Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Volgens de vierde reactie onder dit artikel (geplaatst door Michiel Jonker van Dienst Metro & Tram) op hierzijnwij.nu tot 2027. Waarmee ze de afschrijvingstermijn van dertig jaar, die vaak voor spoorweg-, metro- en trammaterieel wordt aangehouden, helemaal vol zullen maken.
足元にご注意下さい
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Maandag geschoten.
Afbeelding
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heel irritant, kan niet plaatsen waar dat in de stad is. Frustrerend! :P Het lijkt net alsof ie tegen het verkeer in rijdt.
Alargule schreef:Maar is het interieur afgeragd?
Al jaren.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Eindlus Plantage Parklaan.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Vind het erg meevallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

CAF is er niet erger aan toe dan het BN-materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Mojito schreef:Eindlus Plantage Parklaan.
Klopt, in verband met de afzettingen rondom de Dan afgelopen maandag keerde de hele zaak bij de Plantage Parklaan. Ook 16 en 24 waren daar te bewonderen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Maar niet van zeven tot half negen 's avonds, want toen was de Plantage Middenlaan afgesloten ten hoogte van de Hollandse Schouwburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:CAF is er niet erger aan toe dan het BN-materieel.
Maar de stoelen zijn wel een flink stuk oncomfortabeler. Bij de CAF-stellen krijg ik na 5 minuten al een houten achterwerk, dat is bij BN absoluut niet het geval.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat ligt echter niet aan het onderhoud maar aan de periode in de jaren '90 dat meubilair in het OV anders moest omdat er angst was voor brandgevaar en drugsspuiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:Eindlus Plantage Parklaan.
Ah toch wel! Thnx :D
Alargule schreef:Vind het erg meevallen.
Het kan heel erg wisselen per treinstel. Had er vandaag eentje waar de spaanplaten scheidingsborden die de zitplaatsen aan de koppen afschermen van de deuren letterlijk losgerukt zijn (gebroken spaanplaat bij de klemmen). Ook waren de wanden helemaal stuk. Zaten de deuren onder de vierkante rode 'patches'. Koersrollen defect. Ranzige stoelen van het kaliber 'ik blijf liever staan'. Op zich best wel een beetje shocking. Moest eruit omdat een collega in een ander treinstel zat en die was wel weer een stuk netter. Go figure. :?

Het stak iig wel leuk tegen elkaar af. :P haha
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De mening dat er na 18 jaar wel iets mag gebeuren aan het CAF-materieel deel ik ook.

Wat is er aan deze vloot gedaan? De tweezitsbanken werden al na een paar jaar allemaal achter elkaar geplaatst (behalve in de vier S3'en), omdat het aantal voetafdrukken op de banken niet meer te tellen was. De zittingen zijn nog wel eens vervangen en de stellen zijn zo'n zeven jaar geleden allemaal in GVB-blauw met wit beplakt. Maar verder? Bekladdingen op het blauw en oranje in het interieur zijn tientallen keren overgeplakt met folie, in net iets andere tinten oranje, blauw en beige dan het origineel. Vaak wordt het een grote lappendeken, ook omdat die folie weer regelmatig losgepeuterd wordt. Veel vloeren hebben een waas die je niet meer fatsoenlijk weggepoetst krijgt.

Met een grondige reiniging, herstel en conservering (de ontwikkeling van beschermende coatings staat ook niet stil volgens mij) van het interieur zou men al veel bereiken. Verder zou ik bij voorkeur ook langsbanken toegepast zien. Is dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk, dan zou ik voor enkele zetels op de plek van de tweezitsbanken opteren, behalve bij de kopwanden. Minder zitplaatsen, maar de bijzonder gebrekkige doorstroming in deze rijtuigen wordt wel verbeterd. De staande passagiers wordt meer ruimte geboden en uitgenodigd niet met zijn allen op een kluitje bij de deuren te blijven hangen.

Het zilver-met-rode M5 kleurenschema (met een groot zwart front zoals de metrotreinen van Bilbao hebben, de kopvorm van de treinstellen leent zich er prima voor; en de terugkeer van de zwarte band in de strook ramen) zou het in mijn ogen helemaal afmaken. En ja, als laatste wens zou ik ook die duffe tram koplampen aanpakken. Vervangen door LED-verlichting. De sneltrams van Utrecht zagen er na hun grote verbouwing van vijftien jaar geleden ook ineens een stuk beter en frisser uit.

Maar goed, als ik kijk naar de geschiedenis van het LHB-materieel, waar ook vrij weinig aan gedaan is in 39 jaar (doorkijkruiten en harde bankjes omdat dit absolute noodzaak was door vandalisme, lijnnummeraanduiding in 2000, blauwe deuren, kunstbeplakking omdat het interieur niet meer schoon te krijgen was... dat was alles) heb ik er een hard hoofd in.

Heel anders dan in Rotterdam, waar de eerste generatie Bombardier-materieel na gemiddeld 15 jaar dienst een grote "midlife revisie" krijgt. waarbij ook duidelijk zichtbare cosmetische ingrepen en herstelwerkzaamheden worden gedaan aan interieur en exterieur. Iets dat jaren geleden ook met die lawaaiige stellen type T (serie 5200) werd gedaan.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de oudste M5'en er, na bijna twee jaar inzet, nog verbazingwekkend schoon vind uitzien, van binnen en van buiten.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Denk dat GVB niks gedaan heeft aan de CAF's omdat er misschien stille hoop was dat ze er tegelijk met de M5 exit zouden gaan. Tijdens de bestelling van de nieuwe metro's werd nog gekeken naar de mogelijkheid om ze vervroegd af te schrijven. Is niks van terecht gekomen.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Het zou mij ook niets verbazen als (een deel van) die vermaledijde S1/S2 wagens na hun voorziene terugtrekking van de Amstelveenlijn in 2020 ook nog wel even door zullen blijven rijden, als aanvulling op de M4/S3-vloot, en afhankelijk van de lijnvoering die er dan is. Ik zie die krengen nog wel verschijnen op 'mijn' lijn 50. Dat zou overigens geheel conform de eerste impressies van de Ringlijnstations uit het begin van de jaren '90 zijn...

De helft van de BN-vloot stamt immers uit 1993/'94, en dat is een stuk jonger dan die tien LHB-stellen die men als reservevloot wil bewaren. Tot 2027, wanneer de komst van de nieuwe M7 is gepland. Dan kan men in die tussenliggende jaren rustig bekijken hoe de vervoersvraag op het netwerk mèt Noord/Zuidlijn en zònder Amstelveenlijn zich ontwikkelt en kan de exacte materieelbehoefte worden vastgesteld.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ze hebben de sneltrams toch tijdje ingezet op de Ringlijn, maar dat was geen succes geloof ik?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ze hebben in de begintijd van de Ringlijn wat proefritten gemaakt, waarbij een detectieprobleem optrad, waardoor ze ten westen van het rangeerterrein langs de A10 niet zichtbaar waren voor de verkeersleiding. Dat was hardnekkig en heeft men toen maar zo gelaten. Was ook geen probleem, want ze rijden eigenlijk alleen maar op lijn 51, waar ze ook niet gemist kunnen worden. In die zomer van een paar jaar terug, waarin lijn 50 in tweeën was geknipt wegens werkzaamheden bij Zuid heeft men het nog eens geprobeerd. Toen zijn er ook enkele ritten in de passagiersdienst geweest. Maar het probleem was er nog steeds, dus werd dat weer snel gestaakt.

Pas nu begreep ik dat het probleem is opgelost, doordat het nieuwe beveiligingssysteem reeds op het traject Amstelveenseweg-Isolatorweg is geïnstalleerd, maar ook omdat de sneltrams de nieuw gebouwde wasstraat bij de Isolatorweg moeten kunnen bereiken. Een BN-wagen ten westen van het rangeerterrein A10 was dus iets heel zeldzaams. Ik heb het nog nooit gezien. En heb er ook nog nooit een foto van gezien, noch op internet, noch in de hobby- of vakliteratuur. Maar wanneer die wasstraat straks echt operationeel is zullen we ze vast en zeker regelmatig op de Ringlijn zien verschijnen,
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Komen die lelijkerds gewoon m'n Ringlijntje vervuilen. Ew. :X

:P
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

heb laatst wagen 57 zien rijden tussen de Lelylaan en Sloterdijk
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Op de halte Delftlandlaan van de 2 staat een soort van parkeerautomaat. Ik neem aan dat je daar GVB kaartjes kan kopen?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zag er gisteren voor het eerst eentje staan op het Koningsplein. Gezien dat de kleur hetzelfde is als de abri's lijkt me dat geen rare conclusie. Helemaal met al die hotels bij Delflandlaan in de buurt geen gekke keuze.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Maar is het enkel opladen of kan je er ook losse kaartjes kopen?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die op het Koningsplein heeft duidelijk een uitgiftebak links onderaan. Zal er wel niet voor niets zitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Beter laat dan nooit met die automaten! Maar goed dat ze een reeks haltes meepikken waar veel toeristen komen die allemaal losse uurkaartjes kopen. Ik mag dan hopen dat de automaten ook op z'n minst ook in het Engels zijn en creditcards accepteren? Als dat allemaal goed gaat, gaat de tram wat sneller door het centrum heen. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Proef van een jaar maar? :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten