met Den Haag (na Amsterdam C de sterkste vervoersverbinding Gelderland<->Randstad). Het is ook niet voor niets dat bij ETMET Gelderland pleit voor een systeem waarbij die 6 IC's naar Utrecht door gaan rijden naar zowel Amsterdam C (2x), Schiphol (2x) en Den Haag (2x).Z2N schreef:Dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat de reizigersstroom Amsterdam C - Arnhem/Nijmegen vv dikker is dan de stroom Schiphol - Arnhem/Nijmegen vv, en reizigers geen zin hebben in een (onbetrouwbare) overstap.
Daarnaast telt natuurlijk ook mee dat die IC naar Schiphol erg snel geschrapt wordt. In Arnhem zijn er zelfs al bedrijven in het WTC naast het station (die lekker gemaakt werden door een goede verbinding met Schiphol), die gedreigd hebben om de stad te verlaten omdat ze die treindienst onbetrouwbaar vinden (werknemers komen regelmatig te laat daardoor).
Die twee zaken spelen dus zeer mee. Maar bedenk bijvoorbeeld ook dat in Arnhem de twee drukste treinen die overstappers hebben voor de richting Utrecht (de IC uit Zutphen en de stoptrein uit Winterswijk) ook beiden op de 3000 (Nijmegen-Den Helder) aansluiten.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Is dat gehuil over de trein die niet naar Den Haag gaat nu nog niet over? We zijn zes jaar verder, get over it.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Tja, Haarlem heeft datzelfde nog altijd over de verdwenen trein naar Utrecht en dat is nog langer geleden.....
Op zich ook niet vreemd dat Gelderland dat wil, het bediend een compleet ander gedeelte van de Randstad, terwijl de IC's naar Schiphol en Amsterdam C naar vrijwel hetzelfde gaan.
In dat opzicht heeft Arnhem-Nijmegen het ook het minste voor elkaar, dat is zo'n beetje de enige regio die niet een trein naar zowel de zuidelijke als noordelijke Randstad heeft. (alleen Limburg en de Noord-Holland-Noord hebben dat verder nog)
Op zich ook niet vreemd dat Gelderland dat wil, het bediend een compleet ander gedeelte van de Randstad, terwijl de IC's naar Schiphol en Amsterdam C naar vrijwel hetzelfde gaan.
In dat opzicht heeft Arnhem-Nijmegen het ook het minste voor elkaar, dat is zo'n beetje de enige regio die niet een trein naar zowel de zuidelijke als noordelijke Randstad heeft. (alleen Limburg en de Noord-Holland-Noord hebben dat verder nog)
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
De KLM heeft nu 2x per dag een busdienst tussen Nijmegen, Arnhem en Schiphol, volstrekte verspilling van de middelen.
Daarnaast heeft Noord en Oost Nederland geen verbinding meer met Amsterdam Centraal die ze graag terug willen hebben en Tilburg (studentenstad met meer dan 200.000 inwoners) al helemaal geen verbinding met zowel Amsterdam als Utrecht.
Bij Zuid-Limburg geldt dat ze in Eindhoven nog een cross-overoverstap hebben op de s1900 naar Rotterdam en Den Haag. Gelderland heeft die niet.
Daarnaast heeft Noord en Oost Nederland geen verbinding meer met Amsterdam Centraal die ze graag terug willen hebben en Tilburg (studentenstad met meer dan 200.000 inwoners) al helemaal geen verbinding met zowel Amsterdam als Utrecht.
Bij Zuid-Limburg geldt dat ze in Eindhoven nog een cross-overoverstap hebben op de s1900 naar Rotterdam en Den Haag. Gelderland heeft die niet.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat KLM dat doet moeten ze zelf weten.
De verbinding met Den Haag gaat nu eenmaal niet terugkeren en het is niet dat de overstap op een vreemde of onlogische plek in de reis zit, dus huilie huilie doen heeft niet zoveel zin. Arnhem-Nijmegen heeft ook de beschikking over een snelle trein naar de Brabantse stedenband wat ook veel goed maakt. En in tegenstelling tot veel andere regio's doet Arnhem-Nijmegen wel mee aan PHS waar misschien nog wel drukkere verbindingen elders in het land niet aan mee doen, dus het is ook niet dat het als vergeten gewest wordt weggezet. Had je in een ander land gelegen dan had je blij mogen zijn dat je überhaupt meer dan een keer per uur een intercity had.
De verbinding met Den Haag gaat nu eenmaal niet terugkeren en het is niet dat de overstap op een vreemde of onlogische plek in de reis zit, dus huilie huilie doen heeft niet zoveel zin. Arnhem-Nijmegen heeft ook de beschikking over een snelle trein naar de Brabantse stedenband wat ook veel goed maakt. En in tegenstelling tot veel andere regio's doet Arnhem-Nijmegen wel mee aan PHS waar misschien nog wel drukkere verbindingen elders in het land niet aan mee doen, dus het is ook niet dat het als vergeten gewest wordt weggezet. Had je in een ander land gelegen dan had je blij mogen zijn dat je überhaupt meer dan een keer per uur een intercity had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
PHS is eerder een verslechtering dan verbetering
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Ik vind 6x per uur een trein een verbetering boven 4x per uur.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Voor Utrecht-Arnhem zie ik het meest in:
2x per uur IC Utrecht-Arnhem
4x per uur IR Utrecht-Driebergen-Veenendaal-Ede-Arnhem
4x per uur Spr Utrecht-Veenendaal-Rhenen
2x per uur VL Amersfoort-Ede-Arnhem
2x per uur IC Utrecht-Arnhem
4x per uur IR Utrecht-Driebergen-Veenendaal-Ede-Arnhem
4x per uur Spr Utrecht-Veenendaal-Rhenen
2x per uur VL Amersfoort-Ede-Arnhem
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Zou een sprinter Arnhem - Utrecht niet kunnen? Hoeft de IC niet meer in Veenendaal de Klomp of Driebergen te stoppen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Blijkbaar opgeheven wegens onvoldoende vraag.
Verder wil Gelderland helemaal geen sprinter Arnhem-Utrecht hebben aangezien ze graag willen dat de Valleilijn wordt doorgetrokken naar Arnhem en in mijn ogen ook helemaal terecht.
Verder wil Gelderland helemaal geen sprinter Arnhem-Utrecht hebben aangezien ze graag willen dat de Valleilijn wordt doorgetrokken naar Arnhem en in mijn ogen ook helemaal terecht.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
De Tweede Wereldoorlog is 70 jaar geleden, stop met janken en herdenken, get over it.Bee schreef:Is dat gehuil over de trein die niet naar Den Haag gaat nu nog niet over? We zijn zes jaar verder, get over it.
Shit Bee, denk eens na.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Alleen voor Noord-Nederland geldt dit echt en dat probleem is opgelost sinds de Hanzelijn er is. Echt geen centje pijn meer, de overstap in Hilversum/Amersfoort was altijd stom en stinkend, deze gaat altijd goed en het is slechts drie minuten meer. Dat neem ik graag voor lief als dat betekent dat combineren/decombineren niet meer fout kan gaan (dagelijks gezeik mee). En met mij vele andere reizigers.Berk-24 schreef:Daarnaast heeft Noord en Oost Nederland geen verbinding meer met Amsterdam Centraal die ze graag terug willen hebben
In het echt Verre Oosten hebben ze de s140 vanaf Hgl om het uur en er rijden ook redelijk wat treinen naar Enkhuizen vanaf in ieder geval Deventerror.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Ondertussen in Driebergen
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Ja, alleen grotendeels doordeweeks. Wil je zaterdags naar Amsterdam moet je sowieso wachten op Amersfoort, echt flauwe kul. De s140 rijdt slechts 1x/2 uur en niet 's avonds laat.deadlock schreef:In het echt Verre Oosten hebben ze de s140 vanaf Hgl om het uur en er rijden ook redelijk wat treinen naar Enkhuizen vanaf in ieder geval Deventerror.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Omg, bijna een kwartier overstaptijd op een groot en veilig station. Als je op zondag met de RE van Gronau naar Puttgarden wil dan ben je meer tijd kwijt met overstappen (55 minuten hier, 45 minuten daar) dan dat je in de trein zit. We moeten niet zo moeilijk doen over dit soort triviale dingen. Neem een boek mee, denk na over de fijne dingen in het leven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten