Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door Maurice Hooikammer »

Naar alle waarschijnlijkheid zit de lezer zich nu af te vragen hoe je in hemelsnaam 45 interessante foto's kunt wijten aan een reportage over een eilandje. Ik hoop jullie een gevarieerd fotobeeld te geven van Ameland en vooral van haar openbaar vervoer!

Allereerst even een introductie:

Sinds mijn geboortejaar kom ik ieder jaar op Ameland. Het is voor mij meer een thuis dan waar ik woon: Wezep. Gemiddeld genomen vertoeven we zes weken per jaar op het eiland. In 2012 kocht ik mijn eerste dagkaartje voor 4 euro. Een paar dagen later sprak opeens dezelfde chauffeur mij aan terwijl hij vis bakte op een ambachtelijke dag in het dichtsbijzijnde dorpje. Ik mocht de donderdag erna gratis een dagkaartje bij hem afnemen. Zo ontstond de band tussen mijn familie en de chef Arriva, wat ondertussen al geresulteerd heeft in speciale fotoritten, vrijreizen, busrijden :Y , gratis verblijven en nog veel meer andere zaken. Dit is de achtergrond achter mijn tekst in het onderschrift.

1.
Tijd om te beginnen. In de voorjaarsvakantie verbleven we dus weer op Ameland. Direct vrijdags uit school de auto in en naar Holwerd. Het beste begin van je vakantie. Een uur te vroeg arriveerden we, waardoor ik de boot van Schiermonnikoog op het Amelandse veer kon vastleggen, omdat de Sier nu in onderhoud in Delfzijl ligt:
Afbeelding

2.
Bij aankomst bij ons 'thuis' in Ballum zagen we in de schijnwerpers van de auto een onbekend voorwerp in de tuin staan. Nadat we uitstapten werd het pas duidelijk: een busbord! Dat gaf al direct weer een thuisgevoel! De foto hierna is van de volgende ochtend...
Afbeelding

3.
... waarop ook de eerste bus op de foto kon. De Amelandse 6614 passeert langs onze stamhalte Heideveld:
Afbeelding

4.
Traditioneel bezoeken we de eerste dag de slijterij om bij te praten met de slijter, maar vooral om de lokale likeur Nobeltje aan te schaffen. Daarna fietste ik Ballum uit, waar de 7806 langskwam:
Afbeelding

5.
De zaterdag verliep onstuimig. Nadat we bij chef Arriva weer hadden bijgepraat werden we getrakteerd op een verfrissende douche van hagel. Maar ook de zon kwam er weer bij, wat deze foto opleverde vanaf de steiger van Nes:
Afbeelding

6.
Aan de andere kant kwam alweer een ander front aanwaaien:
Afbeelding

7.
Qua bussen werden nog geen kunstige plaatjes gemaakt op de zaterdag. Daarom blijven we nog even bij de natuurfoto's. Op zondag vertrok ik rond zevenen om bij het wad bij de Ballumerbocht de zonsopgang te vereeuwigen. De Ballumerbocht was voorheen het belangrijkste haventje van het eiland, maar door het dichtslibben van het gebied hier is het niet meer te bereiken per boot:
Afbeelding

8.
Het bleef mooi. Zo ook toen de 6614 passeerde bij halte Snikkepad (Ballum), gereden door de Amelandse bierbrouwer, een zeer geliefd bier. Let ook op de lokaal gemaakte bushuisjes.
Afbeelding

9.
Terwijl moeders naar de kerk ging, gingen ik en mijn vader de natuur in. Bij Hollum poseerden twee koddige schapen:
Afbeelding

10.
Helaas niet 100% scherp, maar toch leuk. Bij de halte Herenweg passeert opnieuw de 6614. Hollum is het grootste dorp van het eiland, maar er is minder bedrijvigheid dan in het net iets kleinere Nes:
Afbeelding

11.
De terugweg voerde via de Jelmeraweg. Ter hoogte van de kaasboerderij kwam ik de 223 tegen die wonderbaarlijk genoeg al een tijdje storingsloos is. De bus had overigens net zoals én dankzij de boot 15 minuten vertraging.
Afbeelding

12.
Ook bij deze foto flipte mijn camera, maar de compositie vind ik wel geslaagd. De 6613 rijdt hier tegen de Hoge Diek op. Hier lag in vroegere tijden een slenk die het eiland in tweeën deelde. Vandaag de dag ligt er een dijk, maar in de cultuur merk je het nog steeds. Het westen, Sier, en het oosten, Oerd, (danken de boten hun naam aan) kennen grote verschillen. Het westen is protestants en het oosten katholiek. Bewoners van weerszijden voelen er ook niet veel voor om 'de hoge diek over te gean'. De zijdes hebben hun eigen voetbalclub en bij de derby gaat het er niet zachtzinnig aan toe. Beide kanten hebben een eigen politieke partij die bij de laatste verkiezingen een verschil hadden van 1 luttele stem. De gemeente wil meer verbondenheid, maar dat lukt maar moeizaam. Mede doordat het oosten nog altijd protesteert tegen het feit dat het gemeentehuis op 'de west' ligt.
Afbeelding

13.
Zondagmiddag waren we uitgenodigd door chef Arriva om naar de oostelijke voetbalclub te komen waar hij een wedstrijd moest fluiten. Precies goed getimed kwam in de rust de 7806 langs die mensen ging ophalen voor de boot:
Afbeelding

14.
Maandagochtend werden de boodschappen ingeslagen. Niet met de auto, maar met de bus. Het voordeel van de vrijreizen kaart. Hier de voormalig Leeuwardense 6612 die ons net heeft afgezet mij de Jumbo in Nes. Deze bus heeft overigens tot mijn grote spijt de laatste MAN verdreven van het eiland:
Afbeelding

15/16
De 6614 stalkte mij deze vakantie, ik heb hem met 23 keer het vaakst voor de lens gehad. Hier een tweetal foto's van een 'luchtrit' nabij Ballum. Als de boot dusdanig laat is dat de vertraging veel te ver op zou lopen laat men gewoon de bus volgens de dienstregeling rijden. Deze rit kent dan op de terugweg weinig bezetting, omdat de bus nergens op aansluit. Maar ja, je moet binnen de marge van vertragingen blijven:
Afbeelding
Afbeelding

17.
's Middags zetten we koers richting het mooiste strand van Nederland, nl dat van Hollum. In het duinrijke gebied rijdt wederom de 6614 mij voorbij, met ditmaal de kweker van Amelander meerval achter het stuur:
Afbeelding

18.
De bus van een uur later werd bij het eindpunt nabij de vuurtoren vastgelegd. De ‘Bornrif’ zoals de toren heet, is de langste en felste vuurtoren van het land en naar mijn mening ook de mooiste:
Afbeelding

19.
Een plaatje van het mooie maar kwetsbare strand van Hollum. Bij elke storm daalt het strand weer enkele meters. Sinds 2004 is het strand acht meter gezakt:
Afbeelding

20.
Bij het bungalowpark waar ook onze residentie staat kon de 6613 als laatste bus van de dag nog even op de foto. In het laagseizoen beginnen vroege diensten om 7:30, in het hoogseizoen om 5:50. De dag eindigt om 20:45 of 22:45. Voor de ‘wallers’ tijden van niets natuurlijk:
Afbeelding

21.
De dinsdag begon grijs, maar er was genoeg te doen, want bij de slijter moesten presenteerfoto's gemaakt worden van de verschillende flesjes Nobeltje. Terwijl mijn vader met zijn EOS voor het echte werk ging, klooide ik met mijn powershot wat met een literfles:
Afbeelding

22.
De 6612 bij passage door Ballum. Rechts in beeld de fraaie boerderij waar de slijterij in gevestigd is. In dit pand werd de likeur ook voor het eerst gebrouwen, maar momenteel gebeurt dat in Schiedam:
Afbeelding

23.
Gelukkig brak 's middags de zon door. Bij de garage kwam de 223 langs op zijn afvoer naar Ballum en Hollum:
Afbeelding

24.
Een van de mooiere foto's van deze week vond ik deze plaat van de 6614 in het duinrijke gebied tussen Nes en Buren die op zijn weg naar de boot is. In dit gebied liggen de grootste villa’s van het eiland, wat ook aan het type auto in deze streek te merken is:
Afbeelding

25.
De volgende ochtend begon weer bij de Ballumerbocht. Het beeld van de dijkwakers kon ik zo wat meer verlevendigen:
Afbeelding

26.
Even verderop bij de Verbindingsweg kwam de 6613 langs op weg naar de eerste boot:
Afbeelding

27.
Helaas was het op deze woensdag geen fotogeniek weer, alleen rond het middaguur was het iets zonniger. De 6612 is zojuist vertrokken als lijn 130 vanaf beginhalte Reeweg/Centrum Nes:
Afbeelding
28.
Het begon alleen maar minder weer te worden. Gelukkig reed onze vriend en zo werd de middag toch weer goed besteed. Hier arriveert de 223 bij halte Heideveld:
Afbeelding

29.
Zelfs voor mij had het eiland nog verborgen plekjes. Doordat de gemeente de bomen die voorheen het zicht beperkten heeft gekapt, werd er een idyllisch vennetje blootgelegd. De enige chauffeuse van het eiland kent het natuurlijk allang en rijdt deze plek dan ook snel voorbij met de 6613:
Afbeelding

30.
Donderdags regende het ook. Desondanks fietsten we naar Nes, maar daar riep de chef ons al snel binnen om met hem in de bus mee te gaan. Allereerst nog zijn passage over het Verdekspad in Nes.
Afbeelding

31.
De boot van half vijf was goed bezet deze week en zeker met dit treurige weer. De 223 is hier dan ook goed vol en ik moet even plaats maken voor de instappen reizigers, waardoor ik deze foto kon maken in het centrum van Ballum, nou ja, Centrum kun je het niet echt noemen. Deze hoofdstraat is maar liefst een restaurant en een supermarkt rijk. Dit maakt Ballum voor mij het meest sprookjesachtige dorpje:
Afbeelding

32.
Op vrijdag dacht mijn fototoestel dat het leuk is om al mijn foto’s te verwijderen. Nu heb ik diverse foto’s al eens eerder gemaakt, maar toch is het irritant. Misschien kwam het omdat de ‘code’ van de foto’s naar 999-9999 steeg? Ik ben ze in ieder geval kwijt. Maar de zon had Ameland weer gevonden. Hierdoor was het uitstekend weer om naar het verre oosten te fietsen. Ongeveer de oostelijke 40% van het eiland is natuurgebied. In dit gebied tref je veel bijzondere natuur en dieren. Hier vind je ook het hoogste punt, waarvan je een mooi panorama hebt richting het westen en op de Friese waddenkust. Onderstaande foto is gemaakt op het Oerd, plaats waar de eerste bebouwing ooit op Ameland was, maar wat door de zee is ingeslikt:
Afbeelding

33.
Na diverse uurtjes werd het tijd om naar de bewoonde wereld terug te keren. Op de Zwarteweg in Buren is voor de chauffeur veel te beleven. De weg kent veel heuvels en scherpe bochten. Zo ook hier bij de Binnenduinweg, waar wederom de 6614 de ruimte neemt om de bocht te nemen:
Afbeelding

34.
Het was goed druk, want ik was op de fiets eerder bij de boot dan bovenstaande bus. Lijn 130 had zelfs twee gelede bussen nodig om genoeg capaciteit te bieden. Hier rijden de enige gelede bussen van het eiland gebroederlijk achter elkaar over de steiger richting het busstation Veerhaven:
Afbeelding

35.
De 6614 komt hier een uurtje later terug van zijn afvoerronde over Hollum. Wederom werd hij bij het Verdekspad door mij gefotografeerd:
Afbeelding

36.
Op weg naar huis sprong ik nog eenmaal van de fiets om vervolgens in de greppel te springen om de 7806 vast te leggen. Op de achtergrond ziet men nog de ‘skyline’ van Nes met zijn toren, die vroeger dienstdeed als vuurtoren:
Afbeelding

37/38
Zaterdagochtend waren de luchten weer fenomenaal. Als een gek spurtte ik naar de Ballumerbocht waar ik nog net op tijd was om de zon op te zien komen boven de veerdam. De Amelanders hebben toch wel recht van spreken als zij beweren dat zij het mooiste breedbeeld beeld hebben:
Afbeelding
Afbeelding

39.
Terwijl de rest de Jumbo bezocht, legde ik de 223 vast die arriveert bij zijn beginhalte in Nes. Wie dat nog niet had opgemerkt wijs ik nu op de nieuwe busborden, die aangepast zijn aan de Friese variant, maar dan met groter lettertype.
Afbeelding

40.
Ons busbord moest natuurlijk mee naar huis. Nu hebben wij zogezegd twee linkerhanden en riepen we even hulp in van de chef die dat in stijl met een bus kwam doen. Dit vergde de nodige stuurmanskunsten op de smalle straatjes in het bungalowpark. Hier rijdt de 6613 achteruit de Duinrooshoek op:
Afbeelding

41.
Ameland heeft ook zijn eigen vliegveld. Ongeveer 7000 vluchten vinden er plaats per jaar op het enorme grasveld ten noorden van Ballum. Ook de bus rijdt er langs. Hier racet de 223 langs op weg naar de boot. De bus heeft een kenmerkende Citaro-houding:
Afbeelding

42.
De 6612 arriveert hier ruim op tijd bij de eindhalte. Momenteel ligt deze hele weg eruit om een nieuwe laag asfalt te krijgen. Iets wat hard nodig was:
Afbeelding

43.
Een uurtje later kwam de 223 weer langs. Ditmaal bij de golfbaan die wordt omringd door de vakantieparken Koudenburg en Boomhiemke. Dit is een van de vier lussen in het lijnennet van Ameland:
Afbeelding

44.
Hier komt op het moment dat hij eigenlijk in tegengestelde richting zou moeten rijden de 6615 langs terwijl hij zich naar Hollum snelt om als de wiedeweerga terug naar Nes te rijden. Rechts van de bus treft men het gemeentehuis. Het gebouw staat op de grond waar vroeger een machtig slot heeft gestaan van de heren van Cammingha:
Afbeelding

45.
Helaas werd het al weer veel te snel zondag. Op de morgen fietsten we nog eenmaal naar Nes. Bij de Smitteweg kwam de 223 langs, badend in het zonnetje:
Afbeelding

’s Avonds voerde de half zeven boot ons terug naar Holwerd, waarmee een eind kwam aan mijn verblijf op mijn thuis.

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen boeien en geen lamme scroll-vinger heb bezorgd… Op- en aanmerkingen, vragen en kritieken zijn altijd welkom in de reacties!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door Natorious »

Zo te zien een prachtig eiland! Toffe foto's!
En die schaapjes :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door Meltrain »

Mooie en vooral erg afwisselende foto's. :pos:
De foto's zonder bus vind ik eigenlijk nog het mooist. (A) Zonsopgangen. :Y :pos:

Maar hebben jullie een eigen huis op Ameland of huren jullie daar een huisje?
De halteborden zijn zo te zien wel Arriva-groen in plaats van Fryslân-blauw.
En ben je ook wel eens met de boot naar Terschelling of Schiermonnikoog gevaren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door waldo79 »

Afwisselende reportage.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door Maurice Hooikammer »

Dank! :)

Helaas hebben we zelf geen huisje op Ameland. We huren wel elke keer hetzelfde huisje voor een vriendenprijs.

De busborden zijn nog nostalgisch groen, immers Ameland behoort niet tot de concessie NWZ Friesland.

Ik ben op elk eiland behalve Vlieland geweest.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door deadlock »

NOBELTJE <3

Verder mooi verslag als je de bus wegdenkt (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door Ardan »

Prachtig verslag! Ik heb Ameland alleen heeeeeel in de verte gezien vanaf het begin van de Boschplaat op Terschelling, en heb de vuurtoren zien schijnen 's avonds vanaf West (gewoon DERTIG kilometer verderop :O ), dus ik ken het echt totaal niet. Het is er zo te zien erg mooi! Maar zoals iemand in een verslag van mij al opmerkte, totaal niet vergelijkbaar met Terschelling :)
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door Ronald »

Ardan schreef:en heb de vuurtoren zien schijnen 's avonds vanaf West
Bij helder weer kan je vanaf het duin bij West-Terschelling bij donker de vuurtorens van alle vijf de eilanden zien :-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maurice' hobby *2: Ameland: De juiste halte!

Bericht door Ardan »

Zelfs Schiermonnikoog ja? De anderen zag ik wel...
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten