Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Daniel »

Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Geplaatst op: dinsdag 12 mei 2015 09:11
Laatst bijgewerkt: dinsdag 12 mei 2015 09:12


Rotterdam eist van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag meer metro’s op de lijnen D en E. Dat staat in een brief die de gemeente heeft gestuurd naar deze instantie, die gaat over het aanbesteden van het openbaar vervoer in de regio. Ook op tram 23 moet de capaciteit omhoog omdat deze onvoldoende is in de ochtendspits.
Verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (Verkeer) schrijft dat er vooral op lijn E tussen Slinge en Den Haag een probleem is. „De capaciteit van die metrolijn heeft in de spits haar grens bereikt.”
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Etienne »

Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door reisthijs »

Hoe vaak rijdt lijn E tegenwoordig in de spits?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Hendrik »

Zelfs vorige week was het tamelijk druk, terwijl er overal aanmerkelijk minder reizigers waren en de RET geen vakantiedienstregeling reed. Kun je nagaan hoe druk het normaal gesproken is!
reisthijs schreef:Hoe vaak rijdt lijn E tegenwoordig in de spits?
Metro E rijdt overdag elke 10 minuten. In de spits rijden er, als er materieel beschikbaar is, extra ritten, maar die staan niet in de dienstregeling. Die ritten zijn dus niet structureel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door ODRAIL »

Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door ODRAIL »

Wat valt er hier te lachen :? ?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Thom91 »

Of je de mensen in de metro moet aanduwen of de metro zelf moet aanduwen omdat hij het ander niet doet, zo lees ik het althans :lol:
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Alargule »

Psies :mrgreen:

Maar ik weet niet wat ik nu grappiger moet vinden: het beeld van reizigers die een stampvolle metro over het spoor moeten aanduwen, of KM46 die zijn eigen woordgrap niet in de gaten had :lol:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Etienne »

KM46 schreef:
Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?
Uiteraard ten aanzien van de reizigers, dat het gewoon haringen-in-een-ton-vervoer is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Alargule

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Alargule »

Die vergelijking past op zich wel bij een havenstad.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door ODRAIL »

Etienne schreef:
KM46 schreef:
Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?
Uiteraard ten aanzien van de reizigers, dat het gewoon haringen-in-een-ton-vervoer is.
Het zou niet mogen. Er had gewoon meer materieel besteld moeten worden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Gekko123 »

In de spits is het op lijn E simpelweg niet het materieel, maar de maximale capaciteit qua aantal metro's per uur. Vooral het samenloop-deel met de HTM-lijnen 3 en 4 zorgt voor een grote beperking. In de spits rijden de metro's allemaal al met twee stellen en langer is vanwege de lengte van de perrons niet mogelijk.

Dit bovenstaande geld dan wel alleen voor lijn E
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Hainje »

Nou ja, als je dan de perrons langs lijn E drie keer zo lang maakt kun je daar ook drie keer zulke lange treinen op inzetten. Of denk ik nu te eenvoudig?
🍉
Alargule

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Alargule »

...en qua frequentie dus ook automatisch voor lijn D, die daarop afgestemd zal moeten worden.

Oplossingen zijn dus:
  • Langere perrons + langer materieel
  • Lijn E loskoppelen van de RR-lijnen 3 en 4
De eerste lijkt mij goedkoper en op kortere termijn haalbaar dan de tweede, maar misschien dat het daar ook ooit van moet komen. Dat hele samenrijden van deze drie lijnen over hetzelfde spoor heb ik nooit zo begrepen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Hendrik »

Als ik deze tweet van de RET-directeur goed begrijp, wordt zowel gekeken naar vaker rijden als naar langere metro's en verdichten op een deeltraject.
Hainje schreef:Nou ja, als je dan de perrons langs lijn E drie keer zo lang maakt kun je daar ook drie keer zulke lange treinen op inzetten. Of denk ik nu te eenvoudig?
Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang... :lol:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door reisthijs »

Alargule schreef:
  • Langere perrons + langer materieel
Nee, korter materieel, want dan kan je treinen van 120m maken in plaats van 90m. De perrons zijn lang genoeg.
Alargule schreef:
  • Lijn E loskoppelen van de RR-lijnen 3 en 4
[/list]
Niet nodig als het druktste deel nu juist het traject is waar lijn E alleen rijdt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Thom91 »

Ik denk dat de crux hem vooral zit in de gelijkvloerse kruising bij Laan van NOI. Wellicht zou je dus wat extra metro's kunnen inzetten tussen Slinge & Leidschenveen oid?
Komt wel goed schatje.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Hendrik »

reisthijs schreef:Nee, korter materieel, want dan kan je treinen van 120m maken in plaats van 90m. De perrons zijn lang genoeg.
De perrons op het bovengrondse deel (na Blijdorp dus) zijn toch lang niet allemaal 120 meter?!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door MetroRET »

Tussen Melanchthonweg en Laan van NOI zijn de perrons allemaal tussen de 90 en 95 meter lang.

Ik zie nog altijd de makkelijkste optie voor ogen:
Lijn D Rcs-Aks, met viertjes MG2/1
Lijn D Lvn-Aks, met tweetjes (H)SG3, deze rijdt dan alleen in de spits.
Lijn E Gvc-Slg, met tweetjes (R)SG3

Zeker tot het openen van de Hoekse Lijn, want dan zijn de 5700-serie natuurlijk ook daar nodig, maar tegen die tijd zijn er waarschijnlijk wel opvolgers hiervoor in aanbouw of al geleverd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door Hainje »

Hendrik schreef:Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang... :lol:
Ja geen idee eigenlijk, ik kom daar nooit. :@ Was zomaar een wilde gok.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door ArrivaBas »

Hainje schreef:
Hendrik schreef:Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang... :lol:
Ja geen idee eigenlijk, ik kom daar nooit. :@ Was zomaar een wilde gok.
ze hebben daar praktisch en theoretisch niet genoeg materieel voor.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door renevisscher »

Waar zit nu precies het probleem in het samenloop traject met RR3 en 4? Is bijvoorbeeld keren op het keerspoor achter Leidschenveen een optie? (Nu wisselend 2 of 3 minuten opvolgtijd, zou dit naar altijd 2 minuten kunnen?)Zou het voor de capaciteit problemen voldoende zijn om bij Pijnacker Zuid te keren of eventueel tussen station Nootdorp en de aansluiting met RR3 en 4 (Beide locaties zijn overloopwissels)?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door ArrivaBas »

Als ze lijn E vaker willen rijden wordt het gedeelde traject met RR3 en RR4 erbij overbelast, Rene
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Bericht door MetroRET »

Daarom lijkt het me handig op de spitsdiensten van metrolijn D naar Leidschenveen te verlengen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten