Stadstrein Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Topicstarter
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Alargule »

TreinenSchouwer.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Anne »

Yanaike schreef:Klinkt als R-net, maar dan veel vollediger. Je ziet dat er de laatste tijd veel verschillende naampjes ontstaan voor verschillende stedelijke systemen, terwijl het concept eigenlijk overal hetzelfde is. Om er maar een paar te noemen (zowel succesvol als onsuccesvol): R-Net, Zuidtangent, Randstadrail, Randstadspoor, U-OV, Breng, Phileas, RijnGouwelijn, Kolibri etc.
Eigenlijk is het enige idee om een paar van die systemen aan elkaar te koppelen (eigenlijk vooral R-Net en Randstadrail) en dan vervolgens ook de metrosystemen en sprinter-series in de randstad hierin onder te brengen.
De R-Net trein komt er in 2016 tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Dat is nou net het punt, dat is weer zo'n willekeurig gekozen los lijntje. Slaat nergens op als er op de omliggende trajecten verder nergens R-net treinen komen. Goed, je kan dan in Alphen overstappen op een R-net bus maar dat is ook alles... Een netwerk kan je het niet noemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Oh, een integraal systeem van lijnletters en -nummers voor alle OV-lijnen in de Randstad zou ik helemaal mooi vinden. Maak het herkenbaar onder één huisstijl en bereisbaar met één in- en uitcheck.

Hmm...klinkt een beetje als R-net...
We kunnen natuurlijk ook alle bussen en treinen geel maken. Voor echte intercity's kun je bijvoorbeeld aan een blauwe band denken dat een soort van snelheid uitstraalt. Ook is het mogelijk om als overheid alle aandelen van de vervoerders te kopen. Zo heb je één groot staatsbedrijf. Je zou het Nationale Spoorwegen kunnen noemen dat bedrijf. Ik verzin even een naam. Hiermee kun je een stuk integrale reisbeleving meegeven, zodat de reiziger van Stavoren tot Eygelshoven weet waar die aan toe is. De frequenties kunnen ook wel naar één keer per uur teruggebracht worden, want de aansluitingen zijn toch goed. Het is immers één bedrijf. Verder zit ik te denken om meer hokjes op stations neer te zetten waar mensen in werken aan wie je vragen kunt stellen. Niet iedereen kan bijvoorbeeld spoor twee vinden op station Sneek, en als er een man of vrouw in uniform aanwezig is kan die zo iemand de weg wijzen. Daarnaast kan hij meteen een stukje kaartverkoop doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Alargule »

Toch jammer dat je je weer tot cynisme laat verleiden. Daar was ik met mijn reactie in principe niet op uit.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:
Alargule schreef:Oh, een integraal systeem van lijnletters en -nummers voor alle OV-lijnen in de Randstad zou ik helemaal mooi vinden. Maak het herkenbaar onder één huisstijl en bereisbaar met één in- en uitcheck.

Hmm...klinkt een beetje als R-net...
We kunnen natuurlijk ook alle bussen en treinen geel maken. Voor echte intercity's kun je bijvoorbeeld aan een blauwe band denken dat een soort van snelheid uitstraalt. Ook is het mogelijk om als overheid alle aandelen van de vervoerders te kopen. Zo heb je één groot staatsbedrijf. Je zou het Nationale Spoorwegen kunnen noemen dat bedrijf. Ik verzin even een naam. Hiermee kun je een stuk integrale reisbeleving meegeven, zodat de reiziger van Stavoren tot Eygelshoven weet waar die aan toe is. De frequenties kunnen ook wel naar één keer per uur teruggebracht worden, want de aansluitingen zijn toch goed. Het is immers één bedrijf. Verder zit ik te denken om meer hokjes op stations neer te zetten waar mensen in werken aan wie je vragen kunt stellen. Niet iedereen kan bijvoorbeeld spoor twee vinden op station Sneek, en als er een man of vrouw in uniform aanwezig is kan die zo iemand de weg wijzen. Daarnaast kan hij meteen een stukje kaartverkoop doen.
Reductio ad absurdum.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Toch jammer dat je je weer tot cynisme laat verleiden. Daar was ik met mijn reactie in principe niet op uit.
Ja, eigenlijk ben ik het best eens met Klaasje hoor. Ik wordt gewoon een beetje cynisch van het kleurtjesdenken. "Laten we een hippe term uitvinden en al het materieel grijs maken". Nee! Zo werkt dat niet. Als je het openbaar vervoer wilt verbeteren moet je daadwerkelijke verbeteringen doorvoeren. Nieuwe verbindingen, betere aansluitingen, hogere frequenties en/of iets dergelijks.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ben ik het óók mee eens. Maar rebranding - hoe hip een marketinggelullerig het ook mag klinken - is daar één stap in en een relatief eenvoudige. Laten we die dus alvast zetten, samen met een vereenvoudiging van het gebruik van de ov-chipkaart. Ben je al een heel eind. Hogere frequenties en integrale viersporigheid volgen daarna wel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door reisthijs »

De rebranding van lijnen naar R-net duurt nog tot 2028 (als de betrokken partijen allemaal mee willen werken...), hoezo eenvoudig?

En als we alleen naar treinen kijken: wat is er mis met het "brand" Sprinter? Die eerste stap is al gezet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dan moet je gaan kijken naar de oorzaken waarom het zo lang duurt, reisthijs. Het concept van een uniforme huisstijl uitrollen is betrekkelijk simpel. Kijk maar naar NS in de jaren '70. De mogelijke oorzaak waarom het met R-net niet zo gaat, stip je zelf ook al aan. Waarschijnlijk werken alle overheden en concessiehouders met volle overtuiging langs elkaar heen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Hoe kun je nou een huis bouwen als de fundering niet is aangelegd? :X

Het probleem van R-net is niet dat er een poging tot branding wordt gedaan maar juist omdat alle overheden lekker langs elkaar heen werken, geen toekomstvisies maken en als ze dat wel doen zich er niet aan houden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Berk-24 »

Het is eigenlijk niet meer dan een verkapte marketingtruc. Net als de Sprinter en de S-Banen enorm in waarde gedevalueerd. De S-Bahn is in de grote Duitse steden een effectief vervoersmiddel om de nabijgelegen dorpen en buitenwijken met het centrum te verbinden. De nieuwe S-Bahnen schieten als paddestoelen uit de grond maar zijn meer verkapte RB's met minder comfort (vaak ontbreekt er een toilet). Met R-net zou het precies hetzelfde zijn, alleen dan in de trend van de dikke lijnen dikker en de dunne lijnen dunner.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik vind dat je vaak bullshit uitkraamt Berk-24 maar ik ben het nu wel met je eens dat er een S-Bahn-wildgroei ontstaat in Duitsland.
'Er is een stoptrein in een stadsregio, laten we het S-Bahn noemen want dan is het hip'.
Mweh.
De klassieke S-Bahnen zoals dat van Berlijn en Hamburg werken zo goed omdat er frequent gereden wordt op vrijliggende banen. Dat concept bestaat daar ook al iets van een eeuw omdat men daar al vroeg is begonnen met het vrijleggen van buurtverkeer en snelverkeer. Nederland is daar pas erg laat mee begonnen, het is zelfs nu nog bezig. Ons spoornet is er gewoon nog niet voor ingericht, al zou ik het erg toejuichen als dat wel gedaan wordt. Het Randstadspoorspul rond Utrecht is een heel behoorlijke stap in de richting.

Ik ben erg voorstander van een S-Bahn in Groot-Amsterdam, of zelfs de hele Randstad, mits die S-Bahn vrij kan rijden, zoveel mogelijk gescheiden van ander treinverkeer, er meer stations geopend worden, en er frequent gereden wordt op elke lijn (of lijnenbundel, met minder frequente uitlopers die tezamen wel frequent rijden binnen een agglomeratie).
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Vrij rijden hoeft echt niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Nee, het idee van een S-Bahn is toch dat de treinen in de stadskernen op eigen infrastructuur rijden met gebundelde lijnen waardoor er een hogere frequentie ontstaat, terwijl de S-Bahn buiten de stadskernen gemixt kan worden met het overige treinverkeer en over het algemeen lagere frequenties heeft (2 of 4x/uur)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Dat is helemaal niet het idee achter S-Bahn. Dat bedenken jullie er zelf bij. Hoogfrequent en klokvast vervoer is het enige overeenkomstige kenmerk. Hoogfrequent heeft trouwens in Duitsland een iets andere definitie dan bij ons.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door reisthijs »

En zo zijn we weer terug bij het begin van dit verhaal: eigenlijk rijdt er in de Randstad dus al een S-Bahn. Het enige wat nog ontbreekt is een consequente lijnnummering.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Dat is helemaal niet het idee achter S-Bahn. Dat bedenken jullie er zelf bij. Hoogfrequent en klokvast vervoer is het enige overeenkomstige kenmerk. Hoogfrequent heeft trouwens in Duitsland een iets andere definitie dan bij ons.
Die Schweizer Bundesbahnen haben für die Schweiz folgende Mindestanforderungen an eine S-Bahn gestellt:

Existenz von Durchmesserlinien
Durchschnittsgeschwindigkeit von ca. 50 km/h
Einheitliche Tarife
Einheitliches Erscheinungsbild und Kommunikation gegenüber den Kunden
Koordination und Vernetzung mit anderen Verkehrsunternehmen
De volgende miniumeisen zijn aan een S-bahnnetwerk gesteld door de Zwitserse Staatsspoorwegen:
- Het Centraal Station is doorgangsstation en geen kopstation*
- Gemiddelde dienstregelingssnelheid van ongeveer 50 km/h
- Eenheidstarief
- Eenduidige verschijningsvorm en communicatie met de reizigers
- Afstemming en verknoping met overig openbaar vervoer

In de andere Duitstalige landen heeft men helaas geen omschreven eisenpakket.

* Het begrip Durchmesserlinien laat zich niet makkelijk vertalen, ik heb het dan ook omschreven wat ze er ongeveer mee bedoelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

reisthijs schreef:En zo zijn we weer terug bij het begin van dit verhaal: eigenlijk rijdt er in de Randstad dus al een S-Bahn. Het enige wat nog ontbreekt is een consequente lijnnummering.
Niet alleen in de Randstad, in heel Nederland. De S-bahn in Duitsland rijdt namelijk minimaal 2x p/u, dat gebeurd op vrijwel alle lijnen in Nederland (is op het HRN immers ook verplicht en buiten het HRN wordt dat ook door de meeste opdrachtgevers al geëist).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door deadlock »

Dat is niet helemaal waar, er zijn diverse Duitse S-Bahn lijnen die 1/u rijden. Zoals ik al zei; Duitsland heeft een iets andere definitie van hoogfrequent vervoer. En gebeurT.

En in Nederland klopt dat ook niet helemaal, er zijn genoeg lijnen die 1/u rijden maar vanwege verdichting met andere series 2/u een dienst aanbieden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Vinny »

Er zijn niet heel veel lijnen meer waar op werkdagen overdag één keer per uur wordt gereden, en zelfs dan rijdt er meestal nog een spitsversterker. Op het HRN is het formeel niet meer toegestaan zelfs. In de regio Amsterdam is dit "nicht im frage" in elk geval.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Meltrain »

De enige trajecten waar op werkdagen overdag slechts eens per uur wordt gereden zijn volgens mij: Almelo - Mariënberg, Arnhem - Tiel, Sneek - Stavoren en Winschoten - Nieuweschans.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door Zugführer »

Berk-24 schreef:Het is eigenlijk niet meer dan een verkapte marketingtruc. Net als de Sprinter en de S-Banen enorm in waarde gedevalueerd. De S-Bahn is in de grote Duitse steden een effectief vervoersmiddel om de nabijgelegen dorpen en buitenwijken met het centrum te verbinden. De nieuwe S-Bahnen schieten als paddestoelen uit de grond maar zijn meer verkapte RB's met minder comfort (vaak ontbreekt er een toilet). Met R-net zou het precies hetzelfde zijn, alleen dan in de trend van de dikke lijnen dikker en de dunne lijnen dunner.
Berk-24 heeft hier een goed punt. De S-bahn van Berlijn is qua frequentie en vrijliggende spoorlijnen niet te vergelijken met de nieuwe S-bahnen die niet meer dan oude RB's met een nieuw kleurtje en een nieuw nummer zijn. Het doet me sterk denken aan R-net voor buslijnen die 1 of 2 keer per uur rijden. Je devalueert je hele eigen concept *O*

Maar je kan je dus afvragen wat je in de Randstad onder een "S-bahn" concept zou willen laten vallen. Ga je voor álle sprinters, of alleen de echt frequent rijdende? In Berlijn rijdt op het hele net (op een heel klein stukje na) ook minimaal om de 20 minuten een trein...
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stadstrein Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef:De enige trajecten waar op werkdagen overdag slechts eens per uur wordt gereden zijn volgens mij: Almelo - Mariënberg, Arnhem - Tiel, Sneek - Stavoren en Winschoten - Nieuweschans.
Dat zijn allemaal gedecentraliseerde lijnen al moet ik zeggen dat op Ah - Tl de spitsuren ruim gedefinieerd zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten