Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Bericht door Suus »

Edit Frank: afgesplitst van viewtopic.php?f=29&t=11493
regenmaker schreef:Dus wat kan ik voor je doen?
De meeste spoorlijnen hebben geen infobox op hun pagina en verouderde of geen dienstregelingsinformatie op hun pagina, dat aanpassen en een pagina voor de historische dienstregelingen lijkt mij prio 1. Vereist ook controle van alle actuele treinseries.

Prio 2 is het bijwerken en aanmaken van de pagina's voor gesloten stations. Ingevuld Infoboxje, link naar de spoorlijn die er passeerde, juiste categorieën, eventueel bussen die hedentendage de plek passeren en er een halte hebben.

Prio 3 is het opfraaien van de routestrips op de spoorlijnpagina's, zodat de spoorlijn gecategoriseerd wordt in de categorieën van de bestaande stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Thom91 »

Ik zou 3 boven 2 zetten imo, maar ik kom hier natuurlijk maar net kijken
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Ik heb ook getwijfeld, maar de meeste spoorlijnen hebben al wel een routestrip waar de meeste informatie al te vinden is. Het aanpassen van de code is vooral visueel een verbetering, al zitten er in veel wel een aantal grafische fouten (opgebroken aftakkingen die niet als dusdanig staan aangegeven bijvoorbeeld). Het bijwerken van de stations zorgt dan weer voor betere/meer informatie die niet beschikbaar is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Is er ergens een categorie met alle Nederlandse spoorlijnen die er op de wiki zijn?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Ja, [wiki]Categorie:Spoorlijn[/wiki]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Wat voor infobox hebben spoorlijnen dan?
Op [wiki]Help:Infobox[/wiki] is er niks over te vinden. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Frank »

Eerlijk gezegd was ik er ook nog niet zo bekend mee (de meeste spoorlijnen hebben het sjabloon ook nog niet), maar het sjabloon is

[wiki]Sjabloon:SpoorlijnInfo[/wiki]

De help moet dus weer bijgewerkt worden :) .
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Bericht door Frank »

Heb zojuist de Spoorlijn Kesteren - Amersfoort aangepast. Dat is een interessante lijn als proefkonijn. Ik ben een aantal dingen tegengekomen:

* De beginpijl past niet goed in de nieuwe opmaak.
* Ik heb wat zitten klooien in de infobox met nieuwe parameters gesloten en heropend; is dit wat?
* Welke datum nemen we voor gesloten / heropend in de infobox, die voor het reizigersvervoer of die inclusief goederenvervoer. Ik ben van het reizigersvervoer uitgegaan omdat dat in een wiki over het OV het interessantst is denk ik.
* Welke kleur nemen we voor stukken spoorlijn die nog wel open zijn voor goederenvervoer maar niet meer voor reizigersvervoer? Er kan nu geen onderscheid gemaakt worden tussen een spoorlijn die nog geheel open is en een spoorlijn die alleen open is voor goederenvervoer (of: er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen een spoorlijn die geheel gesloten is en een spoorlijn die alleen open is voor goederenvervoer).
* Alle treinseriepagina's verwijzen naar de Veenendaallijn. Moeten we dit wijzigen naar de spoorlijn Kesteren - Amersfoort? Anders heb je een klein probleempje met het sjabloon HistBedienLink.
* Hoe geven we in de infobox spoorlijnen weer die deels enkelsporig, deels dubbelsporig zijn of deels geëlektrificeerd, deels niet geëlektrificeerd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Bericht door Daniel »

Frank schreef:* De beginpijl past niet goed in de nieuwe opmaak.
Die is ook nooit als officieel routestripsymbool toegevoegd.
* Welke datum nemen we voor gesloten / heropend in de infobox, die voor het reizigersvervoer of die inclusief goederenvervoer. Ik ben van het reizigersvervoer uitgegaan omdat dat in een wiki over het OV het interessantst is denk ik.
Ik zou niet persé het onderscheid maken, zie ook het volgende punt.
* Welke kleur nemen we voor stukken spoorlijn die nog wel open zijn voor goederenvervoer maar niet meer voor reizigersvervoer? Er kan nu geen onderscheid gemaakt worden tussen een spoorlijn die nog geheel open is en een spoorlijn die alleen open is voor goederenvervoer (of: er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen een spoorlijn die geheel gesloten is en een spoorlijn die alleen open is voor goederenvervoer).
Moet dat dan? Naar mijn mening kan een spoorlijn maar twee statussen hebben: geopend of gesloten. Dat er geen reizigersvervoer meer plaatsvindt in de praktijk betekend nog niet dat de lijn er ook voor gesloten is. Toevallig heeft met 175 jaar spoor nog reizigersvervoer tussen Amersfoort en Leusden plaatsgevonden over de lijn die jij nu als voorbeeld neemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Bericht door waldo79 »

Toevallig heeft met 175 jaar spoor nog reizigersvervoer tussen Amersfoort en Leusden plaatsgevonden
Ja, enkel voor een evenement, maar in de dagelijkse reizigersdienst wordt Amersfoort - Leusden niet bediend :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Bericht door Daniel »

Zeg ik dan dat dat wel gebeurd? Ik gaf meer aan dat het ergens niet meer plaatsvinden van reizigersvervoer niet betekend dat de lijn ervoor gesloten is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Bericht door waldo79 »

Dat beweer je ook niet, maar de kans dat er regulier reizigersverkeer gaat plaatsvinden is dichter bij 0 dan bij 5% 8-) Je zou kunnen stellen dat ze de facto gesloten zijn voor reizigersverkeer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nederlandse spoorlijnen aanpassingen / update

Bericht door Ardan »

Ik vind dat een spoorlijn pas gesloten is als er definitief geen treintjes meer rijden. Of dat nou raampjestreinen zijn of goederen.
In een strip met een aftakking alleen goederen kun je neerzetten [symbool aftakking, blauw] Lijn naar Boerenkoolstronkeradeel (alleen goederen).
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten