Langere files door spitstram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Langere files door spitstram

Bericht door Daniel »

Langere files door spitstram
Geplaatst op: zaterdag 14 maart 2009 om 17:49
Laatst bijgewerkt: zaterdag 14 maart 2009 om 17:50

NIEUWEGEIN/UTRECHT - De Weense trams zijn nodig om Utrecht bereikbaar te houden, motiveerde het BRU de aankoop van de tweedehands rijtuigen.
Maar door de extra trams zullen de verkeerslichten op drukke punten in de stad vaker op rood springen, met langere files op de toegangswegen als gevolg.
Op drukke punten -zoals het Westplein, 24 Oktoberplein, Europaplein, Europalaan en in Nieuwegein op de Zuidstedeweg- heeft de tram voorrang. Het BRU wil in de spitsuren het aantal trams tussen Utrecht en Nieuwegein opvoeren van acht naar twaalf. Op het drukste halfuurtje -van 8.00 tot 8.30 uur- gaan er zelfs acht trams rijden in beide richtingen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Fles »

Knap. Dat het de schuld van de tram heet dat automobilisten het gewoon vertikken om er gebruik van te maken. Mja, have your cake and eat it. Kan er niet mee zitten :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Daniel »

Probleempje is alleen dat de tram bij halte Kanaleneiland Zuid ook voorrang heeft op de bus die daar twee keer de trambaan kruist... lijkt me niet de bedoeling dat Connexxion zichzelf gaat zitten vertragen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Probleempje is alleen dat de tram bij halte Kanaleneiland Zuid ook voorrang heeft op de bus die daar twee keer de trambaan kruist... lijkt me niet de bedoeling dat Connexxion zichzelf gaat zitten vertragen.
Dat lijkt me vooral een planologisch probleem, daar kan de vervoerder niet echt veel aan doen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Daniel »

Jawel: halte naar de andere kant van de trambaan verplaatsen :wink: Goed, 't zal krap zijn maar het is in ieder geval minder geslinger als de huidige situatie waarin de bus een stukje over een smalle parallelweg naar de halte rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Meltrain »

Tja, stuur een mailtje naar Connexxion met jouw idee. :wink:
Overigens ben ik het totaal met Fles eens en kunnen de automobilisten hierdoor misschien het idee krijgen en om zelf ook met de tram te gaan en dan te zwaaien naar de automobilisten die nog wel staan te wachten. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Geert »

Automobilisten kunnen mooi parkeren bij het transferium en dan de tram pakken. Het OV in de stad is goed genoeg om met de auto te concurreren.
Wat die haltes betreft: waarschijnlijk is Connexxion niet verantwoordelijk voor de plaatsing van die halte maar de gemeente Utrecht. Wat dat betreft kun je beter een brief naar de gemeente sturen ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Wubbo »

Eerst maar eens gaan rijden met die trams, dat had tenslotte al in januari moeten gebeuren.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Langere files door spitstram

Bericht door waldo79 »

I'll rest my case. Het klinkt wel erg als automobieltje pesten :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Geert »

Tot nu toe vind ik het eigenlijk meer klinken als van de tram een probleem maken dat er (nog) niet is. Zoals Wubbo al zei, eerst maar eens zien hoe het gaat als die dingen eindelijk gaan rijden (wanneer gaat dat gebeuren?).
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Langere files door spitstram

Bericht door waldo79 »

Het artikel loopt wat vooruit op zaken (die wellicht niet gaan komen) :lol:

En wellicht kan de regeling van de verkeerslichten nog verbeterd worden...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Eerst maar eens gaan rijden met die trams, dat had tenslotte al in januari moeten gebeuren.
Voorlopig mogen de Weense trams alleen nog wat proefritjes rijden. IVW heeft nog steeds geen definitieve toelating afgegeven en daardoor kunnen opleidingen etc. nog niet beginnen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Eerst proefrijden met lege spitstrams

Bericht door Daniel »

Opleidingen zouden wel degelijk kunnen beginnen, het is namelijk het BRU wat persé op een toelating wil wachten...
Algemeen Dagblad schreef:Hij zegt dat het BRU in verband met de veiligheid absoluut de goedkeuring van de inspectie wil hebben. ,,Ook al hebben we die eigenlijk niet nodig.’’ En dat kost tijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Chauf21 »

Ja, zo zou je onderstaande passage ook kunnen opvatten:
Aankoop spitstram was haastwerk schreef:De planning dat in september 2008 de trams zouden kunnen rijden, blijkt een veel te optimistische inschatting. De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt toezicht op een veilige invoering van de buitenlandse trams en heeft tot dusver alleen vergunning verleend voor proefritjes. De inspectie moet nog verklaringen van geen bezwaar voor de opleiding van de machinisten en voor de praktijkproef afgeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Suus »

Volgens mij bleek dat later een misverstand te zijn, en valt de sneltram in een lagere categorie spoorverkeer waarvoor geen voertuigkeuring nodig bleek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Langere files door spitstram

Bericht door Chauf21 »

Beide teksten kloppen: zolang het IVW geen verklaring van geen bezwaar afgeeft, wil het BRU niet beginnen met de opleiding en worden er dus geen bestuurders opgeleid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten